handdator

Visa fullständig version : Håller på att gå ner i vikt

Andreas85
2014-02-05, 19:55
Tjena, andreas heter jag och håller på att gå ner i vikt. Men på senare tid har jag blivit mer o mer godissugen p.g.a att man alltid ser någon som käkar/dricker något eller tex när man sitter i skype o folk prasslar med deras påsar o käkar chips. Och jag tänkte fråga hur stor skada det skulle göra för viktnedgången att tex enbart käka 1 snickers eller tex 1 twix per dag? nu kommer jag inte göra det varje dag bara när jag är riktigt riktigt sugen.

började torsdag 2 januari och har sen dess gått ner från 141kg till 130.9kg. Dock väger jag mig torsdagar varje morgon(eftersom jag börja på en torsdag) så vågen kommer säkert visa under 130kg. är ca 185-188cm förövrigt. Och just nu skulle jag säga att jag äter ca 1300-1600kcal/dag beroende på vad jag äter. brukar bli hamburgare med pasta eller kyckling stekt sen kokad i nå sås enbart för smak tar aldrig med sås med pasta eller ris.

men iallafall skulle det skada att ibland käka en snickers eller en twix? dom ligger på ca 260kcal tror jag.

/mvh Andreas

R Scarpa27
2014-02-05, 20:51
Tjena, andreas heter jag och håller på att gå ner i vikt. Men på senare tid har jag blivit mer o mer godissugen p.g.a att man alltid ser någon som käkar/dricker något eller tex när man sitter i skype o folk prasslar med deras påsar o käkar chips. Och jag tänkte fråga hur stor skada det skulle göra för viktnedgången att tex enbart käka 1 snickers eller tex 1 twix per dag? nu kommer jag inte göra det varje dag bara när jag är riktigt riktigt sugen.

började torsdag 2 januari och har sen dess gått ner från 141kg till 130.9kg. Dock väger jag mig torsdagar varje morgon(eftersom jag börja på en torsdag) så vågen kommer säkert visa under 130kg. är ca 185-188cm förövrigt. Och just nu skulle jag säga att jag äter ca 1300-1600kcal/dag beroende på vad jag äter. brukar bli hamburgare med pasta eller kyckling stekt sen kokad i nå sås enbart för smak tar aldrig med sås med pasta eller ris.

men iallafall skulle det skada att ibland käka en snickers eller en twix? dom ligger på ca 260kcal tror jag.

/mvh Andreas

du kan äta allt,till och med godis varje dag och gå ner i vikt, det handlar bara om underskott av kalorier, inget annat.

charmed
2014-02-05, 21:03
Med hänsyn till din vikt skulle jag rekommendera dig att inte äta godis lite "då och då när man är sugen". Gamla vanor kommer förmodligen att i samband med din låga kalorinivå leda till att du äter mer än tänkt och resultatet kommer lida.

Mitt tips skulle vara att KBT:a dig själv lite. Varje gång du hör någon prassla på Skype och du blir sugen så res dig upp, tänk på varför du inte äter chips och godis, förstå att suget förmodligen är ett invant negativt beteende. Gå sedan och knäck en 33cl Pepsi Max eller en morot eller vad som helst.

Tillslut kommer suger försvinna, lovar.

Suget kan också vara en konsekvens av att du äter för lite. Du kan fortfarande tappa vikt i bra takt och kroppen kommer inte skrika lika mycket efter mat/godis om du ligger högre på kalorierna.

Men bra kämpat sålänge!

Vanor är ett helvete!

Shqypnia
2014-02-06, 10:50
Se till att byta livstil. Du kan unna dig en snickers eller/och en twix varje fredag men annars tycker jag du ska äta någorlunda bra i några månader. Du är ganska överviktig och jag måste gratulera till ditt beslut att gå ner i vikt. Utöver viktnedgång så bör du som sagt ändra livstil och bryta gamla vanor. När du så småningom väger 80 kg så vore det väldigt sorgligt om du efter dieten återgick till gamla vanor.

Mitt råd är således att skippa sötsaker så gott det går. Öka hellre din kcal budget och ät lite mer ordentlig mat.

Grattis till viktnedgången och fortsätt kämpa på!

Andreas85
2014-02-07, 23:32
Läste att pepsi max är typ 1 kcal hur kan det stämma? Det måste ju va någon form av biverkning eller är det helt ok att dricka?

Akada
2014-02-07, 23:35
Det börjar med en snickers per dag, sen blir det en snickers och cola per dag, sen en snickers, bulle, och cola per dag etc.

Välj någon enstaka dag i veckan då du unnar dig en snickers efter maten. That's it.

broman
2014-02-08, 01:09
Läste att pepsi max är typ 1 kcal hur kan det stämma? Det måste ju va någon form av biverkning eller är det helt ok att dricka?

Det stämmer. Biverkningen kan vara att sötsuget ökar, på vissa.

Andreas85
2014-02-08, 01:47
Så det skulle inte skada viktnedgången alls om man skulle dra 1 burk/dag?

100
2014-02-08, 02:09
Tänk inte ens tanken på snicker, twix, osv. Du har gått ner 10kg vilket är väldigt bra! Fortsätt som du gör.

Mitt tips till dig för att döda sötsuget är att dricka Ramlösa och Loka, i olika smaker.
Då å då, kan du ta ett glas C-vitamin med två-tre isbitar i. Det är godare än va det låter.

Andreas85
2014-02-08, 03:05
Tänk inte ens tanken på snicker, twix, osv. Du har gått ner 10kg vilket är väldigt bra! Fortsätt som du gör.

Mitt tips till dig för att döda sötsuget är att dricka Ramlösa och Loka, i olika smaker.
Då å då, kan du ta ett glas C-vitamin med två-tre isbitar i. Det är godare än va det låter.

ramlösa/loka tar ju dock inte bort sötsug, iaf inte för mig. men som jag då läst så borde pepsi max inte skada viktminskningen alls? så isåfall kör jag på de

Lose
2014-02-14, 00:58
Sött skapar sug efter mer sött. Låt bli sött ett tag så ska du se att det hjälper. Grattis till dina första borttappade kilon! :)

F Ultra
2014-02-14, 02:29
Känner igen mig lite i det här. Jag var aldrig någon direkt godisfantast men någon vecka in i deffen så "skärptes sinnena" vad gällde just godis. Var nästan som i The Terminator där han kan zooma in och analysera omgivningen bara det att det var just godis som man plötsligt kunde notera överallt.

Och precis som redan sagts här så är inte lösningen att äta en snickers varje dag för det kommer bara att göra det värre, en blir två som blir tre och så är du tillbaka på ruta ett eller tom ännu värre. Plus att du underhåller ditt sockersug, nej bättre att sätta som mål att unna dig en typ varje fredag.

Värsta biverkning med sk lightläsk är att de smakar skit, men klarar du av smaken så kör på. Annars är ramlösa och loka i mängder ett väldigt bra alternativ, en kall kolsyrad ramlösa kan smaka gudomligt numera (innan hade jag enbart valt Coca Cola men inte nu längre).

Första veckorna är svårast som vanligt, sedan kan det komma ytterligare en liten svaghetsperiod när viktminskningen gått bra en tid och man plötsligt får för sig att man då kan belöna sig själv lite. Problemet här är att lite ofta kan bli mycket och här stupar många tyvärr, så var uppmärksam på att du om någon månad visst kan belöna dig själv men se till att göra det med insikt och måtta!

Sarco
2014-02-14, 08:57
Bra jobbat Andreas. Du har kommit en bra bit på vägen men det du upplever nu är en klassiker. Du behöver hitta sätt att hantera det suget du känner och övervinna det. Det är steg ett. Du har fått många bra råd här ovanför. Det bästa är att ställa sig upp och tänka igenom varför du känner såhär och vad du vill göra i det långa loppet. Är du hungrig - ät då ett mål eller mellanmål typ ägg, morot eller liknande. Är du inte hungrig utan bara sugen? Ta ingenting, eller ett glas vatten, bubbelvatten eller nåt. Eller kör armhävningar till max och ställ dig upp och säg *whoah*! :)

Om du ska äta godis, glass eller andra sötsaker så ska det vara planerat och bestämt på förhand både i tid och mängd. T.ex. "på lördag tar jag en snickers på kvällen". Det är så sjukt lätt att det blir mer annars. Och vad du just nu har chansen att lära dig är att stå emot gamla begär och skaffa nya vanor.

arogen
2014-02-14, 09:19
Sött skapar sug efter mer sött. Låt bli sött ett tag så ska du se att det hjälper. Grattis till dina första borttappade kilon! :)

Stort +1 på det.

När jag på lördagar (som alltid) käkar en b&j, lite bars och en del chips avslutar jag numera alltid med det salta. eller möjligtvis med en proteinbar. När jag tidigare avslutat med glassen har det alltid slutat med att jag vill ha mer efteråt trots att jag mosat ett par 1000kcal på kvällen :D men som sagt, sött protein funkar för mig, gärna med en del fett =)