handdator

Visa fullständig version : Är crossfittarna de nya discogymmarna?

iddqd
2014-01-23, 12:34
Crossfit har ju blivit trendigt som fan numera och fler och fler gym erbjuder "WOD-klasser" och köper in svintjocka jävla traktordäck till bumper plates för att dra nytta av trenden. Överallt ser man hipsters i tights svinga kettlebells i en jävla fart. Utifrån vad jag läst på forumet verkar situationen vara ungefär densamma i hela landet (åtminstone i de större städerna). Samtidigt tycker jag att jag ser färre discogymmare nu för tiden, så det kan vara så att en trend ersatts av en annan. När jag tänkte lite mer på det så insåg jag att det faktiskt finns en hel del likheter mellan de två grupperna så jag tänkte rabbla upp några av dem här och se om ni håller med. Någon kommer säkert ta illa upp men det skiter jag i.

Discogymmaren spenderar väldigt lite tid på att göra tunga basövningar, framför allt knäböj. Anledningen är att han läst att man får lika bra resultat med isolationsövningar (men egentligen är det mest för att det är jobbigt).
Crossfittaren spenderar väldigt lite tid på att göra tunga basövningar, framför allt bänkpress. Anledningen är att han läst att det inte är funktionellt (men egentligen är det mest för att det är jobbigt).

Discogymmaren cheatcurlar.
Crossfittaren gör kippade pull-ups.

Discogymmaren har på sig ett alldeles för stort GASP-linne och tror att han ser ut som Branch Warren. Han ser inte ut som Branch Warren.
Crossfittaren har på sig ett par tights som kanske hade sett bra ut om han hade haft ett par tyngdlyftarben. Det har han inte.

Discogymmaren har dragremmar som han använder konstant, även när det inte finns en chans att greppet ska svika (men det ser tufft ut).
Crossfittaren använder krita så fort han ska lyfta något, även om det inte behövs (men det ser tufft ut).

Discogymmaren kan ungefär en miljard varianter på curls som han gärna visar upp i gymmet. Han vet inte varför någon av dem är bättre än någon annan, men det ser tufft ut.
Crossfittaren kan ungefär en miljard varianter på ryck och stöt som han gärna visar upp i gymmet. Han vet inte heller varför han gör dem, men det ser tufft ut .

Discogymmarens bästa informationskällor är en skitstor kille på gymmet (han bänkade 200 kg en gång har han sagt) och T-Nation.
Crossfittarens bästa informationskälla är en Cert I-coach på boxen som är jävligt fit (han gjorde Grace på 3 minuter en gång har han sagt) och Crossfit.com.

Tankar?

MasterChief
2014-01-23, 12:45
Det gäller väl även, i seriositetens anda, att rada upp olikheterna? Överlag är Crossfit rätt jobbigt, vilket discobyggning inte är. Sedan har de ju helt olika mål, där discobyggaren är ute efter en "beachkropp" och crossfittaren vill vara förberedd för zombieinvasionen (typ).

De crossfittare jag stött på är inte discobyggartypen faktiskt.

olwe
2014-01-23, 12:45
Av det jag sett är det två helt olika demografier. Ungefär hipster vs paradise hotel.

Sen måste jag bara påpeka att bänk inte är speciellt jobbigt i jämförelse med crossfit. Om något så är ju det mest knasiga med crossfit att alla övertränar och skadar sig.

Men en trend är det ju helt klart. Var discobyggaren trendig?

Loke
2014-01-23, 13:00
Styrkelyftaren spenderar väldigt lite tid på att göra komplexa övningar, framför allt ryck. Anledningen är att han läst att det är mest teknik och ingen styrka (men egentligen är det mest för att han är för stel).

Styrkelyftaren böjer grunt.

Styrkelyftaren smörjer in sig från topp till tå med magnesium och babypuder. Han tycker han ser hård och seriös ut, men egentligen blir han bara väldigt vit.

Styrkelyftaren har bälte på sig jämt, inklusive i bänkpress.

Styrkelyftaren tränar knäböj, frontböj, stoppböj, stoppböj med count, böj med kedjor och böj med gummiband. Mest för att nån amerikansk lyftare gör det, och böj med kedjor ser ju skittufft ut.

Styrkelyftarens bästa källa är kolozzeum. Där finns det nån jätteskäggig kille som har markat 375.

iddqd
2014-01-23, 13:11
Det gäller väl även, i seriositetens anda, att rada upp olikheterna? Överlag är Crossfit rätt jobbigt, vilket discobyggning inte är. Sedan har de ju helt olika mål, där discobyggaren är ute efter en "beachkropp" och crossfittaren vill vara förberedd för zombieinvasionen (typ).

Seriositet? Jag tror du missat poängen med tråden *screwy*
Skillnaderna tycker jag att man får höra rätt mycket om, framför allt från crossfittare. Sen så är det ju så att även målen kan variera med trenderna (vem fan brydde sig om zombies för några år sen?), och jag tror att många crossfittare är mer ute efter en beachkropp än att vara förberedda för zombieinvasionen.

Sen måste jag bara påpeka att bänk inte är speciellt jobbigt i jämförelse med crossfit. Om något så är ju det mest knasiga med crossfit att alla övertränar och skadar sig.

Men en trend är det ju helt klart. Var discobyggaren trendig?
Poäng. Själv brukar jag inte se crossfittare träna särskilt idiothårt, men det kanske förekommer oftare på de mer renodlade "boxarna".

Lite trendig var han nog. Han sågs nog som coolare förr i tiden i alla fall.

Styrkelyftaren spenderar väldigt lite tid på att göra komplexa övningar, framför allt ryck. Anledningen är att han läst att det är mest teknik och ingen styrka (men egentligen är det mest för att han är för stel).

Styrkelyftaren böjer grunt.

Styrkelyftaren smörjer in sig från topp till tå med magnesium och babypuder. Han tycker han ser hård och seriös ut, men egentligen blir han bara väldigt vit.

Styrkelyftaren har bälte på sig jämt, inklusive i bänkpress.

Styrkelyftaren tränar knäböj, frontböj, stoppböj, stoppböj med count, böj med kedjor och böj med gummiband. Mest för att nån amerikansk lyftare gör det, och böj med kedjor ser ju skittufft ut.

Styrkelyftarens bästa källa är kolozzeum. Där finns det nån jätteskäggig kille som har markat 375.

:d

MasterChief
2014-01-23, 13:18
Seriositet? Jag tror du missat poängen med tråden *screwy*
Skillnaderna tycker jag att man får höra rätt mycket om, framför allt från crossfittare. Sen så är det ju så att även målen kan variera med trenderna (vem fan brydde sig om zombies för några år sen?), och jag tror att många crossfittare är mer ute efter en beachkropp än att vara förberedda för zombieinvasionen.

*screwy* på dig själv. Detta är ett seriöst ämne. Jämför en crossfitta med en discobyggare IRL så får du se på seriösa angrepp på din person. :d

Krampus
2014-01-23, 13:31
Nej.

Snubben
2014-01-23, 13:32
Jag vill nästan påstå att man kan urskilja två typer av grupper som tränar i enlighet med crossfot.

- Den typiska discobyggaren, den som hoppar på trenderna och egentligen bara kör men det blir så dåligt då den "vill göra det" men glömmer så mycket annat som är viktigt (benträning, kost, vila etc)

- Den som vet vad den gör. Här identifierar man dom som kör ryck, knäböj, marklyft, woddar etc. men som har ett helt annat fokus vilket också märks. Ingen penismätning, inget skryt utan ren glädje över att bara träna.

4623
2014-01-23, 13:34
Jag vill nästan påstå att man kan urskilja två typer av grupper som tränar i enlighet med crossfot.

- Den typiska discobyggaren, den som hoppar på trenderna och egentligen bara kör men det blir så dåligt då den "vill göra det" men glömmer så mycket annat som är viktigt (benträning, kost, vila etc)

- Den som vet vad den gör. Här identifierar man dom som kör ryck, knäböj, marklyft, woddar etc. men som har ett helt annat fokus vilket också märks. Ingen penismätning, inget skryt utan ren glädje över att bara träna.

De jag känner som håller på med crossfit, seriös som oseriös är väldigt måna om att berätta detta på sociala medier.

Snubben
2014-01-23, 13:38
De jag känner som håller på med crossfit, seriös som oseriös är väldigt måna om att berätta detta på sociala medier.

Då kanske de är i mellanfasen mellan 1 o 2:an. Håller på att mogna som en fräsch avokado? :)

Jag har haft "turen" att de som jag stöter på eller umgås med som tränar crossfit är mer intresserade av att prata träning och hur det funkar än att på något sätt skryta eller jämföra, alla bidrar med olika tankar och idéer.

Men när jag gick på en öl och träffade några andra som de tränade med.. *gah!*

Man and Machine
2014-01-23, 13:40

Håller helt med om indelningen dock tycker jag precis som 4623 säger att båda kategorierna har ett sjukligt behov att berätta hur bra crossfit är, att dom håller på med det och gärna en tshirt som skriker ut detta budskapet på gymmet.

frambogir
2014-01-23, 14:02
http://wholewodworld.files.wordpress.com/2013/11/59c5mwd.png

bubbe
2014-01-23, 14:04
Nej,

I övrigt håller jag med Loke.

filmjölk
2014-01-23, 14:04
Utan att eg. ha belägg så handlar väl crossfit i första hand om att få en snygg kropp, precis som discobyggning. Det är tights eller hotpants och sport-bh, snygga vältränade kroppar och den där funktionaliteten, uthålligheten och styrkan är något man får på köpet.

Armed Dingo
2014-01-23, 14:08

Måste hålla med. Crossfit är jobbigt på ett annat sätt än styrketräning, det kräver mer kondition och det är roligt på ett annat sätt. Om du kör bänk och ditt max är 3 reps, så kan du inte få upp en 4de hur mycket du än vill. I crossfit så kan du hålla ut 10 sekunder till om du bara ger dig fan på det. Sånt är roligt!

Angående tights och liknande så har du rätt, det känns väldigt "seriöst" med crossfit.

Känns inte som att crossfit har snott medlemmar från discogymmarna, utan crossfit har fått folk som inte tränade förr att börja träna. Det är en folklig medelklass sport (även om de som kör det verkar tro att de kommer bli super-atleter av det).

rooz
2014-01-23, 14:30
Ibland undrar jag om majoriteten av medlemmarna på kolo ens tränar? med svaren i denna tråd så verkar det inte så.

Frank Slater
2014-01-23, 14:39
Skillnade är att discobyggare inte är något man kallar sig utan självironi, det är ett rent skällsord som vissa blir titulerade. Crossfit är ett koncept med utövare som själva kallar det för crossfit och som håller till på egna "boxar". Utom några få envisa amatörer som kör några hemgjorda wodar på vanliga gym för att de inte har råd att träna på crossfit-box.

Nitrometan
2014-01-23, 14:53
Ibland undrar jag om majoriteten av medlemmarna på kolo ens tränar? med svaren i denna tråd så verkar det inte så.

Do you even lift, bro?

http://31.media.tumblr.com/fd552622cc0d5aca482e43f037dc7027/tumblr_mfz51rWDPC1s29wmxo2_r1_500.jpg

Oxe
2014-01-23, 23:00
Skillnade är att discobyggare inte är något man kallar sig utan självironi, det är ett rent skällsord som vissa blir titulerade. Crossfit är ett koncept med utövare som själva kallar det för crossfit och som håller till på egna "boxar". Utom några få envisa amatörer som kör några hemgjorda wodar på vanliga gym för att de inte har råd att träna på crossfit-box.

Jag var en klockren discobyggare för om åren när det såg ut som jag tränade, det var tungt som fan.

Dom ända som trodde att jag var självironisk var halvmesyrerna som tränade ben och skulle vara så jävla hardcore med sina tungaböj, och hade ändå sämre ben än en annan...

Nitrometan
2014-01-24, 12:40
Hmm. tittar man på vad som sägs om crossfittornas klädsel så verkar Konstantin Konstantinovs vara en klockren crossfitta,.

Dw1rLuCU_8I

drakfelt
2014-01-24, 12:45
Nitrometan

Ja, dessutom är allt över 10 repetitioner i marklyft crossfit.

Nitrometan
2014-01-24, 12:56
Hmmm. Och jag som trodde att allt över 5 reps, oavsett övning, var kråssfitt.

Sen kör han ju svingar i klippet också. Typisk CF.

newb123
2014-01-24, 12:59
Nitrometan

Ja, dessutom är allt över 10 repetitioner i marklyft crossfit.

Du är crossfit för att du har text på tishan på avatarbilden. Även om det nu råkar stå Eleiko.

Nitrometan
2014-01-24, 13:01
Du är crossfit för att du har text på tishan på avatarbilden. Även om det nu råkar stå Eleiko.

Det står Eleiko på väggen i Konstantins kråssfitt-båcks-gym också.

Det är en kod.

Eleiko är crossfit på samma sätt som foliehattar är antenner som gör det lättare för FRA att övervaka våra tankar.

Piranha
2014-01-24, 13:34
Nej.

De nya Discobyggarna är Instagram-byggarna.

Crossfittarna är en helt ny mutation.

Nitrometan
2014-01-24, 13:36
De nya Discobyggarna är Instagram-byggarna.
This.

Så sant.

Loke
2014-01-24, 14:00
I ett exemplar av friskispressen från 80-talet hittade jag en artikel om författaren Sven Lindqvist (som skrev boken "bänkpress") där han berättar om hur han upptäckte styrketräningen, eller bodybuilding som de kallade det. Han känns som en tidig crossfittare. Han tränade för träningens skull, inget annat.

Här är ett citat:

"Jag som alltid har älskat ansträngning har här funnit vad jag söker i dess renaste form, alla ansträngningars prototyp och urform. En ansträngning utan avsikt, utan ändamål, avskalad allting utom sig själv."

Och det tror jag beskriver väldigt bra vad crossfit handlar om. En jakt på någon form av grundläggande ansträngning. Det är ju en del av någon sorts "back to basics"-filosofi som funnits det senaste årtiondet. Sven Lindqvist gjorde nog inte träning som påminde om crossfit (utan snarare typisk byggarträning), men han verkar helt klart ha tränat med en attityd som hör hemma i crossfit.

Det är dessutom lite roligt att detta står just i friskispressen på 80-talet. Friskis var ju vid den här tiden ganska emot "gymmande" för man ansåg att det var otrevligt och kroppsfixerat. På senare år har gymmen blivit friskis mest populära del, inte minst sedan man börjat anamma vissa crossfitliknande tankar...

Hackenschmidt
2014-01-25, 00:46
Jag gillar att driva med crossfit, men egentligen tycker jag det är rätt coolt.

En sak som jag tänkt på utifrån mina egna observationer; Crossfit-tjejer sticker ofta ut genom att de är riktigt vältränade. De tjejer på mitt gym som sysslar med crossfit är över lag i bättre form, starkare och snyggare än resterande gymtränande tjejer (jättestort gym).
Killarna däremot är mer normaltränade, som en genomsnittlig gymtränande.
Varför? Kanske för att tjejer som inte kör crossfit i lägre grad lyfter tungt och crossfit har fått dem att uppnå mer av sin potential? Gymkillarna ligger ju alltid och försöker maxa i bänkpress ändå så skillnaden kanske inte blir lika stor där?

Kanske ligger något i citatet "Crossfit; makes women hot and keeps men weak".

BelowAverage
2014-01-25, 01:06
De värsta idioterna har försvunnit från gymmet jag tränar nu.
De crossfittare jag ser är jäkligt tränade och duktiga.

mangemani
2014-01-25, 02:21
hmm, nej, jag tror nog discobyggarna tom står över crossfittarna, discobyggarna vet man ju vad de håller på med, dvs tränar överkroppen, men crossfittarna vet man liksom inte vad de håller på med, ser bara wierd ut=/

Hackenschmidt
2014-01-25, 14:16
hmm, nej, jag tror nog discobyggarna tom står över crossfittarna, discobyggarna vet man ju vad de håller på med, dvs tränar överkroppen, men crossfittarna vet man liksom inte vad de håller på med, ser bara wierd ut=/

Detta verkar vara tänket, men jag ser många crossfittare som gör (snygga) olympiska lyft, så jag håller inte med riktigt. Jag kanske har haft tur med mina crossfittare? Fast de är ungefär 5% av populationen på mitt gym och tar upp 25% av utrymmet så där är väl allt som vanligt...

Alexton
2014-01-25, 14:48
Hackenschmidt

Finns rätt många olika sätt att utöva crossfit. Jag har varit på 3 "center" och tittat när diverse vänner försökt frälsa mig inom den enda vägen. 2 av de vännerna har nu dragit på sig skador och kan inte längre crossfitta.

Den tredje kör mycket explosiv träning men inte sådär ryckigt som många andra gör, de har dagar då de mest nöter teknik i lyften på mycket låg vikt.

Hackenschmidt
2014-01-25, 14:53
Ja jo, jag håller med. Mitt första intryck av Crossfit kom från youtube-videos och därmed blev min syn på det hela att de var dumma i huvudet. Men nu har den nyanserats lite.
Det är väl som allt annat, med en tillräckligt stor population kommer det finnas massa idioter och de syns oftast mest.
Å andra sidan, jag har aldrig varit på en riktig "box", det kanske är så att coacherna hetsar höggravida otränade kvinnor att köra maxreps i ryck på tid. :(

mangemani
2014-01-25, 15:10
Detta verkar vara tänket, men jag ser många crossfittare som gör (snygga) olympiska lyft, så jag håller inte med riktigt. Jag kanske har haft tur med mina crossfittare? Fast de är ungefär 5% av populationen på mitt gym och tar upp 25% av utrymmet så där är väl allt som vanligt...

jaha, det finns de som kör olympiska lyft med, det visste jag faktiskt inte.
men min erfarenhet utav dessa nissar är långt ifrån lika med din erfarenhet då.
mitt gamla gym övergick allt mer och mer till crossfitt och är idag ett 100% crossfitt gym, då jag slutade där så var det typ enbart folk som till synes såg ut att bete sig som apor, hängde i allt de såg, gjorde konstiga lyft, plockade upp bollar kastade och plockade upp igen, sprang mellan olika ställen som tokar och växlade med någon konstig övning, hoppa jämfota upp på pallar och gud vet vad hur allt har utvecklats till sen jag slutade där.
det är min erfarenhet utav dessa crossfittare.
gymmet har losat enormt mycket folk pga deras geniala ide att ändra på allt och göra om gymmet till crossfitt.

amini
2014-01-25, 16:45
Jag gillar att driva med crossfit, men egentligen tycker jag det är rätt coolt.

En sak som jag tänkt på utifrån mina egna observationer; Crossfit-tjejer sticker ofta ut genom att de är riktigt vältränade. De tjejer på mitt gym som sysslar med crossfit är över lag i bättre form, starkare och snyggare än resterande gymtränande tjejer (jättestort gym).
Killarna däremot är mer normaltränade, som en genomsnittlig gymtränande.
Varför? Kanske för att tjejer som inte kör crossfit i lägre grad lyfter tungt och crossfit har fått dem att uppnå mer av sin potential? Gymkillarna ligger ju alltid och försöker maxa i bänkpress ändå så skillnaden kanske inte blir lika stor där?

Kanske ligger något i citatet "Crossfit; makes women hot and keeps men weak".

håller med, heta e de