Visa fullständig version : Irriterande när folk säger två-förti (eller förti) istället för tvåhundrafyrtio?
filmjölk
2014-02-07, 10:22
Två-förti lastat, 60 på stången (när det ligger 160 på), skall stegra mig upp på 50, 60, 70, 80, 90, 200 när man menar 150, 160, 170, 180, 190, 200. Det här sättet att räkna på ger mig svårartad migrän. Så inspirerad av Piranhas tråd om squattande så tycker jag vi kan komma på en lämplig påföljd för det här!
Mitt förslag är stegling! Eller att den skyldige betalar mina Ipren.
Det är skönt för oss som inte böjer så mycket. Man säger bara "förti", så tror folk att det är 240. (Fast det är alltså 40)
Har inga problem med det. Är van då det ofta räknas så på klubben.
"Vad ska du ha på stången?"
"80"
Och då är det grundat med 120kg eller så, då förstår man att det är 180 som gäller.
filmjölk
2014-02-07, 10:40
Har inga problem med det. Är van då det ofta räknas så på klubben.
"Vad ska du ha på stången?"
"80"
Och då är det grundat med 120kg eller så, då förstår man att det är 180 som gäller.
Orkar man inte säga "etthundraåttio" utan vill förkorta det till "åttio" tränar man nog en aning för hårt alternativt är man sjukligt lat. Varför inte förkorta det ytterligare isf? "Vad ska du ha på stången?" som svar gör man bara ett slags zombiestönande och alla förstår att man skall ha 155kg på.
Slartibartfast
2014-02-07, 10:42
Nej, det är inte irriterande.
Irriterande är folk som säger "Ejenklien" (Egentligen).
Orkar man inte säga "etthundraåttio" utan vill förkorta det till "åttio" tränar man nog en aning för hårt alternativt är man sjukligt lat. Varför inte förkorta det ytterligare isf? "Vad ska du ha på stången?" som svar gör man bara ett slags zombiestönande och alla förstår att man skall ha 155kg på.Haha, det skulle bli för otydligt.
Samma sak som i mark, grundar alltid med 100 och sen kan allt utöver det benämnas med 40, 70 eller 90. Fram tills 200 då.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 10:51
Som alla subkulturer vill man ha ett språk som håller samman gruppen och ger identitet :)
Trodde du pratade om bilen. Där har jag ingen åsikt.
Har inte heller stött på det på det nere i träningshallen. Kanske för att ingen klarar av att lyfta så mycket.
"Igenkligen" har jag även sett skrivet ett par gånger. BEUUUUH!!!!
bara hört av sånna dära amerikanska pavverliftärsch,
men de säg då alltid "plates". tror de betyder 25kg plates.
dvs att det var "6 plates on the bar" = 25x6x2=300kg (tror de bara menar ena sidan)
bara hört av sånna dära amerikanska pavverliftärsch,
men de säg då alltid "plates". tror de betyder 25kg plates.
dvs att det var "6 plates on the bar" = 25x6x2=300kg (tror de bara menar ena sidan)
Det här tycker jag är irriterande när jag ser tränigsvideo. Exempelvis: I did 6 and a quarter for 8 , bla bla. Vad fan är en quarter? 10 kilo ?
Exempelvis: I did 6 and a quarter for 8
Mitt huvud exploderade.
Mitt huvud exploderade.
Hahaha:d
6 and a quarter syftar självklart på plattorna men jag antar att du förstod de
hangatyr
2014-02-07, 11:25
Blev väldigt besviken att man inte kunde besvara detta med en poll.
Då kanske du har svårt för "vassego" också? Istället för varsågod.
Ignatius72
2014-02-07, 11:56
Eller elletriker (elektriker)
Sluta häng med Volvoraggare. :)
Überbiffen
2014-02-07, 12:02
Under mina drygt 13år i gymmet har jag aldrig hört någon säga så.
Diomedea exulans
2014-02-07, 12:10
De säger väl det för att markera hur jävla starka de är. Typ "jag är så stark så när jag säger hur mycket jag lyfter så är det underförstått att man ska lägga till hundra kilo". En slags förtäckt skryt, alltså.
Diomedea exulans
2014-02-07, 12:11
Under mina drygt 13år i gymmet har jag aldrig hört någon säga så.
Har du varit där 113 år?
Überbiffen
2014-02-07, 12:12
Har du varit där 113 år?
Tiden går fort. :d
Orkar man inte säga "etthundraåttio" utan vill förkorta det till "åttio" tränar man nog en aning för hårt alternativt är man sjukligt lat.
Eftersom du tydligen inte är sjukligt lat så är du välkommen att kliva U/J/V-SM i mars och så får vi se efter hur många timmar du orkar att inte korta av det.
Nitrometan
2014-02-07, 12:17
Problemet är ju att veta om personen menar 140, 240 eller 340 när de säger "fötti!".
Då är det lättare att begripa när de säger "två fötti!".
I övrigt. Meh. Inget jag stör mig på. cofffee
Rikard Jansson
2014-02-07, 12:25
Blev ganska förvirrad när någon frågade om jag var god för 60 i bänk.
Nitrometan
2014-02-07, 12:27
Blev ganska förvirrad när någon frågade om jag var god för 60 i bänk.
:D
"Jajjemen!" svarade du. Sen blev du lite nervös när de klovade 260 till dig?
Har du problem med logiskt tänkande? Isåfall kan jag förstå att du har svårt för det. Annars? Nej och vad spelar det för roll? Låt folk säga det hur de vill
Rikard Jansson
2014-02-07, 12:32
:D
"Jajjemen!" svarade du. Sen blev du lite nervös när de klovade 260 till dig?
Haha, blev mer ett "vaaa?.." då det verkade lite väl märkligt att han skulle dra till med en sådan diss just då^^ Hursom är det väldigt trixigt att förstå vem som tar vad när man råkar hamna med en grupp utrustade SLare som man aldrig tränat med som pratar så :D
"Vad har du tagit i böj?"
"70 tog jag häromdagen"
Hmm, ja han ser ju sådär lagom tjockgrov ut, kanske 170 raw? Eller 270 med dräkt? Eller är han en hemlig böjtitan som tar 370 med dräkt? Kanske rentav 270 raw? Eller är det rentav så att det är 170 med dräkt, kanske lite ny och bara lite gladrund.
"Ah, okej, nice!"
Nitrometan
2014-02-07, 12:34
"Vad har du tagit i böj?"
"70 tog jag häromdagen"
Hmm, ja han ser ju sådär lagom tjockgrov ut, kanske 170 raw? Eller 270 med dräkt? Eller är han en hemlig böjtitan som tar 370 med dräkt? Kanske rentav 270 raw? Eller är det rentav så att det är 170 med dräkt, kanske lite ny och bara lite gladrund.
"Ah, okej, nice!"
Precis. Total förvirring. :confused:
Bubblan84
2014-02-07, 12:35
Har du varit där 113 år?
Gymfarfars-farfar
Sheogorath
2014-02-07, 12:37
Det är skönt för oss som inte böjer så mycket. Man säger bara "förti", så tror folk att det är 240. (Fast det är alltså 40)
:laugh:
Rikard: Givetvis förkortar man endast när det gäller andras vikter. ;)
Rikard Jansson
2014-02-07, 12:41
Rikard: Givetvis förkortar man endast när det gäller andras vikter. ;)
Det absolut värsta är att man inte ens kan dumförklara sig själv och fråga på ett snyggt sätt. Man kan inte säga "sjuttio...?" som för att få ett svar liknande "75" utan om man vill veta så får man chansa och fråga "Jaha, 170 då eller?" Nä, 270, ser jag så klen ut? "Jaha, 270 då eller?" Nä, 170 :(
Det absolut värsta är att man inte ens kan dumförklara sig själv och fråga på ett snyggt sätt. Man kan inte säga "sjuttio...?" som för att få ett svar liknande "75" utan om man vill veta så får man chansa och fråga "Jaha, 170 då eller?" Nä, 270, ser jag så klen ut? "Jaha, 270 då eller?" Nä, 170 :(
haha:laugh:
filmjölk
2014-02-07, 13:50
Har du problem med logiskt tänkande? Isåfall kan jag förstå att du har svårt för det. Annars? Nej och vad spelar det för roll? Låt folk säga det hur de vill
Jag kan inte riktigt säga varför jag stör mig på det, bara att jag stör mig på det:) Det är gissningsvis besläktat med att reta sig på slanguttryck, grammatiska fel eller särskrivningar. Åkommor jag inte lider av, men detta får skallen att smärta.
Sluta häng med Volvoraggare. :)
Håller med dig jag!
http://www.carsofworld.com/thumbs/200/volvo-240_key_17.jpg
Det där kan bara vara ett problem för folk som aldrig kommer göra tvåfyrtio...
filmjölk
2014-02-07, 22:32
:) Gör jag visst! (I korta benpressar)
dluddeckens
2014-02-07, 23:40
haha, jag stör mig på folk som säger "intresangt" istället för "intressant". Förstår inte varför man lägger sig till med ett sånt uttal istället för att bara sluta ordet likadant som man säger "sant".
Desertrat
2014-02-07, 23:45
haha, jag gör tvååttio... hahaha
7x10 x2 på ett tretimmarspass.
Så säger jag, fast enbart när det redan är lastat en närliggande vikt och man hjälps åt att klova, typ det är 250 på stången så blir det nästa vikt 70. Inte tror någon då att den ska plocka ner till 170 eller lägga på till 370. Däremot känns det onödigt som skrevs ovan, att säga det utan referenser.
Helt klart smidigaste sättet att uttrycka sig på. Vem orkar t ex säga tvåhundratvå&enhalv?
WHITEFOLKS
2014-02-08, 00:48
Jag säger lagom mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.