Visa fullständig version : förbränningen ett mysterium
förra veckan så spårade det ut en del för mig. Jag orkade inte hålla i maten och jag gick upp ca 2,5 kg. Träningen var som vanligt.
Den här veckan har jag inte haft total kontroll på maten. Ätit mer än vad jag planerat. Dessa två veckor har jag varit hungrig. Det brukar jag inte vara men mycket hungrigare trots samma mängd mat.
Ändrade dock träningen denna veckan och istället för morgonpromenad varje morgon bytte jag ut den mot att börja köra intervallträning efter styrketräningspassen ca 10 min. Detta blev det 2 gånger.
När jag vägde mig i lördags så hade jag gått ner 0,1 kg mer än vad jag gick upp veckan innan och då hade jag ändå haft dåligt samvete för att inte skött maten korrekt.
Kan det verkligen vara ändringen i träningen som gjorde att jag gick ner? Kan den öka så mycket för så lite träning?
Jag brukar skriva upp precis vad jag äter men när det blir sådana här veckor så slår blackoutfunktionen till och jag vill inte skriva upp för då blir det som om det sätts på pränt hur illa jag skött mig. Förstår det ologiska i det hela.
Men styrkt av resultatet så fortsätter jag med intervallträningen. Suget är inte kvar nu utan det är lättare att äta korrekt.
Jag önskar att jag kunde känna min kropp så pass bra som andra verkar göra här där man förstår precis hur kroppen reagerar på olika åtgärder. Men det är fortfarande ett totalt mysterium för mig.
Hur gör ni för att förstå er kropp?
Har ni kontroll på hur ni ska äta och träna för att få de resultat ni vill?
Marre-Sthlm
2004-03-15, 21:22
Alla känner sin egen kropp och bara den.
Det finns ingen som kan säga hur du ska göra för varje kropp är unik. Men jag har lärt mig hur jag ska göra, jag äter så mkt jag kan för jag har ganska högt förbränningsgrejs (hjärnsläpp kom inte på ordet)
Men iaf så jag kan äta massor utan att gå upp men jag kan likväl äta mini å inte gå ner (snackar fett nu)
Så jag är nöjd :)
Om du slarvar med kolhydrater så binder du en massa vätska, om du sedan inte äter så mkt kolisar så släpper vätskan igen.
2,5 kg fett går man inte upp på en vecka.:eating: inte ens på två;)
Specimen_hunten
2004-03-17, 18:48
Känner igen det där.. Kan själv hoppa upp och ner som en jojo på vågen :D Beror väl också delvis på hur mycket som ligger i magsäcken samt hur mkt. vätska kroppen har bundit upp.. Kan skilja upp till 3-4 kg på mig beroende tid på dygnet, hur mkt. ja ätit/druckit osv..
paranoid
2004-03-20, 22:15
Om du har svårigheter med att "hålla i maten" så äter du antagligen för lite. Hur mycket äter du för tillfället, hur tränar du och vad har du för mål? Vill du öka i muskelvikt, eller gå ner i fettvikt?
Det där med att inte "känna sin kropp" känner jag igen, men det går ganska lätt att åtgärda. Man måste bara veta hur - vilket naturligtvis är svårt i början... (Jag antar att du menar att du inte riktigt har koll än på vad som påverkar viktuppgång/viktnedgång, oavsett om det gäller muskel- eller fettvikt?) Om du ställer mer konkreta frågor blir det lite lättare att hjälpa dig.
paranoid
2004-03-20, 22:41
Hmm. Förresten så ställde du två konkreta frågor!
Hur gör ni för att förstå er kropp?
Har ni kontroll på hur ni ska äta och träna för att få de resultat ni vill?
Kort version:
Först måste man veta sitt dagliga energibehov, dvs det som kroppen behöver bara för att gå runt. Beroende på vad man har för mål - tex att öka i muskelvikt, eller gå ner i fettvikt - så måste man sedan anpassa sitt dagsintag efter detta. Det är egentligen inte svårt vare sig att lägga på sig muskler eller gå ned i vikt - det gäller förstås bara att veta hur man gör...
Om man ligger för lågt i energiintag hamnar kroppen i obalans. En garanterad konsekvens av detta är trötthet, "okontrollerbar" hunger, viktpendlingar, dåliga träningsresultat.
Om jag har uppfattat din frågeställning rätt och du vill ha en mer utförlig version av ovanstående så säg till!
paranoid, tack det var typ det jag menade men också över hur lång tid det tog för er att lära er förstå hur den fungerar.
Mitt mål är att gå ner i fettvikt men inte hur som helst. Jag vill inte komma ner och vara ett slappt paket utan vill ha muskler under.
Jag vet att jag åt för lite, jag blev otålig och kroppen var inte hungrig så jag drog ner men sedan blev jag orolig och började äta mer men då slank det ner annat med. Men jag hade inte väntat mig att gå upp så mycket på en vecka. Det som är konstigt är att jag sedan gick ner så mycket veckan efter utan att ha ändrat speciellt mycket. Det jag gjorde var att öka på alla vikter när jag tränade för det var dags och började köra intervall.
Denna veckan har gått ganska dåligt matmässigt med och inte helt täningsmässigt heller. Var tvungen att hoppa några pass. Men det har varit extremt mycket på jobbet även psykiskt så jag försöker inte vara för hård mot mig själv. Det finns gränser hur mycket man kan pressa sig själv och i fredags föll jag bara ihop trötthetsmässigt när jag väl kom hem.
Annars så försöker jag köra 3 styrkepass per vecka, varannnan vardag och avsluta med intervallträning på cykel i ca 13 min (vad jag orkar hittills). Vill inte kalla det för HIIT eftersom jag inte tar ut mig så pass som jag läser att andra gör här men det är bra jobbigt.
De andra dagarna går jag morgonpromenader i 50 min samt att jag på lördagar går en 2-timmarspromenad innan frukost. Det är ett sätt för mig att rensa huvudet. söndagar får jag göra som jag vill, blir oftast en lättare promenad.
paranoid
2004-03-21, 11:13
Det går rätt snabbt att lära känna sin kropp när man väl vet hur man skall göra. För mig tog det visserligen ett par månader innan jag luskade ut hur jag fungerade, men det var mest för att jag vägrade inse att jag åt för lite och tränade för mycket (vilket jag tror är rätt vanligt om man vill gå ner i fettvikt och inte har fullständig koll på sin kropp).
När jag väl började äta ordentligt och lät bli att överträna fungerade det alldeles utmärkt att gå ner i fettvikt utan att tappa muskler. (För närvarande styrketränar jag tre gånger per vecka, kör ingen cardio, men har lagt om kosten och har hittills tappat två kilo på tre veckor, samtidigt som jag har ökat i styrka (notera att jag skriver muskelstyrka, inte muskelvolym).)
Angående din plötsliga viktuppgång:
Kolhydrater binder upp vätska. När man har legat lågt i kolhydratsintaget en längre period och därefter stoppar i sig en större mängd kolhydrater kommer kroppen att binda upp vätska. Om du därefter fortsätter med det lägre kolhydratsintaget igen så förlorar du snart denna vätska igen. Jag har en "ätardag" i veckan, då jag äter mer kolhydrater (+500kcal) (jag går alltså aldrig över min plus/minus-noll gräns under deff, och äter då i princip bara "nyttiga" kolhydrater). Detta leder alltid till att jag ökar i vikt, en viktuppgång som står sig i ca två dagar. Därefter går det nedåt igen. Man kan nog likna detta med att kroppen reagerar som på en kolhydratsuppladdning.
Hoppas att detta svar var någon hjälp!
paranoid
2004-03-21, 11:53
Kosten är för övrigt jätteviktig för att nå de resultat man siktar på. När det gäller minskning i fettvikt - utan att förlora några muskler - är det viktig att få i sig:
(1) tillräckligt mycket energi
(2) tillräckligt mycket protein
(3) tillräckligt mycket fett
Det enklaste sättet att kontrollera detta om man är ovan är nog att strunta i all träning som syftar till fettförbränning och istället lägga om kosten i första hand. Detta behöver inte alls betyda att man skall gå omkring och ständigt vara hungrig. Ligger man på -500 och har valt bra livsmedel så blir man inte sådär okontrollerat hungrig - som åtminstone jag trodde att jag skulle bli.
(Jag vet inte om jag är till någon hjälp - men om du vill ha ett mer konkret svar så ställ en mer konkret fråga)
Dum fråga om det här med kolhydrater och vatten: Blir effekten större om man normalt ligger på ett ganska lågt kolhydratintag och sedan "chockar" kroppen med en överdos än om man till vardags ligger högre? Reagerar kroppen exempelvis annorlunda på en brutal "ätardag" om man står på diet jämfört med om man inte "dietar" till vardags?
mitt problem är väl att kroppen lätt anpassar sig till ett lägre kaloriintag och att jag inte blir hungrig. Då är det inget problem, vilket inte är samma sak som att det är en bra nivå.
måste säga att det känns inte bra att ge upp min cardio, det är den som håller mig igång. Jag blir så trött om jag inte kör den. Märker stor skillnad i det dagliga livet om jag inte tränar.
King Grub
2004-03-21, 14:20
Originally posted by Tolkia
Dum fråga om det här med kolhydrater och vatten: Blir effekten större om man normalt ligger på ett ganska lågt kolhydratintag och sedan "chockar" kroppen med en överdos än om man till vardags ligger högre? Reagerar kroppen exempelvis annorlunda på en brutal "ätardag" om man står på diet jämfört med om man inte "dietar" till vardags?
Ja. När t ex långlöpare skall kolhydratladda inför ett lopp tömmer de ofta kroppen på kolhydrater först, innan de börjar ladda, för att få ökad glykogeninlagring.
paranoid
2004-03-21, 14:21
Tolkia
Jag antar att kolhydraterna binder upp vatten proportionellt med hur mycket du ökar ditt intag. Effekten blir dock säkert större om du ligger på kaloriminus än om du ligger på kaloriplus.
När jag deffar och tar en ätardag binder jag upp mer vatten om jag äter +1000 än om jag äter +500 i kolhydrater. Om jag ligger på plus/minus-noll och ökar kolhydratintaget binder jag också upp mer vatten, vet dock inte om en uppbindning vid plus/minus-noll binder upp mindre vatten proportionellt sett jämfört med under deff.
AndersHermansson
2004-03-21, 14:24
:love:
paranoid
2004-03-21, 14:33
Cilia
Du behöver inte ge upp din cardio! Däremot måste du ersätta den energi du gör av med i den utsträckning att du inte hamnar för lågt i ditt totala dagliga energiintag. Ligger du för lågt i ditt totala energiintag kommer du heller inte att gå ner i fettvikt. Nu gör man ju i och för sig inte av med så mycket energi på intervallträning och promenader rent kalorimässigt. Se bara till att du inte hamnar lägre än -500 kcal/dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.