handdator

Visa fullständig version : Dietärt nitrat sänker viloomsättningen

King Grub
2014-02-06, 12:23
Background:

Nitrate, which is an inorganic anion abundant in vegetables, increases the efficiency of isolated human mitochondria. Such an effect might be reflected in changes in the resting metabolic rate (RMR) and formation of reactive oxygen species. The bioactivation of nitrate involves its active accumulation in saliva followed by a sequential reduction to nitrite, nitric oxide, and other reactive nitrogen species.

Objective:

We studied effects of inorganic nitrate, in amounts that represented a diet rich in vegetables, on the RMR in healthy volunteers.

Design:

In a randomized, double-blind, crossover study, we measured the RMR by using indirect calorimetry in 13 healthy volunteers after a 3-d dietary intervention with sodium nitrate (NaNO3) or a placebo (NaCl). The nitrate dose (0.1 mmol ⋅ kg−1 ⋅ d−1) corresponded to the amount in 200–300 g spinach, beetroot, lettuce, or other vegetable that was rich in nitrate. Effects of direct nitrite exposure on cell respiration were studied in cultured human primary myotubes.

Results:

The RMR was 4.2% lower after nitrate compared with placebo administration, and the change correlated strongly to the degree of nitrate accumulation in saliva (r2 = 0.71). The thyroid hormone status, insulin sensitivity, glucose uptake, plasma concentration of isoprostanes, and total antioxidant capacity were unaffected by nitrate. The administration of nitrite to human primary myotubes acutely inhibited respiration.

Conclusions:

Dietary inorganic nitrate reduces the RMR. This effect may have implications for the regulation of metabolic function in health and disease.

Dietary nitrate reduces resting metabolic rate: a randomized, crossover study in humans. Am J Clin Nutr February 5, 2014.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/02/05/ajcn.113.079491.full.pdf+html

Nephelite
2014-02-06, 13:41
RIP rödbetsjuice :'(

Nephelite
2014-02-06, 13:50
Får inte access till studien, hur LÄNGE är RMR sänkt ? 4,3 % e ändå rätt rejält

Ola Wallengren
2014-02-06, 14:00
Det har de inte mätt men de fick extra nitrat 3 dagar innan mätningen (som mäter under 30 min). Sannolikt håller effekten i sig så länge man får i sig dessa mängder (motsv. 200-330g gröna blandgrönsaker) på en daglig basis, under förutsättning att det inte finns en tillvänjningseffekt.

Tomas Tryffel
2014-02-06, 14:31
Ledsam dag för alla oss som äter tämligen stora mängder sallad varje dag. Eller väger kanske de positiva sakerna dessa livsmedel medför över?

sumialic
2014-02-06, 18:44
Är det något negativt med att sänka viloomsättningen?

Akada
2014-02-06, 19:04
Sänkt omsättning... Förlängd livslängd, fördelaktigt för "hardgainers".

Bara att äta massor med sallad alltså.

Batistuta
2014-02-07, 16:12
Så grønnsaker fører til dårlige metabolisme?

Sniggel
2014-02-08, 10:44
Sänkt ämnesomsättning behöver ju inte vara något dåligt.

JB12K
2014-02-09, 16:36
Ska testa om det funkar. Äter aldrig grönsaker men om det kan hjälpa till att hålla kroppen lite svalare så är det värt ett försök.

Horkas
2014-02-10, 18:07
Förstår inte riktigt vad det är för slutsatser jag ska dra av det här.

Mer grönsaker, mindre förbränning ?
Typ: "jag är viktstabil på 3000 kcal per dag men om jag äter massa grönsaker så är jag viktstabil endast på 2800 kcal per dag"?

sigill
2014-02-10, 18:10
Sänkt ämnesomsättning behöver ju inte vara något dåligt.

Nej, snarare tvärtom om något så länge den inte är sjukligt låg. Forskning och Framsteg tog upp det för något nummer sedan.

Landström
2014-02-10, 19:53
Jag äter minst 1 kg grönsaker per dag. Håller bra form året runt och mår alldeles prima. Jag bryr mig inte ens om att läsa studien. :d