handdator

Visa fullständig version : har en och en halv månad på mig att komma i form.

Desertrat
2014-01-28, 21:46
En och en halv månad till att jag skall in till militär utb.
Haft följande PB på gymmet:
280 kg benpress, med försök på 310 kg.
140 kg marklyft
90 kg i lats.

Körde mycket sällan bänkpress.

Inte tränat på på 5-6 mån nu och har i sanning brådis nu för att komma igång.
Gått ner från 97 till 91 kg genom omlagd kosthållning och håller 176 cm.
Finns tidskrav på 11,35/2km terränglöpning.

Råd och dåd tages emot med tacksamhet.

mattilainen
2014-01-28, 21:47
du kommer absolut vara i bättre form om du tränar kontinuerligt på det du vill bli bra på i en månad.

Desertrat
2014-01-28, 21:57
du kommer absolut vara i bättre form om du tränar kontinuerligt på det du vill bli bra på i en månad.

men börjar ju känna sig lite tunn, med bara 36 cm i omkrets om Biceps, och 47 cm om låren.
Lite små mått när man har 95 cm om bröstet (under bysten).
Lite klent.
men är van att träna brutalt hårt, med liten del vila. Om jag går upp 1-2 kg i vikt, det kan jag leva med.

Barba-Tjock
2014-01-28, 22:05
Du behöver mest troligt inte oroa dig för mycket om du skall in på GMU motsv.

Marschträna, löp (få dina ben att förstå att det inte är hundratals kilo de ska jobba med).

Det du bör klara för att ligga bra till oavsett förband..

Ungefärliga värden för kravtabell D (Jägarförband motsv)

48 minuter på 10 km
10 minuter med ca 15 kg utrustning på 2 km (Stridsutrustning, vapen)
40 strikta armhäv
10 strikta chins
60 strikta situps

- Snabbmarsch 20 km. Vapen, stridsutrustning, kängor på 2h 15 min.

Dock kommer du INTE göra snabbmarsch under grundutbildning eller överhuvud taget om du inte ska till jägförband. Ligger du i närheten av ovanstående så ta det chill.

Desertrat
2014-01-28, 22:13
Du behöver mest troligt inte oroa dig för mycket om du skall in på GMU motsv.

Marschträna, löp (få dina ben att förstå att det inte är hundratals kilo de ska jobba med).

Det du bör klara för att ligga bra till oavsett förband..

Ungefärliga värden för kravtabell D (Jägarförband motsv)

48 minuter på 10 km
10 minuter med ca 15 kg utrustning på 2 km (Stridsutrustning, vapen)
40 strikta armhäv
10 strikta chins
60 strikta situps

- Snabbmarsch 20 km. Vapen, stridsutrustning, kängor på 2h 15 min.

Dock kommer du INTE göra snabbmarsch under grundutbildning eller överhuvud taget om du inte ska till jägförband. Ligger du i närheten av ovanstående så ta det chill.

Ett jättetack, vet grundkraven steg 2 på GMU, 45 sek häng, 25 situps och 10 armhävningar, och 1 min 35 sek plankan.
något jag kommer sätta in en extra poäng på.

målet på sikt är heltidssoldat, som vad, det får vi se.

Barba-Tjock
2014-01-28, 22:28
Det låter löjligt men jag har sett många vältränade som inte klarar göra korrekta situps. Det är lite speciella och alla övningar sker i 50 slag per minut. Botten och toppläge, alltså 25 reps per minut.

Men som sagt oroa dig inte, fokus på att vänja ben, benhinnor och fötter av att gå. Släng på en packning om ett par veckor och vänj dig om du inte gjort det redan.

Vi ses i grönt! ;)

Desertrat
2014-01-28, 22:39
Det låter löjligt men jag har sett många vältränade som inte klarar göra korrekta situps. Det är lite speciella och alla övningar sker i 50 slag per minut. Botten och toppläge, alltså 25 reps per minut.

Men som sagt oroa dig inte, fokus på att vänja ben, benhinnor och fötter av att gå. Släng på en packning om ett par veckor och vänj dig om du inte gjort det redan.

Vi ses i grönt! ;)

Semper Fi, broder.

När jag kört 125x2 med vridning som normalmängd per pass.

Desertrat
2014-01-28, 23:19
När jag kört 125x2 med vridning,7x10 benpress, lite improviserad kampsport, marklyft, och lite annat varierat på ett pass.
två-tre timmar är väl att se som normalmängd per pass, 4-45 gånger i veckan.

LoveMachine
2014-01-29, 08:38
En och en halv månad är ju ingen direkt tid att tala om. I detta fall skulle jag i princip helt och hållet tränat grenspecifik. I varje fall lagt krutet på grenspecifik träning och sen lägga på lite komplement för övriga kroppen. Då det verkar vara GMU det handlar om så är det väl följande grenar man brukar testas på.

Multi-test
-Armhävningar
-Räckäng
-Situps
-Rygghäng
-Upphopp

Beep-test

Fälttest 2 km

Löpning 10 km

Marsch med packning

Lägg fokus på multitestets övningar med metronom, mycket viktigt så jag själv förlorade enormt många poäng på att jag inte låg i fas. Fick skynda mig ner, vänta i botten, pressa upp.

Löpning suger jag på så jag ska inte sitta och ljuga. Men Beep-test och fälttest handlar om att ha fart i benen och en hel del pannben.

Marschträningen är det nästan lite sent att börja men, men bätre sent än aldrig. Börja med en lätt packning < 5kg och kort distans cirka 10 km. Gå 50 minuter och ta sedan en 10 minuterspaus. Stega vikten på packningen och distansen långsamt. Glöm inte vatten och extra kläder att ha på dig under rasten så att du håller stridsvärdet upp. Mindre än 10 km är det nästan meningslöst att gå då det annars bara blir en liten promenad. Det är först efter en mil som man börjar märka av om man är ovan att gå längre sträckor. Lär dig var du brukar få skavsår, lär dig tejpa ötterna och glöm inte att stretcha lite efter avslutat marschpass.

Jag marschtränar inför Nijmegen och tränar med 10 kg grus i väskan och utöver det kläder, vatten och eventuellt något att tugga på. För distanser över 20 km så landar snittempot på lite under 10 min/km vilket gör att en mil tar strax under två timmar med pauser inräknade. Det är ett ganska bra riktvärde för längre marscher.

z_bumbi
2014-01-29, 10:15
En genväg till marschträning är att helt enkelt ha ryggsäck och kängor (om man har sådana) på sig när man går någonstans. Det blir inte samma sak men det blir ibland ganska så mycket tid och km och då speciellt jämfört med att inte göra det.
Ryggsäcken behöver för den skull inte vara toktung men att öka vikten en del vartefter är inget konstigt.

Desertrat
2014-01-29, 14:55
En och en halv månad är ju ingen direkt tid att tala om. I detta fall skulle jag i princip helt och hållet tränat grenspecifik. I varje fall lagt krutet på grenspecifik träning och sen lägga på lite komplement för övriga kroppen. Då det verkar vara GMU det handlar om så är det väl följande grenar man brukar testas på.

Multi-test
-Armhävningar
-Räckäng
-Situps
-Rygghäng
-Upphopp

Beep-test

Fälttest 2 km

Löpning 10 km

Marsch med packning

Lägg fokus på multitestets övningar med metronom, mycket viktigt så jag själv förlorade enormt många poäng på att jag inte låg i fas. Fick skynda mig ner, vänta i botten, pressa upp.

Löpning suger jag på så jag ska inte sitta och ljuga. Men Beep-test och fälttest handlar om att ha fart i benen och en hel del pannben.

Marschträningen är det nästan lite sent att börja men, men bätre sent än aldrig. Börja med en lätt packning < 5kg och kort distans cirka 10 km. Gå 50 minuter och ta sedan en 10 minuterspaus. Stega vikten på packningen och distansen långsamt. Glöm inte vatten och extra kläder att ha på dig under rasten så att du håller stridsvärdet upp. Mindre än 10 km är det nästan meningslöst att gå då det annars bara blir en liten promenad. Det är först efter en mil som man börjar märka av om man är ovan att gå längre sträckor. Lär dig var du brukar få skavsår, lär dig tejpa ötterna och glöm inte att stretcha lite efter avslutat marschpass.

Jag marschtränar inför Nijmegen och tränar med 10 kg grus i väskan och utöver det kläder, vatten och eventuellt något att tugga på. För distanser över 20 km så landar snittempot på lite under 10 min/km vilket gör att en mil tar strax under två timmar med pauser inräknade. Det är ett ganska bra riktvärde för längre marscher.

Dem fulingarna, skavsåren vet jag redan var dem sätter sig, och kan förebygga, M90:n är en dj*vul mot fötterna men det är bara att lida pin i elakt spel där.
Sedan att dem &&%&¤¤ kängorna inte håller ihop är en annan sak.

Men jag är dig väldigt tacksam över väldigt bra träningsråd.
något jag kommer att ta vara på. :bow:

Ajemän
2014-01-29, 15:19
Det som kommer hjälpa dig mest är basövningar, framför allt knäböj, marklyft och militärpress. Sen marschträning och cardio.
Som militär får man bära, gå, pressa puffran över huvudet och göra armävningar. Sluta lata dig nu och kör riktiga övningar istället för maskiner! Latsdrag och benpress är slappa versioner av knäböj och chins, inget annat...:)

Desertrat
2014-01-29, 15:34
Det som kommer hjälpa dig mest är basövningar, framför allt knäböj, marklyft och militärpress. Sen marschträning och cardio.
Som militär får man bära, gå, pressa puffran över huvudet och göra armävningar. Sluta lata dig nu och kör riktiga övningar istället för maskiner! Latsdrag och benpress är slappa versioner av knäböj och chins, inget annat...:)

kört mest lats för chinsmomentets skull, haft lite för lite på överkroppen till min vikt sett. jag kör hellre "lösvikt" än maskiner, om jag kan välja.
kört generell väldigt mycket bålövningar, väl medveten om att man är "en kamel" när det gäller utrustning, så där en 25 kg+ ens egen kroppsvikt.
Men nu är det lite tight om tid men gör vad jag hinner.
I Detta fallet är kroppen själv det bästa redskapet.

z_bumbi
2014-01-29, 15:43
Det som kommer hjälpa dig mest är basövningar, framför allt knäböj, marklyft och militärpress.

Nope.

Desertrat
2014-01-29, 16:49
Nope.

behövs nog mer än så ja.

z_bumbi
2014-01-29, 17:15
På lång sikt är det bra övningar och de eller något likvärdigt bör finnas med men med så kort tid kvar är det testövningarna som bör prioriteras. Även om man vet att man enkelt klarar testgränsenra även fast man är bakfull, halvskadad och har 39 graders feber så så skulle jag i alla fall säga att man är bra korkad om man inte fokuserar på det som man testas på.

Desertrat
2014-02-01, 10:45
På lång sikt är det bra övningar och de eller något likvärdigt bör finnas med men med så kort tid kvar är det testövningarna som bör prioriteras. Även om man vet att man enkelt klarar testgränsenra även fast man är bakfull, halvskadad och har 39 graders feber så så skulle jag i alla fall säga att man är bra korkad om man inte fokuserar på det som man testas på.

funderat lite på att koka ihop ett jungle gym, har ett uthus som är lämplig för det.
Har väl läst någonstans att det är mindre "muskelgruppsspecifikt" och ger mer allmän träning än att gå på gymmet.
har tillgångar till stockar, mm för att kunna ordna vikter om så krävs.
enklare redskap som gymbänkar, mm är inte speciellt dyrt. haft hemmagym, men den var alldeles för lätt i vikterna.

Så råd och tips tas gärna emot, har 5x4,5m att leka med.

banai
2014-02-01, 13:02
Vad har du för mål? Ska du in på ett jägarförband på GMU? Vill du dit senare? Om du inte ska till ett sådant förband finns det ingen större mening med att marschträna - soldatprovet är inget att oroa sig över. Multitesterna är löjligt enkla och kraven för G ligger runt 300 poäng av 500 (om jag inte minns fel) vilket även en otränad slöfock uppnår (7,5 på beeptest). Beror som redan sagts på vilket förband du vill in på, men konditionsträning är det du behöver mest av, även när du arbetar som soldat.

Desertrat
2014-02-01, 13:16
Vad har du för mål? Ska du in på ett jägarförband på GMU? Vill du dit senare? Om du inte ska till ett sådant förband finns det ingen större mening med att marschträna - soldatprovet är inget att oroa sig över. Multitesterna är löjligt enkla och kraven för G ligger runt 300 poäng av 500 (om jag inte minns fel) vilket även en otränad slöfock uppnår (7,5 på beeptest). Beror som redan sagts på vilket förband du vill in på, men konditionsträning är det du behöver mest av, även när du arbetar som soldat.

Tänker inte hamna på staben i alla fall, KJ vore kul, men har nog ålder och kön emot mig där, även om jag skulle klara intagningstesterna.målet är stridande förband i markstrid, var är väl egalt.
Jägarförband, ja tack, men det är tester och mina värden som avgör vads jag får.
Vill inte till Marinen i alla fall, så mycket vet jag.
GMU är aktuellt ja, drog 7,6 på Isokaien, med en dåvarande vikt på drygt 100 pannor, som nu har reviderats med drygt 10 kg.
Har inte bestämt mig till 100% än mer än att heltidssoldat eftersträvas, och att staben är utesluten.

banai
2014-02-01, 13:41
Vet du vart du ska göra din GMU? För jägartjänst behöver du väldigt mycket marschträning men om du ej gör din GMU på K3 eller K4 är det inte jätteaktuellt ännu. Men tycker råden du fått angående löpning och att långsamt stegra marschträningen är bra. Börja lätt så du inte får problem med knän/fötter innan du ens ryckt in

Desertrat
2014-02-01, 13:52
Du har svar i PM.

Går inte ut med det öppet, av naturlig orsak.

Desertrat
2014-02-02, 20:24
Redskap nr 2 fixad marchsäcken, 28 kg fogcement i en ryggsäck.
Passade fint :hbang:
Ser inte ut att väga så pass, försöker någon norpa den lär dem bli förvånade. *drool*

Adam87
2014-02-02, 21:14
Prova 5*5 med lite snabbare progression komplettera med löpning och Kv träning + bålstabilitetsövningar.

Desertrat
2014-02-02, 21:21
Prova 5*5 med lite snabbare progression komplettera med löpning och Kv träning + bålstabilitetsövningar.

Tips på lämpliga övningar.
Har en relativt stark underkropp att bygga på.