handdator

Visa fullständig version : Första dieten, hjälp!

grusiskon
2014-02-04, 13:13
Hej!

Jag har under 2013 tränat på gym men har aldrig riktigt skött kosten och kände att det nu har dags att testa på en deff fram till sommaren.

Lite mer om mig:
Längd: 182 cm
Vikt: 85.2 kg
Ålder: 20 i april
Tränar: Gym 3 dagar/vecka (SL 5x5)

Enligt en kalkylator jag hittat på nätet ska jag äta 3120 kcal/dag för att underhålla min nuvarande vikt. Jag hade tänkt att lägga mig på 2500 kcal/dag för att få en långsam men ändå effektiv fettförbränning. Jag läste även någonstans att man under deff bör äta ungefär 2-3g protein/kg kroppsvikt. För mig skulle det innebära att jag bör äta någonstans mellan 170-255g protein/dag. Stämmer detta? Jag är verkligen inte så pass insatt som jag önskar att jag var men jag har ändå knåpat ihop något i form av ett kostschema. Kom gärna med konstruktiv kritik på vad jag kan ändra, göra bättre, minska/öka och liknande. De värden jag har på maten har jag hittat på ett flertal sidor med näringsinnehållsinfo.

Kostschema:
(K=kcal, P=g protein)

Frukost
100g Hallon - K=34, P=1,5
2st. ägg - K=234, P=14
1st. banan - K=111, P=1
3dl lättfil - K=115, P=10.5
50g müsli - K=180, P=5
Totalt - K=792, P=55

Lunch/Middag
200g kött/kyckling - K=200, P=ca.45-55
50g ris/pasta - K=200, P=ca.3-6
350g sallad - K=117, P= -
6dl mjölk (två glas) - K=270, P=21
Totalt - K=787, P=ca.75

Kvällsmål
Proteinshake - K=118, P=23
Under träningsdagar tas denna direkt efter träning, annars innan sängdags.
Totalt - K=118, P=23

Totalt per dag - K=2494, P=228

Jag har sett att många äter lite och ofta men då jag pendlar till högskola sitter jag på buss/tåg väldigt otympliga tider och har inte möjlighet att ha med mig kylvaror eller mat, så därför ser upplägget ut som det gör. Är det sämre att göra på det här viset eller fungerar det ungefär lika bra?

Tack på förhand,
Grusiskon

Bryggan
2014-02-04, 14:25
Vi är lika långa och väger lika mycket. Jag ska ner till 80 kg för 9-10% bf, vilken är din målvikt?

En bild hade varit kul...

Lose
2014-02-04, 14:33
Håller med, bild vore kul. Jag är 183 och väger 84. Men tyvärr 18 år äldre… :(

Lose
2014-02-04, 14:35
55+75+23=228? Snarare 153… Protein alltså.

grusiskon
2014-02-04, 15:39
Vi är lika långa och väger lika mycket. Jag ska ner till 80 kg för 9-10% bf, vilken är din målvikt?

En bild hade varit kul...

Hur slänger man in en bild haha? Första dagen på detta forum..

Jag har ingen egentlig målvikt, målet är att tappa så mycket fett som möjligt!

grusiskon
2014-02-04, 15:40
55+75+23=228? Snarare 153… Protein alltså.

Du glömde räkna med middagen, 55+75*2+23=228.

Lose
2014-02-04, 16:09
Du glömde räkna med middagen, 55+75*2+23=228.

Se där ;)

grusiskon
2014-02-04, 16:16
Se där ;)

haha ;) Vad tycker du om kostschemat då? Ser det okej ut eller är det helt åt skogen?

Lose
2014-02-04, 16:28
Jag tror ju att det räcker med 2g/kv protein. I så fall kan du ju byta protteshaken mot nåt mer mättande på kvällen eller dra ner på mängden kyckling/kött kanske. Testa att lägga dig på 2500 kcal och se hur det utvecklar sig med vikten och måtten (ta mått också!).

Det är en sjukt stadig frukost du har. Känner du att du behöver mer energi senare under dagen skulla jag lätt flytta en del av intaget från frukost till middag.

Försök att äta bra efter din SL-pass.

Att äta lite och ofta tror jag inte på själv, jag äter kanske 4 ggr per dygn och äter ju hellre mer de gångerna än att jag får en smakbit då och då :P

grusiskon
2014-02-04, 16:42
Jag tror ju att det räcker med 2g/kv protein. I så fall kan du ju byta protteshaken mot nåt mer mättande på kvällen eller dra ner på mängden kyckling/kött kanske. Testa att lägga dig på 2500 kcal och se hur det utvecklar sig med vikten och måtten (ta mått också!).

Det är en sjukt stadig frukost du har. Känner du att du behöver mer energi senare under dagen skulla jag lätt flytta en del av intaget från frukost till middag.

Försök att äta bra efter din SL-pass.

Att äta lite och ofta tror jag inte på själv, jag äter kanske 4 ggr per dygn och äter ju hellre mer de gångerna än att jag får en smakbit då och då :P

Okej! Jag kan ju testa ett par veckor såhär och se vad jag får för resultat!

Haha jag har alltid varit en som gillar stora frukostar! Viktigaste målet på dagen, eller vad är det man säger?

Men vad tycker du om själva innehållet då? Är det okej att dricka mjölk när man deffar och tycker du att jag ska köra på hela ägg som jag gör nu eller ska jag bara ta äggvitor eller så?

cAase
2014-02-04, 16:51
Okej! Jag kan ju testa ett par veckor såhär och se vad jag får för resultat!

Haha jag har alltid varit en som gillar stora frukostar! Viktigaste målet på dagen, eller vad är det man säger?

Men vad tycker du om själva innehållet då? Är det okej att dricka mjölk när man deffar och tycker du att jag ska köra på hela ägg som jag gör nu eller ska jag bara ta äggvitor eller så?

Innehållet ser bra ut. Drick du din mjölk om du vill, det innehåller i princip allt det optimala du behöver för muskelbygge och återhämtning. Nackdelen är väl att mjölk inte mättar lika bra som ett motsvarande kaloriintag ifrån fast föda, men sådant bestämmer man själv. När det kommer till äggen kan du äta dem hela, så länge det ryms i din kaloribudget.

Angående proteinintaget försöker jag ligga på minst 2.5g protein/kg, då jag dietar. Men mina upplägg brukar sluta i att jag hamnar på 3g. Hjälper det mina resultat med så mycket protein? Inte en aning :)

grusiskon
2014-02-04, 17:34
Innehållet ser bra ut. Drick du din mjölk om du vill, det innehåller i princip allt det optimala du behöver för muskelbygge och återhämtning. Nackdelen är väl att mjölk inte mättar lika bra som ett motsvarande kaloriintag ifrån fast föda, men sådant bestämmer man själv. När det kommer till äggen kan du äta dem hela, så länge det ryms i din kaloribudget.

Angående proteinintaget försöker jag ligga på minst 2.5g protein/kg, då jag dietar. Men mina upplägg brukar sluta i att jag hamnar på 3g. Hjälper det mina resultat med så mycket protein? Inte en aning :)

Det låter ju kalasbra! Jag planerar på att köra fram till juni ungefär, känns ju som att jag borde få helt okej resultat då! Tack så hemskt mycket för alla svar allihopa, ni har varit till en otroligt stor hjälp! :)

Lose
2014-02-05, 15:25
Lycka till! Läs vidare under tiden och prova dig fram lite men jag tycker i det stora att du har rätt tankar och idéer. Nu får du ta dem till handling och se hur det fungerar i praktiken :)