Visa fullständig version : Nån här som kör polyfasisk sömn?
Nitrometan
2014-02-13, 10:45
Är det nån av forummedlemmarna som kör polyfasisk sömn?
Eller nån som har provat och inte gillat?
Lite läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Everyman.svg/600px-Everyman.svg.png
http://www.polyphasicsociety.com/polyphasic-sleep/beginners/
Det handlar alltså om att dela upp (och kanske förkorta) sömnen i flera perioder.
Är lite intresserad av att höra om eventuella erfarenheter.
spoonchest
2014-02-13, 11:05
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSC3dLC86F5ywRX5rdWTP5yozWC015cq BfuS3X9umx-yvTkWG6e
Bubblan84
2014-02-13, 11:08
Nej, men jag tar en powernap på dagarna ibland när jag har möjlighet. Men då sover jag full längd under natten också så jag förlänger min totala sömn på det viset istället för att förkorta :)
drakfelt
2014-02-13, 11:11
Jag körde "duo" när jag jobbade natt. Sov 4h på morgonen/förmiddagen sen 2-3 på kvällen. Funkade bra och jag kände framför allt att hela dagen inte försvann i sömn.
Postat via en mobil enhet.
Försökte det ett tag när jag pluggade. Jag var inte gjord för det, var konstant grinig :D
Minimjölk
2014-02-13, 11:15
Kramer provade det med bra resultat i Seinfeld. :)
Själv klarade jag mig rätt bra på 4timmars nattsömn, om jag då lade på ca 20min nap under dagen mådde jag ung som när jag sov 6-8h per natt. Vilka konsekvenser det skulle få på lång tid vet jag ej.
Lustigt att det verkar va sånt fokus på att använda det som en metod för att sova mindre totalt, känns mer vettigt som metod för att sova mer. Ungefär som att hög frekvens i träning är bra för den som vill ha hög volym...
Var det inte så man spekulerar i att vi sov förr?
Minimjölk
2014-02-13, 11:34
Småbarnsföräldrar sover rätt ofta i cykeln ovan och de är ju alltid så pigga och fräscha.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSq5nnsEjQQ9fDalvaY_sJRNcn8Cs2s-eQpocr9Qj-KXwOp5-LVdQ
Småbarnsföräldrar sover rätt ofta i cykeln ovan och de är ju alltid så pigga och fräscha.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSq5nnsEjQQ9fDalvaY_sJRNcn8Cs2s-eQpocr9Qj-KXwOp5-LVdQ
Tycker jag var piggare som småbarnsförälder och sov lite utspritt än nu när jag endast sover på natten, trots att jag sov mindre då.
Tror att sova på det där sättet skulle funka mycket bra för mig, brukar oftast vakna efter 2-4 timmar och känna mig rätt pigg för att efter 4-5 timmar igen börja känna att jag vill sova en stund igen. Nu tillåter ju inte jobb och mitt liv det.
Desertrat
2014-02-13, 12:01
Var det så det kallas?
Var sådan när jag tävlade, speciellt när man kopplade bort omvärlden innan race, och bara stenhårt fokuserade på jobbet inför tävlingen, kunde sova överallt, om det så var mot en stentrappa, "Killer mode" som kompisarna kallade det.
Det fanns bara en sak i skallen, att krossa motståndet, då fanns det inga vänner, inga närstående, då var det bara fight i skallen.
Och Gud Nåde den som vågade störa en under dem perioderna.
Kort sagt, man sov när man hade tillfälle att ta ta en vilopaus.
filmjölk
2014-02-13, 14:01
Låter som en borgerlig utopi att lära mänskligheten att sova mindre så att de kan ha längre arbetsdagar.
Jag körde något liknande under en period i gymnasiet. Däckade några timmar efter att jag kom hem, gick upp och pluggade till mitt i natten och sen gick jag och la mig igen.
olle lindblad
2014-02-13, 15:04
Jag provade ett tag för rätt länge sedan när jag pluggade och delade ut tidningar samtidigt. Det var knepigt att få till det med tupplurar på dagen. Även om det skulle fungera rent praktiskt tror jag att det påverkar hälsan, främst för att de som provar ofta verkar se det som ett sätt att minska på den totala mängden sömn.
Andromeda
2014-02-13, 15:13
Körde så mer eller mindre oavsiktigt några månader. Blev att jag sov någon halvtimme- trekvart på eftermiddagen, vilket inte funkade alls i längden. Det resulterade i att jag inte unde somna på kvällen istället. Med 3-5 timmars nattsömn blevdet en ond cirkel som mer eller mindre krävde att jag fortsatte att lura på eftermiddagarna för att orka.
Lösningen blev att tvinga mig upp tidigt även lediga dagar och att helt undvika soffan under dagtid.
Så länge jag inte lurar på dagarna funkar dygnsytmen som den ska. Men det är olika för alla.
Jag gör, det fungerar bra.
MVH
Rikard Jansson
2014-02-13, 18:04
Vet att Neil Strauss gjorde det under ett tag men kommer inte ihåg hur det slutade, har även läst om någon annan som gjorde det, han märkte att det funkade väldigt mycket bättre med en vegetariansk diet (?) men han slutade efter något år för att han tyckte det var för störande för vardagen och trots att han hade väldigt mycket extra tid så var det inte värt det att typ vara vaken själv hela nätterna och behöva gå och lägga sig under dagen.
Diomedea exulans
2014-02-13, 18:06
Nej, jag har ett jobb.
Jag gör, det fungerar bra.
MVH
Hur ser en vanlig dag ut för dig? Sover du på jobbet? Hur mycket sover du totalt på ett dygn? Hur mycket sömn behövde du innan du testade detta?
/Nyfiken.
Vanligt i Irak har jag hört. På somrarna är det ofta för varmt för att göra något mitt på dagen så det sovs istället. Sen stannar de uppe längre och sover mindre på nätterna istället.
Diomedea exulans
2014-02-13, 18:59
Vanligt i Irak har jag hört. På somrarna är det ofta för varmt för att göra något mitt på dagen så det sovs istället. Sen stannar de uppe längre och sover mindre på nätterna istället.
Låter ju som en gammal hederlig siesta som de kör runt Medelhavet.
Försökte det ett tag när jag pluggade. Jag var inte gjord för det, var konstant grinig :D
De gånger jag provat att sova på dagen (30+ minuter) har jag verkligen fått något som liknar PMS. Grymt irriterad (är det en människa i närheten får denne ta skiten), mycket sugen på sötsaker och en jäkla huvudvärk samt törst.
Små tupplurar kan gå bra om jag har fått för lite sömn under natten. Men det optimala är att få 8-9 timmars sömn och sen vara vaken 18-19 timmar, vilket ju är lite synd :P
Rikard Jansson
2014-02-13, 19:19
Självklart måste man ha en tillvänjningsperiod på flera veckor.
Fatalist
2014-02-13, 19:49
Finns det några studier som visar på hormonpåverkan av detta? Jag orkar inte leta själv. Det vore ju intressant att se, då hormonutsöndringen till stor del styrs efter dygnsrytmen. Ta kortisol som exempel, som har en absolut topp någon timme in i vakenheten efter djupsömn - får man två toppar per dygn istället? Det vore inte alltför hälsosamt i längden.
dream_theater_
2014-02-13, 20:58
Låter som en borgerlig utopi att lära mänskligheten att sova mindre så att de kan ha längre arbetsdagar.
Snarare något som vänstermaffian hittat på för att hinna få fler gnälltimmar på Facebook alternativt Aftonbladet.
R Scarpa27
2014-02-13, 21:35
ser mer ut som min tonårssömn, nu sover jag 8-9 timmar isträck , ibland mer ibland mindre dock inga powernaps.
Mäktigman
2017-06-29, 17:57
Bump!
Har det kommit några nya forskningsrön ang. hur polyfasisk sömn påverkar människor? Har nämligen börjat göra det själv, mer eller mindre ofrivilligt. Måste vakna tidigt för jobb, så jag måste gå och lägga mig tidigt vilket jag har grova problem med. Därför sover jag 2-3 timmar på eftermiddagen efter jobb, och cirka 4 timmar på natten.
Dela gärna med er ut av era tankar!
Mvh
Tricklew
2017-06-29, 19:02
Pensionärer hamnar ofta i uppdelad sömn pga åldersproblem som hindrar de från att sova ut ordentligt under natten, resulterar ofta i tupplurer på dagen.
Detta är tydligt kopplat med hälsoproblem, nu är detta inte polyfasisk sömn men det är något liknande och det är direkt ohälsosamt.
Tills vi ser några kliniska studier där vi testar om folk faktiskt får REM-sömn under polyfasisk sömn så bör man nog undvika det, sömn är väldigt viktigt.
sova i 2 skift funkar superbra för mig.
2-3h + 4-5h. att dela upp det mer leder inte till något gott för mig i alla fall.
Jag kör också en ofrivillig variant. Sover kanske 2+1+1 som mest sen i slutet av januari. Funkar skitdåligt :d Men det kanske har med totala mängden sömn att göra snarare än uppdelningen.
Det har väl lite också med "sömncykler" att göra också? Typ hur mycket REM och djupsömn man får och vilken cykel man vaknar upp ur?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.