handdator

Visa fullständig version : rygg övning, koppla ur nedre delen av ryggen

professornord
2014-02-03, 13:09
Hej fick höra av en "sjukgymnast" att om man sitter på en bänk och har fötterna på en lägre bänk som man kommer ifrån den vanliga vinkeln man får när man har fötterna i golvet när man gör t,e,x latsdrag då kopplar man ur de nedre delarna av ryggen. kan det stämma och vad gör det för nytta isf ?

cero
2014-02-03, 13:13
Öhm, vet inte riktigt vad du menar.

Men att koppla ur nedre delen av ryggen kan man göra genom att sitta still och inte pendla med hela överkroppen när man drar ned handtaget.

professornord
2014-02-03, 13:21
jag menar att om man ändrar vinkeln från det man normalt har när man kör typ lats då får du en viss vinkel från foten upp till knät och en vinkel mellan knä och höft den förändras ju om du sitter men fötterna på en bänk eller annat så du får upp fötterna när du sitter i en stol t,e,x om du lyfter upp bena avlastar det nedre delen av ryggen då?

Bryggan
2014-02-03, 13:24
Konstigt, folk lägger vilket skräp som helst i "Träning - Vikter & Kondition", medan du lägger en intressant träningstråd i "allmänt"

pezrulezhaakon
2014-02-03, 13:34
jag menar att om man ändrar vinkeln från det man normalt har när man kör typ lats då får du en viss vinkel från foten upp till knät och en vinkel mellan knä och höft den förändras ju om du sitter men fötterna på en bänk eller annat så du får upp fötterna när du sitter i en stol t,e,x om du lyfter upp bena avlastar det nedre delen av ryggen då?

Du får nog fråga sjukgymnasten vad han syftar på.
"Koppla ur" är alltid en sanning med modifikation och en nypa salt beroende på vad man är ute efter.

cero
2014-02-03, 13:45

Nej jag tror inte det gör någon skillnad. Sitt still och pendla inte med överkroppen som sagt.