handdator

Visa fullständig version : Från otränad till vältränad.

SimonWa
2014-02-05, 23:55
Hej gott folk.

Jag är i skrivandets stund en kille på 21 år. De senaste 1,5-2 åren har jag mer eller mindre glömt bort det där med träning totalt. Endast kommit iväg till gymmet ett fåtal gånger, därför kallar jag mig själv för otränad just nu. Tränade seriöst under gymnasiet men som sagt...

Detta har jag dock tänkt att ändra på nu, jag vill komma igång med träningen igen på riktigt och inte ett fåtal tillfällen lite här och där. Där kommer ni in. Jag önskar att ni delar med er av er kunskap, era råd och tips utifrån det ni får reda på om mig och mina mål med träningen.

Jag är har idag en ganska normal kroppsfigur (182cm lång och 75-80kg) men med lite fett på magen. Inte speciellt mycket men lite finns där ändå. Jag arbetar på Max Hamburgerrestauranger (ja tyvärr blir det en del burgare men aldrig pommes), arbetet leder till väldigt oregelbundna tider. Ena dagen jobbar man lunchpasset medans andra dagen håller man igång på jobbet hela natten. Min kost består mest utav pasta, ris, kyckling, lax, falukorv och köttfärs. Frukt och grönt förekommer men i små mängder vid jämna mellanrum, inget jag äter dagligen tyvärr.

Målet med träningen är följande:
- ökad styrka
- ökad muskelmassa
- ökad kondition
- minskat fett på kroppen
- allt detta skall resultera in en snygg, vältränad och atletisk kropp. Alltså inte super stor och biffig, det är inte målet.

Jag har tänkt träna stycka 4 gånger i veckan och kondition/cardio 3 gånger i veckan.

Så kom gärna med era råd och tips! Har någon ett bra träningsschema att dela med sig utav? Vad har ni för råd kring kosten? Skall jag satsa på något kosttillskott, osv osv. Allt som ni tror kan hjälpa mig att nå mina mål med träningen välkomnas! Finns det något ni vill veta mer om så är det bara att fråga. Jag har även tänkt lägga ut en bild som visar i vilken form jag har idag.

Allt gott!

Loke
2014-02-06, 00:38
Vilket gym kör du på?

SimonWa
2014-02-06, 00:59
Vilket gym kör du på?

Jag tränar på Fitness 24 Seven i Uppsala.

Ajemän
2014-02-06, 01:02

Schysst! Vilket? Är där ibland! Jag tycker inte om det nya i stan, föredrar det gamla...

SimonWa
2014-02-06, 01:06
Schysst! Vilket? Är där ibland! Jag tycker inte om det nya i stan, föredrar det gamla...

Nice! Senast så körde jag på det nya ovanför stationen mot ån sett. Annars har det varit det gamla jag kört på. Men jag gillar nog det nya mer, känns mer rymligt. Dock suger det att försöka komma in genom slussen på det nya...

Loke
2014-02-06, 01:15

Asch då, jag kör på friskis ekeby :P

SimonWa
2014-02-06, 01:22
Asch då, jag kör på friskis ekeby :P

Det var ju surt! :P Men du har inget tips på bra 4 split kanske? :)

Loke
2014-02-06, 01:26
Nja, jag är inget fan av splittade program, kör halvkropp själv och rekomenderar nybörjare att köra helkropp 3-4 gånger i veckan.

newstick00
2014-02-06, 13:53
4 ggr i veckan +3 pass cardio för en nybörjare kan vara krävande och om inte annat kommer du att få äta en hel del mat för att få något resultat utav din träning.

Att tänka på: Långdistans-cardio kan ha hämmande effekt på dina muskelbyggarresultat försök att inte springa samma dag du styrketränat. Jag hade dessutom rekommenderat minst 1 vilodag i veckan. Att bygga en bra fysiken tar lång tid och man måste ha tålamod, det är viktigt att komma ihåg - skynda långsamt!

Jag kör själv en 4-spilt + 1 intervallpass (cardio) i veckan, har tränat 2 år på gym, innan det mma / thaiboxning. Lägger upp mitt schema enligt följande

Ben, mage
Vila
Bröst
Löpning (intervallträning)
Rygg
Vila
Biceps, triceps och axlar.

Leetsauce
2014-02-06, 14:07
Jag var något liknande dig i somras tror jag, förutom att jag inte gymmat särskilt seriöst innan så du har kanske mer erfarenhet än jag hade då. Jag valde iaf att ta lite tid o bygga upp lite grundläggande styrka med helkroppspass 3 gånger i veckan med basövningar. Kolla upp starting strength eller stronglifts 5x5 för att se exempel. Nu när jag börjar komma upp i mina nybörjarmål för styrka (3x5 kv bänk, 1.25kv böj, 1.5kv mark) börjar jag fundera på att köra lite mer för muskelmassa (dvs högre reps, mindre vila, mer assistans o isoleringsövningar) i någon form av övre/nedre split.

Går självklart o köra ett övre/nedre från början o kanske få lite mer volym men långsammare styrkeökningar. Jag har bara fått uppfattningen att det oftast är att rekomendera att faktiskt kunna lyfta några typ av vikter innan man går alltför seriöst med bodybuilding övningar. Man lär sig också bra teknik i basövningarna som oavsett borde ingå i någon variation i ett vettigt program.

Så ta från detta vad du vill, men det är så jag har gjort!

SimonWa
2014-02-14, 01:13
4 ggr i veckan +3 pass cardio för en nybörjare kan vara krävande och om inte annat kommer du att få äta en hel del mat för att få något resultat utav din träning.

Att tänka på: Långdistans-cardio kan ha hämmande effekt på dina muskelbyggarresultat försök att inte springa samma dag du styrketränat. Jag hade dessutom rekommenderat minst 1 vilodag i veckan. Att bygga en bra fysiken tar lång tid och man måste ha tålamod, det är viktigt att komma ihåg - skynda långsamt!

Perfekt! Tusen tack för tipsen där! Skippar not åtminstone två kondition/cardio pass i veckan, känns som att du har rätt att det blir väldigt mycket.

Jag var något liknande dig i somras tror jag, förutom att jag inte gymmat särskilt seriöst innan så du har kanske mer erfarenhet än jag hade då. Jag valde iaf att ta lite tid o bygga upp lite grundläggande styrka med helkroppspass 3 gånger i veckan med basövningar. Kolla upp starting strength eller stronglifts 5x5 för att se exempel. Nu när jag börjar komma upp i mina nybörjarmål för styrka (3x5 kv bänk, 1.25kv böj, 1.5kv mark) börjar jag fundera på att köra lite mer för muskelmassa (dvs högre reps, mindre vila, mer assistans o isoleringsövningar) i någon form av övre/nedre split.

Går självklart o köra ett övre/nedre från början o kanske få lite mer volym men långsammare styrkeökningar. Jag har bara fått uppfattningen att det oftast är att rekomendera att faktiskt kunna lyfta några typ av vikter innan man går alltför seriöst med bodybuilding övningar. Man lär sig också bra teknik i basövningarna som oavsett borde ingå i någon variation i ett vettigt program.

Superbra att du delar med dig om vad du har gjort och hur det har blivit för dig! Basövningar är det som mitt schema kommer att kretsa kring, helt klart.

Jag har faktiskt börjat fundera på att köra överkropp och underkropp 4 ggr i veckan där mage och ländrygg tillhör underkropp.
Jag hade tänkt mig något i stil med detta:
- Mån, överkropp tungt
- Tis, underkropp tungt
- Ons, vila
- Tor, överkropp lätt
- Fre, underkropp lätt
- Lör, vila
- Sön, vila

Ser detta vettigt ut eller är det helt knas? Tunga passen hade jag tänkt typ 5 set och 5 reps/övning och lätta passen 3 set och 10-12 reps/övning.
Kom gärna med tankar kring detta!

Tack på förhand!

Meros
2014-02-14, 02:41
Underkropp / Överkropp e sjukt nice tycker jag, du kan ju kolla in P.H.U.L
http://www.youtube.com/watch?v=KTKWSnJadjU

Dr.Deadlift
2014-02-15, 09:47
Underkropp / Överkropp e sjukt nice tycker jag, du kan ju kolla in P.H.U.L

Ser roligt ut detta program, jag undrar bara om det spelar någon roll i vilken ordning man kör programmet.
Måste jag köra lågrepspassen först i veckan eller kan jag börja med högrepspassen?

Eftersom det står 6-10,3-5reps ska jag öka vikten varje set,eller kör jag med samma och ökar nästa pass?