handdator

Visa fullständig version : Hantelvikt

Alexandra
2004-03-15, 13:18
Efter ett ofrivilligt uppehåll på två månader var det med viss bävan jag till till gymet i lördags för ett axel- och ryggpass, känns alltid motigt efter så lång tid. Men, jag ökade i nästan alla övningar! :cool: Så det var ju en bra pepp för fortsatta pass. Jag antar att vila verkligen ÄR underskattat..

Nåväl, till min fråga. Silverhantlarna börjar bli för lätta i vissa övningar, så nu ska väl även jag få kliva över till de större, heh. Men säg att en hantel har 7 kg i vikter, vad väger den då totalt med "stången"? Om det nu finns en standardhantel, vad vet jag.

Och en annan fråga om vikter: viktblocken i kabelmaskinerna (worldclass), väger de 5 kg/st? Kanske lika omöjligt att säga det, men äh. jag chansar! ;)

Tricklev
2004-03-15, 13:30
ganska rejäl chansning men jag skulle tippa att dom väger ungefär 2kg

blocken har jag inte en aning men 4kg låter trovädigt

Garnax
2004-03-15, 17:38
Hantelns vikt ska väl vara MED "stången" inräknad.
Inte bara på vikterna.

Brukar juh stå vikt på hantlarna ELLER någon form av märkning
där dom ligger, testa att lägga dom på en våg som ni kanske har på gymmet...

//Garnax

Mindek
2004-03-15, 17:45
Ett hett tips är att du frågar nån som jobbar på gymmet istället...

Styrkebyggare
2004-03-15, 17:59
Vikten brukar väl vara angiven i pounds på många amerikanska prylar. 1 pound är ungefär lika med 0.45 kg (har glömt de sista decimalerna).

andreaz
2004-03-15, 18:27
Originally posted by Tricklev
...

blocken har jag inte en aning men 4kg låter trovädigt

Viktplattorna i magasinet väger med största sannolikhet nånstans runt 5kg om de är märkta så, däremot får man ju räkna lite block&trissa för att få reda på vilken kraft det krävs för att lyfta dem..

EDIT: aah de kanske är märkta i pounds, ja då ligger de nog runt 4- 4,5 kg om det är 10pounds steg..

Tricklev
2004-03-15, 18:55
Originally posted by andreaz

Viktplattorna i magasinet väger med största sannolikhet nånstans runt 5kg om de är märkta så, däremot får man ju räkna lite block&trissa för att få reda på vilken kraft det krävs för att lyfta dem..

EDIT: aah de kanske är märkta i pounds, ja då ligger de nog runt 4- 4,5 kg om det är 10pounds steg..

faen visste jag att dom är märkta. i vårat gymm hardom lappar 1 til 12 så betyder d att det är vikt 1-12kg? isf får jag erkänna att jag inte tar 10kg i en vanlig biceps curl med kabel.

Fartman
2004-03-15, 19:33
ett ganska bra tips är att ge blanka fan i vad hantagen väger, för dom väger ju mer när dom blir längre tex.
sen så finns det ju ändå inga steg mellan eller så..

och angående magasinen, också helt oviktigt, går ju ändå aldrig att jämföra med andra maskiner ändå då utväxling och sånt alltid skiljer

Dr Cheeks
2004-03-15, 20:21
Du kan ju alltid väga hanteln på en våg, funkar bra för mig :)

Jävligt tuffa smileys på det här forumet försten :whipped:

andreaz
2004-03-15, 20:36
Originally posted by Tricklev

faen visste jag att dom är märkta. i vårat gymm hardom lappar 1 til 12 så betyder d att det är vikt 1-12kg? isf får jag erkänna att jag inte tar 10kg i en vanlig biceps curl med kabel.

strongt gjort, de flesta här verkar inte erkänna att de är späda trots att så förmodligen är fallet ;)

Styrkebyggare
2004-03-15, 20:47
Det finns väl bara två utväxlingar på en vanlig hiss med runda hjul - hela eller halva vikten i handtaget.

Alexandra
2004-03-15, 21:48
På a svarar jag..:
* nej, vi har ingen våg på gymet
* nej, blocken är inte märkta, jag drog till med en chansning och skulle höra om någon visste
* hantlarna är bara uppmärkta efter viktskivorna
och på c svarar jag..:
* det jobbar mest tomtar på mitt gym som inte verkar veta så mycket..

:rolleyes:

enherjer
2004-03-15, 22:04
alexandra går du på worldclass i alvik?

z_bumbi
2004-03-15, 22:15
Originally posted by Alexandra
* nej, blocken är inte märkta, jag drog till med en chansning och skulle höra om någon visste

Utan att veta märke på maskinerna och vilken modell är det nog svårt att säga något. Mellan 1-5 kg? :)

* hantlarna är bara uppmärkta efter viktskivorna

Är det samma typ av handtag på samtliga av de större hantlarna så spelar det ju ingen roll då det ju är lika för samtliga.
Räkna med 1-2 kg, det brukar ligga där tycker jag och sen får du känna hur de känns.
Är handtagen inte lika tjocka som på de mindre hantlarna kommer vikterna inte att gå att övesätta rakt av så man måste testa sig fram i alla fall.

och på c svarar jag..:
* det jobbar mest tomtar på mitt gym som inte verkar veta så mycket..

:rolleyes:

:D

Alexandra
2004-03-15, 22:24
Originally posted by enherjer
alexandra går du på worldclass i alvik?

haha, springer det tomtar där också? Men nää, det gör jag inte.

enherjer
2004-03-15, 22:28
haha! Nja på worldclass i alvik verkar tomtarna vara någorlunda pålästa.. tänke mest att jag kanske kunde hjälpa dig med hantlarnas tyngd om du gick där :)

Alexandra
2004-03-15, 22:32
Eller, om jag skickar tomtarna till dig så kan du lära upp dom och sedan skicka tillbaka dom till mig? :D