Visa fullständig version : Frågor kring tandhälsa
1: Vilka av sötsakerna/skräpmaten (godis, choklad, snacks av olika sorter, chips, läskedrycker, juicer, safter, alkohol osv osv) sliter mest och vilka sliter minst på tänderna? Eller har de alla ungefär samma påverkan?
2: Hur är det med gainer/malto? Senaste året har jag druckit det dagligen året om. Kan det likställas med läsk?
3: Är lightläsk mindre dåligt än vanlig läsk?
Och jag vet att det är "lugnt" om man borstar ordentligt, men är ändå nyfiken då mina tänder inte är i bästa skick och behöver bevaras. Om andra har frågor kring ämnet kan ni ju alltid fylla på.
Minimjölk
2014-02-10, 11:29
Att undvika allt du skriver om i punkten 1 låter som ett bra utgångsläge. :)
Ffa läsk, segt/surt godis, vin som alla fräter rätt bra på emaljen och utsätter tänderna under en längre tid för dåligt ingrepp.
1. När du snackar sliter så får jag intrycket att du är ute efter "vilket ger hål i tänderna". Alkohol skulle vara det som då sliter minst. Generellt så är det lätt jäsbart socker som ger hål i tänderna... Det hittar du i ungefär alla ovannämda produkter, och har de sen egenskapen att de fastnar mellan tänderna och sitter kvar där en längre tid så är det extra dåligt.
2. Maltodextrin är mindre kariogent är sackaros. Det är förstås ingen hälsodryck för tänderna alls. Är du hyfsat kariesaktiv så bör du nog överväga att stryka det ur din kost.
3. Ja. Lightläsk innehåller inget socker och är inte kariogent. Det finns inget i det som kan fungera som mat för bakterierna som fräter hål i dina tänder. Däremot så kan det ge erosionsskador.
Och nej, det är inte "lungt" om du borstar. Renhållning är inte alls så pass viktigt för att förhindra hål som många verkar tro. Däremot är renhållning A och O för att förhindra tänderna från att ramla ut. Vill du förhindra att dina tänder ruttnar (= hål i tänderna) så är det undvika för frekvent sockerintag och använda fluor (gärna i tandkräm) som gäller.
Att vin skulle fräta på emaljen något nämnvärt är jag inte alls övertygad om.
Karies, erosion, inflammationer.. allt möjligt. Vill ha god tandhygien bara. Tack för svar!
och har de sen egenskapen att de fastnar mellan tänderna och sitter kvar där en längre tid så är det extra dåligt.
Innebär detta att läskedrycker är bättre än godis t ex?
När jag vill stilla mitt sötsug så kan jag egentligen äta vad som helst åt söthållet, så jag väljer gärna det bästa (minst dåliga) alternativet för tänderna om det finns ett sådant.
Karies, erosion, inflammationer.. allt möjligt. Vill ha god tandhygien bara. Tack för svar!
Ska gå och borra någon i käften. Återkommer med utförligt svar :cool:
Haha, lycka till!
Fyller på med en till så länge:
Kan det hjälpa att köra ned ett sugrör i halsen när man dricker gainer/malto?
Jag dricker läsk med sugrör i 2/3 av fallen. Skyddar tänderna något iaf.
nissepelle
2014-02-10, 13:33
Att dricka med sugrör har tandhygienister flera gånger sagt till mig är bra. Mindre av drycken som kommer i kontakt med tänderna då.
Dricker enbart ur glasflaska, ingenting kommer i kontakt med tänderna då.
King Grub
2014-02-10, 13:39
När jag vill stilla mitt sötsug så kan jag egentligen äta vad som helst åt söthållet, så jag väljer gärna det bästa (minst dåliga) alternativet för tänderna om det finns ett sådant.
En sukett :p
tldr; borsta tänderna och ät inte socker för ofta.
Lite grovdraget är det två sjukdomar du behöver oroa dig över.
Tandlossning - detta motverkar du genom att hålla rent. Bra borstteknik och något vettigt sätt att rengöra mellan tänderna. Tandsten bortplockas vid behov. Blöder ditt tandkött så har du inte rent nog.
Tandröta - för frekvent intag av kolhydrater (speciellt socker) ger din munflora en god driv åt att bli syraproducerande små samhällen, i sin förlängning gör det att dina tänder ruttnar. En del andra faktorer spelar in (muntorrhet, fluoranvändning, bakteriesammansättning) men mest handlar det bara om att inte mata bakterierna med socker oftare än du klarar av. Äter du t.ex. bröd kan du med fördel skölja runt med något i munnen (vatten eller mjölk) så du får bort eventuella matrester från mellan tänderna. Kola-aktigt lösgodis är nog typ sämst då för det fastnar och är socker (som s. mutans t.ex. gillar ännu mer än du gillar det).
Läskedrycker kan nog vara bättre än godis ja, men svårt att kategorisera allt så där. Mest handlar det om att för frekvent matande av dina bakteriesamhällen med socker kommer att ge en netto-nedbrytning av tänderna => hål. Du har alltså alla dygnets timmar en pågående återuppbyggnad eller nedbrytning av tänderna. Tänk att du ska hålla dig med EAA var tredje timme för att hålla dig netto-anabol (i anabol-katabol-balansen), fast tvärtom.. och att det inte är broscience. *popcorn* Exakt hur ofta det funkar att äta socker (som är primära boven då) är väldigt individuellt och beror på t.ex. salivkvantitet och -kvalitet, fluoranvändning, och fan och hans moster. Ett trick är ju faktiskt att regelbundet få det kontrollerat om du har några tänder som har börjat ruttna ("början till hål" som folk säger) jmf med tidigare. Har du fler tänder som har börjat ruttna än du hade för ett år sedan så äter du sockerish för ofta i förhållande till vad du tål.
För att dämpa sötsug så funkar kanske sötningsmedel som någon påpekar. Det absolut sämsta är raffinerat fint gott vitt socker. Så skit i att äta goda saker öht så blir det nog bra. Morötter är ju rätt najs annars t.ex.
Andra saker du vill undvika är då erosion. Skvalpar du tänderna med sura drycker hela tiden kan emaljen brytas ner - ungefär som när det ruttnar - så gör inte det jätteofta. Och sugrör är faktiskt ett bra tips om det får dig att inte få skiten på tänderna, säkerligen fungerar det bra med din maltodryck med.
Abrassion av t.ex. nattlig tandgnissling för du är sönderstressad av ditt tunga träningsprogram vill du inte heller ha. Har du det så skaffa en bettskena.
Kan ju tillägga att jag sörplar malto 4-5 dagar i veckan under träningspassen och det utan sugrör. Allt handlar om balans bara :)
shut teh face
2014-02-10, 18:01
Jag har hört andra saker såsom att man ska borsta tänderna direkt när man vaknar, och inte efter frukosten, och att man INTE ska äta frukt innan eller efter tandborstningen.
Jag äter en proteinbar varje dag, det lär ju likställas med att trycka en chokladkaka eftersom de är massa socker i. :( Dricka vatten efteråt och sedan tuggumi, hjälper de?
Jag har hört andra saker såsom att man ska borsta tänderna direkt när man vaknar, och inte efter frukosten, och att man INTE ska äta frukt innan eller efter tandborstningen.
Jag äter en proteinbar varje dag, det lär ju likställas med att trycka en chokladkaka eftersom de är massa socker i. :( Dricka vatten efteråt och sedan tuggumi, hjälper de?
Det viktiga är att du borstar.
Borstar du innan frukost så har du nackdelen att fluoret du applicerar kanske inte får sitta kvar och verka lika länge (eftersom du rimligtvis strax äter dårå).
Äta frukt innan... är det en väldigt sur frukt så kanske du får lite sur effekt på emaljen och du råkar borsta loss den. Det låter lite långsökt imo. Äta frukt efter vettifan. Jag är inte så förtjust i tanken att äta något alls direkt efter tandborstning just för att fluoret inte får vara kvar. Borstar du fluorfritt så kan du äta din frukt när som.. faktiskt kan du nog skita i tandkrämen då med ;)
ang. proteinbars så är det ju individuell bedömning ändå. Har du inte någon direkt kariesrisk eller är kariesaktiv så behöver du inte ändra något. Skölja med vatten kan vara en ide om det är så att mkt av barsen (dvs. sockret) fastnar mellan dina tänder, annars är det nog bättre att låta bli och låta ditt saliv buffra upp syraattacken. Om du inte är muntorr.
shut teh face
2014-02-10, 18:15
Det viktiga är att du borstar.
Borstar du innan frukost så har du nackdelen att fluoret du applicerar kanske inte får sitta kvar och verka lika länge (eftersom du rimligtvis strax äter dårå).
Äta frukt innan... är det en väldigt sur frukt så kanske du får lite sur effekt på emaljen och du råkar borsta loss den. Det låter lite långsökt imo. Äta frukt efter vettifan. Jag är inte så förtjust i tanken att äta något alls direkt efter tandborstning just för att fluoret inte får vara kvar. Borstar du fluorfritt så kan du äta din frukt när som.. faktiskt kan du nog skita i tandkrämen då med ;)
ang. proteinbars så är det ju individuell bedömning ändå. Har du inte någon direkt kariesrisk eller är kariesaktiv så behöver du inte ändra något. Skölja med vatten kan vara en ide om det är så att mkt av barsen (dvs. sockret) fastnar mellan dina tänder, annars är det nog bättre att låta bli och låta ditt saliv buffra upp syraattacken. Om du inte är muntorr.
Jag får lätt tandsten på ett ställe, men jag har sedan ett halvår börjat med en liten borste och även tandtråd, hoppas hålla det borta nu. Jag var väldigt slarvig med allting tidigare.
Hål slutade jag få när jag började snusa, annars hade jag hål jämt förut. :(
Jag får lätt tandsten på ett ställe
Jag gissar hejvilt på att det är längst framme i underkäken, eller mögligtvis på utsidan av kindtänderna i överkäken. :cool:
men jag har sedan ett halvår börjat med en liten borste och även tandtråd, hoppas hålla det borta nu.
Najs! Precis så man håller det borta. Sen kan du råka ha en salivsammansättning som gör att du bildar tandsten på nolltid oavsett.
Fluortabletter är gott :) Jag har hallon, lakrits, mint, citron, smultron och jordgubb hemma. Alla äter upp mina fluortabletter, så det är nog inte bara jag som tycker det är gott!
Dom står på vardagsrumsbordet istället för fruktskål, hemma hos mig får man utmärkta tänder!
Varför borstar man efter en natts sömn? Räcker det inte att bara skölja med flour eller köra in lite tandkräm i käften och tumla runt?
Tack för bra svar tlk. :bow:
En sukett :p
Hahaha, lika bra att applicera optinojjan på tänderna också..
Varför borstar man efter en natts sömn? Räcker det inte att bara skölja med flour eller köra in lite tandkräm i käften och tumla runt?
Det är ju en superbra fråga!
Nu ligger det till som så här att det är två sjukdomar som är vanliga i munhålan. Faktiskt tror jag det är som så att de är de två absolut vanligaste sjukdomarna öht. och inte bara vad gäller munhålan.
En är då dental karies, dvs. ruttnande tänder. Ungefär alla lider av den här sjukdomen i någon grad. Motverkas med minskad sockerfrekvens och fluor.
Den andra väldigt vanliga sjukdomen är parodontit, aka. tandlossning. Även den en sjukdom som i någon grad drabbar extremt många individer även om inte alla får det så långtgående att tänderna faktiskt ramlar ut. Vad du gör för att hålla den här sjukdomen i schack är att rengöra tänderna och hålla bakterieansamlingar bort. Två gånger om dagen har visat sig vara ett bra antal gånger. Vissa kan behöva mer, vissa färre, "beroende på faktorer" :cool:. Speciellt rör det sig om rengörning precis vid tandköttskanten med borste och något mellanrumsverktyg, och borttagning av tandsten vid behov.
Är det som så att du råkar tillhöra gruppen människor som av någon okänd anledning inte drabbas av tandlossnings-sjukdom kan du rimligtvis låta bli att borsta tänderna. Vissa tandläkare kommer att hävda att rengörning är bra sätt att förhindra hål men en del andra *host*mycket-smartare-och-klokare*host* anser att de förstnämnda gör en tankevurpa och egentligen saknar bra vetenskapligt underlag för sitt påståend. Inte för att det är mer än en akademisk diskussion.. råden att rengöra kvarstår ju oavsett vilket camp man bor i eftersom det är bra mot sjukdom #2, och det är ett ypperligt sätt för att applicera fluor.
Också kanske man får fräschare andedräkt som är najs. Och det är väl därför man borstar tänderna ändå... för att få ligga mer.
Varför borstar man efter en natts sömn?
Primärt för att man ska lukta gott och känna sig fräsch i munnen, men sen har ju fluoret en mindre effekt.
shut teh face
2014-02-11, 17:13
Jag gissar hejvilt på att det är längst framme i underkäken, eller mögligtvis på utsidan av kindtänderna i överkäken. :cool:
Precis, enda stället där mina tänder inte sitter ihop snyggt.
Precis, enda stället där mina tänder inte sitter ihop snyggt.
protip: Det har med var salivkörtlarnas kanaler mynnar ut att göra.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Illu_quiz_hn_02.jpg
Pratade med min tandläkare och han sa att det absolut värsta är potatistärkelse, för det sätter sig överrallt (chips tex). Syran bildas varje gång du äter något öht. Det är syran i frukten som fräter på emaljen, därför är det en dålig idee att borsta dem direkt efter, blir som att polera på en oskyddad lack.
Det är ju en superbra fråga!
Nu ligger det till som så här att det är två sjukdomar som är vanliga i munhålan. Faktiskt tror jag det är som så att de är de två absolut vanligaste sjukdomarna öht. och inte bara vad gäller munhålan.
En är då dental karies, dvs. ruttnande tänder. Ungefär alla lider av den här sjukdomen i någon grad. Motverkas med minskad sockerfrekvens och fluor.
Den andra väldigt vanliga sjukdomen är parodontit, aka. tandlossning. Även den en sjukdom som i någon grad drabbar extremt många individer även om inte alla får det så långtgående att tänderna faktiskt ramlar ut. Vad du gör för att hålla den här sjukdomen i schack är att rengöra tänderna och hålla bakterieansamlingar bort. Två gånger om dagen har visat sig vara ett bra antal gånger. Vissa kan behöva mer, vissa färre, "beroende på faktorer" :cool:. Speciellt rör det sig om rengörning precis vid tandköttskanten med borste och något mellanrumsverktyg, och borttagning av tandsten vid behov.
Är det som så att du råkar tillhöra gruppen människor som av någon okänd anledning inte drabbas av tandlossnings-sjukdom kan du rimligtvis låta bli att borsta tänderna. Vissa tandläkare kommer att hävda att rengörning är bra sätt att förhindra hål men en del andra *host*mycket-smartare-och-klokare*host* anser att de förstnämnda gör en tankevurpa och egentligen saknar bra vetenskapligt underlag för sitt påståend. Inte för att det är mer än en akademisk diskussion.. råden att rengöra kvarstår ju oavsett vilket camp man bor i eftersom det är bra mot sjukdom #2, och det är ett ypperligt sätt för att applicera fluor.
Också kanske man får fräschare andedräkt som är najs. Och det är väl därför man borstar tänderna ändå... för att få ligga mer.
http://thegboatdotnet.files.wordpress.com/2011/12/mind-blown1.gif%3Fw%3D479
Halva kolo slutar borsta tänderna.
Jag fattar bara inte varför inte människan likt andra djur lyckats göra så att man får nya tänder om man tappar/har sönder nån av de man har?
Syran bildas varje gång du äter något öht.
Varje gång du äter kolhydrater bildas det potentiellt en syraattack.
Annars tror jag att olika former av kola-lösgodis är värre än dina chips. *popcorn*
Jag fattar bara inte varför inte människan likt andra djur lyckats göra så att man får nya tänder om man tappar/har sönder nån av de man har?
Jag tror det har med sån där evolution att göra. :cool:
Minimjölk
2014-02-12, 14:44
Bra svar i tråden av framförallt tlk.
Numera ser min rutin ut som följande:
Borstar tänderna grundligt på morgonen och kör fluorskölj med Dental
Jag äter oftast bara 2-3måltider samlade till 6 timmar på dygnet.
Dricker mycket vatten och tuggar tuggummi.
Rensar med tandtråd, plackers minst en gång dagligen.
Använder då och då mellanrumsborste för att verkligen göra rent mellan tänderna.
Avslutar dagen med en grundlig tandborstning
Jag har dessuom helt slutat med socker/godis/kakor/glass etc och besöker tandläkaren årligen. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer för att vara opti men jag har å andra sidan rätt känsliga tänder för karies-angrepp.
2 frågor
Varför är fluor viktigt, vilken funktion fyller den?
Tungen, någon poäng med att använda tungborste förutom att motarbeta andedräkt?
1. När du snackar sliter så får jag intrycket att du är ute efter "vilket ger hål i tänderna". Alkohol skulle vara det som då sliter minst. Generellt så är det lätt jäsbart socker som ger hål i tänderna... Det hittar du i ungefär alla ovannämda produkter, och har de sen egenskapen att de fastnar mellan tänderna och sitter kvar där en längre tid så är det extra dåligt.
2. Maltodextrin är mindre kariogent är sackaros. Det är förstås ingen hälsodryck för tänderna alls. Är du hyfsat kariesaktiv så bör du nog överväga att stryka det ur din kost.
3. Ja. Lightläsk innehåller inget socker och är inte kariogent. Det finns inget i det som kan fungera som mat för bakterierna som fräter hål i dina tänder. Däremot så kan det ge erosionsskador.
Och nej, det är inte "lungt" om du borstar. Renhållning är inte alls så pass viktigt för att förhindra hål som många verkar tro. Däremot är renhållning A och O för att förhindra tänderna från att ramla ut. Vill du förhindra att dina tänder ruttnar (= hål i tänderna) så är det undvika för frekvent sockerintag och använda fluor (gärna i tandkräm) som gäller.
Att vin skulle fräta på emaljen något nämnvärt är jag inte alls övertygad om.
När jag var hos tandläkarn för två år sedan frågade hon om jag dricker mycket läsk "näää, typ aldrig(drack/dricker 1-3L/dag av lightläsk)... hon undersökte tänderna och sa "ja, det märks"...
Mystery solved :D
Hur lång tid efter måltid tar det för emaljen att "hårdna till" så att man kan borsta?
En till,
Finns det något tuggummi som är mer opti än andra? Eller är alla extra, v6 osv samma så länge de är sockerfria?
drakfelt
2014-02-13, 17:46
Ang. Plackers.
- Hur många gånger är det rimligt att använda en sådan plackers-bygel? Är de engångs?
- Hur mycket ska jag gnugga mellan varje tand, eller rättare sagt, hur använder jag dem på bästa sätt?
Ang. Plackers.
- Hur många gånger är det rimligt att använda en sådan plackers-bygel? Är de engångs?
- Hur mycket ska jag gnugga mellan varje tand, eller rättare sagt, hur använder jag dem på bästa sätt?
Kan användas tills de går sönder om man sköljer av dem.
Utrymmet mellan tänderna är som ett uppochnedvänt Y, så se till att du först kommer ned och sedan in på bägge sidor. "Såga" ut allt skräp lite försiktigt i 2-3 sekunder på varje utrymme. Peta bort stora bitar som fastnar under tiden.
Källa: min tandläkare
Jag antar att det inte står rätt till om det alltid blöder lite när man kör med tandtråd?
Det hade ju varit roligare om tråden hette tandtråden och inte "frågor kring tandhälsa". Just sayin'.
Bra svar i tråden av framförallt tlk.
Numera ser min rutin ut som följande:
Borstar tänderna grundligt på morgonen och kör fluorskölj med Dental
Jag äter oftast bara 2-3måltider samlade till 6 timmar på dygnet.
Dricker mycket vatten och tuggar tuggummi.
Rensar med tandtråd, plackers minst en gång dagligen.
Använder då och då mellanrumsborste för att verkligen göra rent mellan tänderna.
Avslutar dagen med en grundlig tandborstning
Jag har dessuom helt slutat med socker/godis/kakor/glass etc och besöker tandläkaren årligen. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer för att vara opti men jag har å andra sidan rätt känsliga tänder för karies-angrepp.
Låter som helt utmärkt rutin. Skulle vara om du potentiellt kan förbättra din borstteknik.
2 frågor
Varför är fluor viktigt, vilken funktion fyller den?
Tungen, någon poäng med att använda tungborste förutom att motarbeta andedräkt?
Fluor är viktigt för att aluminiumindustrin ska kunna sälja sina restprodukter, och för att Illuminati ska kunna fördumma alla får i samhället genom den IQ-sänkande effekt som regelbundet fluorintag har.
För att förstå fluorets funktion i tandhälsa så krävs det lite snabbkurs i tandstruktur och kariesprogression. Tänder består till stor del av en kristallformation som heter hydroxyapatit, vilken kommer att börja lösas upp runt pH 5.5. Normalt pH i munnen är betydligt högre men matar du dina bakterieodlingar i munnen med t.ex. socker så kommer de gladeligen att bajsa ut en massa sura syror och tanden ruttnar så sakteligen (aka. karies, aka. hål i tänderna). Nu är det ju inte riktigt hela världen för de byggs upp när man inte äter socker och man ska lite ha balans mellan nedbrytande och uppbyggande. Iaf. så är det som så här att tillsätter man fluor så gillar fluor att nästla sig in i tandstrukturen och det yttersta laget blir någon form av fluorapatit istället för hydroxyapatit. Fluorapatit har fördelen att det tål lägre pH => tänderna tål syraattacker bättre. Det finns också potentiellt bakteriestatiska effekt av fluor då det kan störa bakteriers energiproduktion (elektrontransport å koncentrationsgradienter å sånt trams), men det är inte det primära syftet.
Det finns väldigt bra underlag på att fluor har väldigt bra verkan just för att dämpa mängden förruttnelse från hyfsat kolhydrat tät kost.
Är du inte kariesaktiv så är det inte viktigt alls. Varför man skulle undvika det i t.ex. tandkräm är ett stort mysterium för mig dock.
Tungborste tror jag mest bara är till för just motverka dålli andedräkt. :)
Hur lång tid efter måltid tar det för emaljen att "hårdna till" så att man kan borsta?
Helt beroende på hur kraftig pH-sänkning du får, och hur snabbt du buffrar upp den. Förträffligt många faktorer inblandade. En timme låter som ett bra värde.
En till,
Finns det något tuggummi som är mer opti än andra? Eller är alla extra, v6 osv samma så länge de är sockerfria?
Nej. Xylitol, t.ex., pimpas rätt mycket men inga studier har verifierat att det är bättre än att tugga parafin.
Kan tänka mig att BioGaia säljer några tuggummin med sin probiotika i. Den har ju demonstrerad effekt men är ju inget att oroa sig över om man inte faktiskt är kariesaktiv.
Exakt som beskrivet. Annars får du väl köra hit så jag kan visa dig. *hug* Tricket är alltså att få bort bakterier.
Eller be din tandhygienist.
Jag antar att det inte står rätt till om det alltid blöder lite när man kör med tandtråd?
Kaalle! Nu ska du få glädjande besked att allt står helt rätt till! Ditt immunförsvar visar upp sina muskler och du kan glädja dig i att du faktiskt har ett fungerande immunförsvar. Tyvärr så håller du inte inte tillräckligt rent mellan tänderna och du blöder pga. inflammation i tandköttet som reaktion på de bakteriebeläggningar som sitter längs tandköttskanten, speciellt då mellan tänderna i ditt fall. Det är väl egentligen ingen fara i sig förutom att om du inte skärper dig så kommer dina tänder att ramla ut.
Denstillasittande
2014-02-13, 20:59
Är inte det här med tandhälsa extremt personligt?
Jag borstar morgon och kväll. Känner jag att nått fastnat tar jag bort det direkt. Och jag har aldrig haft ett hål och är 27 år. Var hos tandläkaren för nån vecka sedan och hade noll hål och ingen tandsten.
Däremot min tjej som har samma rutin som mig men hon har alltid hål i nån tand varje gång hon går till tandläkaren.
Jag tror knappast jag borstar så mycket bättre..
Är inte det här med tandhälsa extremt personligt?
Jag borstar morgon och kväll. Känner jag att nått fastnat tar jag bort det direkt. Och jag har aldrig haft ett hål och är 27 år. Var hos tandläkaren för nån vecka sedan och hade noll hål och ingen tandsten.
Däremot min tjej som har samma rutin som mig men hon har alltid hål i nån tand varje gång hon går till tandläkaren.
Jag tror knappast jag borstar så mycket bättre..
Jo. Det är extremt personligt.
T.ex. så kan du råka ha en bakterieflora som inte är speciellt kariogen och då kommer du sällan att få hål, eller rikligt saliv som är väldigt bra på att buffra, eller någon annan spännande faktor. Också kost kan variera stort.
Samma sak med tandsten som är väldigt beroende av din salivsammansättning.
Bump med fråga:
Finns det någon kvalitétsskillnad mellan olika tandkrämer? Köper alltid den billigaste.
Kaalle! Nu ska du få glädjande besked att allt står helt rätt till! Ditt immunförsvar visar upp sina muskler och du kan glädja dig i att du faktiskt har ett fungerande immunförsvar. Tyvärr så håller du inte inte tillräckligt rent mellan tänderna och du blöder pga. inflammation i tandköttet som reaktion på de bakteriebeläggningar som sitter längs tandköttskanten, speciellt då mellan tänderna i ditt fall. Det är väl egentligen ingen fara i sig förutom att om du inte skärper dig så kommer dina tänder att ramla ut.
Jag blöder alltid ganska mycket när jag tandtrådar, men det beror mest på att jag är tvungen att pressa ganska hårt för att få tandtråden att komma in mellan tänderna, och då knockas tandköttet av tråden, så det börjar blöda.
Jag blöder alltid ganska mycket när jag tandtrådar, men det beror mess på att jag är tvungen att pressa ganska hårt för att få tandtråden att komma in mellan tänderna, och då knockas tandköttet av tråden, så det börjar blöda.
Pröva att, istället för att trycka, såga ner tandtråden. Jag har också ett par väldigt tättsittande tänder men med sågande kommer jag ner.
Pröva att, istället för att trycka, såga ner tandtråden. Jag har också ett par väldigt tättsittande tänder men med sågande kommer jag ner.
Problemet med sågandet är att tandtråden går sönder och blir till fragment som fastnar. Innan köpte jag min tandtråd på apoteket, men det verkar som att de slutat sälja den (gick till 3 st och ingen av dem hade några) Tror den hette Dento månting, från Johnson and Johnson. Den tandtråden var bra, men nu köpte jag Icas egna, och den var inget bra alls.
Bump med fråga:
Finns det någon kvalitétsskillnad mellan olika tandkrämer? Köper alltid den billigaste.
Jag pratade med min lokala Icahandlare som hade snackat med sin tandläkare, han hade blivit informerad att man ska hålla sig undan alla de billigaste (eldorado ica basic ect) då de kan ha medel i som sliter mer på tänderna. Sen är typ colgate och de i mellanprisklassen likvärdiga, man måste typ börja betala runt 80 spänn tuben för att det ska vara någon skillnad i kvalitet senare. Inte använda whitening tandkrämer heller, då de sliter hårt. Ta infon för vad den är, tredjeparts återberättelse!
Problemet med sågandet är att tandtråden går sönder och blir till fragment som fastnar. Innan köpte jag min tandtråd på apoteket, men det verkar som att de slutat sälja den (gick till 3 st och ingen av dem hade några) Tror den hette Dento månting, från Johnson and Johnson. Den tandtråden var bra, men nu köpte jag Icas egna, och den var inget bra alls.
Icas tandtråd är ju relativt värdelös! Prövat plackers? Det tycker jag är överlägset. Oral-B's tandtråd tycker jag är okej också.
Angående tandkräm så har tandläkare jag har pratat med sagt att om man inte har några speciella problem är fluorhalten det viktigaste. Om man har tandlossningproblematik finns det ju tandkräm med Triklosan som är lite bakteriedödande, men det tror jag inte man rekommenderar till alla längre för att man hittade potentiella nackdelar som övervägde fördelarna (?). För mycket slipmedel är säkert inte heller bra. Finns ju tandkräm som är bra om man har ilningar också.
Icas tandtråd är ju relativt värdelös! Prövat plackers? Det tycker jag är överlägset. Oral-B's tandtråd tycker jag är okej också.
Angående tandkräm så har tandläkare jag har pratat med sagt att om man inte har några speciella problem är fluorhalten det viktigaste. Om man har tandlossningproblematik finns det ju tandkräm med Triklosan som är lite bakteriedödande, men det tror jag inte man rekommenderar till alla längre. För mycket slipmedel är säkert inte heller bra.
Ja, jag ska försöka hitta nån bättre! Plackers gillar jag inte, jag vill ha "ny" tandtråd för varje mellanrum, man känner ju att det tappar friktion efter ett tag. Jag åt fluortabletter hela tiden innan, men efter det där nazi-iqsänkande-tungmetall ect så slutade jag. Kanske borde starta igen..
Inte behöver du ha ny tråd för varje mellanrum..? Plackers håller ett bra tag.
Ja, jag ska försöka hitta nån bättre! Plackers gillar jag inte, jag vill ha "ny" tandtråd för varje mellanrum, man känner ju att det tappar friktion efter ett tag. Jag åt fluortabletter hela tiden innan, men efter det där nazi-iqsänkande-tungmetall ect så slutade jag. Kanske borde starta igen..
Kör med Fluorskölj 2ggr/dag, är bättre.
Inte behöver du ha ny tråd för varje mellanrum..? Plackers håller ett bra tag.
Blä, tycker det känns ganska ofräscht...
+1
Man får dat breath också.
Blä, tycker det känns ganska ofräscht...
Tvätta av tråden med tvål lite snabbt? Inga problem bror. Att hålla på att dra ny tråd för varje mellanrum lär ju ta en evighet, fy fan. Att ens använda vanlig tråd är för bökigt imo. Enligt min tandläkare kan man använda samma plackers så länge tråden sitter kvar.
Jag pratade med min lokala Icahandlare som hade snackat med sin tandläkare, han hade blivit informerad att man ska hålla sig undan alla de billigaste (eldorado ica basic ect) då de kan ha medel i som sliter mer på tänderna. Sen är typ colgate och de i mellanprisklassen likvärdiga, man måste typ börja betala runt 80 spänn tuben för att det ska vara någon skillnad i kvalitet senare. Inte använda whitening tandkrämer heller, då de sliter hårt. Ta infon för vad den är, tredjeparts återberättelse!
Åfan.
Var är du tlk? Vi behöver dig.
Vilka tider på dygnet är att rekommendera?
Vilka tider på dygnet är att rekommendera?
2 gånger per dag utöver tandborstandet känns en aning overkill, men ta det en gång mitt på dagen och låt de torka in i 2 timmar innan du dricker eller äter något.
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.
http://sciencealert.com.au/news/20141706-25695.html
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.
Jag såg ett reportage om det på sky news idag, seems legit. Kan tänka mig att om 10 år kommer man att skaka på huvudet åt att vi borrade i våra tänder som om vi vore medeltidsmänniskor, kommer vara fullständigt otänkbart, hehe.
Dayum.
http://img.pandawhale.com/30546-Yeah-Science-Bitch-Breaking-Ba-qvme.jpeg
Skillnad i kvalité mellan olika tandkrämer?
Intressant tråd :) jag passar på att ställa en fråga.
Jag var hos tandläkaren nyligen och fick lagat hål. Efter detta så ilar det något fruktansvärt från och till när jag tuggar där det lagades. Detta medför att jag tuggar avsevärt mycket mer på andra sidan munnen. Även dryck utlöser ibland dessa ilningar. Har inte haft problemet innan på samma sätt.
Är detta vanligt? Vad kan jag göra åt det? Har tandläkaren gjort fel? Har jag orimliga förväntningar avseende kvalitet på lagade tänder?
Jag har lagat förr utan problem.
spoonchest
2015-02-07, 08:47
Det är snarare kosthållningen och inte enstaka livsmedel som förstör tänderna.
Ett kontinuerligt småätande är mördande. Att klämma i sig ett halvkilo godis precis innan man borstar tänderna är inte hela världen. Iaf inte för tänderna.
Jag var hos tandläkaren nyligen och fick lagat hål. Efter detta så ilar det något fruktansvärt från och till när jag tuggar där det lagades. Detta medför att jag tuggar avsevärt mycket mer på andra sidan munnen. Även dryck utlöser ibland dessa ilningar. Har inte haft problemet innan på samma sätt.
Är detta vanligt? Vad kan jag göra åt det? Har tandläkaren gjort fel? Har jag orimliga förväntningar avseende kvalitet på lagade tänder?
Hade lätt, strålande smärta kring en gammal lagning när jag tuggade för en tid sedan. Visade sig vara tanden som förmodligen flyttat på sig lite så att just den tanden fick ta emot rätt mycket av bettkraften som kom från hela tandraden. Fick det tillslipat och problemen försvann men jag hade vant mig till att tugga mer på andra sidan. Frågade tandläkaren om detta och hon sa att det inte var något att bry sig om då det är rätt vanligt med sidoskillnader vad gäller bettkraft.
Det enda jag kan tänka mig kan hända (är inte tandläkare/tandhygienist, studerar till annat vårdyrke) är att man får spänningsvärk/-huvudvärk av att musklerna m. masseter och m. temporalis får arbeta mer på ena sidan. Men det är inget jag har råkat åt för.
pffftt.. Whitening-tandkrämer sliter lite mer ja. Ser ingen anledning att köpa något dyrare än ICA Basic. Finns knappast någon vettig evidens för att dyrare tandkrämer skulle vara bättre. Tandborstning är till för 1) få bort bakterier och 2) applicera fluor. Det första sker mest av själva borsten, det andra av att du har fluor i tandkrämen...
Det är inte jätteovanligta iallafall. Låter som klassiska post-operativ sensitivitet. I extremfallet är lagningen riktigt dåligt gjord och "läcker" och bör bytas.. oftast brukar det ge med sig efter ett tag. Men allt beror på liksom. Kontakta din klinik så de kan kolla på det.
Och att tandläkaren har gjort fel tror jag inte. Laga tänder är inte riktigt som att bara fylla ett hål i en gipsvägg liksom. Precis som alla andra operativa ingrepp i människokroppen så finns det ingen garanti för att slutresultatet blir 100% varje gång. Nu är det inget unikt för dig att du har orimliga förväntningar på utfall i vårdsammanhang.. det är supervanligt.
Reminova Ltd. gillar marketing... de vill ha investerare. Det hade varit förträffligt om det fungerade men än så länge är det vaporware. Jag är lite fundersam till hur de har tänkt att man ska undvika själva borrandet. Att regenerering av emaljmatrix hade varit att föredra framför att pytsa in en plastfyllning är nog alla överrens om... Men innan man fyller kaviteten så är det normala att man borrar upp den och fräser ut all infekterad hårdvävnad. Jag kan inte för mitt liv förstå hur den här teknologien fixar det.
shadowfire
2015-02-07, 16:18
Billigare tandkrämer tenderar att slänga i lite extra slipmedel o lägga på "whitening" på etiketten skulle jag säga. Det finns sådana varianter även i det billigaste segmentet.
I grund och botten är dock de flesta tandkrämer jag testat bra fyllda med slipmedel. Jag gör mina tester i diskhon i köket. Ingen köksrengöring hittills har varit i närheten av polishen man får av att spritsa ner en tandkrämskabel o veva runt lite med diskborsten. Alla beläggningar försvinner direkt. Det enda som har varit mer effektivt är stålull. "Whitening"-tandkrämer har varit helt sjukt effektiva på att få bort missfärgningar i diskhon, men frågan är till vilket pris.
shadowfire
2015-02-07, 16:25
Hål i tänderna är nog det man oroar sig för som yngre, på senare dagar handlar det mer om tandsten och vad som i längden kan bli tandlossning. Att få ett friskt tandkött osv tycker jag är sjukt svårt, inte minst då mycket saliv, vilket är bra motmedel mot "hål i tänderna", också medverkar till att man bygger tandsten. Tycker det är sjukt svårt att motverka tandsten närmast spottkörtlarna vad de nu heter osv, men tänker primärt insida av framtänderna på nedre raden samt typ hörntänderna övre raden. Tandtråd osv kör ju mellan tänderna men detta är på baksidan av (och byggs upp galet fort, tar bara några veckor efter rengöring så är det irritation där).
Hål i tänderna är nog det man oroar sig för som yngre, på senare dagar handlar det mer om tandsten och vad som i längden kan bli tandlossning. Att få ett friskt tandkött osv tycker jag är sjukt svårt, inte minst då mycket saliv, vilket är bra motmedel mot "hål i tänderna", också medverkar till att man bygger tandsten. Tycker det är sjukt svårt att motverka tandsten närmast spottkörtlarna vad de nu heter osv, men tänker primärt insida av framtänderna på nedre raden samt typ hörntänderna övre raden. Tandtråd osv kör ju mellan tänderna men detta är på baksidan av (och byggs upp galet fort, tar bara några veckor efter rengöring så är det irritation där).
Att karies skulle vara en sjukdom som man mest behöver oroa sig över som ungdom vettikattsingen alltså. Ser gott om patienter som är upp i åren och fortfarande är rejält kariesaktiva. Men som grovt svepande generalisering så kan det möjligtvis stämma.
"mycket saliv" är inte något som ger tandsten. Vad som är relevant är sammansättningen i saliven. Kvalitet är överordnad kvantitet ur den här aspekten. Men definitivt är det så att tandsten, hos de flesta, bildas mycket snabbare vid kanalmynningen för glandula parotis (vid överkäksmolarerna) och glandula submandibularis + sublingualis (vid underkäksfronten). Rådet att borsta, med rätt teknik, två gånger / dag + ordentlig mellanrumsrengörning räcker i många fall inte alls till.. själv får jag t.ex. tandsten hyfsat kvickt efter jag har fått det borttaget.. och det beror helt på kvaliteten på min saliv.
Nu är det ju dock rätt så svårt att hitta vetenskapligt belägg för att rengörning mellan tänderna egentligen förhindrar tandlossning (utöver det som man får av rengörning med tandborste).. det är mest bara något man utgår från att det är så när man tittar på sjukdomens patogenes.
shadowfire
2015-02-07, 18:32
Att karies skulle vara en sjukdom som man mest behöver oroa sig över som ungdom vettikattsingen alltså. Ser gott om patienter som är upp i åren och fortfarande är rejält kariesaktiva. Men som grovt svepande generalisering så kan det möjligtvis stämma.
"mycket saliv" är inte något som ger tandsten. Vad som är relevant är sammansättningen i saliven. Kvalitet är överordnad kvantitet ur den här aspekten. Men definitivt är det så att tandsten, hos de flesta, bildas mycket snabbare vid kanalmynningen för glandula parotis (vid överkäksmolarerna) och glandula submandibularis + sublingualis (vid underkäksfronten). Rådet att borsta, med rätt teknik, två gånger / dag + ordentlig mellanrumsrengörning räcker i många fall inte alls till.. själv får jag t.ex. tandsten hyfsat kvickt efter jag har fått det borttaget.. och det beror helt på kvaliteten på min saliv.
Nu är det ju dock rätt så svårt att hitta vetenskapligt belägg för att rengörning mellan tänderna egentligen förhindrar tandlossning (utöver det som man får av rengörning med tandborste).. det är mest bara något man utgår från att det är så när man tittar på sjukdomens patogenes.
haha världsklass på det inlägget, men kul att min frågeställning kan trigga någon som är påläst.
En undran är om man som mig snabbt får tandsten på undre tandrad/främre (kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer på tänderna) egentligen i huvudtaget kan undvika det. Eller om bara är gilla läget och köra tandhygienist och rengöring en gång om året? Jag har själv inte lyckats få bor med skiten ett dugg.
haha världsklass på det inlägget, men kul att min frågeställning kan trigga någon som är påläst.
En undran är om man som mig snabbt får tandsten på undre tandrad/främre (kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer på tänderna) egentligen i huvudtaget kan undvika det. Eller om bara är gilla läget och köra tandhygienist och rengöring en gång om året? Jag har själv inte lyckats få bor med skiten ett dugg.
Det går att få bort själv men beroende på vad man använder för verktyg till att ta bort de så kan man skada tanden.
33 (tre-tre, inte trettiotre), 32, 31, 41, 42 och 43. Från vänster till höger. Det är den vanligaste nomenklaturen i Sverige för tänderna i fråga. Dvs. tand 1-3 i kvadrant 3 (vänster underkäke) och 1-3 i kvadrant 4 (höger underkäke).
Med "fel" saliv så är det i princip oundvikligt att tandstenen kommer även om man rengör som besatt. Som XXXL påpekar så kan du fixa det själv... t.ex. fråga ebay om "dental sickle" eller dylika instrument.. det är vad vi i branchen använder (plus lite maskinella verktyg). Just i underkäksfronten går det hyfsat lätt att fixa det själv med ok resultat förutsatt att tandstenen inte sitter under tandköttskanten, längre bak i käften är svårare att göra själv. Borsta bort går ju liksom inte. Själv så skulle jag aldrig få för mig att plocka min egen tandsten.. det blir så mycket bättre gjort av en duktig tandhygienist och så får man en fin tandrengörning på köpet allt som oftast. I nödfall så hade jag låtit en tandläkare göra jobbet :D
Nu är det inte säkert att tandsten ens är något att bry sig om. Får du inte fördjupade tandköttsfickor å sådär kan du i princip låta det vara kvar.
shadowfire
2015-02-07, 19:02
Inga tandstensfickor o prata om hittills, kruxet är mer att tandhygienisterna är så djävulskt fina o söta tjejer, så jag får ångest av att ha dem gräva i min trut. Det är liksom det sämsta de bara kan få uppleva av mig, gnnnn....
Jag får erkänna att jag petat bort tandsten på nedre tänderna med en nagelsax och dubbelspegel, men det kan vara värt kanske att köpa ett lite skonsammare redskap.
Inga tandstensfickor o prata om hittills, kruxet är mer att tandhygienisterna är så djävulskt fina o söta tjejer, så jag får ångest av att ha dem gräva i min trut. Det är liksom det sämsta de bara kan få uppleva av mig, gnnnn....
Jag får erkänna att jag petat bort tandsten på nedre tänderna med en nagelsax och dubbelspegel, men det kan vara värt kanske att köpa ett lite skonsammare redskap.
TandKÖTTsfickor ;)
Men jo så äre. Just en av anledningarna att jag gärna bokar in några extra pass om året hos tandhygienisten är att hon är så söt och trevlig. Tandläkare brukar också vara fina töser. Det är en trevlig branch *drool*
Vettifan om sickle (eller kyrett) egentligen är skonsammare mot tänderna än nagelsax. Mest kanske bara lättare att komma åt med den. Fast nu är de ju utformade för att användas i någon annans mun och inte för att man ska använda dem på sig själv så det är lite meckigt ändå. Sen är det lite av en teknikfråga men det går att googla fram på youtube.
shadowfire
2015-02-07, 19:13
haha sjukt skön input, tackar för dina svar tlk :D
pragmatiskt och jordnära, det uppskattas.
Från min Facebook och mitt fredagsmys:
Ta hjälp av Vipeholmsexperienten för att uppfostra era barn:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/490709?programid=2519
"Vipeholmssjukhus för svårskötta obildbara sinnesslöa. Här finns slutförvaring för de värst psykiskt sjuka och utvecklingsstörda i landet, och man har full koll på vad de äter. De redan rättslösa i Anstaltssverige bli försöksdjur. Under två års tid matar man patienterna med enorma mängder socker. Patienterna får äta kolor, socker och choklad under uppsyn, sponsrat av sötsaksindustrin, och resultatet blir förstås ännu fler hål i tänderna.
Upptäckten satte Sverige på den internationella forskningskartan, och resultatet blev lördagsgodis och färre hål i tänderna för den svenska befolkningen. Men det var vipeholmspatienterna som fick betala priset."
För er som inte vill lyssna på allt, det är inte mängden utan koncentrationen som avgör = ät hur mycket du vill vid få tillfällen. Begreppet lördagsgodis var ett av resultaten av experimenten och införandet av tandvårdssystemet följde. Borsta tänderna två gånger om dagen. Dricker man juice till frukost är det bättre att borsta innan. Den sura juicen löser upp tandemaljen som man sedan borstar bort...
Borsta tänderna med tandkräm som innehåller fluor. För mycket flour ger problem t.ex. fläckar på tänderna och _sämre_ hållbarhet i tänderna. http://ki.se/imm/fluorid
Ibland innehåller vattnet eller maten mycket fluor, kan ge problem. Du ska välja tandkräm med fluor.
Fluorbehandling hos tandläkaren http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Behandlingar/Fluorbehandling/
"Det finns olika mycket fluor i olika tandkrämssorter, men för det mesta brukar tandkräm innehålla ungefär 0,1 till 0,15 procent fluor.
Tandkräm innehåller också slipmedel som underlättar rengöringen och kan avlägsna missfärgningar." - http://www.1177.se/Skane/Tema/Tander/Skotsel/Rena-tander/
Tandhygienisterna.se tar också upp helhet kring ämnet men också läskens påverkan (den löser upp våra tänder): http://www.tandhygienisterna.se/pages/karies.html
Sammanfattning:
Borsta tänderna när du är riktigt glad.
tlk , säg att man äter något som är dåligt för tänderna exempelvis godis, men sen dricker väldigt mycket vatten efteråt, hjälper det på något sätt? Jag föreställer mig att man sköljer bort en hel del socker så att det i sin tur inte får fäste på tänderna, men det kan ju vara att jag är helt ute och cyklar.
Har inte kolsyrat vatten någon negativ effekt på tänderna? Läst det någonstans.
Syrorna (kol-, citron- osv) fräter på tänderna. Läsk är väl värre för att det innehåller socker och därför kan ge karies också.
tlk , säg att man äter något som är dåligt för tänderna exempelvis godis, men sen dricker väldigt mycket vatten efteråt, hjälper det på något sätt? Jag föreställer mig att man sköljer bort en hel del socker så att det i sin tur inte får fäste på tänderna, men det kan ju vara att jag är helt ute och cyklar.
Det är helt korrekt. Du sköljer också bort syra som har hunnit bildats. Extraopti om du sköljer med te.
Är kolsyra farligt för tänderna?
Sura drycker, drycker med lågt pH-värde, är inte bra för tändernas emalj. Exempel på sura drycker är läsk och juice. Men hur är det med kolsyra i vatten? Kan det också vara skadligt för tänderna? För att få svar på den frågan har vi vänt oss till Dan Ericson, professor i cariologi vid Malmö högskola.
Hur påverkar kolsyra tänderna?
– Sannolikt inte ett dugg. Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt.
Men om man tillsätter citron eller andra sura fruktjuicetillsatser blir situationen en helt annan. Sura tillsatser till kolsyrat vatten gör att det är stor risk för skador om man dricker det ofta.
– Effekten av juice eller läsk är mycket kraftig på tändernas emalj. De syror som finns i juice och läsk fräter tydligt på emaljen och kan ge kraftiga skador, erosionsskador. När man gör experiment för att se hur skadliga olika drycker är, används ofta kolsyrat vatten som en kontroll där man inte ser någon effekt på tänderna.
Regards, Dan Ericsson professor i cariologi
vad det mycket handlar om är en magisk brytpunkt runt pH 5,5. Ramlösa naturell ligger där och är liksom ok. Ramlösa citron ligger nere på 3,5 (iirc) och bör drickas med sugrör.
Att andas i huvudsak genom näsan är tydligen ett bra verktyg mot tandsten. Vad gäller tandborstning och tandtråd så är det rimligen viktigast att sköta detta på kvällen innan man går i säng.
Att andas i huvudsak genom näsan är tydligen ett bra verktyg mot tandsten. Vad gäller tandborstning och tandtråd så är det rimligen viktigast att sköta detta på kvällen innan man går i säng.
Hur menar du att andas genom näsan skulle minska ackumulationen av tandsten? Jag tänker faktiskt tvärtom att andas med munnen ger ökad muntorrhet och borde således minska tandstensbildningen. Inte för jag tror att det är någon relevant skillnad, och att utföra vettiga studier på det är svårt.
Undrar också hur du resonerar kring att tandborstning och tandtråd, ur tandstenssynpunkt, skulle vara vettigare att syssla med på kvällen framför andra tider på dygnet. Tandborstning kan jag köpa att ska man välja en gång så är nog kvällen ett bättre alternativ.. ur kariessynvinkel, och då är det inte själva borstningen som är relevant utan just att man tillför fluor. Just för att fluoren får ligga kvar längre pga. den minskade salivutsöndringen på natten. Men troligtvis är skillnaden vääääldigt liten. Ur gingivit- och parodontitsynvinkel tänker jag tvärtom att morgonen är att föredra. Men skillnaden lär vara extremt minimal. Varför man skulle välja annat än klassiska 2-2-2 vettifan asså. Finns inte en människa som inte har tid att borsta två gånger om dagen.
Kan överdrivet tuggummituggande vara en nackdel? Rent biomekaniskt slitage på tänder på något sätt?
Är fluortabletter att föredra framför tuggummi? Eller en kombination av båda?
Är det rekommenderat att ta ett tuggummi direkt efter en måltid? Kan man även ta när som helst på dagen utspritt och ändå ha en motverkande effekt?
Sedan jag började dricka kaffe för några månader sen har jag redan börjat märka missfärgningar på tänderna. Bästa sättet att undvika detta (förutom att sluta med kaffe, vilket ej kommer att ske)? Jag tar tuggummi direkt efter. Dricker även kaffet ganska snabbt. Kanske ska skölja med lite vatten efteråt?
Borstar tänderna i regel 2 ggr per dag och använder då även tandtråd och sedan munskölj direkt efter. Något som kan göras annorlunda där?
Äter ej frukost. Min tandhygienist sade dock att jag bör borsta tänderna på morgonen ändå pga att salivering under natten ökar bildningen av tandsten. Korrekt eller ej?
Kan överdrivet tuggummituggande vara en nackdel? Rent biomekaniskt slitage på tänder på något sätt?
För att tuggande på något ska ge slitage på tänderna så måste det du tuggar på vara hårdare (i sammanhanget används normalt Knoop-provning) än tandsubstansen. Tuggummi är lugna pucken.
Är fluortabletter att föredra framför tuggummi? Eller en kombination av båda?
Det är hugget som stucket vad gäller fluortabletter vs -tuggummi.
Båda har rekommendation 7 från socialstyrelsen utvärdering. Nu väger den förvisso in lite andra faktorer än just "hur bra förhindrar den här behandlingen sjukdomsförloppet". T.ex. är samhällsekonomin något som vägs in men nu står i regel patienten helt och hållet själv för kostnaden för tuggummi och sugtabletter så det är inte något som vägs in direkt.
http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/forhojdriskforkronkaries3
http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/forhojdriskforkronkaries4
0.2% fluorskölj har däremot rekommendation 4. (http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/forhojdriskforkronkaries1).
Skalan går ungefär från 1-10 med vissa variaton. För just det här ändamålet så är 3 max och 10 sämsta (finns också graden icke-göra och FoU). Fluorskölj ett par gånger om dagen, gärna direkt efter mat, är alltså att föredra. Men är det inte en möjlighet (t.ex. att man tycker det är apnasty) så är sugisar eller tuggummi definitivt bättre än inget.
Man får dock väga in lite om det är något man behöver. Är man inte kariesaktiv så behövs liksom inget extra skydd... har man många riskfaktorer och regelbundet hål så kan det vara värt att pytsa in mer fluor for sure.
Är det rekommenderat att ta ett tuggummi direkt efter en måltid? Kan man även ta när som helst på dagen utspritt och ändå ha en motverkande effekt?
Det är rätt så vettigt att tugga dem direkt efter måltid. När som fungerar också ok. Det hela hänger lite på fluorets påverkan på emaljen. Emalj är till stor del uppbyggt av hydroxylapatit-kristaller och själva fluorets effekt är att OH-grupper i kristallen byts ut till F så det bildas fluoroapatit.. vilket är betydligt tåligare för syraangrepp. För att sätta lite sprätt på det hela så är det som så att fluorskölj, till exempel, faktiskt är så pass surt att det börjar bryta ner tänderna.. vilket gör att OH löses ut så F lättare binder in. Samma tankegång går att applicera om bruk av tuggummi direkt efter ätande.. du har ju en sån där "syraattack mot tänderna" direkt efter ditt ätande så fluorinbindningen blir lite effektivare. Men går utmärkt att käka mest hela tiden.
Sedan jag började dricka kaffe för några månader sen har jag redan börjat märka missfärgningar på tänderna. Bästa sättet att undvika detta (förutom att sluta med kaffe, vilket ej kommer att ske)? Jag tar tuggummi direkt efter. Dricker även kaffet ganska snabbt. Kanske ska skölja med lite vatten efteråt?
Du får pensla ett lager silikon över tänderna. Eller drick kaffe med sugrör.
Eftersom inget av de här alternativen är mänskligt möjligt att genomföra (speciellt kaffe med sugrör) så är det inte så mycket att göra åt saken.
Borstar tänderna i regel 2 ggr per dag och använder då även tandtråd och sedan munskölj direkt efter. Något som kan göras annorlunda där?
Fucking amazing att du tandtrådar dagligen och än mer!
Men ja. Sluta skölja med munskölj direkt efter. Eftersom du är en klok individ så borstar du med fluorerad tandkräm. Halva poängen med den är att du applicerar ett lager fluor på tänderna. Det sköljer du sen bort. Bättre att låta det ligga nån timme i lugn och ro. Extra dåligt är det om du har valt att skölja med något munskölj som har <0.2% NaF. Det passar sig bättre efter man ätit och inte har borstat.
Äter ej frukost. Min tandhygienist sade dock att jag bör borsta tänderna på morgonen ändå pga att salivering under natten ökar bildningen av tandsten. Korrekt eller ej?
Din tandygienist har rätt i praktiken. Du bör definitivt borsta på morgonen. Borstning gör du 1) för att få bort bakteriebeläggning som bildas oavsett om du äter eller inte och 2) för att applicera fluor. Att borsta direkt efter man ätit, som en del gör, är faktiskt lite dumt.. bättre att vänta 30-60 minuter. Pga. syraattacken på tänderna så är ytan lite mindre stryktålig så du borstar potentiellt bort lite av emaljen. LITE alltså. inga milimetrar.
Sen kan jag väl tänka att din tandhygienst är lite förvirrade om salivering. Den ostimulerade saliveringen under natten (relaterat till hur salivorganens klockar är inställda då) är jäkligt låg. Inte för det ändrar rådets validetet.
http://pocketdentistry.com/wp-content/uploads/285/nc05f0042.jpg
whuddafuks
2015-02-08, 12:38
tlk - vad tycker du om att köra med munskrapa morgon och kväll efter tandborstningen? Smart eller onödigt? Sen undrar jag om man kan gurgla runt vatten och sen spotta ut direkt efter tandborstningen? Gillar inte idén att låta all tandkräm och klägg ligga kvar i munnen, utan vill gärna skölja ur det. Försvinner skyddet från tandkrämet av detta?
Upskattar förresten alla dina svar i tråden! :thumbup:
Är coca-cola zero ok?:
Ingredienser: Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla.
Eller ställer E331(Natriumcitrater) E338(Fosforsyra) till det?
Utmärkt svar, tlk, det tackar jag för. Då ska jag ändra på vanorna gällande bl.a. munskölj.
Det jag tänkte på avseende slitage med tuggummituggande var egentligen inte tuggummits hårdhet i sig utan snarare om tändernas konstanta tryckande mot varandra och ev. mot tandköttet i sig kan börja slita på hela ekipaget? Speciellt om alla tänder kanske inte sitter exakt i en rak/perfekt rad?
tlk - vad tycker du om att köra med munskrapa morgon och kväll efter tandborstningen? Smart eller onödigt? Sen undrar jag om man kan gurgla runt vatten och sen spotta ut direkt efter tandborstningen? Gillar inte idén att låta all tandkräm och klägg ligga kvar i munnen, utan vill gärna skölja ur det. Försvinner skyddet från tandkrämet av detta?
Skölja bort tandkräm: Personligen hade jag inte sköljt bort tandkrämen. Tycker det motverkar lite av effekten. Fast du får lite sätta det i relation till hur stort behov du har av fluoret med. Har du minimal kariesaktivitet och inte får erosionsskador så kvittar det liksom.
wall of text:
(tldr: tungskrapa verkar vettigt om du har problem med dålig andedräkt, och det skadar iaf inte)
Munskrapa: Jag tänker att du menar en sån här skrapa man har till tungan. Mot dålig andedräkt verkar det vara rätt bra sak att ge sig på. Ur kariessynvinkel är det lite mer tveksamt. Det finns förvisso studier som visar på viss sänkning av bakterien Streptococcus mutans när man använder den regelbundet, och höga halter av S. mutans ses normalt som en indikation på hög kariesaktivitet. T.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21797979. Den är utförd in vivo vilket är trevligt men resultatet bedömer jag inte som så jättemycket att hänga i julgranen.. Det är små grupper som har blivit testade och skillnaden mellan grupperna är förvisso statistiskt signifikant men jag är lite tveksam till effektstorleken (r som jag inte ens kan hitta i artikeln) och att den sänkning som har setts egentligen har någon betydelse. Man har inte kunnat visa någon skillnad i DMFT (ett mått på antal hål, ungefär) i grupperna... vilket förstås inte är möjligt på 21 dagar utan det hade istället krävts längre studier... och något i stil med den banbrytande Vipeholmsstudien går inte precis att utföra med moderna etiska regler.
Jag kan också tänka mig att de två grupper som faktiskt har borstat tungan har skött resterande tandvård lite bättre än kontrollgruppen med. Detsamma gäller om man tittar på folkhälsosjukdom #2, dvs. parodontit. Relevant för parodontitens patogenes är mängd plack på tänderna så det finns någon enstaka studie där man har tittat på hur tungrengörning påverkar plack på tänderna, t.ex. då http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25206220 som har utförts delvis av samma personer som den tidigare på s. mutans-mängd i saliven.. och den lider lite av samma problem som den studien. Små grupper (exakt lika stora faktiskt) och man har förvisso sett en minskning av plackmängd på tänderna... men valet av mätmetod (Silness-Löe) får mig verkligen att undra om resulatet är kliniskt relevant, speciellt i kombination med de små skillnader som setts. Nu är det igen utfört på en kort tid (21 dagar) och att på den tiden se någon ändring i bendestruktion (genomsnittstid här ligger runt 10 år för att kunna säkerställa på röntgen) eller i fickdjup är lite komplicerat...och så samma confounder dårå. Jag tror studien hade blivit bättre om de hade mätt "bleeding on probing" (="nu ska jag stabba dig med en vass grej och se om du blöder. lol du får borsta bättre.").
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/07/scumbag-dentists.jpeg
Är coca-cola zero ok?:
Ingredienser: Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla.
Man brukar kolla på pH på drycken för att avgöra. <pH 5.5 är suboptimalt. Vill man vara duktig kan man väga in "titrable acidity" med men det är inte så jäkla viktigt...
https://springsoralhealth.files.wordpress.com/2009/08/pg07a.gif
iaf så hamnar cola zero runt pH 3.
Du löser det här med sugrör.
http://www.prylardesign.se/wp-content/uploads/2010/11/DrinkingGlasses.jpg
Det jag tänkte på avseende slitage med tuggummituggande var egentligen inte tuggummits hårdhet i sig utan snarare om tändernas konstanta tryckande mot varandra och ev. mot tandköttet i sig kan börja slita på hela ekipaget? Speciellt om alla tänder kanske inte sitter exakt i en rak/perfekt rad?
Nej det är inget att oroa sig över. Tänder är stötdämpade vi parodontalligamentet. Det är lite av en levande struktur som ombildas mest hela tiden och innehåller diverse trycksensorer så du inte tuggar sönder dig själv. DET HELA äR GRYMT FASCINERANDE. DET FINNS INGET SOM äR Så INTRESSANT SOM MUNHåLOR. Eventuellt om du har mobila tänder (dvs. att de kan röra på sig mer än det lilla som är normalt) så kan tuggande på dem öka inflammationsprocesser runt omkring och det är inte så jättebra.
http://img.tfd.com/mosby/thumbs/500051-fx11.jpg
Kuriosa att för inte så jättemånga år sedan så trodde man att tandlossningssjukdom berodde på just att man tuggade lite snett och vint och de "dåliga" belastningarna på tänderna gjorde att tänderna lossnade. Fanns gott om vetenskapliga belägg för att så var fallet med fast det var lite en funktion av att dåvarande paradigm styrde forskningen åt det hållet. Tandläkare som är examinerade för kanske 40 år sedan har säkerligen skolats i det tänket.. Slutresultatet var att det blev mycket nedslipande av bett för att få saker och ting att passa opti. Hela den idéen är kasserad numera.
Men ja. Sluta skölja med munskölj direkt efter. Eftersom du är en klok individ så borstar du med fluorerad tandkräm. Halva poängen med den är att du applicerar ett lager fluor på tänderna. Det sköljer du sen bort. Bättre att låta det ligga nån timme i lugn och ro. Extra dåligt är det om du har valt att skölja med något munskölj som har <0.2% NaF. Det passar sig bättre efter man ätit och inte har borstat.
Frågade min tandläkare och hon sade att det inte spelar någon roll eftersom att det finns mer flour i flourlösningen? Kör med Flux 0.2% NAF.
Frågade min tandläkare och hon sade att det inte spelar någon roll eftersom att det finns mer flour i flourlösningen? Kör med Flux 0.2% NAF.
Det visar sig att din tandläkare har rätt och jag är helt ute och cyklar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23817066 var läsvärd på området. Sköljning med 0.2% NaF funkar fint. En studie visade på högre fluorretention av att göra det tillochmed.. fast det var så lite skillnad att det kan kvitta lika. Det var good news det här, nu kan jag rekommendera folk att skölja om det tycker det är så hemskt att ha kvar tandkrämen.
Är coca-cola zero ok?:
Det är kolsyran och de surhetsreglerande medelen som är dåligt för tändarna, snarare än sockret.
Folk snackar hela att socker är dåligt för tänderna, men det är snarare syra som är dåligt för tänderna.
Det är kolsyran och de surhetsreglerande medelen som är dåligt för tändarna, snarare än sockret.
Folk snackar hela att socker är dåligt för tänderna, men det är snarare syra som är dåligt för tänderna.
Say whut.
Socker är svindåligt för tänder. Världens vanligaste sjukdom står och faller med socker liksom. Att sen syra också är dåligt gör inte sockret bättre.
Mycket berikande information må jag säga. Du får bli tandhygienets King Grub på forumet.
mycket berikande information må jag säga. Du får bli tandhygienets king grub på forumet.
+1
Say whut.
Socker är svindåligt för tänder. Världens vanligaste sjukdom står och faller med socker liksom. Att sen syra också är dåligt gör inte sockret bättre.
Sockret i sig är dåligt för tänderna ? På vilket sätt då ?
Är det inte så att socker påskyndar bakterietillväxt vilka metaboliserar socker (glukos framförallt) till syra som i sin tur är dåligt för tänderna ?
Sockret i sig är dåligt för tänderna ? På vilket sätt då ?
Är det inte så att socker påskyndar bakterietillväxt vilka metaboliserar socker (glukos framförallt) till syra som i sin tur är dåligt för tänderna ?
Nu läste jag inlägget jag svarade på i kontextet "läsk är dåligt för tänderna" och att det då skulle vara syran i läsken som var dålig och inte sockret i läsken. Och det då skulle vara helt ok att dricka sockervatten så länge det inte var surt.
Att sockertillförsel skulle påskynda bakterietillväxten vettikattsingen.. bakterietillväxt sker i munhålan oavsett om du äter eller inte. Där är gott om näring som det är. och det tar inte särskilt lång tid oavsett.
Men du har alltså helt rätt i sak att det är metaboliter från placket (i form av syra) som förstör tänderna och inte faktiskt sockermolekyler som sliter på tändarna. Syran kommer först dock i stora mängder när man tankar (lätt)fermentabla kolhydrater. Lite grovt kan man säga att de normala orala bakterierna har två olika sätt att ta hand om kolhydrater och blir det för mycket får de slå om till ett läge som ger betydligt mer syra. Tankar du i dig socker mest hela tiden resulterar det hela i att du får ett ekologiskt skifte i bakteriefloran.. du får en flora som överlever bätter i sura miljöer och samtidigt är bättre på att skapa dessa sura miljöer. Dina bakteriebeläggningar blir helt enkelt mer kariogena av en sockerrik kost. Det hela ingår i vad som populärt kallas för "den ekologiska plackhypotesen" och t.ex. http://endoexperience.com/userfiles/file/oRAL_eCOSYSTEMS.pdf ger väl någon form av översyn på det hela. Så socker är väl inte skadligt i tändern rent konkret men det gör miljön som tänderna befinner sig i betydligt sämre.. och socker är det enstaka största orsaken till karies. Medans dricka lightläsk med mycket syra inte alls ger någon karies ("hål i tänderna").
alltså... dricker du läsk utan socker men mycket syra i (cola light t.ex.) så kommer du inte få någon ökad mängd karies av det. Däremot så är det fullt möjligt att du fräter sönder tänderna (sk. erosionsskador). Skadorna på tänderna ser väldigt olika ut, både på mikro- och makronivå, om det kommer från karies (dvs. syra genererad pga. socker) eller från att du hällt i dig sur läsk.
Faktiskt är det som så att vill du dricka mycket lightläsk så är det positivt att ha tjocka plackbeläggningar på tänderna som då fungerar som en barriär för syran att tränga igenom.
Say whut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_erosion
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11132512
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_erosion
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11132512
Att erosionskador är ett problem gör inte socker till ett mindre problem. Världens vanligaste sjukdom (dental karies) beror i princip helt och hållet på just socker.. medans sur mat inte ger någon karies alls.
Eller varför inte put your teeth where your mouth is och skölj din mun med sockervatten flera gånger om dagen. Posta gärna resultatet om 5-6 år.
:edit: för mer aktuella siffror i lite mer närliggande kultur kan du slå ett öga på http://www.tandlakartidningen.se/internationell-fackpress/fyra-av-tio-norska-ungdomar-har-dental-erosion/ 40% har dental erosion, 75% har haft karies... att utifrån detta påstå att socker inte är ett problem för tandhälsan är galenskap när 75% av norska ungdomar har en sjukdom som direkt härleds till socker. Runt 40% eller lägre är också där UK och USA verkar ligga (se t.ex. http://www.tandlakartidningen.se/media/1569/Johansson_4_2005.pdf). Så det är klart att det är ett problem. Men att från det dra slutsatsen att socker inte är ett problem är totalt nonsense.
Hur menar du att andas genom näsan skulle minska ackumulationen av tandsten? Jag tänker faktiskt tvärtom att andas med munnen ger ökad muntorrhet och borde således minska tandstensbildningen. Inte för jag tror att det är någon relevant skillnad, och att utföra vettiga studier på det är svårt.
Finns ju studier på det:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1820769
Det verkar vara koncensus att saliv hjälper till att skölja bort tandsten och bakterier och att torr mun ökar exponeringen för syra kraftigt.
Undrar också hur du resonerar kring att tandborstning och tandtråd, ur tandstenssynpunkt, skulle vara vettigare att syssla med på kvällen framför andra tider på dygnet. Tandborstning kan jag köpa att ska man välja en gång så är nog kvällen ett bättre alternativ.. ur kariessynvinkel, och då är det inte själva borstningen som är relevant utan just att man tillför fluor. Just för att fluoren får ligga kvar längre pga. den minskade salivutsöndringen på natten. Men troligtvis är skillnaden vääääldigt liten. Ur gingivit- och parodontitsynvinkel tänker jag tvärtom att morgonen är att föredra. Men skillnaden lär vara extremt minimal. Varför man skulle välja annat än klassiska 2-2-2 vettifan asså. Finns inte en människa som inte har tid att borsta två gånger om dagen.
Jag tänkte särskilt med avseende på tandtråd. Att få bort matpartiklar och nybildad plaque som alla främjar syrebildande processor i munnen innan en lång period med låg salivutsöndring torde vara gynnsamt.
Vad gör ni, sköljer ni munnen efter tandborstningen eller spottar ni bara och låter resterna vara kvar?
Vad gör ni, sköljer ni munnen efter tandborstningen eller spottar ni bara och låter resterna vara kvar?
Man bör inte sköja munnen efter tandborstningen eftersom detta sköljer bort flouret från tandkrämen. Bäst att göra i följande ordning:
1. Tandtråd
2. Skölj
3. Borsta tänderna.
Man bör inte sköja munnen efter tandborstningen eftersom detta sköljer bort flouret från tandkrämen. Bäst att göra i följande ordning:
1. Tandtråd
2. Skölj
3. Borsta tänderna.
Känns så ofräscht bra, jag har alltid sköljt. Man kanske ska skölja och sen ge dom en snabb omgång till med ny tandkräm.
Finns ju studier på det:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1820769
Det verkar vara koncensus att saliv hjälper till att skölja bort tandsten och bakterier och att torr mun ökar exponeringen för syra kraftigt.
Jag tänkte särskilt med avseende på tandtråd. Att få bort matpartiklar och nybildad plaque som alla främjar syrebildande processor i munnen innan en lång period med låg salivutsöndring torde vara gynnsamt.
Studien du länkar säger inget alls om tandstensackumulation.
Och den konsenus rörande saliv och bortsköljning av tandsten du nämner har jag då aldrig hört talas om. Om något så är konsensus att tandsten bildas av visst innehålla i saliven. Även om kvantiteten inte är det viktigaste för tandstensbildning utan kvaliteten på saliven så har muntorra patienter har allt som oftast väldigt lite tandsten. Dvs. kliniskt uppmätt muntorrhet och inte bara upplevelsen av muntorret. Att saliv skulle skölja bort tandsten finner jag rätt osannolikt... den sitter rejält hårt fast och när vi behandlar patienter så fungerar det inte bara att skölja vatten på tandstenen... saliv sköljer liksom inte bort bakterier till någon relevant grad heller.
Det är dock helt rätt att muntorrhet ökar syrarelaterade problem (dvs. karies och erosion) just för att saliven buffrar pH, men alltså om något så fräter syran sönder tandsten. Tandsten bildas primärt vid högt pH. Tandsten och tjocka bakteriebeläggningar fungerar, för övrigt, som bra skydd mot just erosion (en annan syrarelaterad sjukdom).
Det här med att få bort plack för att förhindra syrabildning (dvs. kariessjukdom) finns det ingen vettig evidens för. Vi rengör inte tänder för att förhindra hål utan för att förhindra tandlossning. Fluor och vettig kost är vad som förhindrar karies.
Men jag förstår hur du resonerar iaf. Jag bara är oerhört skeptisk till att det är kliniskt relevant då plack bildas rejält snabbt i munnen alla tider på dygnet. Dock så tar det i genomsnitt dryga 3 dagar för det att "mogna" (=få en viss karaktär på ekosystemet) så en gång om dagen tycker jag är rimligt att det är fullt tillräckligt.
1. Tandtråd
2. Skölj
3. Borsta tänderna.
Känns så ofräscht bra, jag har alltid sköljt. Man kanske ska skölja och sen ge dom en snabb omgång till med ny tandkräm.
Det här är ju då diskuterat tidigare i tråden. Och studier visar på att sköljning (0.2% NaF) efter tandborstning ger högre fluorretention än att lämna tandkrämen kvar. Men skölj för fasiken inte med vatten eller listerin efter tandborstning.
Optimalt är alltså
tandtråd
borsta
skölja 0.2% NaF
Morfar ville ha munvatten för han läste någon studie om att det förbättrade "hälsan" för antingen människor eller äldre?(kanske t.o.m. var äldre på ålderdomshem?) . Han är utan riktiga tänder men har löständer. Finns det då någon som helst anledning till att köpa en kombinerad flour+bakteriedödande munvatten eller skall man köra på enbart bakteriedödande munvatten som är flourfritt? Alltså; har flouret någon funktion alls i munnen när man inte har några riktiga tänder kvar?
Tack på förhand!
Mvh r3mpuh :)
Morfar ville ha munvatten för han läste någon studie om att det förbättrade "hälsan" för antingen människor eller äldre?(kanske t.o.m. var äldre på ålderdomshem?) . Han är utan riktiga tänder men har löständer. Finns det då någon som helst anledning till att köpa en kombinerad flour+bakteriedödande munvatten eller skall man köra på enbart bakteriedödande munvatten som är flourfritt? Alltså; har flouret någon funktion alls i munnen när man inte har några riktiga tänder kvar?
Tack på förhand!
Mvh r3mpuh :)
Fluor i sig stärker inte bara tänder utan kan också påverka bakteries syratålighet. Fast det blir rätt ointressant om man inte har några tänder kvar ändå.
Jag är lite nyfiken på vad det här är för studie.. Spontant kom jag att tänka på en gammal artikel i allas favorittidning (http://www.tandlakartidningen.se/wp-content/uploads/2009/08/NY-R%C3%A4tt-anv%C3%A4nt-g%C3%B6r-antimikrobiellt-munvatten-nytta.pdf) men där är det tveksamt om munvatten egentligen är värt att använda om man har helprotes förutom till rengörning (en studie från 1990 sa att det var bra att rengöra protesen med listerin specifikt... nu är det högst tveksamt om listerine har så stark antibakteriell effekt då orala bakterier på agarplatta växer fint även med listerine närvarande).
Bakteriedödande (i form av klorhexidin) används normalt mest vid förhöjd risk för karies.. vilket din morfar då inte har eftersom där inte finns några tänder. Någon enstaka gång för att snabbt få ner en otrevlig gingivit. Men munvatten vid proteser alltså. Jag ställer mig lite skeptisk till något mervärde om man sköter sin protes enligt konstens alla regler (ordentlig rengörning på alla ytor två gånger om dagen med t.ex. tvål, sköljning av protes och mun efter varje måltid, och gärna ta ut den under natten).
That being said så frågade du om hälsa och det är något helt annat än avsaknad av sjukdom ändå... förhöjer skölj med munvatten livskvaliten för din morfar så är det klart vettigt!
Såg på QI att listerine användes till en rad olika ändamål innan tillverkaren fabricerade "halitosis" som en folksjukdom och proklamerade att det skulle vara bra mot det. Skulle personligen aldrig få för mig att använda det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Listerine
Fluor i sig stärker inte bara tänder utan kan också påverka bakteries syratålighet. Fast det blir rätt ointressant om man inte har några tänder kvar ändå.
Jag är lite nyfiken på vad det här är för studie.. Spontant kom jag att tänka på en gammal artikel i allas favorittidning (http://www.tandlakartidningen.se/wp-content/uploads/2009/08/NY-R%C3%A4tt-anv%C3%A4nt-g%C3%B6r-antimikrobiellt-munvatten-nytta.pdf) men där är det tveksamt om munvatten egentligen är värt att använda om man har helprotes förutom till rengörning (en studie från 1990 sa att det var bra att rengöra protesen med listerin specifikt... nu är det högst tveksamt om listerine har så stark antibakteriell effekt då orala bakterier på agarplatta växer fint även med listerine närvarande).
Bakteriedödande (i form av klorhexidin) används normalt mest vid förhöjd risk för karies.. vilket din morfar då inte har eftersom där inte finns några tänder. Någon enstaka gång för att snabbt få ner en otrevlig gingivit. Men munvatten vid proteser alltså. Jag ställer mig lite skeptisk till något mervärde om man sköter sin protes enligt konstens alla regler (ordentlig rengörning på alla ytor två gånger om dagen med t.ex. tvål, sköljning av protes och mun efter varje måltid, och gärna ta ut den under natten).
That being said så frågade du om hälsa och det är något helt annat än avsaknad av sjukdom ändå... förhöjer skölj med munvatten livskvaliten för din morfar så är det klart vettigt!Tack så hemskt mycket för dina expertkunskaper tlk. Ditt snabba svar uppskattas oerhört! :)
Det blev Apotekets egna Munskölj för människor med låg salivproduktion. Mintsmak. Innehåller flour, men inget bakteriedödande medel. Finns ju bra munbakterier som dödas dem med.
Mvh r3mpuh
Såg på QI att listerine användes till en rad olika ändamål innan tillverkaren fabricerade "halitosis" som en folksjukdom och proklamerade att det skulle vara bra mot det. Skulle personligen aldrig få för mig att använda det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Listerine
Nog för att listerine har tjänat bra med dollars på halitos men att de skulle ha uppfunnit begreppet och diagnosen är lite av en myt. https://en.wikipedia.org/wiki/Halitosis#History.2C_society_and_culture är läsvärd. Rejäl halitos är riktigt otrevligt att dras med i de fall förbättrad munhygien inte avhjälper.
Nog för att listerine har tjänat bra med dollars på halitos men att de skulle ha uppfunnit begreppet och diagnosen är lite av en myt. https://en.wikipedia.org/wiki/Halitosis#History.2C_society_and_culture är läsvärd. Rejäl halitos är riktigt otrevligt att dras med i de fall förbättrad munhygien inte avhjälper.
Ja klart, det står ju at det var en ganska obskyr medicinsk term som de gjorde till "folksjukdom" och tjänade en jävla massa pengar på. Tveksam att riktigt halitosis påverkar så pass många att det skulle vara lönsamt om inte alla var rädda att de skulle drabbas.
Största anledningen till att folk har dålig andedräkt idag tror jag nog är tonsil stones, jävligt äckligt och nog många som inte ens vet vad det är och hur man ser till att inte ha dem. Gör er själva en tjänst och googla den skiten.... huh...
shadowfire
2015-02-09, 18:28
1. Tandtråd
2. Skölj
3. Borsta tänderna.
skulle mer säga borsta grundligt, sedan övriga delar.... annars har varje tandtrådsdrag delar av en grillad 150 burgare med extra dressing på sig.
Största anledningen till att folk har dålig andedräkt idag tror jag nog är tonsil stones, jävligt äckligt och nog många som inte ens vet vad det är och hur man ser till att inte ha dem. Gör er själva en tjänst och googla den skiten.... huh...
Wtf, är det där vanligt...?
Wtf, är det där vanligt...?
Yep, många har det till viss utsträckning, Inte så grovt som på bilderna dock! Man kan känna igen det på en kraftig "pepprig" andedräkt, ni vet den typen av andedräkt man ryggar tillbaka av. Det luktar inte mat liksom. Jag tycker inte mat andedräkt från tex vitlök är så illa, man fattar ju att det är mat men dålig andedräkt från tex storrökning, tonsilstenar och dåligt rengjorda tänder är riktgt gross. Samma med snuslukt, vänder sig i magen på mig.
Yep, många har det till viss utsträckning, Inte så grovt som på bilderna dock! Man kan känna igen det på en kraftig "pepprig" andedräkt.
Det ser väl tandläkarna direkt?
Det ser väl tandläkarna direkt?
Det har de ju inget med att göra egentligen, de ser det nog på patienter varje dag och är vana vid det. Det är tonsillerna som rensar bort små infektioner. folk får dem ofta om de haft allvarligare halsinfektion, tex hallfluss eller körtelfelber men de kan också komma naturligt. Det finns inte så mycket man kan göra åt, de är återkommande. Många tycker det är pinsamt att erkänna för de luktar så jävla äckligt så man hör nästan aldrig någon prata om det. Men sköter man munhygienen och plockar bort dem när de syns så är det ingen fara med lukt. Springer alla till toan för att kolla nu eller? :d
http://www.nytimes.com/2009/09/01/health/01tons.html
Lycka är att inte veta....
Hur syns dem ens?
Lycka är att inte veta....
Hur syns dem ens?
Ta en skarp ficklampa, gurgla och spotta med lite vatten och gapa och titta ner i ett nedsläckt badrum. "spänn" halsen lite och svälj så det rör sig därbak så kan du se, oftast är de i små "fickor" och en vit/offwhite prick. Tror de flesta antingen spottar ut dem eller sväljer dem utan att märka det, sen kommer det nya.
Borde man inte märka av att man har en jäkla sten i halsen?
6% av dryga 520 pers hade tonsillolit i någon fransk studie.. och har man tonsillit så visade någon amerikansk studie på att 75% då även hade tonsillolit. Så det är hyfsat vanligt. Och bakteriesammansättningen i sammanhanget involverar en del bakterier som ofta blir utpekade i halitos-sammanhang med (allas älskade p. gingivalis t.ex.). Det är rätt fascinerande saker och bör nog mer ses som levande biofilmskomplex och inte stenar.
Och nej, det är inget vi som rotar i folks munnar hela dagarna direkt lägger märke till bara så där.
Och förresten,
But Dr. Toshihiro Ansai, an associate professor at Kyushu Dental College in Japan who has studied the link between tonsil stones and bad breath, does not think all stone sufferers need to be concerned. “Most halitosis is caused by periodontal diseases and tongue coat,” he said. “Tonsillolith would be a minor cause.”
Och nej, det är inget vi som rotar i folks munnar hela dagarna direkt lägger märke till bara så där.
Då kan det väl inte lukta så illa heller?
Borde man inte märka av att man har en jäkla sten i halsen?
De är mjuka, och man märker dem om man ibland hostar upp dem. Annars tror jag de flesta sväljer dem utana tt veta att de någonsin haft dem. Här i Sverige tror jag de flesta är medvetna om att man bör både köra tandtråd, borsta tänderna och tvätta tungan för att minska kass andedräkt, min poäng är att iom att folk kanske inte känner till att fenomenet ens finns eftersom ingen pratar om det så kan det vara en stor anledning till att folk har kass andedräkt fastän de kör allt det andra. Jag träffar nästan aldrig någon som har kass andedräkt, och om de har det har de oftast den karaktäristiska "svartpeppar" lukten i brist på annan beskrivning.
Jag träffar nästan aldrig någon som har kass andedräkt, och om de har det har de oftast den karaktäristiska "svartpeppar" lukten i brist på annan beskrivning.
Träffar ibland kunder som har det och det luktar inte svartpeppar utan det luktar bajs.
Träffar ibland kunder som har det och det luktar inte svartpeppar utan det luktar bajs.
Påpekar du det? :D
Ja, det är nånstans där, peppar/bajs, det är bara det jag personligen relaterar det till.
Det luktar inte bajs som rökarandedräkter kan göra ibland. Nu menar jag inte bajs som i äckligt utan jag menar det luktar verkligen avföring.
Alltså det är allmänt ansett att dålig andedräkt beror på dålig munhygien och det då är bakterier i parodontiet (p. gingivalis är t.ex. bra på att bo där och tillverka sura fisar) eller på tungan. Sen finns det extra-orala orsaker som t.ex. tonsillolit. Hur stor % av halitosfallen som beror på tonsillolit är det ingen som riktigt vet... 3% är en vanliga siffra. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25096359 är bra läsning på området (:
Minimjölk
2015-02-09, 19:49
Ha ha, varje gång jag går in och läser i denna tråden känner jag ett behov av att gå och borsta tänderna. Hade en period för länge sedan då jag varken gick till tandläkaren eller använde tandtråd regelbundet, Har dock alltid skött tandborstningen exemplariskt.
Idag går jag på mina rutinkontroller och använder tandtråd fluorskölj dagligen som komplement till min tandborstning. Har aldrig problem med blödande tandkött och har en bättre munhälsa än någonsin.
Någon mer som har upplevt att tandköttet långsamt drar sig uppåt/tillbaka av att borsta vid tandköttskanten, trots att man använder en supermjukborste med minimalt tryck?
Någon mer som har upplevt att tandköttet långsamt drar sig uppåt/tillbaka av att borsta vid tandköttskanten, trots att man använder en supermjukborste med minimalt tryck?
Hur snabbt snackar vi?
Alf Karlsson
2015-02-09, 21:53
http://www.bilddump.se/bilder/20150209215231-77.218.254.130.jpg
Det här är ju då diskuterat tidigare i tråden. Och studier visar på att sköljning (0.2% NaF) efter tandborstning ger högre fluorretention än att lämna tandkrämen kvar. Men skölj för fasiken inte med vatten eller listerin efter tandborstning.
Optimalt är alltså
tandtråd
borsta
skölja 0.2% NaF
Jag syftade på vattensköljning.
Min fru som studerar till tandhygienist har fått lära sig att man ska borsta med tandborsten vinklad snett mot området där tand och tandkött möts och man ska gnugga med väldigt liten rörelse - tandborsten ska vara i kontakt med en och samma punkt under hela förloppet - i 10 sekunder. Stora kraftiga rörelser är nog dåligt för tandköttet.
Hur snabbt snackar vi?
Rätt långsamt, nu typ ett år senare av tandköttskantsborstning så ser jag en liten skillnad. Om det fortsätter i 20 år lär det dock se förjävligt ut.
Om vi snackar munskölj så har jag nog använt Listerin ganska länge. Borde jag alltså byta till något annat? Detta "0.2% NaF" som nämns? Och då är det okej att skölja direkt efter tandborstningen, men inte om jag använder Listerin?
Jag håller med Klein om gnuggmetoden. *cupid*
Rätt långsamt, nu typ ett år senare av tandköttskantsborstning så ser jag en liten skillnad. Om det fortsätter i 20 år lär det dock se förjävligt ut.
Spontant tänker jag att det är så att du har haft en gingivit som har lagt sig när du har börjat borsta ordentligt. Gingivit ger förstoring av slemhinnan så det kan lätt försvinna upp till en mm när den återgår till normalhet.
Men det kan vara en miljard andra saker.
Sen vettifan asså. Tycker det är generellt så att äldre har mer gingivala retraktioner än unga. Området är lite komplext och hur det fungerar ändras runt lite på cellnivå när åren går.
Om vi snackar munskölj så har jag nog använt Listerin ganska länge. Borde jag alltså byta till något annat? Detta "0.2% NaF" som nämns? Och då är det okej att skölja direkt efter tandborstningen, men inte om jag använder Listerin?
Ja precis så. Fast det bränner inte lika bra i flabben som Listerin.
Jag syftade på vattensköljning.
Men då är jag helt böjd att hålla med. Inte för jag tror det har någon egentlig relevant betydelse var i ordningen man lägger tandtrådande. Förstår iofs inte heller varför man vill skölja. Men bara man trivs :)
Hur som en sak som slog mig nu på vägen hem från gymmet! Jag gissar på att din fru vid det här laget har depurerat tandsten en eller tvåhundratusen gånger... Du kan fråga henne var tandsten oftast sitter. Min erfarenhet är att de definitivt vanligaste områdena är underkäksfronten (primärt lingualt) och buccalt i överkäkens molarområden. Har hon annan erfarenhet så blir jag förvisso förvånad men kommer att tro mer på det eftersom tandhygienister har fan bra koll på läget och jag föredrar väl typ att skära bort tandköttet innan jag deppar.. orka gräva i blindo liksom?? but I digress... sen synca det med vilka områden i munnen som har kraftigast salivflöde, och då menar jag typ hastighet på saliven och högre hastighet borde trycktvätta bort mer bakterier+tandsten. Dvs. områdena där våra tre stora spottkörtlar töms vid stimulerad salivering (hint: det är precis samma områden).
Är hyfsat övertygad om att muntorrhet inte alls ses som en riskfaktor för bildande av tandsten. T.ex. allas vår bibel på området "Clinical Periodontology and Implant Dentistry" - Lindhe, Jan pratar förvisso om xerostomi men då rör det sig om att det är obehagligt, ökar risken för candidos och då risken för karies. Och sen tänker jag väl som så att när man gör kariesutredning på en patient så då är salivmängd en viktig faktor att väga in men det är liksom inte ens något som funderas på när man funderar på tandstensproblematik. Fast det är ju såklart tråkigt i sin förlängning då det kan ställa till problem med implantat och broar osv.
En snabb Ctrl+F i SBUs rapport om parodontit på "munto" eller "xero" gav mig inte heller något alls. Medans i kariesrapporten lyfts muntorrhet som stor riskfaktor (just pga. att syran får verka längre tid dårå som sagt).
Påpekar du det? :D
Haha, nej men försöker snabba på processen så man inte tar upp några längre diskussioner. Frågan är hur förolämpad kunden skulle bli om man räckte fram ett tuggummi. Men jag fattar inte att dom själva inte märker det, kanske täppt i näsan?
Optimalt är alltså
tandtråd
borsta
skölja 0.2% NaF
Så här gör jag, faktiskt (exkl. tandtråd - palla det). Jag har 0.2% NaF hemma, är det the shit alltså? Bör man alltid skölja med det efter borstning, morgon som kväll?
Hur viktigt är det med tandtråd?
Ang. tandkräm är väl enda kravet att det innehåller viss mängd flour? Jag kör på ICA Basics flourtandkräm i varje fall :D
Så här gör jag, faktiskt (exkl. tandtråd - palla det). Jag har 0.2% NaF hemma, är det the shit alltså? Bör man alltid skölja med det efter borstning, morgon som kväll?
Hur viktigt är det med tandtråd?
Ang. tandkräm är väl enda kravet att det innehåller viss mängd flour? Jag kör på ICA Basics flourtandkräm i varje fall :D
Skölja med 0.2% NaF efter tandborstning (med "normala" mängder fluor) ger en viss ökad fluorretention.. möjligtvis något att bry sig om ifall du har hög kariesrisk. Tycker själv fluorskölj är vettigare att göra vid andra tillfällen än vid själva tandborstningen.
Men asså jo. Ur kariessynvinkel är det mängden fluor som är relevant. 1000-1450 ppm är det normala. För högriskindivider finns 5000ppm.
Tandtråd tillför ju då i regel ingen fluor utan hela poängen är att få bort bakteriebeläggningar mellan tänderna (som borsten sköter på utsidan av tänderna). Av oss i professionen anses det viktigt att göra rent mellan tänderna, detta då primärt för att förhindra tandlossningssjukdom.. om du sen använder just tandtråd eller mellanrumsborstar eller plackers eller något är lite vad man trivs med. Dock alltså kan du ställa till det lite för din tandhygienist eller tandläkare när de tjatar om tandtråd och be om vetenskaplig evidens för att mellanrumsrengörning är vettig till något. Det är rätt så skralt med det alltså... beprövad erfarenhet är vad vi kör på. Is good for you! Tillhör du de som inte får parodontit så whaeva liksom. Tror det är lite av en vana.. börja med en tand typ.
Vad vet/tycker ni om att borsta tänderna med bakpulver? testade en gång, smakade skit. Men många verkar vara väldigt insnöade på det och fullständigt ratar tandkräm.
tankar?
Vad vet/tycker ni om att borsta tänderna med bakpulver? testade en gång, smakade skit. Men många verkar vara väldigt insnöade på det och fullständigt ratar tandkräm.
tankar?
Jag tänker att där inte är något fluor i bakpulver.
Jag tänker på södermalm.
Varför ska man inte skölja med listerin?
Jag tänker på södermalm.
Varför ska man inte skölja med listerin?
Det är pengar i sjön.
Skölja med 0.2% NaF efter tandborstning (med "normala" mängder fluor) ger en viss ökad fluorretention.. möjligtvis något att bry sig om ifall du har hög kariesrisk. Tycker själv fluorskölj är vettigare att göra vid andra tillfällen än vid själva tandborstningen.
Men asså jo. Ur kariessynvinkel är det mängden fluor som är relevant. 1000-1450 ppm är det normala. För högriskindivider finns 5000ppm.
Tandtråd tillför ju då i regel ingen fluor utan hela poängen är att få bort bakteriebeläggningar mellan tänderna (som borsten sköter på utsidan av tänderna). Av oss i professionen anses det viktigt att göra rent mellan tänderna, detta då primärt för att förhindra tandlossningssjukdom.. om du sen använder just tandtråd eller mellanrumsborstar eller plackers eller något är lite vad man trivs med. Dock alltså kan du ställa till det lite för din tandhygienist eller tandläkare när de tjatar om tandtråd och be om vetenskaplig evidens för att mellanrumsrengörning är vettig till något. Det är rätt så skralt med det alltså... beprövad erfarenhet är vad vi kör på. Is good for you! Tillhör du de som inte får parodontit så whaeva liksom. Tror det är lite av en vana.. börja med en tand typ.
Intressant. När bör man skölja med munskölj tycker du?
Jag har inga problem med min munhälsa vad jag vet om och jag har aldrig haft hål eller andra problem. Aldrig använt tandtråd regelbundet. Bör jag börja med tandtråd ändå? Det är ju tidskrävande och tråkigt, liksom :D
Intressant. När bör man skölja med munskölj tycker du?
Jag har inga problem med min munhälsa vad jag vet om och jag har aldrig haft hål eller andra problem. Aldrig använt tandtråd regelbundet. Bör jag börja med tandtråd ändå? Det är ju tidskrävande och tråkigt, liksom :D
Poängen med fluorskölj är att tillföra mer fluor än man får från tandkräm. Att göra det direkt efter tandborstning ger en minimal ökning. Tror det är mycket vettigare att göra det på helt andra tidpunkter på dagen. Mellan tandborstningarna typ. Om det ens behövs beror lite på ens kariesrisk.. Nu verkar du ju ha sluppit det där helt och hållet så du kanske inte behöver fluorskölj... eller så börjar du få hål så fort du slutar. Who knows.
Tandtråd är typ alltid en bra idé. Använder du inte tandtråd så ramlar dina tänder ut.
Stå o dra med tandtråd är så sjukt jäkla trist.
Äsch, dra på en rocklåt med grymt gitarrsolo och dra i takt med riffen. Blir avsevärt mycket roligare. Sedan när man är grym på det kan man gå över till riff från dragonforce. :thumbup:
Baskagge
2015-02-10, 17:52
Det är därför man köper Plackers så är det gjort på nolltid.
Haha, nej men försöker snabba på processen så man inte tar upp några längre diskussioner. Frågan är hur förolämpad kunden skulle bli om man räckte fram ett tuggummi. Men jag fattar inte att dom själva inte märker det, kanske täppt i näsan?
Du är alltså tandläkare?
Då kan du väl plocka bort stenarna, gör kunden en tjänst.
Du är alltså tandläkare?
Nej, besiktar bilar:cool:
Det är pengar i sjön.
Pengar i sjön att använda det just efter en tandborstning, eller menar du överhuvudtaget att det inte har någon effekt av något slag?
Pengar i sjön att använda det just efter en tandborstning, eller menar du överhuvudtaget att det inte har någon effekt av något slag?
Rent allmänt pengar i sjön. Det ger effekt att det bränner skönt och känns bra. Men annars vettifan asså.
http://www.tandlakartidningen.se/internationell-fackpress/listerine-hjalper-inte-mot-plack-2/ . Kanske om du har många saker inmonterade i munnen kan det vara av någon nytta. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25572792)
walkmail
2015-02-10, 21:02
Behöver råd ang en tand
För några dagar sen hade jag en förkylning, hemsk slemhosta och mådde allmänt dåligt. Feber hade jag inte, men som sagt en ganska stark förkylning.
Precis när förkylningen börjat lägga sig, så fick jag helt plötsligt ont i min vänstra mun. Först sved det lite i en bit av tandköttet för att sedan gå över till en konstant värk.
Efter många om å men kom jag fram till att det var en av mina visdomständer som troligtvis var boven, det är en liten del av den som syns, men resten är "inuti" överliggande tandkött.
Bör tilläggas att jag även på andra sidan har en visdomstand som tidigare hade tandkött över sig, men som med tiden kom fram och tandköttet "försvann" (??), jag följde den aldrig, men noterade bara en dag att allt tandkött nu var borta och tanden var framme.
Men som sagt, på den andra sidan är tandköttet ännu kvar och jag har nu en del värk där. Jag kan heller inte nu öppna munnen helt och hållet, snarare 50% än vanligtvis, det "Tar stopp" om jag försöker öppna den mer, samt så svider det lite på ena sidan av halsen när jag sväljer (samma sida där denna tand sitter).
Just nu klarar jag mig på alvedon + ipren, som tar bort 99% av det onda.
Det jag undrar är, finns det chans att detta löser sig av sig självt? Dels så verkligen hatar jag tandläkaren, mycket möjligt att jag har någon form av fobi (om det finns någon sådan) och dels så har jag egentligen inte ekonomin för ett besök som brukar kunna bli rätt dyrt.
Är det min tand som försöker växa sig ut men som stoppas av tandköttet som är kvar, således smärtan? Vad tror ni?
Behöver råd ang en tand
För några dagar sen hade jag en förkylning, hemsk slemhosta och mådde allmänt dåligt. Feber hade jag inte, men som sagt en ganska stark förkylning.
Precis när förkylningen börjat lägga sig, så fick jag helt plötsligt ont i min vänstra mun. Först sved det lite i en bit av tandköttet för att sedan gå över till en konstant värk.
Efter många om å men kom jag fram till att det var en av mina visdomständer som troligtvis var boven, det är en liten del av den som syns, men resten är "inuti" överliggande tandkött.
Bör tilläggas att jag även på andra sidan har en visdomstand som tidigare hade tandkött över sig, men som med tiden kom fram och tandköttet "försvann" (??), jag följde den aldrig, men noterade bara en dag att allt tandkött nu var borta och tanden var framme.
Men som sagt, på den andra sidan är tandköttet ännu kvar och jag har nu en del värk där. Jag kan heller inte nu öppna munnen helt och hållet, snarare 50% än vanligtvis, det "Tar stopp" om jag försöker öppna den mer, samt så svider det lite på ena sidan av halsen när jag sväljer (samma sida där denna tand sitter).
Just nu klarar jag mig på alvedon + ipren, som tar bort 99% av det onda.
Det jag undrar är, finns det chans att detta löser sig av sig självt? Dels så verkligen hatar jag tandläkaren, mycket möjligt att jag har någon form av fobi (om det finns någon sådan) och dels så har jag egentligen inte ekonomin för ett besök som brukar kunna bli rätt dyrt.
Är det min tand som försöker växa sig ut men som stoppas av tandköttet som är kvar, således smärtan? Vad tror ni?
Det låter som en klassisk perikoronit (https://en.wikipedia.org/wiki/Pericoronitis), dvs. en inflammation (-it) i vävnaden runt (peri-) kronan (korona) på tanden. Vanligt vid just retinerade visdomständer som då är visdomständer som inte helt har växt ut än och det är kvar en lite flap över. Din andra visdomstand har då fullt erupterat och därför är där inget tandkött kvar som "täcker" den.
Vad som har hänt är att du har fått en god ansamling bakterier som gosar sig under den här tandköttsflärpen och det skapar inflammationsresponsen. För att få bort problematiken så behöver du rengöra området... vilket är svårt. Normalt så kommer tandvården att spola rent med koksaltlösning där under men nu i ditt fall så har du även åkt på en släng av trismus (https://en.wikipedia.org/wiki/Trismus) (= problem att öppna käken ordentligt) vilket kan göra det hela lite svårare att komma åt och potentiellt resultera i att du behöver gå på en antibiotikakur innan det rengörs. I vissa fall så blir extraktion av tanden också aktuellt, typ om det är återkommande problem och lite andra indikationer.
Du bör definitivt söka upp tandvården, speciellt med tanke på ditt svidande, vad som låter som kronisk värk och trismus... Sannolikheten att det går över av sig själv är rätt så liten och det kommer snarare bara bli värre och kan leda till potentiellt livshotande tillstånd om infektionen i området börjar sprida sig.
Och fobi för tandläkarbesök är riktigt jäkla vanligt. https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tandvardsradsla-hos-vuxna/ menar på att 5% har regelrätt fobi och 50% tycker det hela är obehagligt. Själv så älskar jag ju att gå till tandläkaren och förstår inte vad det big fucking deal är *cupid*
Du kan möjligtvis försöka skölja området med saltvatten och/eller klorhexidin men det är tveksamt om det kommer att fungera.
walkmail
2015-02-10, 22:08
Livshotande??? *grr*
Nu blev jag orolig. Hur vet jag om den spridit sig? Har som sagt en svag ömhet när jag sväljer på den sidan av halsen som tanden också är på (höger).
Kan jag avvakta en dag till (imorgon onsdag) för att se vad som händer, innan jag kontaktar tandläkare?
walkmail
2015-02-10, 22:09
klorhexidin har jag införskaffat, det står att man ska skölja 2ggr per dag men det kanske är lugnt att använda det fler gånger?
Livshotande??? *grr*
Nu blev jag orolig. Hur vet jag om den spridit sig? Har som sagt en svag ömhet när jag sväljer på den sidan av halsen som tanden också är på (höger).
Kan jag avvakta en dag till (imorgon onsdag) för att se vad som händer, innan jag kontaktar tandläkare?
Börjar du få feber så bör du skynda på. Annars kan du ta och vänta.
men alltså det vi i branchen gör med fall som dig (förutsatt att det nu faktiskt är perikoronit men det låter det verkligen som. internetdiagnoser är inte de bästa) är att vi tar en spruta med fysiologisk koksaltlösning och kör in kanylen under tandköttet och spolar. Jag rekommenderar inte att du gör det själv men det är fullt möjligt om du råkar sitta på pump+kanyl+linsvätska. cofffee
Skölja med klorhexidin (alltså utanför då) är klart värt att prova. Förslagsvis 0,1%. 0,2% har då lite mer effekt men risken för missfärgningar på tänderna ökar rätt mkt. så 0,1% oftare än 2ggr / dag istället för 0,2% 2ggr/dag är en idé. eller typ bara hålla det i området.
TheOne1994
2015-02-11, 07:11
Det är därför man köper Plackers så är det gjort på nolltid.
håller med :)
en baggis och tar 30 sekunder.
Tandtråd är typ alltid en bra idé. Använder du inte tandtråd så ramlar dina tänder ut.
Wut, ramlar ut :D Låter dramatiskt. Då kanske man ska börja skärpa sig på det.
Tack för svaren!
whuddafuks
2015-02-11, 12:36
tlk - vad är din åsikt om eltandborste i jämförelse mot tandborste? För/nackdelar? :)
Har förresten börjat använda tandtråd efter dina tips!
Wut, ramlar ut :D Låter dramatiskt. Då kanske man ska börja skärpa sig på det.
Tack för svaren!
Parodontit (https://en.wikipedia.org/wiki/Periodontitis), aka. tandlossningssjukdom, is one helluva drug. Folk tappar tänderna för de inte rengör ordentligt. Vissa försöker lura i mig att de tappar tänderna för "det gör man när man blir gammal"... men snälla....
tlk - vad är din åsikt om eltandborste i jämförelse mot tandborste? För/nackdelar? :)
Min åsikt är som så här att det finns kliniska studier där man har sett att sånna därade eltandborstar där borsthuvudet snurrar runt lite tar bort mer plack från tänderna än manuell borste. Hos genomsnittsinviden. Det kan möjligtvis bero på att själva borsttekniken med den är lättare, eller kanske att man blir mer motiverad att faktiskt använda den när man ändå investerat feta cash i produkten? iaf. så är det knappast ett dåligt val, och vissa har en roliga dosa till som visar glada gubbar när man gör rätt.
Jag vägrar vara genomsnittlig och använder TePe extra mjuk. Den är billig och fin. Mest så trivs jag bättre med den och då får jag ändå dyra eltandborstar gratis med jämna mellanrum. Prånglar ut dem på ebay istället för att använda dem.. som normalt folk gör.
Vad jag egentligen tror är att man ska välja ett redskap som resulterar i att man faktiskt använder det, och lär sig vettig teknik. Att sen studier säger att det ena ger X antal % ändrad plackmängd... vettifan om det är relevant alltså.
Du vet då hur man gör mig glad. *hug*
Bleka tänderna - bu eller yä?
Vad kan konsekvenserna vara av det? Bör man göra det? Om så är fallet, hur ska man göra det?
TheOne1994
2015-02-11, 13:44
det känns som det blir "kliniskt" rent. Jag använder bara på kvällen , på morgonen använder jag vanlig borste.
Köp en , dom är billiga idag :)
walkmail
2015-02-11, 15:09
Börjar du få feber så bör du skynda på. Annars kan du ta och vänta.
men alltså det vi i branchen gör med fall som dig (förutsatt att det nu faktiskt är perikoronit men det låter det verkligen som. internetdiagnoser är inte de bästa) är att vi tar en spruta med fysiologisk koksaltlösning och kör in kanylen under tandköttet och spolar. Jag rekommenderar inte att du gör det själv men det är fullt möjligt om du råkar sitta på pump+kanyl+linsvätska. cofffee
Skölja med klorhexidin (alltså utanför då) är klart värt att prova. Förslagsvis 0,1%. 0,2% har då lite mer effekt men risken för missfärgningar på tänderna ökar rätt mkt. så 0,1% oftare än 2ggr / dag istället för 0,2% 2ggr/dag är en idé. eller typ bara hålla det i området.
Tack för svar! Någon feber har jag då inte fått - Jag hade ju dock feber dagarna INNAN det började svida i köttet, men det har väl inget med detta att göra (antar jag?), mer än att det försvagade immunsystemet kan ha varit en anledning till det. Har jag förstått rätt kommer febern samtidigt - eller lite efter - infektionen.
Om jag inte inbillar mig (för att jag vill det ska vara så), så är smärtan svagare idag än igår, mycket svagare än för 2-3 dagar sedan. Svullnaden verkar dock vara densamma, men den kanske tar längre tid på sig att försvinna.
Fortsätter slänga i mig klorhexidin under dagen och känner av hur det är imorgon.
Att skada tandköttskanten är nog lättare med eltandborste.
http://www.zubni-kartacek.cz/fotocache/bigorig/tepe/TePe_Select_X-Soft_extra_mekke_zubni_kartacky_4_2_ZDARMA.jpg
... Är bra skit.
Bleka tänderna - bu eller yä?
Vad kan konsekvenserna vara av det? Bör man göra det? Om så är fallet, hur ska man göra det?
Bleka tänder kan ge lite ilningar iaf. Färgändringen kommer av att organiskt material tränger sig in i kristallen som tanden är uppbyggd av. Blekningen (med t.ex. väteperoxid) får det till att lösas upp utan att skada kristallen. Dock kan det då bli lite "tomrum" som kan ge ilningseffekt av lite olika anledningar. Det är inte supervanligt och brukar lugna sig med tiden. Bäst resultat får du nog om du gör det på nån klinik men går ju att beställa hem något kit. Är helt säker på att det finns någon tråd om just det här.
Tack för svar! Någon feber har jag då inte fått - Jag hade ju dock feber dagarna INNAN det började svida i köttet, men det har väl inget med detta att göra (antar jag?), mer än att det försvagade immunsystemet kan ha varit en anledning till det. Har jag förstått rätt kommer febern samtidigt - eller lite efter - infektionen.
Om jag inte inbillar mig (för att jag vill det ska vara så), så är smärtan svagare idag än igår, mycket svagare än för 2-3 dagar sedan. Svullnaden verkar dock vara densamma, men den kanske tar längre tid på sig att försvinna.
Fortsätter slänga i mig klorhexidin under dagen och känner av hur det är imorgon.
Good news detta ju! Håller tummarna för att det reder sig.
Att skada tandköttskanten är nog lättare med eltandborste.
old-school eltandborstar måhända. Moderna eltandborstar har ofta liten funktion som förhindrar att man lägger för hårt tryck.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20831367 menar på att det är chill läge oavsett el eller manuell.
walkmail
2015-02-11, 21:49
Alltså jag har "Hexident 1mg/ml", det står Verksamt ämne: Klorhexidindiglukonat 1 mg.
Betyder det att jag kan ta den 3ggr per dag, tlk?
Alltså jag har "Hexident 1mg/ml", det står Verksamt ämne: Klorhexidindiglukonat 1 mg.
Betyder det att jag kan ta den 3ggr per dag, tlk?
Jo det går bra.
En grej med CHX är att det inte går så bra ihop med natriumlaurylsulfat som brukar vara en vanliga komponent i tandkräm. Så kanske du får investera i en ny tandkräm lite temporärt. Sensodyn t.ex.
Nu kanske man drar det till sin spets men kul att veta. Tuggummi med citrussmak, något negativt?
Nu kanske man drar det till sin spets men kul att veta. Tuggummi med citrussmak, något negativt?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25206233. förvisso är det studie på tuggummin som har insidan fylld med gott surt men principen borde vara densamma. Jag bara gissar på att citrussmaken kommer från något surt då alltså. De fräter troligtvis sönder dina tänder.
walkmail
2015-02-12, 14:52
Jo det går bra.
En grej med CHX är att det inte går så bra ihop med natriumlaurylsulfat som brukar vara en vanliga komponent i tandkräm. Så kanske du får investera i en ny tandkräm lite temporärt. Sensodyn t.ex.
Du är grym :hbang:
Vaknade imorse med att ha sovit utan smärtstillande i över 6 timmar, smärtan finns kvar men den är inte lika farlig som tidigare dagar. Det skönaste var att jag äntligen kunde gapa mer, nu kanske 70% när det tidigare varit 40 högst 50 om jag verkligen tvingat mig. Så det går framåt i alla fall :d
Är mycket frukt kasst för tänderna?
Är alla tandkrämer likvärdiga?
Är mycket frukt kasst för tänderna?
Det anses i nuläget inte vara negativt... förutom vid riktigt högt intag, och speciellt om det är sura frukter.
http://www.who.int/nutrition/topics/5_population_nutrient/en/index21.html (tldr: fin tabell i slutet)
Finns vissa indikationer på att frukt rent allmänt ökar kariesprevalensen, som t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22298516 men jag tycker det är lite bizarr slutsats de har dragit utifrån dataunderlaget de presenterar.
Är alla tandkrämer likvärdiga?
Nej. Vissa har inte fluor, de är dåliga. Vissa har supermycket fluor och passar riskindivider bra. Många innehåller skummedel och bör undvikas om man använder klorhexidin.
Men i största allmänhet så är de vanligaste på marknaden likvärdiga.
Om man helst ska borsta tänderna innan man äter frukost, hur lång tid ska de gå mellan att man borstat tills dess att man kan äta något?
Läste någon artikel om en frukterian som tydligen hade förstört hela käften på ett år genom att äta mycket fermenterad frukt. Men det är lite annorlunda kanske.
Om man helst ska borsta tänderna innan man äter frukost, hur lång tid ska de gå mellan att man borstat tills dess att man kan äta något?
2h om flouret ska ge full effekt har jag för mig, så det optimala är nog att borsta bort bakterierna som samlat på sig under natten, äta och efteråt skölja med flourskölj som man sedan låter torka in ett par timmar.
Läste någon artikel om en frukterian som tydligen hade förstört hela käften på ett år genom att äta mycket fermenterad frukt. Men det är lite annorlunda kanske.
Det är ett typiskt extremfall. :)
Det är ett stort "om". Jag borstar då alltid efter frukost. Men det är väl en smaksak. Typ en timme efter jag har ätit för att inte borsta sönder mina stackars bissingar.
2h om flouret ska ge full effekt har jag för mig, så det optimala är nog att borsta bort bakterierna som samlat på sig under natten, äta och efteråt skölja med flourskölj som man sedan låter torka in ett par timmar.
Det här köper jag rakt av.
opti: Borsta med flytande tvål innan frukost. Tandtråda. Äta. Fluorskölj.
Har ändrat på mina tandvanor nu till att 20-30 min efter kvällsmaten skölja med vatten, använda tandtråd och sedan munskölj. Ca 1-2 timmar senare borstar jag tänderna och undviker att skölja efteråt (ovanan vid kvarvarande tandkrämssmak gick ju snabbt att vänja sig vid iaf). Samma på morgonen. Verkar detta som ett vettigt upplägg?
Jag kanske inbillar mig, men jag tycker att det verkar som att missfärgningarna på framtänderna från kaffedrickandet är något mindre än innan jag började med detta (ett par veckor nu).
Har ändrat på mina tandvanor nu till att 20-30 min efter kvällsmaten skölja med vatten, använda tandtråd och sedan munskölj. Ca 1-2 timmar senare borstar jag tänderna och undviker att skölja efteråt (ovanan vid kvarvarande tandkrämssmak gick ju snabbt att vänja sig vid iaf). Samma på morgonen. Verkar detta som ett vettigt upplägg?
Jag kanske inbillar mig, men jag tycker att det verkar som att missfärgningarna på framtänderna från kaffedrickandet är något mindre än innan jag började med detta (ett par veckor nu).
Min tandläkare säger:
1h utan mat & dryck
tandtråd
borstning
flourskölj (Flux t ex, inte Listerin)
minst 2h utan mat & dryck
I den ordningen.
Vad är bäst att flossa med? Spelar ingen roll lr?
Plackers om man inte vill spendera 3 timmar per tillfälle.
Min tandläkare säger:
1h utan mat & dryck
tandtråd
borstning
flourskölj (Flux t ex, inte Listerin)
minst 2h utan mat & dryck
I den ordningen.
Någon speciell förklaring till att man ska ta floursköljen efter istället för före? Om man nu tänker sig att vätskan i sig ändå riskerar att skölja bort fluor/tandkräm från tänderna?
Interdentalborstar har visat sig göra bäst rent i ett antal studier. om det sen är kliniskt relevant vettikattsingen.
Någon speciell förklaring till att man ska ta floursköljen efter istället för före? Om man nu tänker sig att vätskan i sig ändå riskerar att skölja bort fluor/tandkräm från tänderna?
För studier visar att du får större fluorretention på det sättet.
Tack, då har jag lärt mig nått nytt. Har tyvärr bara tillgång till listerin där jag befinner mig just nu. Är det då bättre att göra som jag beskrev ovan?
Finns ju flour i tandkrämen så det är ingen fara att bara skippa munsköljen. Samma rutin.
TheOne1994
2015-03-05, 15:14
jag tuggar flourtabletter efter borstningen, tuggar satan så tabletterna kryper ner i all gropar :)
Tack, då har jag lärt mig nått nytt. Har tyvärr bara tillgång till listerin där jag befinner mig just nu. Är det då bättre att göra som jag beskrev ovan?
Nu finns det förvisso Listerin med vettiga mängder fluor. 0.2% NaF är vad som gäller.
jag tuggar flourtabletter efter borstningen, tuggar satan så tabletterna kryper ner i all gropar :)
Vilket initiativ! Tyvärr så tror jag inte att det ger något extra utöver tandborstning. Tandkräm med fluor + saliv/vatten ger en sörja som är bra på att tränga sig in på de mesta ställen. Tuggummin vettifan asså... Vid förhöjd risk för karies så är det sällan förstahandsrekommendationen. Men definitivt bättre än inget.
Nu finns det förvisso Listerin med vettiga mängder fluor. 0.2% NaF är vad som gäller.
Vilket initiativ! Tyvärr så tror jag inte att det ger något extra utöver tandborstning. Tandkräm med fluor + saliv/vatten ger en sörja som är bra på att tränga sig in på de mesta ställen. Tuggummin vettifan asså... Vid förhöjd risk för karies så är det sällan förstahandsrekommendationen. Men definitivt bättre än inget.
Det är väl därför man ska suga på dem istället för att tugga sönder dem. Saliven sköljer ju bort fluoren snabbare om man tuggar sönder dem jämfört med om man suger på dem, då blir det jämnt fördelat under den perioden det tar att suga bort dem. Annars skulle man ju inte behöva skölja med fluor i 2 min eller ha kvar tandkrämsresterna i munnen utan att skölja.
Den här tråden genererar obehag,men är väldigt informativ:(
Det är väl därför man ska suga på dem istället för att tugga sönder dem. Saliven sköljer ju bort fluoren snabbare om man tuggar sönder dem jämfört med om man suger på dem, då blir det jämnt fördelat under den perioden det tar att suga bort dem. Annars skulle man ju inte behöva skölja med fluor i 2 min eller ha kvar tandkrämsresterna i munnen utan att skölja.
Suga på tuggummin har jag aldrig ens funderat på. Vill man ha något att suga på kan man nog med fördel köpa fluorsugtabletter.
Att det verkligen skulle behövas 2 minuter sköljning vettikattsingen.. Det känns som gammal vetenskap det där, men det är ju en annan sak.
Jag är lite skeptiskt till att fluortuggummin eller sugtabletter ger någon vettig tilläggseffekt för gemene man.. det är som så att båda sakerna är utredda rätt så ordentligt och tugga fluor-tuggummin jmf. med fluorsugtabletter har visat sig vara likvärdigt vad gäller effektivitet. Förvisso har det nog inte utvärderats "tugga direkt efter borstning" utan istället har man utvärderat borstning med fluortandkräm 2ggr / dag kombinerat med fluortuggummin eller sugtabletter flera gånger / dag.
Tacksamt nog så är Socialstyrelsen väldigt bra på att tillsätta expertgrupper som sätter upp rekommendationsråd för olika tillstånd. De gör en liten sammanvägning av vetenskapligt stöd för att åtgärden fungerar och om det är kostnadseffektivt för samhällsekonomin. För just fluortuggummin, -sugtabletter och -skölj så är den samhällsekonomiska aspekten inte något speciellt att titta på dårå eftersom åtgärderna generellt betalas till 100% av patienten själv.
Anyhooo! Det finns 4st tillstånd där det finns rekommendationer för de här tre grejerna. "Förhöjd risk för kronkaries", "förhöjd risk för rotkaries", "initial kronkaries med risk för progression" och "initial rotkaries med risk för progression". Överlag kan man säga att sköljning med fluor (0.2% fluorskölj) har rekommendationsgrader på 3 till 5 (lite olika för de olika tillstånden), och tuggummin+sugisar på 7-9. Skalan går då från 1-10, men för just kariessjukdomen går den från 3-10, och efter 10 så finns det "Icke göra" och "FoU". Lite vagt kan man väl säga att 3-5 är vettiga saker att syssla med i första hand. 7-9 hyfsat tveksamt att ge generella rekommendationer att göra så... Det här gäller då tilläggseffekt utöver borstning 2ggr/dag som sagt. That being said så hade jag för inte alls så länge sedan en kollega som rekommenderade en patient att använda just fluortuggummin.. why on earth? För hen hade förhöjd kariesrisk och fixade inte på något sätt att köra fluorskölj.. och då är ju liksom tuggummin ett vettigt alternativ som iaf kan ge någon liten effekt.
tldr tvek på om tuggummin ger något hur man än förtär dem.
Suga på tuggummin har jag aldrig ens funderat på. Vill man ha något att suga på kan man nog med fördel köpa fluorsugtabletter.
Att det verkligen skulle behövas 2 minuter sköljning vettikattsingen.. Det känns som gammal vetenskap det där, men det är ju en annan sak.
Jag är lite skeptiskt till att fluortuggummin eller sugtabletter ger någon vettig tilläggseffekt för gemene man.. det är som så att båda sakerna är utredda rätt så ordentligt och tugga fluor-tuggummin jmf. med fluorsugtabletter har visat sig vara likvärdigt vad gäller effektivitet. Förvisso har det nog inte utvärderats "tugga direkt efter borstning" utan istället har man utvärderat borstning med fluortandkräm 2ggr / dag kombinerat med fluortuggummin eller sugtabletter flera gånger / dag.
Tacksamt nog så är Socialstyrelsen väldigt bra på att tillsätta expertgrupper som sätter upp rekommendationsråd för olika tillstånd. De gör en liten sammanvägning av vetenskapligt stöd för att åtgärden fungerar och om det är kostnadseffektivt för samhällsekonomin. För just fluortuggummin, -sugtabletter och -skölj så är den samhällsekonomiska aspekten inte något speciellt att titta på dårå eftersom åtgärderna generellt betalas till 100% av patienten själv.
Anyhooo! Det finns 4st tillstånd där det finns rekommendationer för de här tre grejerna. "Förhöjd risk för kronkaries", "förhöjd risk för rotkaries", "initial kronkaries med risk för progression" och "initial rotkaries med risk för progression". Överlag kan man säga att sköljning med fluor (0.2% fluorskölj) har rekommendationsgrader på 3 till 5 (lite olika för de olika tillstånden), och tuggummin+sugisar på 7-9. Skalan går då från 1-10, men för just kariessjukdomen går den från 3-10, och efter 10 så finns det "Icke göra" och "FoU". Lite vagt kan man väl säga att 3-5 är vettiga saker att syssla med i första hand. 7-9 hyfsat tveksamt att ge generella rekommendationer att göra så... Det här gäller då tilläggseffekt utöver borstning 2ggr/dag som sagt. That being said så hade jag för inte alls så länge sedan en kollega som rekommenderade en patient att använda just fluortuggummin.. why on earth? För hen hade förhöjd kariesrisk och fixade inte på något sätt att köra fluorskölj.. och då är ju liksom tuggummin ett vettigt alternativ som iaf kan ge någon liten effekt.
tldr tvek på om tuggummin ger något hur man än förtär dem.
Um trodde vi snackade om fluortabletter här? Tror inte the One menade fluortuggumin, han menar att han tuggar sönder fluortabletterna man ska suga på. Jag menar att man ska suga på dem och inte tugga sönder dem.
Enligt SBU finns det iallafall inga konrkta studeri på att fluortabletter hjälper öht.
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Att-forebygga-karies/
TheOne1994
2015-03-05, 19:54
Um trodde vi snackade om fluortabletter här? Tror inte the One menade fluortuggumin, han menar att han tuggar sönder fluortabletterna man ska suga på. Jag menar att man ska suga på dem och inte tugga sönder dem.
Enligt SBU finns det iallafall inga konrkta studeri på att fluortabletter hjälper öht.
jag suger på en tablett i någon minut. Sen tar jag en och tuggar på den för att få ner flouret i groparna. 2 tabletter varje kväll.
Du har förstås helt rätt angående att det var tabletter. My bad. Läste tuggade och antar att min amazing brain tolkade resten av meningen till mig utan att jag egentligen skulle behöva läsa resten. Tugga sugtabletter låter som ett rätt spännande påhitt. INTE ENS I MIN VILDASTE FANTASI!!! liksom. Iaf. så anses det av Socialstyrelsen att tugga tuggummin eller suga tabletter ger likvärdig effekt.. gissningsvis skulle tugga tabletter och suga tuggummin då vara likvärdigt. :)
Och vad SBU skriver om fluor är jag "hyfsat" medveten om. Vad man får betänka är att SBUs rapporter och vad Socialstyrelsen rekommenderar är två olika bestar.. "Frågeställningen" de tar ställning till är inte riktigt densamma. Lite luddigt kan man säga att SBU ungefär gör en systematisk litteraturstudie över vad forskning säger för tillfället, vilket såklart är gott! (sida 91 och framåt i rapporten är ju superb läsning! slutsatsen att "inget stöd finns" är väl inte helt sanningsenlig liksom). Socialstyrelsen sysslar istället med att sätta upp riktlinjer för saker och ting och väger in forskning bland annat.
Just vad gäller fluorsugtabletter så kommer förvisso Socialstyrelsen och SBU till samma slutsats "Det vetenskapliga underlaget saknas eller är otillräckligt" och detta även när Socialstyrelsen har kollat på en hyfsat välgjord studie från 2005 (nyare än SBUs rapport från 2002 dårå). "Socialstyrelsen kan därför inte evidensgradera slutsatserna. I stället har en expertgrupp tagit ställning till behandlingens effekter utifrån bästa tillgängliga kunskap." Expertgruppen anser då att det finns en låg tilläggseffekt till tandborstning och att det är en dyr insats räknat på minskat DMFT.
Hur som så tror jag inte suga på sugisar efter man har borstat ger något alls.
jag suger på en tablett i någon minut. Sen tar jag en och tuggar på den för att få ner flouret i groparna. 2 tabletter varje kväll.
Hur kom du på den här idéen? Alltså trivs du med det så fortsätt för fasiken. Jag är övertygad om att fluorskölj är effektivare dock :)
TheOne1994
2015-03-05, 20:18
Du har förstås helt rätt angående att det var tabletter. My bad. Läste tuggade och antar att min amazing brain tolkade resten av meningen till mig utan att jag egentligen skulle behöva läsa resten. Tugga sugtabletter låter som ett rätt spännande påhitt. INTE ENS I MIN VILDASTE FANTASI!!! liksom. Iaf. så anses det av Socialstyrelsen att tugga tuggummin eller suga tabletter ger likvärdig effekt.. gissningsvis skulle tugga tabletter och suga tuggummin då vara likvärdigt. :)
Och vad SBU skriver om fluor är jag "hyfsat" medveten om. Vad man får betänka är att SBUs rapporter och vad Socialstyrelsen rekommenderar är två olika bestar.. "Frågeställningen" de tar ställning till är inte riktigt densamma. Lite luddigt kan man säga att SBU ungefär gör en systematisk litteraturstudie över vad forskning säger för tillfället, vilket såklart är gott! (sida 91 och framåt i rapporten är ju superb läsning! slutsatsen att "inget stöd finns" är väl inte helt sanningsenlig liksom). Socialstyrelsen sysslar istället med att sätta upp riktlinjer för saker och ting och väger in forskning bland annat.
Just vad gäller fluorsugtabletter så kommer förvisso Socialstyrelsen och SBU till samma slutsats "Det vetenskapliga underlaget saknas eller är otillräckligt" och detta även när Socialstyrelsen har kollat på en hyfsat välgjord studie från 2005 (nyare än SBUs rapport från 2002 dårå). "Socialstyrelsen kan därför inte evidensgradera slutsatserna. I stället har en expertgrupp tagit ställning till behandlingens effekter utifrån bästa tillgängliga kunskap." Expertgruppen anser då att det finns en låg tilläggseffekt till tandborstning och att det är en dyr insats räknat på minskat DMFT.
Hur som så tror jag inte suga på sugisar efter man har borstat ger något alls.
Hur kom du på den här idéen? Alltså trivs du med det så fortsätt för fasiken. Jag är övertygad om att fluorskölj är effektivare dock :)
jag har använt flourtabbs ganska länge. Jag använder även flux flourskölj. Man ska vara rädd om bissingarna. Tuggar V6 flour på dagen för att rensa matrester osv. Jag gillar att ha bra munhygien.
Svinrädd för tandläkaren. Jag går 4 gånger om året för att övervinna rädslan..men det hjälper knappt. Sista gången fick jag stesolid, oj oj oj vilken härlig känsla. Nu längtar jag redan til nästa gång :)
jag har använt flourtabbs ganska länge. Jag använder även flux flourskölj. Man ska vara rädd om bissingarna. Tuggar V6 flour på dagen för att rensa matrester osv. Jag gillar att ha bra munhygien.
Svinrädd för tandläkaren. Jag går 4 gånger om året för att övervinna rädslan..men det hjälper knappt. Sista gången fick jag stesolid, oj oj oj vilken härlig känsla. Nu längtar jag redan til nästa gång :)
Klart man ska ha bra munhygien. *hug* Keep up the good work!
Jag blir nyfiken som fan här asså. 4 ggr / år är liksom väldigt frekventa besök. Vad blir gjort vid de här besöken liksom?
TheOne1994
2015-03-05, 20:44
Klart man ska ha bra munhygien. *hug* Keep up the good work!
Jag blir nyfiken som fan här asså. 4 ggr / år är liksom väldigt frekventa besök. Vad blir gjort vid de här besöken liksom?
2 besök till tandhygienisten, 2 till "vanliga" tandläkaren. Det är bara för att hålla kontroll på rädslan. Kostar 550-800:- per gång. Jag gillar att investera det i mig själv. Man ser sina bissingar ganska ofta, så det ska vara rent och snyggt :)
Och jag har inte varit hos tandläkaren sen 2006. Inte ens tandhygienisten...
Lol! Dags att boka en tid nu i veckan kanske...? :D
Lol! Dags att boka en tid nu i veckan kanske...? :D
Haha, det har gått så lång tid nu att nästa gång jag går till tandläkaren så är det för att det gör ont. Sköter dock mina tänder ganska bra! Tandtråd morgon och kväll samt eltandborste. Men ja, det känns jävligt svettigt, bara att sitta och vänta på att den där molande värken kommer...*cry*
Några direkta tandproblem har man ju iaf som tur är inte haft utöver lite tandsten och någon störande visdomstand. Annat var det under de godis/coca-colaknarkande tonåren. Då var det ju hål i princip varje gång man gick till tandläkaren.
TheOne1994
2015-03-06, 07:14
det är nog ganska vanligt. En del av mina arbetspolare 35+ are var där sist i grundskolan ( när det var gratis ) men dom var absolut inte rädda sa dom. Bullshit sa jag ! era jvl nötter, ni betalar gladeligen 400:-/månad för ert bredband, 400:- för er jvl mobil som ni sitter och pillar med. Sen har ni mage att gnälla över en tusenlapp hos tandis ? Gå o dränk er för fan !
Ni är såå asrädda så ni svettas när ni berättar det.
Går man inte nu så kommer det i "kagan" senare, då kan det bli dyrt som f.n.
det är nog ganska vanligt. En del av mina arbetspolare 35+ are var där sist i grundskolan ( när det var gratis ) men dom var absolut inte rädda sa dom. Bullshit sa jag ! era jvl nötter, ni betalar gladeligen 400:-/månad för ert bredband, 400:- för er jvl mobil som ni sitter och pillar med. Sen har ni mage att gnälla över en tusenlapp hos tandis ? Gå o dränk er för fan !
Ni är såå asrädda så ni svettas när ni berättar det.
Går man inte nu så kommer det i "kagan" senare, då kan det bli dyrt som f.n.
En rutinkontroll hos tandvården går loss på 600-800 beroende på om den utförs av tandhygienist eller tandläkare. Kombinerat med det statliga tandvårdsbidraget så kostar ett besök vartannat år 300-500 (eller 0-200 för yngre). Som du säger inte några extrema kostnader och kan löna sig i längden med inbesparat lidande och dyr behandling för att få bukt med det.
Sparven från Minsk
2015-03-06, 07:39
Jag har inte kollat tänderna sedan 2009 tror jag.... *gah!*
Lite rädd för att få dit nu och se vad de finner.
Tjejen var hos käftis igår. Hennes första besök på 2,5 år. Aldrig haft några hål. Nu hade hon ett djupt ett som gick hela vägen ned och 8 mindre...Shit!
Hon har tur som har tandvårdsförsäkring. Kommer billigt undan.
Jag kommer nog få betala alla slantar jag har och en del av min själ.
TheOne1994
2015-03-06, 07:44
Jag har inte kollat tänderna sedan 2009 tror jag.... *gah!*
Lite rädd för att få dit nu och se vad de finner.
Tjejen var hos käftis igår. Hennes första besök på 2,5 år. Aldrig haft några hål. Nu hade hon ett djupt ett som gick hela vägen ned och 8 mindre...Shit!
Hon har tur som har tandvårdsförsäkring. Kommer billigt undan.
Jag kommer nog få betala alla slantar jag har och en del av min själ.
vad är orsaken att du inte gått dit ? rädd ? kostanden ? eller bara "glömt" det och åren går liksom ?
Sparven från Minsk
2015-03-06, 08:24
vad är orsaken att du inte gått dit ? rädd ? kostanden ? eller bara "glömt" det och åren går liksom ?
Mest att jag inte upplevt några problem så som värk, illningar eller annat. Har hela tiden blivit skjutet på framtiden, samt att det såklart känns som en trist kostnad. Speciellt om man inte har några besvär.
King Grub
2015-03-06, 08:41
Man har inte besvär förrän det är "för sent". Karies känns inte.
TheOne1994
2015-03-06, 09:44
en annan sak jag tänkte på. Jag har en svart prick (hål) på en tand i överkäken. Den syns tydligt och tandis har sagt att det är ett hål. Dock lagas det inte för det är inte "aktivt". Jag har frågat fler gånger om vi inte ska laga men det ska vi inte, man borrar inte bara för att det är kul får jag som svar. Man kan ha hål i bissingarna som är inaktiva /stoppade som ej behöver åtgärdas. Nu går jag så ofta så röntgen ser likdan ut varje gång...o ja jag kollar på bilderna på datorn....ber även få sitta på kontorsstolen så jag kan se extra :)
allt inkludet med stesolid och handsvett :)
KangaBanga
2015-03-06, 10:24
Hade en period pa fyra ar nar jag inte gick till tandlakaren, reste/backpackade och glomde av det.. Tandlakaren hade inget att anmarka pa dock och nu gar jag varje ar igen. 2200kr kostade en undersokning/rengorning sists (scale and clean), vad ligger det pa i Sverige nu?
Edit: laste bak i traden nu, 600-800 alltsa
en annan sak jag tänkte på. Jag har en svart prick (hål) på en tand i överkäken. Den syns tydligt och tandis har sagt att det är ett hål. Dock lagas det inte för det är inte "aktivt". Jag har frågat fler gånger om vi inte ska laga men det ska vi inte, man borrar inte bara för att det är kul får jag som svar. Man kan ha hål i bissingarna som är inaktiva /stoppade som ej behöver åtgärdas. Nu går jag så ofta så röntgen ser likdan ut varje gång...o ja jag kollar på bilderna på datorn....ber även få sitta på kontorsstolen så jag kan se extra :)
allt inkludet med stesolid och handsvett :)
Precis så är det. Initial karies där inte en kavitet har bildats görs det ungefär aldrig operativa ingrepp på. Är där en faktiskt kavitet så gör man lite en skadebedömning och prognos (förväntad kariesaktivitet, hur djupt går kaviteten?, etc). Det är verkligen inte alltid indicerat att faktiskt borra upp och laga även om där är en kavitet. Bevara tandsubstans är eftersträvansvärt.
protip: placerar du kletig sockrig kola precis över hålet 24/7 så kommer det krävas lagning...
Hade en period pa fyra ar nar jag inte gick till tandlakaren, reste/backpackade och glomde av det.. Tandlakaren hade inget att anmarka pa dock och nu gar jag varje ar igen. 2200kr kostade en undersokning/rengorning sists (scale and clean), vad ligger det pa i Sverige nu?
Edit: laste bak i traden nu, 600-800 alltsa
Undersökning + scaleing+PTR kostar något mer. Blir någon hundring extra i tillägg för själva behandlingen oftast.
Mest att jag inte upplevt några problem så som värk, illningar eller annat. Har hela tiden blivit skjutet på framtiden, samt att det såklart känns som en trist kostnad. Speciellt om man inte har några besvär.
Som KG påpekar så är karies en sjukdom som kan progredera rätt så långt utan att man märker något, likaså parodontit (tandlossning). Och många går med det utan något problem alls till de plötsligt behöver antibiotika och rotfyllning.
Man har inte besvär förrän det är "för sent". Karies känns inte.
Sanning med modifikation där egentligen. Redan initiala kariesangrepp utan kavitet och bara lesion i emalj resulterar i inflammatoriskt gensvar innuti pulpan och kan sensitisera den så man får vissa symptom. Riktigt djup karies (på gränsen att den har gått ända in till pulpan) kan ge en duktigt inflammerad pulpa som kan göra ordentligt ont men då brukar det gå att rädda tanden. Dock så blir det en dyrare typ av fyllningsterapi än om man hade gjort det tidigare eftersom den måste utföras i två steg med några månaders mellanrum. Typ dubbla kostnaden mer eller mindre.
Usch, jag har seriöst inte ens tänkt på tandläkare på flera år... har helt enkelt inte råd att gå.
Jag tänker precis likadant. Min sambo är dock betydligt mer rädd om sin tänder och tydligen även mina tänder så hon lyckades övertyga mig att gå dit i höstas. På gott och ont var resultatet att jag fortfarande är hållös.
Usch, jag har seriöst inte ens tänkt på tandläkare på flera år... har helt enkelt inte råd att gå.
Ser ut som du är bosatt i Sthlm. Skulle du plötsligt få behov av dyr behandling så gör tandläkarstudenterna på KI det till lägre pris än tandvården i övrigt. :)
Ignatius72
2015-03-06, 13:10
Har micklat med en tand sedan oktober. Varit till tandis minst 10 ggr nu så upptäckte man en spricka rakt genom tanden. Få se vad som händer.
Är glad över försäkringen iaf, har även opererat bort en visdomstand och med tanke på allt obehag så är det iaf skönt att inte behöva ta fram den stora plånboken som lök på laxen.
Frisktandvårdsavtal är vägen att gå. Jag tror jag betalar 50 kronor i månaden.
Sparven från Minsk
2015-03-06, 13:50
Frisktandvårdsavtal är vägen att gå. Jag tror jag betalar 50 kronor i månaden.
Summan som betalas beror väl på munhälsan?
Har hen dålig munhälsa så drar det snabbt iväg.
Summan som betalas beror väl på munhälsan?
Har hen dålig munhälsa så drar det snabbt iväg.
Jo, självklart. Men just därför han bör ordna det innan problem uppstår - är han frisk och sköter tänderna är det inget som säger att det skulle bli dyrare.
Skillnaderna mellan prisgrupperna är väl 30-40 kronor. Man ska ha hyfsat dåliga tänder innan det börjar kosta mer än 200 kronor i månaden.
För att få frisktandvårdsavtal så krävs det dock oftast att man får allt som behövs fixas upprett innan man får signa avtalet.
Det var bra tips, skall definitivt undersökas! Visste inte att det kunde vara så billigt. Kan tillägga att innan jag gick till tandläkaren den där gången 2006 så hade det varit ca 8 år sen senaste gången. När jag gick dit trodde jag att jag skulle var körd. Tandläkaren var dock extremt förvånad, han sa att jag inte ens hade tandsten. Hoppas väl att den turen hållit i sig.
Sjukt när jag tänker efter att jag varit hos tandläkaren EN gång på 15 år.*screwy*:em:
Tlk, jag använder mig av en tandläkar pick (?) i metall som jag efter behov skrapar bort synlig tandsten med när det dyker upp. Är det något jag borde sluta med?
Det var bra tips, skall definitivt undersökas! Visste inte att det kunde vara så billigt. Kan tillägga att innan jag gick till tandläkaren den där gången 2006 så hade det varit ca 8 år sen senaste gången. När jag gick dit trodde jag att jag skulle var körd. Tandläkaren var dock extremt förvånad, han sa att jag inte ens hade tandsten. Hoppas väl att den turen hållit i sig.
Sjukt när jag tänker efter att jag varit hos tandläkaren EN gång på 15 år.*screwy*:em:
Tlk, jag använder mig av en tandläkar pick (?) i metall som jag efter behov skrapar bort synlig tandsten med när det dyker upp. Är det något jag borde sluta med?
Fy fan. En annan får ju tandsten på nolltid. Det är fullt möjligt att du har superfin tandstatus fortfarande. Vad det handlar om är att den ekologiska balansen i munhålan ska förbli fin.. så brukar det reda sig liksom.
Lätt värt att kontakta folktandvården (eller vad det heter där uppe i sthlm) och diskutera frisktandvårdsavtal. De kommer garanterat vilja ha in dig på en undersökning (800 spänn då tror jag, fast du har minst 300kr i tandvårdsbidrag så det blir 500 spänn). Det är rätt praktiskt ändå för man blir kallad regelbundet och det mesta (undantag rent estetiska behandlingar) täcks liksom. Upptäcker du plötsligt att du gnisslar tänderna på natten och behöver en bettskena för 4000 spänn så kostar den då 0. osv.
http://img.medicalexpo.com/images_me/photo-g/dental-curette-gracey-71370-117431.jpg
tänker jag att du menar typ. Finns rätt så många variationer... En kyrett, alternativt så använder du en sickle som ser typ liadan ut. Det är ett helt vettigt sätt att få bort tandsten. Meckigt att komma åt överallt men jag förmodar att du mest använder den i underkäksfronten och där ser man ju bra i en spegel och kan skrapa bort helt fint. Finns väl någon minimal risk att du skadar emaljen på tänderna om du använder den "fel" men meh.. Så länge du inte börjar rota under tandköttskanten (där icke-synlig tandsten ibland sitter) så ser jag ingen vettig anledning att sluta upp med det där. Jag hade lätt själv gjort så om jag nu inte fick det gjort av proffs. :)
Å alltså.. tandläkare är knappast något man behöver gå till särskilt ofta. Regelbundet besök hos tandhygienist däremot kan lätt vara värt.. Det är billigare, de diagnosticerar de vanligaste grejerna fint och de gör fan så mkt bättre jobb med att få rent.
Yes, typ en sådan, men den är mer formad som en halvcirkel. Jag är väldigt försiktig när jag använder den och rotar inte runt tills det blöder, som du säger är det mest framtänderna och underkäken. man kanske skulle dra och köpa de där tabletterna som färgar tandstene röd bara för att kolla. Jag ska def. fixa med folktandvården. Går rotfyllningar och dylikt på det också? De kan ju vara väldans dyra. #ryser
Yes, typ en sådan, men den är mer formad som en halvcirkel. Jag är väldigt försiktig när jag använder den och rotar inte runt tills det blöder, som du säger är det mest framtänderna och underkäken. man kanske skulle dra och köpa de där tabletterna som färgar tandstene röd bara för att kolla. Jag ska def. fixa med folktandvården. Går rotfyllningar och dylikt på det också? De kan ju vara väldans dyra. #ryser
En typisk sickle.
http://www.mpandsupplies.com/index_files/vlb_thumbnails1/SICKLE%20SCALER/thum/8.jpg
De där tabletterna färgar egentligen inte in tandsten utan bakteriers biofilm. Tandsten brukar dock krylla av den så det går liksom på ett ut. Det är rätt schysst redskap för att se hur väl man borstar och var man eventuellt borstar dåligt. De viktiga ställena är ju då längs tandköttskanten, på tanden asså.
Exakt hur frisktandvårdsavtalen ser ut där uppe i norr vettifan. Jag har koll på hur det ser ut i Region Skåne. Det är möjligt att det numera är samma avtal som gäller i hela Sverige men innan var det separata för olika landsting. I Skåne så täcker det definitivt rotfyllningar och efterföljande krona eller vad som behövs. Har svårt att tänka mig att det inte ingår även i Sthlm. Implantat och broar ingår nog inte. Men de vanligaste grejerna...
Nja, den jag har är exakt den längst till höger på denna bilden.
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1727194146/Set-of-3-Dental-font-b-Picks-b-font-Mirror-Tool-font-b-Tooth-b-font.jpg
Tack som tusan för alla tipsen fö, det är precis därför Kolo är så härligt, det finns pros i nästan alla ämnen!
Nja, den jag har är exakt den längst till höger på denna bilden.
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1727194146/Set-of-3-Dental-font-b-Picks-b-font-Mirror-Tool-font-b-Tooth-b-font.jpg
Tack som tusan för alla tipsen fö, det är precis därför Kolo är så härligt, det finns pros i nästan alla ämnen!
Wtf är saken till vänster :O
Haha det är nog en pincett! Thought you were a pro dude! :d (obs, bildgooglad, äger ej de andra två verktygen även om jag skulle vilja ha en liten spegel!)
Haha det är nog en pincett! Thought you were a pro dude! :d (obs, bildgooglad, äger ej de andra två verktygen även om jag skulle vilja ha en liten spegel!)
ffs... det är klart det är en pincett. :Virro Visste det hela tiden.
Vad är skillnaden mellan tandläkare och tandhygienist?
TLK = TandLäKare?
:thumbup:
THG, TTK och TSK då? ;)
Vad är skillnaden mellan tandläkare och tandhygienist?
2 års högskolestudier jmf. med 5 års högskolestudier (+3-4 år för specialistexamen om man är lagd åt det hållet).
Tandhygienister sysslar primärt med sjukdomsprevention. Förhindra sjukdomar genom att ta hand om patienters munhygien och försöka motivera dem till att förändra problembeteende som t.ex. dålig diet, tobaksbruk eller bristfällig munhygien. De har också kompetens att diagnostisera en del sjukdomar. För mer info har socialstyrelsen någon klöddig kompetensbeskrivning (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9881/2005-105-3_20051054.pdf). Vad de inte får göra är icke-reversibla ingrepp. Exempelvis får de inte borra i tänder eller skära sönder tandkött. Jag tror att en inte helt verklighetsfrämmande jämförelse är sjuksköterska jmf. kirurgispecialiserad läkare.
Rent pratiskt så spenderar tandhygienister stora delar av dagen med att ta röntgenbilder, skrapa tandsten, mäta fickdjup, pensla på fluorlack och ge lita information.
Tandläkare gör lite mer avancerad terapiplanering, tittar på lite mer problematiska sjukdomstillstånd där bara vanlig prevention inte riktigt håller måttet, har lite mer variation på vad vi sysslar med (undantag specialister dårå) och då får göra sånna härade icke-reversibla ingrepp. Har du tänder i fronten som du vantrivs med och vill ha fina porslinsfasader så går du liksom inte till en tandhygienist eftersom det krävs en hel del fräsande i tanden och det då ligger utanför hygienistens kompetens.
Själv har jag ju då en hel massa tandsten och går till en tandhygienist för det.. generellt så gör de bättre jobb med det där än tandläkare gör... Skulle jag behöva en ny rotfyllning eller få en tand utdragen så hade jag däremot behövt gå till en tandläkare.
Sparven från Minsk
2015-03-06, 20:56
:thumbup:
THG, TTK och TSK då? ;)
THG - Tandhygenist?
TTK - Tandtekniker?
TSK - Tandsköterska?
Vilda gissningar ;)
Sparven från Minsk
2015-03-06, 20:57
Håller med till 1000 %! Alla på brädan har en speciell kompetens och så gött när de är villiga att dela med sig :)
THG - Tandhygenist?
TTK - Tandtekniker?
TSK - Tandsköterska?
Vilda gissningar ;)
Holy shit. Mad skillz!!
Magnus Larsson
2015-03-06, 23:07
Tandläkare... Hantverkaryrket som blev en akademisk titel.
Ont: jag hade inte varit hos käftis på 12 år innan jag gick. Var kanon sånär som på en tand som man fick i princip ersätta. Ganska bra ändå
Tandläkare... Hantverkaryrket som blev en akademisk titel.
Ont: jag hade inte varit hos käftis på 12 år innan jag gick. Var kanon sånär som på en tand som man fick i princip ersätta. Ganska bra ändå
Den där jädrans Pierre Fauchard alltså. Komma och göra om ett fint hantverk till en disciplin som kräver grundlig förståelse av allt möjligt trams.
Sparven från Minsk
2015-03-07, 08:20
Denna tråden inspirerar mig. Jag ska ta mig i kragen och gå till käftis.
Har varit duktig senaste året med att borsta länge och noga samt alltid tandtråd och avsluta med munskölj.
Jag dricker en del malto och slow carbs innan och runt träning. Bör man svepa sin drink med eaa och malto direkt istället för att få och smutta på den under passet? Tänkte mest att det ligger och fräter på tänderna under lång tid...
Har varit duktig senaste året med att borsta länge och noga samt alltid tandtråd och avsluta med munskölj.
NAJS WORK!
Jag dricker en del malto och slow carbs innan och runt träning. Bör man svepa sin drink med eaa och malto direkt istället för att få och smutta på den under passet? Tänkte mest att det ligger och fräter på tänderna under lång tid...
Det låter vettigt alltså men jag har inte sett några studier på det. I regel har man också sänkt salivutsöndring när man tränar vilket gör att effekten av socker är extra dålig. Nu råkar just malto vara lite mindre kariogent än t.ex. strösocker vilket då är bra. Kanske det väger upp varandra. Jag tror att det är bättre att svepa allt på en gång. Eller sugrör i shakern.
Kanske svisha runt med en munfull vatten efter varje smutt?
Kan tilläggas gällande tandhygienisterna att somliga kan upplevas som tortyrmästare medans andra gör ett mycket bättre eller åtminstone mycket mindre obekvämt jobb. värt att tänka på för dom som har svårt att släpa sig till tandhygienisten på grund av taskiga upplevelser hos dessa.
Min nuvarande tandhygienist har ett mycket distinkt och handfast arbetssätt vilket gör den mentala plågan mycket mer hanterbar.
Magnus Larsson
2015-03-07, 20:03
Den där jädrans Pierre Fauchard alltså. Komma och göra om ett fint hantverk till en disciplin som kräver grundlig förståelse av allt möjligt trams.
Ja faktiskt. Ge mig en barnfri helg så kan jag allt om tänder sen
Anton Fräs
2015-03-07, 20:27
Denna tråden får mig att tänka på en av mina föreläsningar på dietistprogrammet. En mycket exalterad tandläkare som i 2-3 timmar pratade om salivering och dess mekanismer, med ett nästan fanatiskt leende.
Detta var alltså extremt djupgående, knappt och jag tror 90% somnade till under dessa timmar.
Ja faktiskt. Ge mig en barnfri helg så kan jag allt om tänder sen
cofffee
Jag rekommenderar att du börjar med immunologin med fokus på inflammation och bekämpning av inflammationer. Det är lite av ett återkommande teman i de flesta sjukdomar som uppstår i munhålan. Nog rätt så bra att kombinera det med cellbiologi då förstås så du förstår dig på de olika cellerna som finns i regionen. Det ger en rätt så bra grund för att sätta sig in i ämnesområdet... iaf vissa aspekter av det och knyter ändå rätt bra an till mikrobiologin som du behöver beta av med. Eller om du är mer lagd åt fysikerhållet så kan du förkovra dig i materialkunskapens värld.. Vem älskar inte spännings-töjningsdiagram sånt liksom?
Denna tråden får mig att tänka på en av mina föreläsningar på dietistprogrammet. En mycket exalterad tandläkare som i 2-3 timmar pratade om salivering och dess mekanismer, med ett nästan fanatiskt leende.
Detta var alltså extremt djupgående, knappt och jag tror 90% somnade till under dessa timmar.
2-3 timmar scratchar man ju knappt på ytan ens. Salivering är förtjusande med intressant.. för att inte tala om salivet och alla dess fantastiska proteiner. Dat dera MUC5B. *cupid*
bekämpning av INFEKTIONER såklart..
Magnus Larsson
2015-03-07, 20:55
cofffee
Jag rekommenderar att du börjar med immunologin med fokus på inflammation och bekämpning av inflammationer. Det är lite av ett återkommande teman i de flesta sjukdomar som uppstår i munhålan. Nog rätt så bra att kombinera det med cellbiologi då förstås så du förstår dig på de olika cellerna som finns i regionen. Det ger en rätt så bra grund för att sätta sig in i ämnesområdet... iaf vissa aspekter av det och knyter ändå rätt bra an till mikrobiologin som du behöver beta av med. Eller om du är mer lagd åt fysikerhållet så kan du förkovra dig i materialkunskapens värld.. Vem älskar inte spännings-töjningsdiagram sånt liksom?
2-3 timmar scratchar man ju knappt på ytan ens. Salivering är förtjusande med intressant.. för att inte tala om salivet och alla dess fantastiska proteiner. Dat dera MUC5B. *cupid*
Antar jag får säga tack för tipsen. Jag är inte helt bortkommen så jag kan nog få en trevlig helg med god lektyr inom området.
Eller så köper jag en vettig tandborste och slipper få hål, och gör nåt vettigare med min tid och pengar. :cool:
Antar jag får säga tack för tipsen. Jag är inte helt bortkommen så jag kan nog få en trevlig helg med god lektyr inom området.
Eller så köper jag en vettig tandborste och slipper få hål, och gör nåt vettigare med min tid och pengar. :cool:
Ok. du fetbangar alltså för utmaningen du tog på dig om att lära dig allt om tänder på en helg? :cool: Till att börja med så förhindrar tandborstning inte hål ;)
Magnus Larsson
2015-03-07, 22:45
Ok. du fetbangar alltså för utmaningen du tog på dig om att lära dig allt om tänder på en helg? :cool: Till att börja med så förhindrar tandborstning inte hål ;)
Tänder du till?
Jaså? Min tandläkare säger att det gör det. Är det nya rön inom plackbranschen tro?
Undersöker inte ni tandläkare varandra på rasterna? Spara pengar. :cool:
"Bror, fixa min tandsten"
Jaså? Min tandläkare säger att det gör det. Är det nya rön inom plackbranschen tro?
De nya rönen skulle isåfall vara att så är fallet.
Du får be hen redovisa vilken vetenskaplig evidens hen baserar uttalandet på, och sen bör hen rapportera in till socialstyrelsen så de kan uppdatera sina råd. En snabbsökning i de nationella riktlinjerna visar rätt snabbt att munhygien inte är något att bry sig om vad gäller karies (men däremot A och O för parodontit).. se t.ex. http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna?search=munhygien&#listing. Om något så fungerar riktigt tjocka plackbeläggningar och eventuell tandsten som skyddande mot karies då det fungerar som diffusionsbarriär.
Förhindra karies gör du med fluor och vettigt ätande. Sen råkar tandborsten vara ett ypperligt sätt att få in fluoren i munnen, men tandborsten i sig gör liksom ingen skillnad. Förvisso är kariessjukdomen helt beroende av plack för att syran som får dina tänder att ruttna ska bildas.. men vad hjälper rengörning mot karies? Du har nytt plack som kan agera kariogent på mindre än en timme. Däremot så är så pass färskt plack ingen riskfaktor vid tandlossningsjukdom vilket är varför det är riktigt bra att borsta tänderna.
Undersöker inte ni tandläkare varandra på rasterna? Spara pengar. :cool:
"Bror, fixa min tandsten"
Alla dagar väljer jag en tandhygienist för det där. "syster, fixa min tandsten" är det nog mer också då tandvårdens alla nivåer är hyfsat kvinnodominerad.
Magnus Larsson
2015-03-07, 23:05
De nya rönen skulle isåfall vara att så är fallet.
Du får be hen redovisa vilken vetenskaplig evidens hen baserar uttalandet på, och sen bör hen rapportera in till socialstyrelsen så de kan uppdatera sina råd. En snabbsökning i de nationella riktlinjerna visar rätt snabbt att munhygien inte är något att bry sig om vad gäller karies (men däremot A och O för parodontit).. se t.ex. http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna?search=munhygien&#listing. Om något så fungerar riktigt tjocka plackbeläggningar och eventuell tandsten som skyddande mot karies då det fungerar som diffusionsbarriär.
Förhindra karies gör du med fluor och vettigt ätande. Sen råkar tandborsten vara ett ypperligt sätt att få in fluoren i munnen, men tandborsten i sig gör liksom ingen skillnad. Förvisso är kariessjukdomen helt beroende av plack för att syran som får dina tänder att ruttna ska bildas.. men vad hjälper rengörning mot karies? Du har nytt plack som kan agera kariogent på mindre än en timme. Däremot så är så pass färskt plack ingen riskfaktor vid tandlossningsjukdom vilket är varför det är riktigt bra att borsta tänderna.
Alla dagar väljer jag en tandhygienist för det där. "syster, fixa min tandsten" är det nog mer också då tandvårdens alla nivåer är hyfsat kvinnodominerad.
Jag inser nu att det krävs åtminstone 5 års utbildning för detta. Både tandborste OCH tandkräm! Jag böjer mig ödmjukt inför denna upplysta insikt (jag trodde man skulle borsta med mjukost!).
Tänk om man hade liksom en tråd som man kunde pilla in i mellanrummet MELLAN tänderna, med fluor på. Det vore något det. Men - tur det finns forskning inom området.
Jag inser nu att det krävs åtminstone 5 års utbildning för detta. Både tandborste OCH tandkräm! Jag böjer mig ödmjukt inför denna upplysta insikt (jag trodde man skulle borsta med mjukost!).
Tänk om man hade liksom en tråd som man kunde pilla in i mellanrummet MELLAN tänderna, med fluor på. Det vore något det.
Om det var det enda tandläkare sysslade med så hade det verkligen inte krävts några 5 år. Hade man råkört så hade säkerligen ett år räckt för att få en hyfsad grundförståelse för tandröta och tandlossning.
Faktum kvarstår ju att själva borstandet görs inte för att förhindra karies utan för att förhindra tandlossning. Att man sen kan applicera fluorbehandling samtidigt är bara grejt. Är du inte kariesaktiv så kan du lika bra borsta med vatten om du trivs bättre med det liksom.
Magnus Larsson
2015-03-07, 23:16
Om det var det enda tandläkare sysslade med så hade det verkligen inte krävts några 5 år. Hade man råkört så hade säkerligen ett år räckt för att få en hyfsad grundförståelse för tandröta och tandlossning.
Faktum kvarstår ju att själva borstandet görs inte för att förhindra karies utan för att förhindra tandlossning. Att man sen kan applicera fluorbehandling samtidigt är bara grejt. Är du inte kariesaktiv så kan du lika bra borsta med vatten om du trivs bättre med det liksom.
*yourock*
Vad arbetar du med herr Magnus Larsson?
Magnus Larsson
2015-03-07, 23:23
Vad arbetar du med herr Magnus Larsson?
viktiga grejer såsom betalsystem inom global e-handel :cool:
viktiga grejer såsom betalsystem inom global e-handel :cool:
http://troll.me/images/rage-face/why-u-spout-such-lies.jpg
Magnus Larsson
2015-03-08, 00:10
http://troll.me/images/rage-face/why-u-spout-such-lies.jpg
Waat det är precis vad jag jobbar med.
Sparven från Minsk
2015-03-08, 08:01
Känns som att Magnus Larsson satt tandborsten på tvären.
Självutnämnd know it all.
Magnus Larsson
2015-03-08, 10:10
Känns som att Magnus Larsson satt tandborsten på tvären.
Självutnämnd know it all.
Äsch då!
Hjälp!
Jag satt och åt popcorn och lyckades förmodligen tugga en kärna perfekt på tanden längst bak på höger sida i överkäken, så att den sprack på något vis och en stor bit trillade loss. Nästan en fjärdedel av tanden är borta känns det som.
Det gör inte ont eller något.
Jag är utomlands och kommer inte hem på en månad. Bör jag vidta någon åtgärd eller är det lugnt så länge det inte gör ont och hålls rent ordentligt?
Hjälp!
Jag satt och åt popcorn och lyckades förmodligen tugga en kärna perfekt på tanden längst bak på höger sida i överkäken, så att den sprack på något vis och en stor bit trillade loss. Nästan en fjärdedel av tanden är borta känns det som.
Det gör inte ont eller något.
Jag är utomlands och kommer inte hem på en månad. Bör jag vidta någon åtgärd eller är det lugnt så länge det inte gör ont och hålls rent ordentligt?
Det hela beror lite på hur mycket tanden är skadad och om barriären in till pulpan är bruten eller inte. Är skadan bara in i emaljen eller dentinet så är det förvisso inte grejt men inte så mycket att oja sig över. Det absolut minsta du bör göra är att gå och leta upp en förpackning 3M Cavit (Cavit W, som har färgen "White") och trycka in i eventuellt hål. I Sverige säljs det hos apotekskedjor. Kan vara lite meckigt att få på plats och ramlar ut lite imellanåt men bara kleta i mer.
Bli inte helt förvånad om du behöver få tanden rotfylld (eller exad beroende på).
En relaterad historia:
En gång för ett antal år sedan bet jag också sönder en tand. Dock inte exakt samma tand utan en i underkäken. Gick av nog lite mer än 1/4 (1/3 kanske). Det gjorde inte ont alls så jag ignorerade det. 6 månader senare gjorde det jävligt ont i kombination med en golfboll-sized svullnad vid käkbenet. Det blev antibiotika och sen rotfyllning på det. Önskar verkligen att jag hade gått med det direkt.
Lite så här såg det hela ut på röntgen.
https://lh6.googleusercontent.com/-0xiL2VTpGpw/VFPuV2p8z4I/AAAAAAAACto/yctUhjdXmVY/w722-h962-no/IMG_20141031_121812.jpg
Det är då tanden i mitteln som det rör sig om och det intressanta området är "baksidan" av tanden, vad som då är uppåt i bilden där det syns att det saknas en hel del hårdvävnad (området är mörkare än det bör vara) och själva destruktionen går ända in till pulpan (barriären är då bruten). Det hela ledde till en infektion i pulpan som sen spred sig ner i käkbenet vilket gav mig en riktigt smärtsam svullnad. Nu syns inte rotspetsen på bilden men där syns en klar destruktion av benvävnad. Apikal parodontit (inflammation i området runt tandens rotspets) kallas sjukdomstillståndet och är oftast utan symptom. Symptomatisk parodontit önskar jag verkligen inte någon och jag tvekar inte en sekund på att skriva ut kilovis med tramadol om någon kommer in med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.