handdator

Visa fullständig version : Styrka och Volym..

PERSSONN
2014-01-25, 10:13
Om jag kör exempelvis squats,gör 5x5 på tung vikt
Och direkt efter kör 10x5 på lägre vikt och avslutar med dropset till failure,är mina 5x5 för styrka då onödiga ?

Paperbasket
2014-01-25, 10:16
Nej.

PERSSONN
2014-01-25, 10:28
Är inte träning till failure negativt för styrka?

Paperbasket
2014-01-25, 10:57
"När det gäller repetitioner så är frågan mest om man ska köra till failure eller inte. Träning till failure leder till att man får en förlängd återhämtningstid som kan leda till att man inte kan träna tillräckligt frekvent. Samtidigt så verkar träning till failure vara överlägset när det kommer till aktivering av satellitceller och möjligen kan det därför vara en bra idé att variera sin träning även när det gäller träning till failure eller inte."

[url]http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/[/url

Du kan ju alternativt pröva att köra 5x5 följt av andra övningar till failure efteråt. Frågan är om det för dig och mig som inte tävlar i något egentligen spelar en större roll vad man väljer.

PERSSONN
2014-01-25, 11:02
Okej vad bra ;) tack !

Animalisk
2014-01-25, 11:02
Är inte träning till failure negativt för styrka?

Som jag har uppfattat det så finns det ingen egentlig anledning att lära sin kropp att misslyckas om man vill bli så stark som möjligt.

Inga av de stora starka gossarna (SL,TL,Strongmen) genom historien har tränat till failure på regelbunden basis, förmodligen finns det bra anledningar till att det är så.

När det gäller att bygga volym så finns det de som tycker att TTF är bra medans andra inte tycker det, det är bara att testa och se vilken effekt det ger för dig.