Visa fullständig version : Mest förmånliga kreditkortet
Reser en del i jobbet och det blir ganska mycket pengar upp till 250k om året bara på hotell. Företaget ger alla anställda ett "first card" som är ett kreditkort med 60D kredit. allt för att vi anställda inte ska ligga ute med pengar i onödan. Dessutom har vi 25 öres rabatt på Preem med kortet.
Men det verka finnas riktigt många andra kort och säkert vissa som är mer förmånliga.
Ser gärna ett kort där man kan tjäna ihop till typ resor.
värt att tänka på är att företaget idag betala alla avgifter som är knutet till First card
dock finns det vad jag vet iaf dessa kort
Diners club
American Expresss
Statioil Master card
SAS Eurobonus card
Eurobonusprogrammet är inte speciellt förmånligt. Finns andra bolag med mycket bättre program. Flyger du när du reser? I så fall med vem och hur flyger du?
Har själv SAS Diners Club, men använder aldrig det. Har det endast för att komma in i lounger. Jag gör istället alla mina köp med OKQ8s kort. 1% tillbaka på alla köp, i pengar.
Sen är det väldigt få ställen, åtminstone i Sverige, som accepterar Diners och Amex.
Den här bloggen kan vara intressant:
http://www.flygmil.se/
själva flyget debiteras ofta företaget. annars är det betalning av hotell över hela världen som kan ge mig poäng.
Kan såklart tänka mig att använda kortet till daglig konsumtion också.
själva flyget debiteras ofta företaget. annars är det betalning av hotell över hela världen som kan ge mig poäng.
Kan såklart tänka mig att använda kortet till daglig konsumtion också.
Gå med i internationella hotellprogram: Om du resor och bor på större hotell är det väl värt att gå med i något av hotellprogrammen – exempelvis Hyatt, Starwood, Hilton eller motsvarande. Visst, många flygbolag ger flygmil direkt av att stanna på dessa hotell – men ofta är värdet större att gå med i hotellprogrammet, och sedan konvertera hotellpoängen till flygmil. Det gäller dock att vara försiktig – kontrollera noga att hotellpoängen kan konverteras till rätt flygmil, och att konverteringsfaktorn är såpass bra att man tjänar mer än att boka vistelsen direkt till sitt flygbolag. En fördel med poäng som konverteras är förstås flexibiliteten – man kan konvertera till valfritt bolags flygmil först när man behöver dem. Dessutom får man privilegier på hotellen i sig om man samlat tillräckligt med hotellpoäng. Tänk förstås på princip nummer ett – att inte sprida ut poängen. Om du har 30 hotellnätter per år, och fördelar dem på 5 hotellkedjor, så kommer ingen av programmen ge privilegier eller ens nå upp till kritisk massa för att konvertera till flygmil. Om du istället lyckas spendera de 30 nätterna på en eller två hotellkedjor – då får du några privilegier i båda programmen och förhoppningsvis tillräckligt med poäng för att konvertera till flygmil.
- http://www.flygmil.se/category/flygmil/
Jag har själv inte erfarenhet av att samla på mig flygmil men det här låter intressant.
En annan variant är att använda ett vanligt visa (ex okq8) med 1% återbäring på allt.
R Scarpa27
2014-01-23, 21:18
cash is king.
http://www.atlanticfilm.se/pics/covers/1151_BigPackshotFront.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.