Logga in

Visa fullständig version : Skydd mot cancer av proteinrestriktion och vegetabiliskt protein

King Grub
2014-01-30, 08:46
Purpose:

Data from epidemiological and experimental studies suggest that dietary protein intake may play a role in inhibiting prostate and breast cancer by modulating the IGF/AKT/mTOR pathway. In this study we investigated the effects of diets with different protein content or quality on prostate and breast cancer.

Experimental Design:

To test our hypothesis we assessed the inhibitory effect of protein diet restriction on prostate and breast cancer growth, serum PSA and IGF-1 concentrations, mTOR activity and epigenetic markers, by using human xenograft cancer models.

Results:

Our results showed a 70% inhibition of tumor growth in the castrate-resistant LuCaP23.1 prostate cancer model and a 56% inhibition in the WHIM16 breast cancer model fed with a 7% protein diet when compared to an isocaloric 21% protein diet. Inhibition of tumor growth correlated, in the LuCaP23.1 model, with decreased serum PSA and IGF-1 levels, down-regulation of mTORC1 activity, decreased cell proliferation as indicated by Ki67 staining, and reduction in epigenetic markers of prostate cancer progression, including the histone methyltransferase EZH2 and the associated histone mark H3K27me3. In addition, we observed that modifications of dietary protein quality, independently of protein quantity, decreased tumor growth. A diet containing 20% plant protein inhibited tumor weight by 37% as compared to a 20% animal dairy protein diet.

Conclusions:

Our findings suggest that a reduction in dietary protein intake is highly effective in inhibiting tumor growth in human xenograft prostate and breast cancer models, possibly through the inhibition of the IGF/AKT/mTOR pathway and epigenetic modifications.

The results from our studies may have a rapid translation into the clinic. We envision that patients with recurrent PCa and BC could be offered diet modifications involving protein dietary content at different stages of their disease with appropriate monitoring. The absence of a differential effect in the AS and CR LuCaP23.1 models suggest that the androgen status does not affect the response of PCa to protein restriction. Furthermore, intratumor androgen receptor expression was not inhibited in the 7% protein diet group (data not shown). An ongoing clinical study in patients with newly diagnosed PCa will provide important information on the biological changes following this dietary intervention before prostatectomy.

In summary, a high-protein diet promoted the growth of human LuCaP23.1 and WHIM16 tumors in mice, and a reduction in protein intake resulted in a significant inhibition of tumor growth even when the diet was started after the formation of measurable tumors, possibly through inhibition of the IGF/Akt/mTOR pathway and epigenetic modifications. Moreover, our findings indicate that plant proteins partially inhibit prostate cancer growth independently of caloric or proteic intake, suggesting that protein quality plays a key role in the progression of prostate and breast cancer. Clinical studies in patients with prostate and breast cancer are warranted to confirm the impact of dietary modifications in protein content and quality on tumor progression.

Oncotarget. 2013 Dec;4(12):2451-61. Dietary protein restriction inhibits tumor growth in human xenograft models.

http://www.impactjournals.com/oncotarget/index.php?journal=oncotarget&page=article&op=view&path%5B%5D=1586&path%5B%5D=1756

Morty
2014-01-30, 09:42
Härliga nyheter. Men, hur är det med skydd mot fulhet? (http://www.politism.se/genusfolket/tjejer-behover-kott-for-att-bli-snygga/) Då är väl kött något av ett krav?

EnergiÖverskott
2014-01-30, 09:50
Väldigt intressant och jag hade gärna vela läsa hela studien. För mig funkar det inte att klicka på länken?

Morty: Jag har en väldigt vacker sambo som är vegetarian. Så, jag vågar inte lite på att tjejer behöver kött för att inte bli fula.

Perramja
2014-01-30, 10:46
Härliga nyheter. Men, hur är det med skydd mot fulhet? (http://www.politism.se/genusfolket/tjejer-behover-kott-for-att-bli-snygga/) Då är väl kött något av ett krav?

Haha mindre kött och fulare befolkning, men en finare moder jord :d

Latissimus Dorsi
2014-01-30, 11:32
Fan :)

Sniggel
2014-01-30, 18:13

Det är helt klart en viktig fråga enligt LRF. Tänk om hela Sverige skulle avstå från kött en dag i veckan. Vi hade fått fula tjejer och alla män hade flyttat till Danmark!

R Scarpa27
2014-01-30, 19:15
hmm intressant artikel.
hmm även om allt e svårt att förstå, har dock en fråga, lite av en texts klarhet... vad betyder allt ordagrant av denna del?

Moreover, our findings indicate that plant proteins partially inhibit prostate cancer growth independently of caloric or proteic intake, suggesting that protein quality plays a key role in the progression of prostate and breast cancer. Clinical studies in patients with prostate and breast cancer are warranted to confirm the impact of dietary modifications in protein content and quality on tumor progression.

maqan
2014-01-30, 20:33
vad betyder allt ordagrant av denna del?

Moreover, our findings indicate that plant proteins partially inhibit prostate cancer growth independently of caloric or proteic intake, suggesting that protein quality plays a key role in the progression of prostate and breast cancer. Clinical studies in patients with prostate and breast cancer are warranted to confirm the impact of dietary modifications in protein content and quality on tumor progression.

Att växtbaserade proteinkällor har en skyddande effekt mot cancertillväxt oberoende av energi- och proteinmängd, troligtvis p.g.a. en mindre tillväxtstimulerande aminosyrasammansättning. Det sista säger att resultaten behöver valideras i kliniska studier på människor.

R Scarpa27
2014-01-30, 20:42
Att växtbaserade proteinkällor har en skyddande effekt mot cancertillväxt oberoende av energi- och proteinmängd, troligtvis p.g.a. en mindre tillväxtstimulerande aminosyrasammansättning. Det sista säger att resultaten behöver valideras i kliniska studier på människor.

okay intressant, fullvärdigt protein vill säga?
eller just en viss mängd?
bönor osv.

ska ta och läsa igenom allt noggrant och försöka sätta mig in och fatta texten lite mer hmm.
så jag inte frågar ihjäl dig om detta =)

sumialic
2014-01-31, 14:31
Så sojaprotein kan man äta oändligt av utan att oroa sig för den cancer protein annars orsakar? Hur är det med åldrandet på kroppen av protein? Är det inte heller någon fara med sojaprotein?

Sorry om jag låter obildad, för jag är inte så himla insatt ;) Har bara dragit ner på min proteinmängd eftersom protein inte ska vara speciellt nyttigt och nu undrar jag om jag helt enkelt kan äta sojaprotein med gott samvete? Eftersom det går att bygga på sojaprotein så är det ju isåfall en större anledning till att bli vegetarian.

Animalisk
2014-02-01, 10:30
Rätta mig om jag har fel men man gjorde undersökningen på möss? Hur relaterar denna förmodligen korta studie till mänskliga förhållanden, använde man olika typer av möss, såsom vegetariskt ätande och köttätande möss?

maqan
2014-02-01, 20:37
Att växtbaserade proteinkällor är mindre förknippade med tillväxt beror på aminosyrasammansättningen. De innehåller mindre leucin som är den primärt drivande faktorn av proteinsyntes. Sojaprotein, framförallt isolat, har dock förhållandevis hög leucinhalt. Om än inte lika högt som animalier i form av mjölk, ägg, kött, fisk och fågel.

F Ultra
2014-02-02, 03:59
Som jag förstår det så säger inte studien att risken för cancer är högre med protein utan att befintliga cancerceller (om du alltså redan fått cancer) växer mer med en kost rik på protein. Sedan ökade väl markörerna också vilket pekar på en ökade risk men iaf i abstraktet som länkas in så pratar de ju bara om växt i befintliga tumörer.

Eller så fattade jag ingenting :)

maqan
2014-02-02, 20:25
Tillväxt i sig, oavsett redan befintlig cancer eller ej, är cancerogent.

F Ultra
2014-02-03, 23:19
Tillväxt i sig, oavsett redan befintlig cancer eller ej, är cancerogent.

Visst, men alla går ju inte runt med tumörer som tur är.

sumialic
2014-02-03, 23:28
Visst, men alla går ju inte runt med tumörer som tur är.

Jag tror inte du förstår vad maqan säger. Det maqan säger är att risken för cancer är högre med protein.

moodi
2014-02-04, 00:41
Har för mig att det finns ett riktigt intressant avsnitt av "ted talks" på netflix angående detta ämne.

maqan
2014-02-04, 20:35
Har för mig att det finns ett riktigt intressant avsnitt av "ted talks" på netflix angående detta ämne.

Om du har lust så får du gärna leta upp det.

Bumb
2014-02-04, 23:31
Så man har gått o trott man är hälsosam när man käkar smoothies med kvarg, mjölk, proteinpulver och frukter o bär.

Istället så ökar man risken att få cancer.

Kanske bättre att satsa på mindre "bra" protein då....

F Ultra
2014-02-04, 23:46
Jag tror inte du förstår vad maqan säger. Det maqan säger är att risken för cancer är högre med protein.

*gah!* ser nu att jag läste magans text alldeles för snabbt. Ser nu vad han menar och det hade ju ingenting med om vad jag yrade om...