Visa fullständig version : Bygg fler fritidsgårdar!
filmjölk
2014-02-11, 17:34
Är en slags universallösning som föreslås ofta av diverse. Vandalism? Upplopp? Mobbing? Integrationsproblem? Ungdomsarbetslöshet? kriminalitet? fattigdom? Svaret på det är, fler fritidsgårdar!
Eller? Min personliga erfarenhet från när jag var ung var att fritidsgården var ett miserablet ställe där man köpte hasch och hembrännt och alla jobbiga människor i stadsdelen under 25 hängde. 25åringar som hänger på fritidsgård är ju en hel topic i sig, men det är en annan fråga.
Så, ställer ni er positiva till fritidsgården som universallösning?
eller som i pollen, vad tänker ni om frasen "Bygg fler fritidsgårdar!"
Sjælvklart. Det ær løsningen på otroligt många problem.
Men ær det inte så att datorspelandet dødade den sista fritidsgården? :P
Mer fritidsgårdar + färre datorer och smartphones
filmjölk
2014-02-11, 17:49
Mer fritidsgårdar + färre datorer och smartphones
Är det verkligen så väldans mer skadligt för sveriges ungdomar att spela datorspel mot att hänga i flock runt ett bord och spela kort?
Är det verkligen så väldans mer skadligt för sveriges ungdomar att spela datorspel mot att hänga i flock runt ett bord och spela kort?
Det senare är mycket mer socialt.
Jag tyckte att fritidsgården var väldigt skoj från årskurs 7-9. Har inga minnen av att äldre personer hängde där. Jag tror att det var lite vandalism i Ursviken på grund av fritidsgården!
filmjölk
2014-02-11, 17:56
Det senare är mycket mer socialt.
Men kan lika gärna ske i någons hem som på en fritidsgård.
Fritidsgårdar skulle inte behövas om inte "folk" envisades med att låta sina barn växa upp i dåliga områden.
Fritidsgårdar skulle inte behövas om inte "folk" envisades med att låta sina barn växa upp i dåliga områden.
wat
Låta? Tror du dessa personer gör ett aktivt val att bo i skiten? Varför "blir" ett område dåligt egentligen? Jo, för att folk som är dåligt utbildade och har låg socioekonomisk ställning måste bo någonstans.
wat
Låta? Tror du dessa personer gör ett aktivt val att bo i skiten? Varför "blir" ett område dåligt egentligen? Jo, för att folk som är dåligt utbildade och har låg socioekonomisk ställning måste bo någonstans.
Förslagsvis skaffar man inte barn överhuvudtaget då om man är lågutbildad med dålig ekonomi.
Daniel L
2014-02-11, 18:17
Förslagsvis skaffar man inte barn överhuvudtaget då om man är lågutbildad med dålig ekonomi.
Oj, wow.
filmjölk
2014-02-11, 18:24
Varför behövs fritidsgårdar i fattigare områden men inte i rikare? Är inte rika barn också i behov av en fritidsgård?
Jag betvivlar starkt fritidsgårdens brottspreventiva, utbildande och problemlösande funktioner utan hävdar baserat på egna erfarenheter att den fungerar omvänt mot det.
När vi hängde på fritidsgården så var vi nyktra, oftast.
Kan funka!
Jag har aldrig varit mycket för fritidsgårdar utom i lågstadiet. När jag tränade kampsport la lokalen i anslutning till en av stadens fritidsgårdar och det lilla jag så där verka det funka suveränt. Bra och auktoritära ledare som var väldigt omtyckta av några kompisar som hängde där.
Ungdomarna som brukar vara där är uteslutande nästan bara invandrarkids och många har även haft smärre problem med socialen osv. Även om de fortfarande är små ligister har en duktig ledare där rannsakat många som blivit betydligt lugnare. Många är även engagerade i ungdomsråd och liknade.
Så med rätta ledare är fritidsgårdar en bra lösning. Men det gäller att hitta drivna själar som vill arbeta där och även på riktigt engagera sig i ungdomarna.
Man and Machine
2014-02-11, 18:33
Jag upplever att fritidsgårdar är en samlingsplats för personer som är problembarn eller personer som riskerar att bli. De senare blir oftast problembarn just p.g.a. umgänget på fritidsgården. Mindre fritidsgårdar=svårare för ligister att samlas=win.
Problemet är väl inte fritidsgården i sig utan att den attraherar fel typ av människor.
tossefar
2014-02-11, 19:34
På min tid var det bara ligister som hängde på fritidsgårdar.
Fatalist
2014-02-11, 19:36
Oj, wow.
Det är väl inget att hymla med; kriminalitet frodas där skockar av för outbildade (låga chanser till jobb) och för fattiga föräldrar väljer att få barn och därmed fångas i sina livssituationer för barnens skull. Att få barn är ett val och inget som händer. Därmed är det föräldrarnas fel.
Jag väljer att inte få barn, eftersom jag vet att jag inte kommer att kunna ge barnet en stabil uppväxt. Jag väntar tills jag pluggat klart. Jag har klasskompisar från högstadiet som däremot är inne på tredje ungen, bor i för liten hyresrätt i förorten och har avverkat 2 olika män med vilka de har barn. Sedan ser jag dessa gamla klasskompisar klaga på "rika svin" och "snobbar" och uttrycka främlingsfientliga värderingar och fullkomligt obildade åsikter. Fin uppväxtmiljö (jag lägger ingen värdering i antalet män, bara att de verkar göra om samma misstag flera gånger).
Men neeeeeeeeeeeej då, låt oss ett tag till förneka att stora delar av problemen ligger i alla idioter som för tidigt föder barn och ger upphov till fler idioter. För allt del. :)
på min tid var det bara ligister som hängde på fritidsgårdar.
+1
BelowAverage
2014-02-11, 19:44
Fritidsgårdar - den nya arbetspolitiken™
Hur ska ni lös - ARBETSPOLITIKEN!
Oj, wow.
Lågutbildad med god ekonomi däremot är väl helt okej.
Varför behövs fritidsgårdar i fattigare områden men inte i rikare? Är inte rika barn också i behov av en fritidsgård?
Jag betvivlar starkt fritidsgårdens brottspreventiva, utbildande och problemlösande funktioner utan hävdar baserat på egna erfarenheter att den fungerar omvänt mot det.
För att många barn från fattiga familjer är problembarn. Rika barn är sysselsatta med sporter, leksaker och aktiviteter som inte fattiga har råd med.
bubbaklubba
2014-02-11, 19:55
Det är väl bättre man röker hasch i ordnade former med vuxna närvarande.
filmjölk
2014-02-11, 21:12
För att många barn från fattiga familjer är problembarn. Rika barn är sysselsatta med sporter, leksaker och aktiviteter som inte fattiga har råd med.
Det finns billiga sporter att syssla med i en förort. Brottning, boxning, fotboll, innebandy, jogging, gym... skillnaden är avsaknaden av golf, tennis och hockey. inte för att fotboll och hockey främjar annat än dålig kvinnosyn, homosexpennalism och tidig alkoholdebut, men iaf.
R Scarpa27
2014-02-11, 21:34
fler moderna fritidsgårdar, med uppkopplade lan datorer, pingis, cafeteria, aktiviteter, böcker, biljard, kök (där de kan lära sig matlagning & laga tillsammans), m. m m.m
fritidsgårdar behövs...... & läggs för lite pengar på.......
R Scarpa27
2014-02-11, 21:36
kanske de som hade det riktigt svårt hemma och de hade någonstans att ta vägen iaf...
viktigt är nog att ha bodybuilders som fritidsgårds lärare/ansvariga då lyssnar nog ungdomarna & sköter sig mer :D
filmjölk
2014-02-11, 22:05
fritidsgårdar behövs...... & läggs för lite pengar på.......
Vilken funktion fyller fritidsgården?
När jag jobbade på beteendevetenskapliga inst på Örebro univ så minns jag att vi fann många o välgjorda studier som visade att ungdomsgårdar INTE var ngn bra ide för att utsläcka socialt beteende. Dels för att uttråkade ungdomar i grupp smider värre planer spelandes biljard ihop (o förverkligar dem när gården stänger för kvällen, el oplanerade grejer på vägen hem), många av fritidsledarna var föredettingar som i nobelt syfte ändå gick ingång lite på att dra sina coola storys om vad som kan hända o vad man kan hitta på, det är dessutom inte de isolerade blyga som skulle vara hjälpta av samvaro utan de som är för omotiverade/trötta/coola som av socialt utanförskap el livstristess hittar gården; dvs aktivitet utan mål el mening (som idrott, musik ofta har) ska lära sig slå ihjäl tid.
Det var iaf vad vi fick fram vilka skäl utöver att driften kostade, som gjorde att man slutade satsa på ungdomsgårdar, det blev helt enkelt lugnare o billigare så. Betänk dock att detta var före mobiltelefonins o internets genomslag, sagt ur minnet, men den som har tillgång till forskningsbank hittar nog studierna.
Om jag orkar nästa gång jag är i dalom kan jag leta rätt på referenslistan
Diomedea exulans
2014-02-11, 23:25
+1. Å andra sidan har jag märkt att folk som var ligister i tonåren oftast växer upp till väldigt sunda vuxna individer. Kanske just för att de har fått busa av sig. Så det är bra om folk blir ligister. Så fram med fler fritidsgårdar!
Lejonjakt
2014-02-12, 00:57
Ungdomar i dagens samhälle lever som djur, samhället erbjuder inget. Har man det inte rolig kastar man en snöboll på gubb bertil "65". Eller sitter man i masserar sina ipads, dag in dag ut. Gatan lider av spindel nät p.g.a att ingen besöker. Djuren kommer ta över oss om vi inte gör ngt, ska man säga bevara sverige svenskt då ska först och främst satsa på sånt, annars kommer björnen vettu.
På min tid var det fullt ös, idag är fritidsgårdarna tomma.
filmjölk
2014-02-12, 06:29
När jag jobbade på beteendevetenskapliga inst på Örebro univ så minns jag att vi fann många o välgjorda studier som visade att ungdomsgårdar INTE var ngn bra ide för att utsläcka socialt beteende. Dels för att uttråkade ungdomar i grupp smider värre planer spelandes biljard ihop (o förverkligar dem när gården stänger för kvällen, el oplanerade grejer på vägen hem), många av fritidsledarna var föredettingar som i nobelt syfte ändå gick ingång lite på att dra sina coola storys om vad som kan hända o vad man kan hitta på, det är dessutom inte de isolerade blyga som skulle vara hjälpta av samvaro utan de som är för omotiverade/trötta/coola som av socialt utanförskap el livstristess hittar gården; dvs aktivitet utan mål el mening (som idrott, musik ofta har) ska lära sig slå ihjäl tid.
Det var iaf vad vi fick fram vilka skäl utöver att driften kostade, som gjorde att man slutade satsa på ungdomsgårdar, det blev helt enkelt lugnare o billigare så. Betänk dock att detta var före mobiltelefonins o internets genomslag, sagt ur minnet, men den som har tillgång till forskningsbank hittar nog studierna.
Om jag orkar nästa gång jag är i dalom kan jag leta rätt på referenslistan
Tack Lellan! Lite coolt när en professionell åsikt bekräftar ens egen personliga isolerade upplevelse!
Ja, det tror jag faktiskt, men för en annan anledning.
Jag tror att människors empati verkligen minskas pga ökat datorsittande. Jag tror att vi behöver se människors reaktioner på våra handlingar för att vi ska bygga upp en starkare empati, och det momentet försvinner när vi gör större delen av vår interaktion genom en dator där vi inte ser den andres ansikte.
Detta tror jag i alla fall på lång sikt skapar stora problem i samhället.
Med det sagt är det ju knappast ett problem isolerat av datorsittande, finns ju en oerhörd mängd nu, precis som förr i tiden, som saknar all empati för sina medmänniskor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.