Visa fullständig version : Frivändningar - träningsskillnad från marklyft
Jag har övervägt att börja göra frivändningar (där man normalt hade gjort marklyft) och undrar om era åsikter kring detta. Mitt mål är kroppsbyggning förresten (viktig detalj!).
Än så länge kommer jag på fördelarna respektive nackdelarna:
+ Tränar även vaderna lite
+ Tränar mer rygg och mindre röv (antar jag)
+ Tvingar att man är mer rörlig
- Komplicerat, gör att man kan skada sig lättare
- Gör troligtvis att man blir så trött att man inte orkar kötta lika mycket i andra övningar
Vad tycker ni?
Sen skulle jag vara jättetacksam om någon kunde tipsa om en stretchningsrutin eller dylikt för att kunna komma i front rack position (eller vad det nu heter). Som det ser ut nu kan jag egentligen inte göra riktiga frontböj. :( Så det är väl liksom första steget för mig (kan troligtvis inte göra acceptable frivändningar i dagsläget).
Bubblan84
2014-01-29, 19:43
Frivändningar tycker jag funkar bra som uppvärmning inför marklyft/knäböj. Detta då jag ännu inte besitter teknik nog att hantera så pass mycket vikt att det påverkar böj/marklyft särskilt mycket.
Stretcha ut och knåda triceps så ökar du rörligheten inför frivändningar/frontböj.
Commando1980
2014-01-29, 19:46
Slöseri med tid om ditt mål är att bygga muskler. Eventuellt så kan du använda den som någon hippie/uppvärmningsövning.
Frivändningar tycker jag funkar bra som uppvärmning inför marklyft/knäböj. Detta då jag ännu inte besitter teknik nog att hantera så pass mycket vikt att det påverkar böj/marklyft särskilt mycket.
Stretcha ut och knåda triceps så ökar du rörligheten inför frivändningar/frontböj.
Några tips på specifika stretchövningar? Har aldrig riktigt fått till det där... har provat den där med ett gummiband som drar min överarm bakom ryggen, men vettefan hur mycket det hjälpte, var rätt meckigt också.
Slöseri med tid om ditt mål är att bygga muskler. Eventuellt så kan du använda den som någon hippie/uppvärmningsövning.
Är det verkligen det? Jämfört med mark. Tänker mest att de som sysslar med sånt brukar vara ganska kralliga... kan ju bero på annat dock. Plus att det rimligtvis borde vara tungt för ryggen att både dra och shrugga upp vikten.
Commando1980
2014-01-31, 18:27
Den energin kan du istället lägga på rodd/vertikala drag/shrugs/ryggresningar eller partiella marklyft om du vill köra en mer byggarspecifik marklyftsvariant.
För snygga trapetzius ja, i övrigt nej.
Riktiga frivändningar ger bra uppvärmning men dålig grenspecifik uppvärmning i marklyft (om man inte kör strongman omvända curls vändningar då). Lyften är liknande men har olika belastningar på olika delar av kroppen.
Ett tillägg, har märkt efter perioder av mycket Ollande så går det ganska lätt att få ett starkt slutdrag i marklyftet.
svenbanan
2014-01-31, 20:04
Ett tillägg, har märkt efter perioder av mycket Ollande så går det ganska lätt att få ett starkt slutdrag i marklyftet.
Jasså du brukar gå runt och olla på gymet? ;)
Jasså du brukar gå runt och olla på gymet? ;)
Bara när jag vill vara lite extra busig.
BbqFitness
2014-01-31, 20:29
Grunderna, lyft tungt, ät, sov.
Marklyft kommer ge dej tjocklek i ryggen som inget annat lyft. Om du vill bygga muskler, marklyft. Det finns inget annat, tyvärr. Knäböj, marklyft, ät, sov, bli stor och stark.
End of story.
Kör det själv, mest för att det är kul. Som all annan träning, för att det är kul.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.