handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kreatin i ägg?

Philps
2014-02-07, 05:33
Jag har hittat en tabell för andra matvaror; gram kreatin för varje kilogram råvara anges (vet dock inte hur korrekt den är).

g/kg
4,5 Biff
3 Torsk
6,5-10 Strömming/Sill
0,1 Mjölk
5 Fläsk
4,5 Lax
4 Tonfisk
4 Kyckling
2 Stek
? Egg

Hur mycket kreatin finns det i 1 kg ägg - äggvitan respektive äggulan?

Akerhage
2014-02-07, 06:19
Varför denna kreatinhets? Finns ju annars kreatin på burk om du nojar så.

Beemel
2014-02-07, 07:55
Varför denna kreatinhets? Finns ju annars kreatin på burk om du nojar så.

Min gissning är att det finns folk som faktiskt fortfarande försöker få i sig saker genom riktig mat.
Sen är ju frågan vad i hans inlägg som du definerar som hets och noja. Det är en enkel fråga.

LillisJ
2014-02-07, 11:30
Har inga siffror, men det kan inte vara mycket alls eller? Min gissning ligger på <0,1

Akerhage
2014-02-07, 11:39
Jag uppfattade det som att han verkade väldigt nojig med sitt kreatinintag...frågor på det?

skickat från min Nallebjörn

Klein
2014-02-07, 11:47
Jag har hittat en tabell för andra matvaror; gram kreatin för varje kilogram råvara anges (vet dock inte hur korrekt den är).

g/kg
4,5 Biff
3 Torsk
6,5-10 Strömming/Sill
0,1 Mjölk
5 Fläsk
4,5 Lax
4 Tonfisk
4 Kyckling
2 Stek
? Egg

Vet inte hur mycket det finns i ägg men du bör notera att mycket av kreatinet förstörs vid upphettning så om du vill få i dig kreatin från livsmedel bör du äta dem råa. Kan också tillägga att 2-3 gram kreatin om dagen antagligen räcker för att upprätthålla maximerade depåer.

Beemel
2014-02-07, 12:18
Jag uppfattade det som att han verkade väldigt nojig med sitt kreatinintag...frågor på det?

Ja, och den frågan har jag redan ställt.
Att du uppfattade det hela som noja, var ju lätt att förstå (i.o.m. ditt svar)
Min fråga är VAD i hans formulering som fick dig att dra den slutsatsen och uppfatta det så.

Akerhage
2014-02-07, 13:30
Att han gör tabeller på alla livsmedel för att kolla vad varje kilo ger för kreatinvärde? Är det normalt menar du? Och att få lite panik då över att inte ha hittat i just ägg.

Philps
2014-02-07, 13:30
Intresset grundar sig i att jag äter en hel del ägg och därför skulle vara intressant att veta. Precis som Beemel nämner, äter jag hellre mat; tillskott på kreatinpulver skulle i så fall vara överflödigt för mig - för att få i mig 2-3 gram per dag. Det är ingen noja utan rent intresse.

Akerhage
2014-02-07, 13:32
Ja och hade du formulerat det från början hade jag förstått att du ville veta. Så enkelt var det.

Philps
2014-02-07, 13:52
Synd att Akerhage inte uppfattade det jag skrev; frågan var formulerad så klart det går. Dock trodde jag inte att bakgrunden till frågan var särskilt viktig.

Beemel
2014-02-07, 14:07
Synd att Akerhage inte uppfattade det jag skrev; frågan var formulerad så klart det går. Dock trodde jag inte att bakgrunden till frågan var särskilt viktig.

Det finns alltid folk som tolkar andras uttalande genom sina egna "glasögon".

Då han hittills beskrivit din synnerligen sakliga och enkla fråga som både "noja" och "panik" så säger det nog mer om hans förutfattade meningar om sina medmänniskor än om något annat.
Jag och de flesta andra anser nog att din fråga var enkel och solklar utan några känslomässiga värderingar.

Philps
2014-02-07, 14:07
Vet inte hur mycket det finns i ägg men du bör notera att mycket av kreatinet förstörs vid upphettning så om du vill få i dig kreatin från livsmedel bör du äta dem råa. Kan också tillägga att 2-3 gram kreatin om dagen antagligen räcker för att upprätthålla maximerade depåer.

Då är det alltså en trade off mellan protein och kreatin (givet att ägg innehåller en del kreatin) om man exempelvis kokar äggen eller äter dem råa?! Eller finns det någon sanning i att man genom att vispa råa ägg kan göra det möjligt för upptaget av protein i kroppen?

Beemel
2014-02-07, 14:10
Att han gör tabeller på alla livsmedel för att kolla vad varje kilo ger för kreatinvärde? Är det normalt menar du? Och att få lite panik då över att inte ha hittat i just ägg.

hmmm, Gissar att för den genomsnittliga användaren på den här sidan så är det nog ganska normalt att tabellföra och räkna på det mesta som har med kost, näring och livsmedel att göra.
Sen hur "normalt" det är kan självklart diskuteras, men på träningsforum är han garanterat i gott sällskap.

Akerhage
2014-02-07, 14:20
Förutfattade meningar om oss medmänniskor? Haha du är ju för söt

Philps
2014-02-07, 14:28
Det finns alltid folk som tolkar andras uttalande genom sina egna "glasögon".

Då han hittills beskrivit din synnerligen sakliga och enkla fråga som både "noja" och "panik" så säger det nog mer om hans förutfattade meningar om sina medmänniskor än om något annat.
Jag och de flesta andra anser nog att din fråga var enkel och solklar utan några känslomässiga värderingar.

Tack för inlägget.

Skönt att höra att frågan var solklar.

Beemel
2014-02-07, 14:36
Förutfattade meningar om oss medmänniskor? Haha du är ju för söt

Tack! Det brukar min mamma också säga att jag är.

Men för att vara seriös en stund... jag är inte särskilt söt...

Och för att vara seriös på riktigt.
Du kallar en person som du inte känner för nojig och panikslagen baserat på en en fråga som för de allra flesta är glasklar, hur får du det till att inte ha fördommar?

Kram på dig!

Akerhage
2014-02-07, 14:48
Ta helg istället så släpper vi det. Likaså du tycker jag har förutfattade meningar om medmänniskor kan jag tycka att hans första post lät lite nojjig. Sen när han förklarade i senare post förstod jag mer frågan.

Beemel
2014-02-07, 16:39
Ta helg istället så släpper vi det. Likaså du tycker jag har förutfattade meningar om medmänniskor kan jag tycka att hans första post lät lite nojjig. Sen när han förklarade i senare post förstod jag mer frågan.

Trevlig helg. =)

Adrianite
2014-02-07, 16:49

Gå och lägg dig för fan

Akerhage
2014-02-07, 16:53
Gå och lägg dig för fan

Vad är ditt problem nu då?

tobblo
2019-01-22, 13:46
någon som har svaret på grundfrågan?.

King Grub
2019-01-22, 13:48
The determination of creatine by Ennor's (1957) colorimetric procedure in four eggs gave an average of 0.38 umol in the albumin and 2.97 umol in the yolk.
https://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1179463&blobtype=pdf