Visa fullständig version : Ge mig tips på yrke utifrån några "förutsättningar"
Det kanske låter lite klyschigt men skulle verkligen vilja jobba med något där jag hjälper andra människor. Får gärna vara fysiskt.
Vad finns det för yrken? Jag har inte jättebra betyg och är inge vidare på att simma kan jag tillägga.
Jag kan komma på brandman,väktare,ambulansförare,polis. Har jag missat något?
Det är inget av det jag nämnt ovan som känns självklart.
Alla möjliga tips är av intresse. Tack.
Anatis87
2014-02-04, 19:58
Det kanske låter lite klyschigt men skulle verkligen vilja jobba med något där jag hjälper andra människor. Får gärna vara fysiskt.
Vad finns det för yrken? Jag har inte jättebra betyg och är inge vidare på att simma kan jag tillägga.
Jag kan komma på brandman,väktare,ambulansförare,polis. Har jag missat något?
Det är inget av det jag nämnt ovan som känns självklart.
Alla möjliga tips är av intresse. Tack.
Habiliteringsassistent, vårdbiträde, förskola, budbil, flyttfirma, behandlingsassistent, städare, vaktmästare, ordningsvakt och skyddsvakt. hmm nu kommer jag inte på flera på rak arm. Men allt handlar med om hur man vill känn att man hjälper andra människor. Jag anser ju att man kan vara till hjälp som städare då alla inte hinner/orkar/vill göra det. Det underlättar deras vardag.
nissepelle
2014-02-04, 20:02
Ambulansen skulle jag säga, därför att det skulle vara mitt andrahandsval om jag inte gjorde det jag gör nu. Har en kompis som jobbat som brandman, och han slutade för att det var väldigt grabbigt och lite macho stämning. Väktare tror jag får ta en jävla massa skit, samt gör en jävla massa skit (även om man inte har inställningen att medvetet vilja göra skit). Tror inte att det är ett yrke där man känner att man hjälper människor direkt. Polisyrket tror jag handlar rätt mycket om att jävlas med relativt skötsamma människor; trafikförseelser och annat) och att ta en jävla massa smutsarbete som att agera taxi till tillnyktringsenheten och psyket för utslagna eller väldigt stökiga och jobbiga människor.
Att jobba i ambulans tror jag också är jobbigt, men jag tror också att det är väldigt tacksamt och att man får många fina stunder bak i bilen med rara tanter och gubbar eller tröstandes oroliga barn etc.
Anatis87->Tack för tipsen.
Jag är nog lite kräsen. Eller säg så här jag skulle vilja hitta något jobb där jag kan stanna i många år så att säga. Jag skulle aldrig passa som skyddsvakt. Jag är för mesig och "snäll" för det.
Jag söker något jobb där man får jobba typ som man gör som brandman. Men just brandman är ju svårt att få jobba som när man är klar.
Ledsagare, personlig assistent.
Ambulansen skulle jag säga, därför att det skulle vara mitt andrahandsval om jag inte gjorde det jag gör nu. Har en kompis som jobbat som brandman, och han slutade för att det var väldigt grabbigt och lite macho stämning. Väktare tror jag får ta en jävla massa skit, samt gör en jävla massa skit (även om man inte har inställningen att medvetet vilja göra skit). Tror inte att det är ett yrke där man känner att man hjälper människor direkt. Polisyrket tror jag handlar rätt mycket om att jävlas med relativt skötsamma människor; trafikförseelser och annat) och att ta en jävla massa smutsarbete som att agera taxi till tillnyktringsenheten och psyket för utslagna eller väldigt stökiga och jobbiga människor.
Att jobba i ambulans tror jag också är jobbigt, men jag tror också att det är väldigt tacksamt och att man får många fina stunder bak i bilen med rara tanter och gubbar eller tröstandes oroliga barn etc.
Det är helt klart det yrket som ligger mig varmast om hjärtat. Jag kanske bara skulle satsa på det nu. Det krävs ju lite plugg men så är det väl med allt antar jag. Har du någon inblick i yrket?
Ledsagare, personlig assistent.
Det har jag vart inne på. Men har sån kass tillit att tro att jag skulle klara av det jobbet bra. Tack för tips. Ska nog göra en lista sen över alla tänkbara alternativ.
Försvarsmakten? Finns massor med olika befattningar, så någon borde passa/vara intressant. Kustbevakningen? Minns inte vad dom hade för intagningskrav vad det gäller simkunnighet, men det är nog inget övermänskligt iaf.
Ambulansförare/ambulanssjukvårdare finns väl knappt längre? Måste nästan vara sjuksköterska i grunden.
Ambulansförare/ambulanssjukvårdare finns väl knappt längre? Måste nästan vara sjuksköterska i grunden.
Jo jag är ganska säker på det också. Om någon vet bättre så hojta till!
Försvarsmakten? Finns massor med olika befattningar, så någon borde passa/vara intressant. Kustbevakningen? Minns inte vad dom hade för intagningskrav vad det gäller simkunnighet, men det är nog inget övermänskligt iaf.
Jag registrerade mig där. Jag skulle älska att jobba i fysisk miljö och jag skulle inte ha något emot att vara borta en längre tid.
Inte för att lönen är det viktigaste för mig men tjänar man bra månne?
Anatis87
2014-02-04, 20:29
Anatis87->Tack för tipsen.
Jag är nog lite kräsen. Eller säg så här jag skulle vilja hitta något jobb där jag kan stanna i många år så att säga. Jag skulle aldrig passa som skyddsvakt. Jag är för mesig och "snäll" för det.
Jag söker något jobb där man får jobba typ som man gör som brandman. Men just brandman är ju svårt att få jobba som när man är klar.
Klarar jag det som tjej gör du det ;)
Viss person hör inne har ju skev uppfattning om vad folk gör så lyssna inte på den trångsyntheten.
Många kommuner rekryterar inför sommaren för vårdarbetena, du kan ju börja där och se? Det är inget negativt, och samma gäller väktare, där kan du ju söka till olika bolag och därigenom får utbildningen betald av dem om de anställer dig. En bra ingångspunkt r alltid timanställning i dessa yrkena. Som Exdiaq skrev så kan man ta bort "näsan" för de kräver skk-utb. Detta för att antal ambulanser minskar och mycket av vården sker ute. Det börjar redan på plats till skillnad från hur det var förr. Lycka till, och har du mer frågor så kan du alltid fråga för jag har hållt på med en hel del.
Lite tilläg på arbeten: sjukgymnast, läkare, usk, skk och enteprenad i trädgårdar mot den privata sektorn. Det finns massor av arbeten
Polis-->Djurpolis/Piket/Livvakt/Säkerhetsansvarig/Vakt-bolag
Soldat-->/Legosoldat/Främlingslegionen/
Vården-->Vårdsbiträde/Sjukgymnast/Naprapat/Psykolog
Om jag vore du skulle jag söka till GMU, ansökan öppnar när som.
filmjölk
2014-02-04, 20:50
Dörrvakt på krog. Socialt och större delen av tiden ett trevligt yrke.
R Scarpa27
2014-02-04, 20:57
Polis-->Djurpolis/Piket/Livvakt/Säkerhetsansvarig/Vakt-bolag
Soldat-->/Legosoldat/Främlingslegionen/
Vården-->Vårdsbiträde/Sjukgymnast/Naprapat/Psykolog
Om jag vore du skulle jag söka till GMU, ansökan öppnar när som.
det ville jag göra men de har tagit bort kökstjänsterna, så sket i det =).
decussatio
2014-02-04, 21:15
Nej, man måste vara undersköterska i grunden och sedan utbildad till ambulanssjukvårdare. Man ska även ha 2 års arbetserfarenhet som undersköterska.
Inte lätt att bulka bro!
R Scarpa27
2014-02-04, 21:25
Inte lätt att bulka bro!
har jobbat så mkt inom restaurang/kök/fik osv så ville göra något i annan miljö, så hade de inte det....aww.l
ska satsa på något nytt snart, inom,service, hjälp osv som ts skriver =) så kommer snappa upp ideer här med.
man blir aldrig för gammal för nya jobb =P (sura är att de knappt finns jobb)
Utveckla? Menar du inom Försvarsmakten finns möjligheten att söka kocktjänst som befattning efter genomförd GMU. Militär GU, (fullgjord värnplikt, godkänt betyg) eller GMU är förutsättningen för att kunna anställas och genomföra respektive befattningsutbildning. Pratar vi denna typ av tjänst finns den i princip sökbar på alla Stab/Tross-enheter, oavsett vapengren.
Jag skulle också slå ett slag för Försvarsmakten. Har du inte genomfört värnplikt, sök GMU och "pröva på" det gröna. Fördelarna är många, utmaning för vissa, framförallt gemenskap för de flesta. Förutsättningen för detta i mitt tycke är dock att man är villig att minst fullfölja en befattningsutbildning, 12 veckors GU är inte tillräckligt.
anton2000
2014-02-04, 21:35
Utveckla? Menar du inom Försvarsmakten finns möjligheten att söka kocktjänst som befattning efter genomförd GMU. Militär GU, (fullgjord värnplikt, godkänt betyg) eller GMU är förutsättningen för att kunna anställas och genomföra respektive befattningsutbildning. Pratar vi denna typ av tjänst finns den i princip sökbar på alla Stab/Tross-enheter, oavsett vapengren.
Jag skulle också slå ett slag för Försvarsmakten. Har du inte genomfört värnplikt, sök GMU och "pröva på" det gröna. Fördelarna är många, utmaning för vissa, framförallt gemenskap för de flesta. Förutsättningen för detta i mitt tycke är dock att man är villig att minst fullfölja en befattningsutbildning, 12 veckors GU är inte tillräckligt.
+1.
Om inte annat får du en upplevelse och lär känna mycket skönt folk under tiden. 3 månader är inte mycket...
Jag jobbar som heltidssoldat nu och trivs riktigt bra :)
Chef inom kommunal sektor; Höga krav på de som anställs som medarbetare (tro det eller ej) men om du är inkompetent och gärna en otrevlig människa så får du bli chef. :thumbup:
Jag registrerade mig där. Jag skulle älska att jobba i fysisk miljö och jag skulle inte ha något emot att vara borta en längre tid.
Inte för att lönen är det viktigaste för mig men tjänar man bra månne?
Soldatlönerna börjar väl på ca 18000kr tror jag.
Dörrvakt på krog. Socialt och större delen av tiden ett trevligt yrke.
I ett annat liv skulle jag vilja försörja mig på att dörrvakta på en sofistikerad mysig krog där jag bara jobbar varje fredag/lördag och sen bygger och sover på vardagarna.
Vad du än gör, börja INTE jobba i försvarsmakten. Efter tre år fick jag nog. Sämre skött organisation finns inte.
LoveMachine
2014-02-06, 11:01
Vad du än gör, börja INTE jobba i försvarsmakten. Efter tre år fick jag nog. Sämre skött organisation finns inte.
Jag trivs bra, men då jobbar jag "deltid" så jag är bara inne när det är övning och slipper allt runt i kring. Skönt att få lämna datorn några veckor varje och skjuta GRK och snart haubits. Då gör det inget att lönen inte är den bästa ocha tt det är långa dagar med bitvis dryga arbetsuppgifter.
Min första tanke var naprapat. Vet inte riktigt vad poängen är där men där kan du gå preparandkurser för att öka möjligheterna för att komma in. Nackdelen är dock att utbildningar kostar och naprapater tjänar ganska så krasst i Sverige.
+1ar denna. Gav det dock bara 2.
Följande är min syn på saken;
Jag har jobbat inom "firman" relativt länge nu. Vad som bör tilläggas är att jag även jobbat civilt under min karriär. Just nu befinner vi oss i en rätt makaber situation, rent organisatoriskt och framtiden är ännu högst oklar. För inte allt för länge sedan insåg jag en sak som har fått mig att tackla arbetsrelaterad problematik; jag kan inte ändra på arbetsgivaren. Självklart kan jag ha en åsikt och framföra detta till min chef - men jag kommer aldrig kunna påverka beslutstagarna, så varför ödsla energi på detta?
Jag har tjänat många erfarenheter och kompetenser genom mitt jobb. Jag får betalt för att uppleva sådana saker många andra betalar stora pengar för. Jag har träffat vänner för livet - människor jag kommit närmare än barndomspolare. Jag upplever inte samma vardagstristess som ett "vanligt" kontorsarbete kan innebära. Jag uppskattar utmaningen och de höga kraven vissa av mina arbetsuppgifter innebär, osv.
Förutsättningen tror jag för att känna detsamma, är att man faktiskt vill vara där man är (inte bara kroppsligt). Lönen med tilläggen man snittar är fullt duglig för mig som varken har familj eller högre utgifter - självklart har vissa av mina kollegor det inte lika lätt. I mitt tycke kan man dock inte välja ett jobb som detta endast för pengarna, låter säkert klyschigt och banalt, men så är det. Exempelvis utlandstjänstgöring gör plånboken avsevärt fetare - även om vi svenskar ligger lågt i lön jämfört med resten av de skandinaviska länderna. Det man tjänar ekonomiskt må dock gå förlorat i krasade förhållanden och diverse andra problem. Det många upplever negativt är att privatlivet i allra högsta grad flyter ihop med arbetslivet - man är ofta borta, jobbar oregelbundet osv osv.
Epiteten "Världens bästa jobb, världens sämsta arbetsgivare" är rätt vedertagen i denna organisation. Självklart skulle en omallokering i stadskassan ge en avsevärd skjuts i organisationen, men jag tror heller det inte endast handlar om detta.
Har man höga ambitioner och därför söker sig till förband och enheter som både ställer högre krav och är mer prioriterade i "kedjan" kommer man således att arbeta med flera likasinnade, och få möjligheten till att utvecklas på ett helt annat sätt.
Är du sugen - sök och testa! Gillar du det inte? Gör både dig själv och dina kollegor en tjänst och sluta - ingen kommer tjäna på bittert folk som bara går och "lyfter lön".
Nu blev det långt och tidvis lite OT, men mina "två ören".
R Scarpa27
2014-02-06, 20:59
skulle vilja bli någons kändis betjänt och limo privatchaffis jag =),
städa, laga mat & hoppas på att kändisen äger ett gym där man får vistas vid ledig tid.
dluddeckens
2014-02-07, 22:04
Bibliotikarie med dina förutsättningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.