Visa fullständig version : Mjölkprodukter under diet...
adeleine
2004-03-16, 07:58
jag har hört att många utesluter mjölkprodukter under den senare delen av sin diet...men jag har inte fått svar på varför man gör det?
har det med insulinet och göra eller är det något helt annat? tacksam för svar...
alla mjölk produkter verkar ha ett högt II..
Att det utsöndrar mycket insulin alltså..
vassle som är en ren mjölkprodukt har ett skyhögt II...
vilket inte är bra för fettförbränningen/fettinlagringen..
det bästa är att dricka mjölk och dylikt vid samma tillfälle under en dag..sprid inte ut det över dagen...
vanlig "hård" ost har dock inte detta fenomen om jag förstått rätt..
min fråga är om Keso har detta höga insulin påslag??
Stenberg
2004-03-16, 08:53
Japp keso har också högt II om jag inte minns helt fel.
Alcazara
2004-03-16, 09:18
Ja, keso har högt II. Detsamma gäller kesella, som ligger på ca 116.
Det är knappast pga medvetenhet om II som byggare ofta skippat mjölkprodukter i slutskedet på dieten. II är det inte många som har koll på ens nuförtiden. Men att högt II är en orsak till dess lite dåliga rykte kan säkert stämma.
Dock kan man ju ordna till just II aspekten om man vill fortsätta med sina älskade mjölkprodukter.
------------------------------------------------------------------------------------
Effects of ispaghula husk and guar gum on postprandial glucose and insulin concentrations in healthy subjects.
Sierra M, Garcia JJ, Fernandez N, Diez MJ, Calle AP, Sahagun AM.
Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing, University of Leon, Leon, Spain. dftms@unileon.es
OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate, under the same experimental conditions and in the same subjects, the effects of ispaghula husk and guar gum on postprandial glucose and insulin concentrations in healthy female subjects. DESIGN: An oral glucose load with and without fiber was administered in the morning after an overnight fast. The study of the fiber effect was planned according to a randomized and cross-over design. SETTING: The study was performed at the Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing at the University of Leon (Spain). SUBJECTS: Ten healthy female volunteers aged 30-48 y with normal body mass indices participated in this study. RESULTS: A significant decrease in mean serum insulin concentrations was observed from 30 to 90 min in the presence of both fibers. The area under the insulin curve was significantly reduced by 36.1% for ispaghula husk and 39.4% for guar gum. The area under the glucose curve was reduced by 11.1% (significant difference) for ispaghula husk and 2.6% for guar gum (no significant difference). CONCLUSIONS: According to the results obtained in this study, the administration of ispaghula husk may be beneficial due to its ability to reduce glucose postprandial concentration and especially insulin requirements. Individualization of the treatment would be advisable due to large individual variations observed in glycemic and insulinemic postprandial responses.
Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial
PMID: 11360127 [PubMed - indexed for MEDLINE]
adeleine
2004-03-16, 12:01
tack för alla svar....
jag har mjölkprodukter utspritt över hela dagen nu under min lek diet....:thumbup: ....kanske skulle samordna dem då....
spelar det någon roll när man placerar dessa då? fattar att sent på kvällen inte är någon höjdare......men efter morgonpromenader, till middagen eller efter träning?? :confused:
King Grub
2004-03-16, 12:02
Originally posted by adeleine
tack för alla svar....
jag har mjölkprodukter utspritt över hela dagen nu under min lek diet....:thumbup: ....kanske skulle samordna dem då....
spelar det någon roll när man placerar dessa då? fattar att sent på kvällen inte är någon höjdare......men efter morgonpromenader, till middagen eller efter träning?? :confused:
En eller två koncentrerade intag är utmärkt, gärna vid de tillfällen dina insulinnivåer redan är under de normala: vid uppvaknandet och efter träningen.
adeleine
2004-03-16, 12:07
Originally posted by King Grub
En eller två koncentrerade intag är utmärkt, gärna vid de tillfällen dina insulinnivåer redan är under de normala: vid uppvaknandet och efter träningen.
ok...tack...
men då ligger jag väl rätt ok till med min fil på morgonen och min keso efter träningen?
finns det någon anledning att dra ned på mjölkprodukter om man inte går på tävlingsdiet? hur mkt spelar det in?
King Grub
2004-03-16, 12:15
Fil på morgonen låter utmärkt. Keso efter träningen verkar lite konstigare, eftersom proteinet i keso tas upp väldigt långsamt.
Blir det för många insulintoppar per dag så försämrar det insulinkänsligheten, vilket är negativt även under en uppbyggnadsperiod.
yxmannen
2004-03-16, 12:15
ok...tack...
men då ligger jag väl rätt ok till med min fil på morgonen och min keso efter träningen?
finns det någon anledning att dra ned på mjölkprodukter om man inte går på tävlingsdiet? hur mkt spelar det in?
Vissa utesluter dem under diet, andra inte. Det är en smaksak beroende på hur du tycker att de påverkar just dig. Frågar du mig skulle jag säga att det inte spelar så stor roll om du tar dem i samband med träning och frukost. Angående keson direkt efter träningen så får du dock i dig en del fett, kanske inte det bästa just då. Men nåja, beror lite på vad du har för mål osv.
adeleine
2004-03-16, 12:21
angående keson så är det för att jag inte kan få i mig kesella....börjar bli less på tonfisk och äggvita.....protein pulver har jag inte beställt än....måste just nu avvakta pga det ekonomiska (studentekonomi :smash: ) sen så har jag vart lat....
King Grub
2004-03-16, 12:27
angående keson så är det för att jag inte kan få i mig kesella....börjar bli less på tonfisk och äggvita.....protein pulver har jag inte beställt än....måste just nu avvakta pga det ekonomiska (studentekonomi :smash: ) sen så har jag vart lat....
Kesella är lika "långsamt" det. Vassle och ren äggvita är de enda snabba proteinerna. Proteinpulver är dessutom i många fall billigare än att få samma mängd protein från mat, så efter träningen är det en fördel.
adeleine
2004-03-16, 12:29
Originally posted by King Grub
Kesella är lika "långsamt" det. Vassle och ren äggvita är de enda snabba proteinerna. Proteinpulver är dessutom i många fall billigare än att få samma mängd protein från mat, så efter träningen är det en fördel.
jo jag har kommit fram till det jag med....påverkas vasslet på ngt sätt annorlunda om man blandar det med mjölk ist för vatten?
King Grub
2004-03-16, 12:33
jo jag har kommit fram till det jag med....påverkas vasslet på ngt sätt annorlunda om man blandar det med mjölk ist för vatten?
Ja, kaseinet i mjölken saktar ner upptaget av vasslet. Det gäller alla proteiner; kasein koagulerar i magsäcken, där det saktar ner nedbrytningen och upptaget av andra proteiner avsevärt.
Optimalt, för att använda ett populärt ord, är nog att blanda med vatten, men jag vet inte om du skulle märka någon praktisk skillnad i träningsresultat.
II på alla mjölprodukter väl väl högt och proteinet långsamt? Om man tar linfrö tillsammans med mjölk t.ex, blir II lägre då?
Originally posted by Fille
II på alla mjölprodukter väl väl högt och proteinet långsamt? Om man tar linfrö tillsammans med mjölk t.ex, blir II lägre då?
Läs hela tråden;)
King Grub skrev:
"En eller två koncentrerade intag är utmärkt, gärna vid de tillfällen dina insulinnivåer redan är under de normala: vid uppvaknandet och efter träningen."
Om man tar en vassledrink på mjölk på morgonen kan man ju räkna med en II topp som heter duga!? Påverkar inte det hela dagen precis som GI!
Får inte ihop denna rekomendation med andra du givit oh mighty King Grub ;)
//Jocke
King Grub
2004-03-16, 15:43
Efter nattens fasta är ju insulinnivåerna så pass låga att det inte blir fråga om någon "topp" med ett mål innehållande fil, yoghurt eller mjölk till frukost.
Därför kan man med fördel placera in ett mjölkproduktbaserat mål där.
Jag nämnde väl inte vassledrinkar överhuvudtaget?
Och i uppbyggnadsfas kan ju en anabol "topp" vara till fördel.
Efter en närmare titt så har du faktiskt inte gjort det :D
Vassle i kombination med mjölk är kanske inte att rekommendera om man går på diet. Blir det för mycket av det goda?
Fil och mjölk gör så lite så det blir "safe" som jag fattat det.
King Grub
2004-03-16, 16:04
Vassle i kombination med mjölk är kanske inte att rekommendera om man går på diet. Blir det för mycket av det goda?
Då är det "risk" för en topp, ja. Dock: insulin eller inte insulin - det kan inte bildas kroppsfett utan överskottskalorier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.