Visa fullständig version : Söker bra bok om anatomi
kalle1321
2014-02-01, 15:06
Hej, jag söker en bok som tar upp hela kroppens anatomi, allt från muskler, musklers funktioner, fästen, ursprung, kroppens olika rörelser och vad dem heter mm. Den här boken är ungefär vad jag söker:
http://www.adlibris.com/se/bok/rorelseapparatens-anatomi-en-muskel-och-triggerpunktsguide-9789197703796
Den är dock vad jag kan se slutsåld överallt och jag söker då en annan liknande bok. Jag har tittat på den här: http://www.adlibris.com/se/bok/rorelseapparatens-anatomi-9789147048847 och undrar om någon har läst båda böckerna och kan jämföra lite om innehållet?
Boken ska helst vara på svenska, men engelska skulle nog fungera bra om det inte är allt för svår engelska, och namnen på muskler mm. ska vara på latin.
Tack på förhand!
Scratch89
2014-02-01, 15:11
Rörelseapparatens anatomi av Finn Bojsen-Møller är fantastiskt bra.
kalle1321
2014-02-01, 15:16
Rörelseapparatens anatomi av Finn Bojsen-Møller är fantastiskt bra.
Kan du förklara lite hur boken är upplagd? Vilka kapitel finns med, hur mycket fokus ligger på musklerna funktion, ursprung och fäste, står det någonting om skador, någonting om lederna, mm?
Scratch89
2014-02-01, 15:18
Oj. Jag äger inget eget exemplar, men folk på utbildningen hade den och jag har kikat mycket i den. Den är logiskt uppbyggd. Det står om ursprung, fäste och funktion (mycket och mycket, musklerna har ju de fästen och funktioner som de har...), och det är med en hel del om lederna, ligament, senor, nerver och sådär. Om man klarar sig genom hela sjukgymnastutbildningen på den så kommer du nog att klara dig på den också. :)
Birkharju
2014-02-01, 15:19
Kan rekommendera Anatomi för idrotten : fakta om rörelseapparaten av Robert S Behnke. Har dock inte läst allt för många böcker på området men tyckte den hade en bra struktur. Den är ju dock inriktad mot idrotten som namnet antyder :)
kalle1321
2014-02-01, 15:24
Oj. Jag äger inget eget exemplar, men folk på utbildningen hade den och jag har kikat mycket i den. Den är logiskt uppbyggd. Det står om ursprung, fäste och funktion (mycket och mycket, musklerna har ju de fästen och funktioner som de har...), och det är med en hel del om lederna, ligament, senor, nerver och sådär. Om man klarar sig genom hela sjukgymnastutbildningen på den så kommer du nog att klara dig på den också. :)
Aha, det låter bra! Ska själv plugga till sjukgymnast i höst eller våren efter så det blir nog kanon! :)
kalle1321
2014-02-01, 15:25
Kan rekommendera Anatomi för idrotten : fakta om rörelseapparaten av Robert S Behnke. Har dock inte läst allt för många böcker på området men tyckte den hade en bra struktur. Den är ju dock inriktad mot idrotten som namnet antyder :)
Ska kolla upp den också, tack för tipset :)
Fatalist
2014-02-01, 15:56
Det du söker kommer i två format, anatomiska atlas och anatomiböcker. Ett anatomiskt atlas är fyllt av bilder och visar ur oftast flera olika vinklar hur de olika strukturerna sitter i förhållande till varandra.
En anatomibok är mer textbaserad, där du kan läsa mer om hur strukturer sitter i förhållande till varandra och hur de löper, var de fäster o s v.
Jag skulle rekommendera tyska Netter som anatomiatlas om du vill ha latinsk nomenklatur, eller Sobotta. Bägge finns med latinsk eller engelsk nomenklatur (där den latinska nog är mer intressant för dig som svensk). Jag har själv Sobotta i enbandsversionen (en enda bok), och den är otroligt bra illustrerad och har ett medföljande kompendie med innervering, kärlförsörjning och biomekaniska funktioner för hela rörelseapparaten!
Som anatomibok är klassikern Gray's Anatomy alltid gångbar. Utförliga texter om allt du kan tänkas behöva upp till klinisk nivå som läkare, därmed borde den fungera bra för de flesta studierna :)
En mer klinisk anatomibok kan vara väldigt kul om du vill ha det lite mer sammanfattat och funktionellt inriktat. Det finns ett gäng, jag har ingen själv ännu så jag har inget tips där.
En bra "fick"-bok som säkert kommer bra till hands är "Anatomisk Bildordbok" av Feneis, litet smidigt format om man vill kolla upp något lite snabbt!
kalle1321
2014-03-02, 14:01
Har köpt Rörelseapparatens anatomi av Finn Bojsen-Møller och måste säga att den är riktigt bra. Är glad att den andra inte fanns i lager när jag beställde!
Anatomisk bildordbok är den bok jag använt mest (och fortfarande använder) när jag pluggade anatomi. Sobottas anatomi app är också otroligt bra. Dels för att att den har lite förklarande texter men ffa för att det är så smidigt att söka olika strukturer. Boken rörelseapparatens anatomi är ju ganska ofullständig, förstår att den är bra om man ska bli sjukgymnast men som anatomiskt uppslagsverk eller "riktig" anatomibok är den ganska dålig i mitt tycke.
Om du har surfplatta är Visual Bodys produkter svårslagna.
Som de andra skriver: Rörelseapparatens anatomi är bra! Och tyska Netter´s atlas har fantastiska bilder för bättre förståelse. :)
Atlas der Anatomie
Anatomy and Human Movement (eller Brunnstrom's Clinical Kinesiology)
App: Essential Anatomy 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.