Visa fullständig version : Källor till Mättat/Omättat!
Har sökt igenom forumet ett tag nu men inte hittat något riktigt klargörande på vad man ska hålla sig till för mat för att få sig rätt fetter..och vad man ska undvika..
Fiskolja tar jag redan...
Lax käkar jag varje dag..
Smör tar jag aldrig
Hasselnötter blir det ibland..
Alla nötter är bra nästan, valnötter är bäst..men va fan!! det måste ju finnas mer livsmedel som innehåller omättade fetter?
vilka är dom största bovarna?
alltså livsmedel med mycket mättade fetter?
jag vet ju smör och all sån skit..
Finns det något livsmedel som de flesta tror innehåller "bra fetter" men som egentligen innehåller mer andel "omättat" ??
hur är det med nyttigheten i enkelomättat och fleromättat?
finns det ännu fler typer?
sammanfattningsvis..
mer förslag på livsmedel med stora innehåll av omättade fetter och tips på livsmedel som man ska undivka..
och hur fleromättat och enkelomättat håller sig i nyttighets skalan?
eftersom jag frågar, vill jag förbättra min insulin känslighet till det bättre..
tackar
Makrill tror jag innehåller nyttiga fetter, har jag rätt?
Originally posted by karrl
Makrill tror jag innehåller nyttiga fetter, har jag rätt?
ja du har rätt fett i fisk är nyttigt.
äter du lax alla dagar? stackare...gott är det men inte 365 fagar om året.
Du skippar mättat fett genom att steka i olja istället för smör.
Använd beccel på mackan istället för vanligt smör.
Byt ut osten emot skinka eller använd en magrare ost t.ex
västan 10% eller 5%.
//Garnax
Stek inte i olja stek i teflon. Blir 300 ggr finare kött av det också, bräns aldrig och man diskar ur stekpannan på 10 sekunder.
Min bästa vän :love:
Jag tror att svaren på många frågor finns här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6278
I denna tråden finns också bra exempel på att man inte bara skall äta fleromättat fett:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20489&highlight=linfr%F6olja
Mycket fleromättat fett ställer högre krav på att man får i sig ordentligt med antioxidanter.
Tackar Sverker och ni andra!
King of fat!
Har köpt mig en burk valnötter..
Vansinningt goda!!!
följande innehåll...
Näringsvärde per 100 g:
Kolhydrater: 7,0 g varav sockerarter: 2,6 g
Fett: 65,2 g varav mättat fett: 2,6 g
Protein: 15,2 g
Kcal/Kj: 676 kcal/2790 kJ
Detta måster väl vara perfekt om man deffar o vill pusha på fettförbränningen lite..att ta ett par valnötter om dagen..
okej..mycket valnötter kanske..:hbang:
Eller har jag missat nått?
Typ att det ger en sjuhelvetes utsöndring av"karbokemiskt-dryhardid-boklymid" som försämrar fettförbränningen och gör livsmedlet värdelöst om man vill förbränna fett... :laugh:
"u need fat, to burn fat" :whipped:
Originally posted by Spike
Stek inte i olja stek i teflon. Blir 300 ggr finare kött av det också, bräns aldrig och man diskar ur stekpannan på 10 sekunder.
Min bästa vän :love:
Fett är ju en smakhöjare, smakar klart godare stekt i olja/margarin än utan, men det är väl en smaksak iof, har dock aldrig hört någon inte tycka det.
Lite fett behöver man ju trots allt få i sig så veg-olja kan ju vara bra att steka i ändå.
Originally posted by Hoffa
Detta måster väl vara perfekt om man deffar o vill pusha på fettförbränningen lite..att ta ett par valnötter om dagen..
okej..mycket valnötter kanske..:hbang:
Eller har jag missat nått?
Typ att det ger en sjuhelvetes utsöndring av"karbokemiskt-dryhardid-boklymid" som försämrar fettförbränningen och gör livsmedlet värdelöst om man vill förbränna fett... :laugh:
"u need fat, to burn fat" :whipped:
Nädå.... valnötter är bara bra. Innehåller ca 12 % linolensyra, Omega-3. Sedan kommer lite protein, fibrer, kalium, krom och annat smått och gott.
King Grub
2004-03-17, 07:29
Enda problemet med nötter på en deff är att de trots allt är väldigt kaloririka, och samtidigt lättätna, så det gäller att ha lite koll så energiintaget inte skenar iväg. :)
Originally posted by King Grub
Enda problemet med nötter på en deff är att de trots allt är väldigt kaloririka, och samtidigt lättätna, så det gäller att ha lite koll så energiintaget inte skenar iväg. :)
Det är karraktärsdanande att ha en påse nötter på kontoret, men bara äta 50 gram om dagen.
...bara en till... å en till...
/adde
Nu har du ju redan fått svar men för att göra det hela enkelt så finns det ju stora mängder mättat fett i det mesta animaliska fettet samt i en del tropiska vegetabiliska fetter såsom palmolja och kokosolja. Nackdelarna är ju att detta är ett mycket stabilt fett som kroppen tycker är utomordentligt att lagra som kroppsfett till ett senare tillfälle, att det försämrar insulinkänsligheten och inte höjer förbränningen så mycket... till fördelarna hör väl en evetuell höjd testosteronproduktion.
Det enkelomättade fettet brukar det ju finnas mycket av i princip alla vegetabiliska fetter, det är inte livsnödvändigt som dom fleromättade fetterna men har ändå hälsofördelar som det mättade saknar, även denna typ av fett kan höja testosteronproduktionen.
Detta fett är även det ganska stabilt och tål en del värme utan att för den skull vara lika onyttigt som det mättade fettet.
De fleromättade fetterna måste vi få i oss pga att kroppen inte själv kan tillverka några omega3- och omega6fettsyror, som ingår i de fleromättade fetterna, fet fisk innehåller en hel del omega3 men när det gäller vegetabiliska källor är det sämre och det mesta fleromättade fettet är väldigt rikt på omega6 men fattigt på omega3, undantaget linfröolja.
Denna typ av fett är väldigt ostabilt och tål inte värme bra och härsknar lätt, det lämpar sig därför inte till alla typer av matlagning, det bör förvaras långt ifrån värme, syre och solljus och kroppen undviker helst att lagra det.
Källor till dom mättade fetterna är alltså animalier, mejeriprodukter och tropiskt vegetabiliskt fett.
Enkelomättat fett finns väl i dom flesta vegetabiliska oljor men bla i stora mängder i olivolja.
Fleromättat fett finner du i vegetabiliska oljor och en del fet fisk, fisken och linfröna innehåller stora mängder omega3, rapsolja innehåller en hel del men annars är det ont om omega3 i de vegetabiliska oljorna som istället är rika på omega6, till de mer extrema omega6källorna hör solrosolja.
Vad jag har förståt det som så är fiskolja ett lämpligare val om du vill äta det som tillskott eftersom denna redan från början innehåller de hälsosamma ämnen de flesta är ute efter, medans kroppen själv måste tillverka dessa ifrån linfröoljan. En eventuell fördel med linfröoljan skulle ju kunna vara att den naturligt är "renare" än fiskoljan, och därför har bättre hållbarhet, men hur det är med det egentligen vet jag inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.