handdator

Visa fullständig version : Sluta äta mjölkprodukter pga acne. Vad ersätta med?

glödlampa
2014-02-11, 10:56
Hej kolo!

Efter att många sagt att ett uteslutande av mjölkprodukter kan göra ens acne mycket bättre, sen även några som sagt att acne inte har med kosten o göra. Så har jag googlat lite och kommit fram till att jag vill pröva detta, ser inte så himla vacker ut just nu.

Så jag undrar lite hur viktigt det är med denna proteinshake innan och efter ett pass för proteinsyntesen, kan man förvänta såg nån skillnad som går att märka?

Sen så har jag förstått att det har med saker som innehåller IGF-1 vilket verkar vara ett tillväxt hormon om jag förstått det rätt. Men gäller detta endast mjölkprodukter, eller har även skräpmat en negativ inverkan på acne?

Tanken är väl att hålla det simpelt, läsa lite. Äta de tillskott/livsmedel som sägs hjälpa mot acne och se vad för utdelning det gett om några månader =)

dazed52
2014-02-11, 11:15
Finnar är jobbiga, men tvivlar på att det beror på mjölkprodukter i resonliga mängder. Det som funkade för mig var att undvika fet mat och börja tvätta ansikte morgon och kväll samt att efter det även åtetfukta. Använder produkter från la roche posay och har gjort det i många år nu.

glödlampa
2014-02-11, 11:33
Finnar är jobbiga, men tvivlar på att det beror på mjölkprodukter i resonliga mängder. Det som funkade för mig var att undvika fet mat och börja tvätta ansikte morgon och kväll samt att efter det även åtetfukta. Använder produkter från la roche posay och har gjort det i många år nu.

Ja de är riktig pain in the ass är dem. Ska ge det ett försök iaf, verkar som det gynnat många att fixa kosten =)

Perramja
2014-02-11, 11:59
Hej kolo!

Efter att många sagt att ett uteslutande av mjölkprodukter kan göra ens acne mycket bättre, sen även några som sagt att acne inte har med kosten o göra. Så har jag googlat lite och kommit fram till att jag vill pröva detta, ser inte så himla vacker ut just nu.

Så jag undrar lite hur viktigt det är med denna proteinshake innan och efter ett pass för proteinsyntesen, kan man förvänta såg nån skillnad som går att märka?

Sen så har jag förstått att det har med saker som innehåller IGF-1 vilket verkar vara ett tillväxt hormon om jag förstått det rätt. Men gäller detta endast mjölkprodukter, eller har även skräpmat en negativ inverkan på acne?

Tanken är väl att hålla det simpelt, läsa lite. Äta de tillskott/livsmedel som sägs hjälpa mot acne och se vad för utdelning det gett om några månader =)

Inga större problem, jag äter inte heller mjölkprodukter pga acne och mage. Finns massor med alternativ vad det gäller grädde och mjölk i form av sojaprodukter, oatly mfl. I övrigt är det bara att ersätta keso/kvarg mm med andra proteinkällor. Testa att helt undvika mjölkprodukter i ett par månader och utvärdera resultaten, jag tippar på att din acne då kommer vara helt borta.

Perramja
2014-02-11, 12:01

Kan det mycket väl göra, jag får acne av minsta lilla intag av mjölkprodukter.

mikaelj
2014-02-11, 12:14
Finnar är jobbiga, men tvivlar på att det beror på mjölkprodukter i resonliga mängder.

Då kan du fortsätta tvivla.

Det som funkade för mig var att undvika fet mat

Fet mat? Mnjae. Så om du skulle äta en halv dl olja skulle du få massa finnar? Knappast.

Vad var den "feta maten" du uteslöt?

glödlampa
2014-02-11, 14:18
Hur är det med mcdonalds,kebab,pizza osv? :)

Akada
2014-02-11, 15:00
Kring träningen kan du ju svepa aminosyror istället.

doh
2014-02-11, 15:19
Hur är det med mcdonalds,kebab,pizza osv? :)

Att helt ta bort mjölkbaserade produkter hjälpte för mig. Jag har heller inga problem med att få i mig tillräckligt med protein via kött/kyckling/fisk etc.

Runt träning tar jag BCAA.

Pizza har ju ost, även vissa hamburgare och en kebabsås kan ju innehålla mjölk.

berocca
2014-02-11, 17:33
Att gå över till enbart laktosfria produkter funkade för mig. Allt finns laktosfritt numera

R Scarpa27
2014-02-11, 19:28
mjölkfritt smör, soyghurt, sojaprotein ist f vanlig whey, havre/sojamjök dryck, havre/sojagrädde, hårdostar & grynost tror jag inte är några problem, sådär..
what more ya need.

EnergiÖverskott
2014-02-11, 20:44
Soja är skräp.

Ägg är din vän. Billigt optilivsmedel. Kyckling likaså billigt.

Skickat från optinojjans kungliga rike.

R Scarpa27
2014-02-11, 20:56
Soja är skräp.

soja är ju inget dåligt?
förutom att magen kan balla ur av för mkt =P...

bra alternativ till vissa saker, sen om man inte är vege/vegan så kan man ju klart ha kött som proteinkälla till mat...
men annars ist för yoghurth/mjölk osv finns ju både havre/sojaprodukter.

Perramja
2014-02-12, 13:51
Soja är skräp.

Utveckla!

glödlampa
2014-02-12, 14:38
Utveckla!

Vet inte vad han syftar på, men har läst en del om att soja kan höja östrogenet.

maqan
2014-02-13, 20:38
De potentiellt negativa aspekterna med soja är främst kopplat till sojaproteinisolat och inte traditionella sojaprodukter såsom tempeh, tofu och natto.

ubbe88
2014-02-14, 15:05
Zink-tillskott hjälper mot acne.

Facetard
2014-02-14, 23:34
Något som har hjälpt mig är Zink-tabletter som kosttillskott, Basiron 5% som man smörjer på på finnarna(brukar ta i hela ansiktet som förebyggande), finns att köpa på apoteket.
Att tvätta ansiktet med en mild tvål, återfukta ordentligt med en bra hudkräm, inte pilla i ansiktet så himla mycket och duscha på kvällen innan läggdags så att sängkläderna håller sig fräschare längre, Basiron 5% inför kvällen brukar göra susen också.
Även vatten, dricker säkert 5-6 liter om dagen, har ett fysiskt krävande arbete också vilket bidrar till törsten, men vatten är bra!
En bra rengöringskräm är super också med vitaminer och mineraler i sig, hyn blir silkeslen också.

Det gäller verkligen att vara strikt och inte slarva.
Tvätta dig innan du börjar gymma, vad jag har läst så öppnar sig porerna under träningen eftersom man blir varm, anstränger sig och shit, och ge fan i att röra ansiktet efter du har rört en stång som 40 andra har rört den dagen.

Sen sola 10-15 minuter i veckan på ett solarium, under för mig.

Även vatten, dricker säkert 5-6 liter om dagen, har ett fysiskt krävande arbete också vilket bidrar till törsten.