Visa fullständig version : Höften roterar vid djupa knäböj.
Har noterat att min höft roterar när jag går lite djupare i knäböj, som om något på baksidan är kort? Går bra att gå ner till låren är parallella med golvet. Beror förmodligen på att jag kört Bodypump i många år och där är det 90gr på knäleden som är botten. Det känns inte bra när jag går "för djupt" så höften roterar, naturliga svanken försvinner och ryggen vill till att kuta, sen när jag ska upp känns det som att jag jobbar mer ryggen.
Behöver förmodligen öka rörligheten men i vad och hur?
Stretcha? Hamstrings, gluteus, höftböjaren?
Sheogorath
2014-02-01, 22:09
Har noterat att min höft roterar när jag går lite djupare i knäböj, som om något på baksidan är kort? Går bra att gå ner till låren är parallella med golvet. Beror förmodligen på att jag kört Bodypump i många år och där är det 90gr på knäleden som är botten. Det känns inte bra när jag går "för djupt" så höften roterar, naturliga svanken försvinner och ryggen vill till att kuta, sen när jag ska upp känns det som att jag jobbar mer ryggen.
Behöver förmodligen öka rörligheten men i vad och hur?
Stretcha? Hamstrings, gluteus, höftböjaren?
Oftast så är det ljumskarna (närmare bestämt adductor magnus) som är stram. Stela fotleder kan också ställa till det. Du kan antingen stretcha adductor magnus isolerat genom att lägga dig ner på rygg och dra upp ena eller båda benen mot magen, trycka dem mot kroppen med en björnkram och sedan töja genom att aktivt svanka (ska dra i ljumsken), alternativt göra en in-position-stretch som den jag föreslår i Sheo's squat stretch (googla/youtuba).
Tack för tipsen, ska prova båda och se om det blir bättre. Fotlederna upplever jag som att rörligheten är ganska god i.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.