Visa fullständig version : Inverterade roddar - en latsövning?
Tänkte fråga den samlade menighetens kunskap/åsikt om detta. Då och då kommer det upp om man kan skippa rodd eller chins - den ena eller den andra för ryggen (diskobygge samt att dragövningar ofta uppfattas som tråkiga).
Efter att ha sökt runt lite så görs en del påståenden om att inverterade rods ska vara bra för latsen ( inverterad rodd=omvänd bänkpress i Smith eller remmar med drag till bröst).
Vanliga roddar med stång har jag aldrig upplevt få någon märkbar effekt på latsens utveckling. I förhållande till vanlig rodd eller chins, är detta en V-formande övning? Eftersom den har en mängd synergister i övrigt så skulle detta ur det här perspektivihet vara ett bra mellanting om man bara vill/orkar med en ryggövning.
http://www.muscleandfitness.com/workouts/back-exercises/work-your-lats-never-inverted-row
Frank Slater
2014-02-01, 16:22
Den tar väl lite på lats, traps och teres, romboideus, bakre delt osv. Kan inte svara på hur många procent på varje.
Edit. den är nog inte så bra som enda ryggövning, svår att variera vikt osv.
Tvivlar starkt på att kroppens position i sig skulle göra någon skillnad. Jag känner inte av så mycket latsarbete i någon form av rodd, å andra sidan funkar chins ofta ypperligt för mig.
svenbanan
2014-02-01, 17:09
Jag skulle kunna tänka mig att det är så att vid pullups så är det inte lika många andra muskler som hjälper latsen med arbetet och att det därför känns mer i just latsen. Vid stångrodd hjälper nog fler muskler till, men helt klart arbetar latsen också. Vilken övning som är bäst får nån annan svara på. Jag kör bägge eftersom jag tycker bägge är kanonövningar.
Dessutom kör jag inverterad rodd till romerska ringar (typ). Jag gör dessa med armbågarna rätt så mycket utåt för att träna baksidan på axlarna mer än just lats. Men drar man med armbågarna nära kroppen och siktar mot nederdelen av bröstkorgen så borde det gå att få rätt bra träning för lats tycker jag.
pezrulezhaakon
2014-02-01, 17:10
Tänkte fråga den samlade menighetens kunskap/åsikt om detta. Då och då kommer det upp om man kan skippa rodd eller chins - den ena eller den andra för ryggen (diskobygge samt att dragövningar ofta uppfattas som tråkiga).
Efter att ha sökt runt lite så görs en del påståenden om att inverterade rods ska vara bra för latsen ( inverterad rodd=omvänd bänkpress i Smith eller remmar med drag till bröst).
Vanliga roddar med stång har jag aldrig upplevt få någon märkbar effekt på latsens utveckling. I förhållande till vanlig rodd eller chins, är detta en V-formande övning? Eftersom den har en mängd synergister i övrigt så skulle detta ur det här perspektivihet vara ett bra mellanting om man bara vill/orkar med en ryggövning.
http://www.muscleandfitness.com/workouts/back-exercises/work-your-lats-never-inverted-row
Det är en fråga om belastning och läge. Inverterade roddövningar kan funka lika bra som vanliga roddövningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.