Visa fullständig version : Hjälp - seriös pt? Förvirrad ..
Jag har styrketränat i ett år nu drygt och tog kontakt med en pt på gymmet nyligen eftersom jag vill utvecklas ännu mer. Sa till honom
Att jag ville få lite tips av honom om att äta rätt för muskelutveckling och få ett bra träningsupplägg. men min pt menar på att det är onödigt att ligga på kaloriöverskott och menar på att man kan bygga på kaloriunderskott, så länge proteinintaget är tillräckligt högt. Fick ett strikt kost schema av honom som säger att jag skall ligga på 500 - 800 kalorier minus samtidigt som jag styrketränar tungt. Jag är sjukt skeptisk till detta och tänkte därför fråga om någon mer kunnig här inne tycker det låter rimligt ? Har aldrig hört någon annan som påstår samma sak som den personliga tränaren. Jag har hela tiden ätit så jag ligger på någorlunda kaloriöverskott för att gå upp i muskelmassa. Har ökat från ~ 70 kg - till 76,8kg sen jag började träna men känner ändå inte att jag är färdig för att deffa. Har lagt på mig en del fett men inte överdrivet, har lite mage men vill ändå Ha mer muskelmassa innan jag skär ner. Kommer bli spinkig annars. Är han seriös eller ?
tossefar
2014-02-09, 19:28
77 kg på 173 cm nybörjare är ganska högt.
Det han troligvis menar är att du borde skala bort lite fett snarare än att lägga på dig mer.
R Scarpa27
2014-02-09, 19:40
är du inte nöjd med muskelmassan ännu, så kör fortfarande bulk och träna.
är ju endå du som ser om du är nöjd framför spegeln.
nöjd med massa och styrka, deffa & behåll massa.
sen kan man bulka och deffa på en massa sätt.
& i omgångar osv osv. självförtroendet & känslan är viktig bara den.
any pic of urself?
Fast så himla mkt fett tycker jag inte det är dock. Som jag fatta det så gilla han inte bulk och deff metoden och sa att det går precis lika bra att bygga utan. Men visst, jag kan la skära ner till sommaren men är bara rädd att jag får börja om från ruta ett igen att bygga då. Man förlorar la alltid nån muskelmassa om man degar och jag har ju inte direkt blitt Stålmannen på ett år om man säger så:)
Fick du inte någon långsiktigt handlingsplan?
Om klienten inte vill banta utan vill bygga muskler så känns det inte så motiverat att lägga upp en bantningsplan när kroppsvikten inte är något extremt i förhållande till längd. Att man kan bygga muskler (i mindre omfattning) och öka i styrka (i större omfattning) på underskott har inte heller så mycket med ett väldigt högt proteinintag att göra utan hur träningen ser ut.
Jag har inte alla fakta så det är svårt att säga något säkert men jag skulle snarare sätta någon som bara tränat ett år på att träna på balans ett tag för att se vad som händer, då kan man nästan garanterat bygga muskler ett bra tag och det är mycket lättare att utveckla styrkan än på underskott.
Jag har faktiskt skurit ner o dragit i bromsen lite på senare och ligger faktiskt runt balans nu. Men det min pt säger låter som rena självmordet för musklerna o de resultat som jag fått. Jag har ändå fått en del resultat som bättre hållning o lite ökning på min muskeltillväxt men framförallt starkare. Ne han gav mig inget tidsbestämt upplägg. Utan all in på kaloriunderskott och bli större utan lägga på sig fett.
Jag är sugen på att gå utbildningen men efter att ha läst detta så, njae. Din pt verkar ju inte ha alla hästar i hagen.
https://fitnessguru.se/axon/108089-maste-man-ha-pt-licens
du är förmodligen tjockare än du tror TS. du tjänar säkert på att deffa ned dig och sen bulka länge och långsamt.
ingen bild?
f.ö låter det konstigt att han ger dig ett deffschema om han inte gillar deff/bulk.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ne har ingen bild tyvärr. Men kan säga som så här att jag kan se tendens te magrutor längst upp på magen och mina armar och ben har inte alls mkt fett på sig om man jämför med en normal person. Så så tjock kan jag inte va. Lite bulkkagge längst ner på magen bara :). Sen är jag ganska naturligt grov i ryggen och bredaxlad om man jämför med en vanlig person också
itwillbe
2014-02-12, 12:43
Asså lite offtopic, men detta med pts är ju ett skämt, jag kom ihåg när jag skulle anlita en pt och jag skulle skriva vad jag äter för mat, och hade skrivit potatis som kolhydratskälla, och han sa direkt ta bort ta bort potatis är fullproppad med kolhydrater , vad ska man äta annars då fråga jag? Bulgur svara han , HAHAHAHHAHAH! va ba tvungen o få d sagt.
novanix jävligt bra länk du skickade:D
Finns väl inget som heter "bulkkagge" cofffee
Asså lite offtopic, men detta med pts är ju ett skämt, jag kom ihåg när jag skulle anlita en pt och jag skulle skriva vad jag äter för mat, och hade skrivit potatis som kolhydratskälla, och han sa direkt ta bort ta bort potatis är fullproppad med kolhydrater , vad ska man äta annars då fråga jag? Bulgur svara han , HAHAHAHHAHAH! va ba tvungen o få d sagt.
novanix jävligt bra länk du skickade:D
Haha eller hur? :D Rolig läsning. Inte för att dra alla över en kam men ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.