Visa fullständig version : Ätfönster - Varför just 8 h?
Det finns säkert ingen enkel förklaring (förutom att folk litar på Martin Berkhan) på varför man bör fasta just 16 h per dygn.
Jag ska snart deffa och tänkte egentligen välja ett kortare ätfönster, men det kanske inte är bättre, utan snarare sämre (ur musklelbevarandesynpunkt)?
Det är rimligtvis en kompromiss, men mellan vad och vad? Vad händer om man har 4 h istället för 8?
EnergiÖverskott
2014-01-29, 18:43
Är nog lika vanligt med mindre. Jag själv äter all mat under 3-4 timmar.
Man gör på det sättet man trivs med bäst och kan leva enklast med.
Sedan beror det väl på hur opti man vill vara hit och dit men, den tiden är över för mig och att nojja orkar jag inte lägga energi på. Jag trivs med att äta all mat på eftermiddag/kväll, därav gör jag det. Om ibland "ätfönstret" blir 7 timmar istället för tre är det inget jag lägger någon tankekraft på.
Gör vad du trivs med så slipper du krångla till det för att någon sagt något.
Commando1980
2014-01-29, 19:30
Det händer inget speciellt. Sen om det passar dig är en annan femma.
Du får helt enkelt äta mer under en kortare period. Vissa trivs med det, andra inte. Det kan också i vissa fall förstärka/orsaka hetsätningsbeteenden.
För muskeluppbyggnad så tror jag dock inte att det är optimalt (varken 8 eller 4 timmar) därmed inte sagt att du inte kan bygga muskler med ett sånt ätmönster.
Det är nog mest en godtyckligt bestämd tid.
OneManArmy
2014-01-29, 21:34
Passar bra in med lunch i vardagen vid 12 och middag runt 17-19.
Inga problem med att ha kortare fönster men kan hända att kollegorna kollar lite snett om
Du aldrig äter mat och tränar som en tok :P
Jag postar denna för att jag såg den härom dagen:
https://twitter.com/Martinberkhan/status/407991026750476288/photo/1
Är dock inte insatt ö h t så kan inte svara på några frågor :-)
Det som det brukar prata om är förändringen hos mtor och ampk, någonstans vid 14-16 h så så stiger den ena vilket gör att muskelnedbrytningen ökar (eller uppbyggnaden minskar). Länge sen jag läste om det och kör inte if längre så glömmer detaljer, men läs på om det.
Edit
Typ såhär
http://1.bp.blogspot.com/-2iifaJqh4Ms/Tn8d2Lri27I/AAAAAAAACFE/Kcff3fP4jsw/s400/mtorAMPKfeedingCycle.png
Intressant... men knepigt. Blir kanske att man kör 8 h då under deffen (hoppas alla andra valt rätt).
Lite konstig fråga men; Är det 16 h fasta eller 8 h ätfönster so är det viktiga? Man får ponera att man bor på en planet som inte har ett 24h-dygn eller nått. Jag skulle gissa att det viktiga är att man fastar 16 h ibland?
Ingen av tidsperioderna är viktig.
Ingen av tidsperioderna är viktig.
Är det bara en avfärdning av pf?
EnergiÖverskott
2014-02-15, 19:56
Ja, alltså det är inget magiskt som händer i kroppen efter ett visst antal timmar utan mat när vi pratar så korta stunder som under ett dygn.
Skickat från optinojjans kungliga rike.
tränaärlivet
2014-02-15, 20:26
Måste man ha periodisk fasta under deff?
Magnus N
2014-02-15, 20:32
nej
King Grub
2014-02-15, 22:32
99% av alla framgångsrika tävlande kroppsbyggare genom tiderna har använt motsatsen av periodisk fasta för att komma i form, dvs äta med 2-4 timmars mellanrum.
Ja, alltså det är inget magiskt som händer i kroppen efter ett visst antal timmar utan mat när vi pratar så korta stunder som under ett dygn.
Skickat från optinojjans kungliga rike.
Njä inte magiskt, men någon edge ligger det väl i leangains etc? Så jag undrade vad, om än bara teoretiskt, det är som är det viktiga i 8/16.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.