Visa fullständig version : "winged scapula", hur träna bort?
Hej!
Det är så att jag under större delen av mitt liv(så länge jag kan minnas)
har jag haft extremt utåtstickande skulderblad vid vissa rörelser, t.ex om jag skjuter armbågen bakåt så blir detta väldigt tydligt.
Är winged scapula på något sätt skadligt eller farligt vid tung ansträngning, så som tunga axel- och bröstpressar?
Så som jag läst mig till, så beror detta på svaga/outvecklade serratus anterior, så nu undrar jag om ni har några schyssta tips på hur jag kan rätta till detta.
Tacksam för svar! Mvh
Som jag har förstått det så är "winged scapula" en nervskada. Tyvärr för din del så går det inte att träna bort en nervskada.
Är du säker på att det är "winged scapula" du lider av? Om bägge pekar ut så kan det mycket möjligt vara att du är skapt sån...då är det bara att träna på.
Typiskt sånt som sjukgymnaster är bra på. Boka tid, betala en hundring, få problemet fixat.
exevision
2014-01-31, 19:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184646
Mycket disciplin krävs dock. Lasta inte på för tungt.
Som jag har förstått det så är "winged scapula" en nervskada. Tyvärr för din del så går det inte att träna bort en nervskada.
Är du säker på att det är "winged scapula" du lider av? Om bägge pekar ut så kan det mycket möjligt vara att du är skapt sån...då är det bara att träna på.
nja, det är den högra skuldran som pekar utåt. Kan nog fixa en bild vid intresse.
Typiskt sånt som sjukgymnaster är bra på. Boka tid, betala en hundring, få problemet fixat.
Okej, ska se om det finns någon duktig sjukgymnast i närheten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184646
Mycket disciplin krävs dock. Lasta inte på för tungt.
så du har själv motverkat detta och vad var lösningen för dig?
Tycker dock det är konstigt att det fortfarande är illa då jag under lång tid, faktiskt hela min "träningskarriär" kört tunga axel- och bröstpressar som är min starka sida.
Har ju inte direkt lidit av problemet, men man blir ju lite orolig. :)
exevision
2014-02-02, 08:43
nja, det är den högra skuldran som pekar utåt. Kan nog fixa en bild vid intresse.
så du har själv motverkat detta och vad var lösningen för dig?
Tycker dock det är konstigt att det fortfarande är illa då jag under lång tid, faktiskt hela min "träningskarriär" kört tunga axel- och bröstpressar som är min starka sida.
Har ju inte direkt lidit av problemet, men man blir ju lite orolig. :)
För mig var/är det också högern som vill ut. Att träna upp ryggen, skuldran och höften har hjälpt väldigt mycket. Du kanske som jag får en lätt skolios när man "säckar ihop" och har dålig hållning och böjen på ryggen gör att skuldran vingar ut lättare? Kan iof vara benlängdsskillnad? Men jag känner min kropp betydligt bättre nu och har en bra kontroll.
doughfield
2014-02-02, 10:30
En muskel som har stor inverkan på vingande scapula är serratus anterior. Det är inte helt ovanligt att man saknar neuromuskulär kontroll på denna. Ett enkelt sätt att komma åt den är att köra en form av armhävning där man framförallt är ute efter sista slutsträckningen. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jpjn0JM_mi4
Det är inte farligt att vara svag i denna, men man bör veta att denna muskel tillsammans med rotatorcuffen är de viktigaste stabilisatorerna i axeln, så att vara stark i dessa kan fungera skadepreventivt
MVH
Leg. Sjukgymnast
Spec. Idrottsmedicin
En muskel som har stor inverkan på vingande scapula är serratus anterior. Det är inte helt ovanligt att man saknar neuromuskulär kontroll på denna. Ett enkelt sätt att komma åt den är att köra en form av armhävning där man framförallt är ute efter sista slutsträckningen. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jpjn0JM_mi4
MVH
Leg. Sjukgymnast
Spec. IdrottsmedicinÄr det då möjligt att träna den?
Ramboline
2014-02-02, 11:18
Det är inte farligt att vara svag i denna, men man bör veta att denna muskel tillsammans med rotatorcuffen är de viktigaste stabilisatorerna i axeln, så att vara stark i dessa kan fungera skadepreventivt
MVH
Leg. Sjukgymnast
Spec. Idrottsmedicin
Jag har en ving capula skada.Muskel närven som håller skulderbladet inne. Skall testa denna övningen. Annars är min träning som den var förr. Blir nerven retad så står skulderbladet ut och armen och axelen framåt lutad.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
killenigrillen
2014-02-02, 11:28
Är det då möjligt att träna den?
Att man kan utföra den övningen i videon är nästan ett tecken på att man har bra aktivering och kontroll av SA.
Det finns mer avlastade övningar man kan använda sig för att träna upp funktionen.
Börja med den här kanske:
8SBqRKZinFg
Vill man träna olika vinklar kan man sitta/ligga på en ställbar bänk så man får ett uppåtlut eller ett neråtlut på ryggstödet.
doughfield
2014-02-02, 12:00
Så är det, frågar är dock om det är aktivering eller en svaghet i muskeln. Övningen du visar funkar minst lika bra, finns även andra varianter med axeln i en mera neutral position du kan utföra. Prova de du tycker om, känner du att det är ett problem du behöver ta tag i så uppsök sjukgymnast så ni kan prova ut bra övningar för dig med lagom dosering :)
doughfield
2014-02-02, 12:03
Är det då möjligt att träna den?
Det är absolut möjligt att träna upp den förmågan. Har man på något vis lyckats råka ut för en perifer nervskada så är det något som självläker, sen måste man givetvis jobba upp styrkan igen.
Ramboline
2014-02-02, 12:22
Det är absolut möjligt att träna upp den förmågan. Har man på något vis lyckats råka ut för en perifer nervskada så är det något som självläker, sen måste man givetvis jobba upp styrkan igen.
Visst går det att träna upp,men nerven får aldrig helt samma funktion men den hittar en annan väg. Lyfter jag armen så går skulderbladet ut.
doughfield
2014-02-02, 12:35
Är man väldigt intresserad kan man be sin läkare skicka en på neurologisk utredning, gäller bara att ha bra övertalningsförmåga för det kostar en del ;)
Det är absolut möjligt att träna upp den förmågan. Har man på något vis lyckats råka ut för en perifer nervskada så är det något som självläker, sen måste man givetvis jobba upp styrkan igen.Nää det tror jag bestämt inte. Winged scapula är permanent och sedan kan ni säga vad ni vill.
Andra muskler tar över och stabiliserar men SA förblir svagt.
@Ramboline: Enligt vissa i tråden så lider du inte av Winged Scapula längre! Du är botad nu, eftersom jag vet att du tränat länge.
Jag är lite besatt av att träna Serratus Anterior så nu kommer mitt bästa tips på hur man tränar SA bäst. Jag har provat dessa "rehab-övningar" som föreslås här med såklart viss aktivering, det som dock ger mest är:
http://www.womenshealthmag.com/files/images/wm-0809-tricep-pushup.jpg
Det står Triceps Pushups där uppe men söker man på det så finns varianter. Det jag vill att ni observerar är armbågarnas position till bålen där de är helt tätt intill (viktigt). Med fördel kan man ha böcker eller andra upphöjningar under händerna för att kunna korsa horisontalplanet med torso. I det nedre läget så slappnar man av vilket gör att skulderbladen krockar på ryggsidan och därefter trycker man upp, upprepa.
Detta är min favoritövning och den mest effektiva i mitt tycke för Serratus Anterior.
lutande bänk/front axelpress med fullt utsträck. tänk att axlarna ska fram.
Däremot brukar väl hög bredfattad rodd och ryggflyes kunna hjälpa för detta?
Sheogorath
2014-02-02, 14:56
Däremot brukar väl hög bredfattad rodd och ryggflyes kunna hjälpa för detta?
Det är bra övningar att köra när man väl har så bra kontroll på skulderbladet att man kan hålla det i läge. Då ska man förstås belasta i alla riktningar för att lära kroppen hur skulderbladet ska hållas. Men övningarna du nämner är inga övningar som aktiverar serratus anterior effektivt per se, så som riktad rehab är de inte förstahandsval.
exevision
2014-02-02, 15:38
Det är bra övningar att köra när man väl har så bra kontroll på skulderbladet att man kan hålla det i läge. Då ska man förstås belasta i alla riktningar för att lära kroppen hur skulderbladet ska hållas. Men övningarna du nämner är inga övningar som aktiverar serratus anterior effektivt per se, så som riktad rehab är de inte förstahandsval.
Håller med. Jag kunde inte utföra "ryggflyes" pga usel kontroll av höger skuldra. Den ville alltid släppa. Nu är jag betydligt bättre och provade övningen igen. Till min stora glädje så kunde jag utföra den galant! Men det har tagit ett bra tag att få denna kroppskännedom/kontroll! Men den tiden och disciplinen var det verkligen värt!
doughfield
2014-02-02, 20:40
@bryggan "Nää det tror jag bestämt inte. Winged scapula är permanent och sedan kan ni säga vad ni vill. "
Ok, då kanske du får googla lite mer, vill inte vara dryg men ving scapula kan bero på flera saker:
Dels kan det vara medfött, dvs. att man saknar n. thoracics, då är det precis som du säger.
Du kan även ha wing scapula sekundärt pga smärta, t.ex. vid impingement, detta går alldeles utmärkt att behandla.
Finns även entrapment som kan ge samma symtom, även det behandlingsbart.
Diskbuktning kan också ge liknande symtom(även det behandlingsbart).
Så återigen, lider man av sitt vingande kan det vara värt att kolla upp det :)
@bryggan "Nää det tror jag bestämt inte. Winged scapula är permanent och sedan kan ni säga vad ni vill. "
Ok, då kanske du får googla lite mer, vill inte vara dryg men ving scapula kan bero på flera saker:
Dels kan det vara medfött, dvs. att man saknar n. thoracics, då är det precis som du säger.
Du kan även ha wing scapula sekundärt pga smärta, t.ex. vid impingement, detta går alldeles utmärkt att behandla.
Finns även entrapment som kan ge samma symtom, även det behandlingsbart.
Diskbuktning kan också ge liknande symtom(även det behandlingsbart).
Så återigen, lider man av sitt vingande kan det vara värt att kolla upp det :)
jag lider inte utav det. Jag har kommit fram till att det är höger skuldra som vingar. Men somsagt, ingen smärta eller några andra problem, men det kan ju vara bra att försöka bearbeta det i förebyggande syfte. :)
Va bra att du inte lider av det, de flesta lider inte av sin winged scapula men kan ibland få lite diffusa axelsmärtor. Det är bara att träna på och se glad ut.
Ramboline
2014-02-03, 14:58
Nää det tror jag bestämt inte. Winged scapula är permanent och sedan kan ni säga vad ni vill.
Andra muskler tar över och stabiliserar men SA förblir svagt.
@Ramboline: Enligt vissa i tråden så lider du inte av Winged Scapula längre! Du är botad nu, eftersom jag vet att du tränat länge.
Jag är lite besatt av att träna Serratus Anterior så nu kommer mitt bästa tips på hur man tränar SA bäst. Jag har provat dessa "rehab-övningar" som föreslås här med såklart viss aktivering, det som dock ger mest är:
http://www.womenshealthmag.com/files/images/wm-0809-tricep-pushup.jpg
Det står Triceps Pushups där uppe men söker man på det så finns varianter. Det jag vill att ni observerar är armbågarnas position till bålen där de är helt tätt intill (viktigt). Med fördel kan man ha böcker eller andra upphöjningar under händerna för att kunna korsa horisontalplanet med torso. I det nedre läget så slappnar man av vilket gör att skulderbladen krockar på ryggsidan och därefter trycker man upp, upprepa.
Detta är min favoritövning och den mest effektiva i mitt tycke för Serratus Anterior.
Jo jag lider fortfarande av det. Jag är insatt på mediciner som skall hålla nerv smärtorna borta. Har provat och sluta med som,och det funkar inte får smärtorna tillbaka direkt,det drar ihop ansikts musklerna direkt,ont i nacken,ser sämre,och fått bekräftat från öre näse hals att det beror på skadan. Börjar jag med medicineringen igjen så försvinner smärtorna. Jag har styrka och drar mycke vikter på gymmet, men skall jag dra ut en ladd cable från en sån enkel grej från en truck i sidled så har jag ingen styrka. En sån skada blir man inte frisk i från den är permanent, men du kan alltid träna upp muskler runt om kring. Vissa grejer kan jag fortfarande inte göra och allt syns ju inte utanpå. Sitta och köra bil förlänge,nerven blir rätad och skulderbladet går ut,sitter jag och kollar på tv för länge så får jag ont och får stel nacke. Jag körer chins på träningen men jag klarar inte för brätt grepp för då går skulderbladet ut.Jag har en TENS hemma om smärtorna blir för stora,jag går och får massage med jämna mellanrum för att hålla allt i schack,bara en sån sak att triceps blir stel om jag får träningsvärk, gör att skulderbladet ställer sig ut, tar jag upp armen rakt fram så går skulderbladet ut,och när nerven blir retad så tar det ca 3 dagar innan det går tillbaka och jag får huvudvärk, det drar ihop ansiktsmusklerna,halsen blir spänd och ont i nacken. Denna skada den fick jag när jag var till en kiropraktor och det gick fel. Armen hängde framåt och jag kan säga att det var ett rent helvete,vägen tillbaka har varit lång men jag har gjort och gör det bästa av situationen och jag har aldrig gett upp. Så inget illa menat men du bör vara lite mera påläst.
Va bra att du inte lider av det, de flesta lider inte av sin winged scapula men kan ibland få lite diffusa axelsmärtor. Det är bara att träna på och se glad ut.
okej, skönt att höra. Tack för hjälpen!
Jo jag lider fortfarande av det. Jag är insatt på mediciner som skall hålla nerv smärtorna borta. Har provat och sluta med som,och det funkar inte får smärtorna tillbaka direkt,det drar ihop ansikts musklerna direkt,ont i nacken,ser sämre,och fått bekräftat från öre näse hals att det beror på skadan. Börjar jag med medicineringen igjen så försvinner smärtorna. Jag har styrka och drar mycke vikter på gymmet, men skall jag dra ut en ladd cable från en sån enkel grej från en truck i sidled så har jag ingen styrka. En sån skada blir man inte frisk i från den är permanent, men du kan alltid träna upp muskler runt om kring. Vissa grejer kan jag fortfarande inte göra och allt syns ju inte utanpå. Sitta och köra bil förlänge,nerven blir rätad och skulderbladet går ut,sitter jag och kollar på tv för länge så får jag ont och får stel nacke. Jag körer chins på träningen men jag klarar inte för brätt grepp för då går skulderbladet ut.Jag har en TENS hemma om smärtorna blir för stora,jag går och får massage med jämna mellanrum för att hålla allt i schack,bara en sån sak att triceps blir stel om jag får träningsvärk, gör att skulderbladet ställer sig ut, tar jag upp armen rakt fram så går skulderbladet ut,och när nerven blir retad så tar det ca 3 dagar innan det går tillbaka och jag får huvudvärk, det drar ihop ansiktsmusklerna,halsen blir spänd och ont i nacken. Denna skada den fick jag när jag var till en kiropraktor och det gick fel. Armen hängde framåt och jag kan säga att det var ett rent helvete,vägen tillbaka har varit lång men jag har gjort och gör det bästa av situationen och jag har aldrig gett upp. Så inget illa menat men du bör vara lite mera påläst.
Lät inget vidare. Antar att jag inte ska gnälla över en liten vinge, då. :)
Ramboline
2014-02-03, 20:40
okej, skönt att höra. Tack för hjälpen!
Lät inget vidare. Antar att jag inte ska gnälla över en liten vinge, då. :)
Spelar ingen roll hur stor eller liten vingen är,du har säkert ont du oxå. Man får lära sig leva med det och undvika och köra det man får ont av. Va jag fick besked av smärtkliniken och läkaren jag hade så skulle det vara färdig tränat för min del. Vägrade och gå på den linjen så jag har stärkt muskler runt om och jag tävlar i dagens läge i Bodybuildning. Får du ont av en övning kör en annan som du inte får ont av det är mitt tips. Hur har du fått din vinge?? Ge bara inte upp och gå till massör med jämna mellanrum, det har hjälpt mig fruktansvärt mycke.😀
Spelar ingen roll hur stor eller liten vingen är,du har säkert ont du oxå. Man får lära sig leva med det och undvika och köra det man får ont av. Va jag fick besked av smärtkliniken och läkaren jag hade så skulle det vara färdig tränat för min del. Vägrade och gå på den linjen så jag har stärkt muskler runt om och jag tävlar i dagens läge i Bodybuildning. Får du ont av en övning kör en annan som du inte får ont av det är mitt tips. Hur har du fått din vinge?? Ge bara inte upp och gå till massör med jämna mellanrum, det har hjälpt mig fruktansvärt mycke.😀
Jag har inte lidit utav det, mer än att jag haft känningar i höger axel någon gång, vet dock inte om det beror på vingen. Ända sedan jag var liten har jag haft en vinge just på höger sida, men jag började inte tänka på det förrän för typ 2 veckor sedan.
Således har jag inte försökt bearbeta det. Men jag kör mycket militärpressar, tunga hantelpressar och liknande med hyfsat god styrka, dock utan resultat.
Jag har däremot märkt att jag har dålig kontroll på skuldrorna, dels i bänken då jag försöker bänka med ihoppressade skuldror, men även t.ex när jag tränar trapezius i smithen med svårigheter att pressa ihop skuldorna.
Tack för bra tips, då drar jag fördel av att min flickvän är massör. ;)
Jag har inte lidit utav det, mer än att jag haft känningar i höger axel någon gång, vet dock inte om det beror på vingen. Ända sedan jag var liten har jag haft en vinge just på höger sida, men jag började inte tänka på det förrän för typ 2 veckor sedan.Så som jag uppfattat det i mina högst lekmannamässiga studier av personer med winged scapula Utan smärtor (vilket de åtminstone påstår) så är det där ett typiskt tecken på diagnosen. Gnäller någon "vanlig" person på diffusa smärtor i den ena axeln så kollar jag på skulderbladen.
Fasen det låter som om jag är sjukgymnast eller något men pysslar med helt andra saker dagligdags, den mänskliga fysiken intresserar mig dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.