Visa fullständig version : Hur ska man tillaga ägg?
Hej!
Har några frågor om ägg :)
Är det stora skillnader mellan ägg som är rått, ägg som är stekt till en omelett, ett mjukkokt ägg och eller hårdkokt ägg?
När man säger skillnader så menar jag skillnader i GI, protein, osv osv.
Är det tex MYCKET bättre att äta bara äggvitan rå, eller att göra äggen till omelett och äta på det viset?
Någon som vet?:confused:
//Gustav
King Grub
2004-03-15, 16:07
Originally posted by Cloud
Hej!
Har några frågor om ägg :)
Är det stora skillnader mellan ägg som är rått, ägg som är stekt till en omelett, ett mjukkokt ägg och eller hårdkokt ägg?
När man säger skillnader så menar jag skillnader i GI, protein, osv osv.
Är det tex MYCKET bättre att äta bara äggvitan rå, eller att göra äggen till omelett och äta på det viset?
Någon som vet?:confused:
//Gustav
GI? Ägg har inget GI.
Proteinet är likvärdigt.
Det spelar ingen roll hur du tillagar det, bara du gör det. Råa äggvitor i mängder innehåller avidin som binder biotin, och så finns det alltid en risk för salmonellasmitta från råa ägg, även om den är minimal i Sverige.
uhhmm.. :O okej, jag trodde typ proteinet blev "högvärdigare" när man drack ren äggvita... Man har ju hört att vissa pumpar i sig äggvita för att det är så jättebra protein i det.
Detta är alltså inte sant?
King Grub
2004-03-15, 16:21
uhhmm.. :O okej, jag trodde typ proteinet blev "högvärdigare" när man drack ren äggvita... Man har ju hört att vissa pumpar i sig äggvita för att det är så jättebra protein i det.
Detta är alltså inte sant?
Nej, det är det inte. Äggviteproteinet är lika bra kokt.
Värt att notera om man äter mer än ca 10st äggvitor/dag.
Ät inte äggvitorna råa , råa äggvitor innehåller ett protein som binder upp biotin och förhindrar därmed absorptionen av denna B-vitamin. Vid tillagning denatueras detta protein och förlorar då denna egenskap.
Creatinus Enormus
2004-03-15, 20:13
okej, jag trodde typ proteinet blev "högvärdigare" när man drack ren äggvita...
Haha...! Alltså är det inte bara jag som trodde det var så... Vanlig myt det där.
cavallini
2004-03-16, 08:44
för att va riktigt säker på att inte bli smittad av salmonella smittan ska koktiden överskrida 7 min har jag läst!
låter mina ägg kok i 10, perfekt,gott,lättskalat etc
:bpump:
King Grub
2004-03-16, 10:50
Originally posted by cavallini
för att va riktigt säker på att inte bli smittad av salmonella smittan ska koktiden överskrida 7 min har jag läst!
låter mina ägg kok i 10, perfekt,gott,lättskalat etc
:bpump:
Salmonellabakterien dör vid 75 graders värme.
Originally posted by King Grub
Råa äggvitor i mängder innehåller avidin som binder biotin, och så finns det alltid en risk för salmonellasmitta från råa ägg, även om den är minimal i Sverige.
Eftersom gulan är så rik på biotin så föreligger ingen risk att få brist på det ämnet om man äter hela ägget rått.
King Grub
2004-03-16, 15:16
Originally posted by Klein
Eftersom gulan är så rik på biotin så föreligger ingen risk att få brist på det ämnet om man äter hela ägget rått.
Nej, men trådstartaren talade om att äta bara rå äggvita.
Wayfaerer
2004-06-08, 19:54
Ny här..;)
Har hört att stekt ägg skulle vara sämre eftersom något händer med proteinet när det upphettas till över 120 grader (eller något i den stilen). Finns det någon sanning i påståendet?
King Grub
2004-06-08, 20:11
Originally posted by Wayfaerer
Ny här..;)
Har hört att stekt ägg skulle vara sämre eftersom något händer med proteinet när det upphettas till över 120 grader (eller något i den stilen). Finns det någon sanning i påståendet?
God afton och välkommen! :cheers:
Här har du svaret:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6396&highlight=stekt+%E4gg
Ägg är gott, speciellt innan läggdax :eating:
Min farsa hackar på mig för att jag äter 4 - 6 ägg per dag, han snackar om blodfett osv, ska man akta sig för mycket ägg eller är det en myt
King Grub
2004-06-08, 20:29
Originally posted by Yooo
Ägg är gott, speciellt innan läggdax :eating:
Min farsa hackar på mig för att jag äter 4 - 6 ägg per dag, han snackar om blodfett osv, ska man akta sig för mycket ägg eller är det en myt
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15853&highlight=%E4gg+myt
vildängel
2004-06-08, 22:47
Jag har hört från flera olika håll att salmonellabakterierna inte dör genom tillagning. Men det är alltså fel?
Ett tips om man har tröttnat på kokade ägg: knäck äggen i en djup tallrik, vispa runt lite och micra det. Rör lite under tiden. När det är färdigt kryddar man med örtsalt och om man vill liiite lite smör. Gott som sjutton (särskilt med smör i ;)), fast tyvärr käkade jag för mkt av detta när jag var liten, vilket resulterade i att jag inte har vågat mig på det på några år :) Borde nog testa igen snart...
Många bakterier kan gå in i ett vilostadium, kapsla in sig i ett skyddande skal, sk spor, och överleva de mest extrema miljöer som kokande vatten i timmar, starka syror, år utan vatten osv.
Botulinum-bakterien är ett lysande exempel här, och botulism är också dödligt.
Salmonellabakterierna kan inte bilda sporer ! De är relativt känsliga för värme och trivs egentligen bara i tarmarna på djur och mäniskor.
Sammanfattat: Ägg som är kokade så länge att hela ägget har stelnat är garanterat säkert från salmonella. Koka äggen i 7 minuter eller stek tills gulan har stelnat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.