handdator

Visa fullständig version : Frågor ang körkort

Lejonjakt
2014-01-26, 00:05
Tänkte vända mig till kolo:) tränar teorin på en gratis hemsida som heter gratisteori.se, måste säga att det är en bra sida om ska träna teorin, helt gratis. Det som är så konstigt är att det dyker upp konstiga frågor ibland, t.ex.

Hur många liv skulle räddas om alla höll hastighetsgränserna enligt statistiken?

ca 100 - 150 liv / år.
ca 300 - 350 liv / år..
ca 400 - 550 liv / år.
BLA BLA BLA o.s.v

Ni som har tagit körkortet, vad fick ni för frågor? Dyker sådana frågor upp? :S

Sen undrar jag om ni har några tips på hur man kan plugga in teorin på allra bästa sätt:D

Albin Eriksson
2014-01-26, 00:12
Tänkte vända mig till kolo:) tränar teorin på en gratis hemsida som heter gratisteori.se, måste säga att det är en bra sida om ska träna teorin, helt gratis. Det som är så konstigt är att det dyker upp konstiga frågor ibland, t.ex.

Hur många liv skulle räddas om alla höll hastighetsgränserna enligt statistiken?

ca 100 - 150 liv / år.
ca 300 - 350 liv / år..
ca 400 - 550 liv / år.
BLA BLA BLA o.s.v

Ni som har tagit körkortet, vad fick ni för frågor? Dyker sådana frågor upp? :S

Sen undrar jag om ni har några tips på hur man kan plugga in teorin på allra bästa sätt:D

Jag satt bara på bilskolan och körde testen, det mesta är logiskt och slog då och då upp boken när jag svarat fel.
Ja frågorna är väl lite konstiga i vissa fall och detta är väl en sån som kan komma.

Victuhh
2014-01-26, 00:50
Provat att googla frågorna?
Enklast är nog att göra som Albin säger ändå, satt mycket vid datorerna och verkligen nötte in de där frågorna till man kunde dom utan och innan.

Utan körskola blir det inte lätt att ta körkort om det är det du försöker..

PixelMiner
2014-01-26, 00:50
Det går ju resonera lite logiskt kring frågorna också.
T.ex. I Sverige så dör det i snitt en person om dagen i trafiken (faktiskt lite mindre än så). Så ~365 trafikdöda per år.

Då blir det svårt att minska trafikdöden med 400-550 liv. Vi kan alltså stryka det alternativt.

Är det rimligt att tro att 100% av alla trafikdöda beror på hastighet? Det finns ju andra problem; rattfylla, ouppmärksamhet, trötthet osv.. Vi kan därför stryka alternativet 300-350 liv.

Kvar blir bara alternativet 100-150 liv.

Så genom att utesluta orimliga svarsalternativ så kan man ganska enkelt hitta det rätta. Eller åtminstone få färre alternativ att gissa på.

Pipe
2014-01-26, 00:54
När jag pluggade till teorin så satt jag enbart och körde olika tester på datorn och det gick alldeles utmärkt. Tog mitt körkort helt privat utan inblandning av körskola, vill man bara tillräckligt mycket så ska det inte vara några problem.
Det kommer en del statistikfrågor så lite koll på sånt är bra att ha.

Huungg
2014-01-26, 02:10
Jag läste inte en sida. Köpte hem en app för 99 kr till mobilen och nötte den tills allt satt i ryggmärgen. Blev roligare att plugga så.

LeBron
2014-01-26, 02:15
Jag satt bara på bilskolan och körde testen, det mesta är logiskt och slog då och då upp boken när jag svarat fel.
Ja frågorna är väl lite konstiga i vissa fall och detta är väl en sån som kan komma.

+1.

Usch vad jag hatar såna frågor dock, vad i hela helvetet har dom med din bilkörning att göra? Vilken människa sitter seriöst och tänker på "oh men oj, om jag kör 10km för fort eller för segt så dör 10 extra människor per år"... Ta bort sånt onödigt bullsh*t och lär idioterna i trafiken någonting vettigt.

Exempel: 9/10 personer i trafiken fattar inte att när du ska göra en vänstersväng och det kommer trafik framifrån som också ska göra en vänstersväng så är det MAX TVÅ BILAR som ska köra fram samtidigt, j*vla idioter som inte kan köra bil och klumpar ihop trafiken.

ChuckTesta
2014-01-26, 02:16
Provat att googla frågorna?
Enklast är nog att göra som Albin säger ändå, satt mycket vid datorerna och verkligen nötte in de där frågorna till man kunde dom utan och innan.

Utan körskola blir det inte lätt att ta körkort om det är det du försöker..

lol'd

Jag har aldrig tagit någon lektion eller varit på bilskola, klarade teoriprovet och uppkörningen på första.

+1.

Usch vad jag hatar såna frågor dock, vad i hela helvetet har dom med din bilkörning att göra? Vilken människa sitter seriöst och tänker på "oh men oj, om jag kör 10km för fort eller för segt så dör 10 extra människor per år"... Ta bort sånt onödigt bullsh*t och lär idioterna i trafiken någonting vettigt.

Exempel: 9/10 personer i trafiken fattar inte att när du ska göra en vänstersväng och det kommer trafik framifrån som också ska göra en vänstersväng så är det MAX TVÅ BILAR som ska köra fram samtidigt, j*vla idioter som inte kan köra bil och klumpar ihop trafiken.

Va? Frågor som dessa är för att folk ska förstå vad det är dom håller på med.

ducedo
2014-01-26, 02:18
Jag körde igenom programmet Bonniers Trafikskola fyra gånger och skrev sedan teoriprovet. Långt ifrån alla rätt men inga problem med godkänt. Sunt förnuft räcker väldigt långt om man accepterar något enstaka fel såsom tolkning av parkeringsskylt och bromssträcka vid olika underlag.

http://korkortonline.se/images/p-tillaggstavla.png

Nu vet du svaret på den frågan.

LeBron
2014-01-26, 02:34
Jag körde igenom programmet Bonniers Trafikskola fyra gånger och skrev sedan teoriprovet. Långt ifrån alla rätt men inga problem med godkänt. Sunt förnuft räcker väldigt långt om man accepterar något enstaka fel såsom tolkning av parkeringsskylt och bromssträcka vid olika underlag.

Lägg denna på minnet. Mycket användbart!

ducedo
2014-01-26, 02:45
Lägg denna på minnet. Mycket användbart!

Även detta kan vara vettigt att läsa igenom:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datumparkering

Det finns ett par sådana frågor där "sunt förnuft" inte räcker till.

Kaelel
2014-01-26, 10:42
Det bästa sättet att plugga teori idag är via trafikskolaonline.se (http://www.trafikskolaonline.se/b/korkortsutbildning/20-steg-till-korkort/).
Hela teoriboken är uppdelad i 20 steg och i varje steg får man studiefrågor och övningar efter man har läst klart det.
I steg 18 kan du göra hur många teoriprovstester på 65 frågor som du vill, det finns även ett specifikt test på 30 frågor som endast berör vägmärken och sen finns det ett repetitionstest.
Dom flesta trafikskolor använder sig idag av denna sida istället för lösa teoriböcker, jag fick min kod när jag köpte mitt intensivpaket men jag antar att du kan köpa det på hemsidan.
Såhär (http://imgur.com/IPqhk6c) ser det ut.
Jag hatar att plugga men sättet som dom har lagt upp det på här gör det faktiskt nästan kul och allt fastnar mycket bättre, rekommenderar det starkt.

Hobbes
2014-01-26, 10:57

Skönt att veta jag inte bor i Sverige och kan möta dig i trafiken:D

ducedo
2014-01-26, 12:48
Skönt att veta jag inte bor i Sverige och kan möta dig i trafiken:D

Allting är relativt. Har jobbat som budförare flera år utan att vara med om något tänkbart problem. Däremot så kan jag inte svära på exakt hur många meter bromssträcka du har i olika underlag mer än en uppskattning utifrån min erfarenhet. Jag lyckades inte heller pricka rätt på "finn ett fel på bilden".

Har för mig att det fanns 65 frågor och jag satte 58 rätt eller något sånt. Långt ifrån alla rätt.