Visa fullständig version : Uppehåll med träning.. resulterar vad?
NoPainNoGains
2014-01-22, 23:48
Hej.
Jag har tränat dåligt på senaste. Blivit lite fetare o så.. Men det är inte ett direkt problem då jag har bra gener för att förlora fett.. (har lyckats med det innan smärtfritt)
Men jag ville fråga er lite äldre som har tränat för en längre tid.
Har ni någonsin haft ett uppehåll på längre än en månad?
Vad händer? Minskas muskelmassan drastiskt eller tar det ett tag?
Och en till fråga..
Kan man få tillbaka den "bort tappade" muskelmassan snabbare än vad det tog första gången?
Tacksam för svar! :)
Må väl.
bighulken
2014-01-23, 00:10
muskelminnet....lättare att få tillbaka nåt man haft en att bygga upp nytt.
men träningsvärken kan bli fin den efter ett tag.....lol.
ett par månader hit eller dit,gör inte så mycket,om du tränat ett par år.
jag har kört ett gäng år,och haft lite små uppehåll på ett par månader.har inte märkts så mycket (tycker jag då).
men i stället tränat annat då.
man tappar ju succesivt men första 1-2 månaderna är ju "värst, man tappar trycket, glukogen osv... detta är ju det som kommer först tillbaks när man börjar igen
Minimjölk
2014-01-23, 09:12
Ha ha, jag har ett ca långt 5år uppehåll utan träning och riktigt dålig kost efter att tidigare ha tränat frekvent under 12-15år och ätit strikt.
Tidigare var jag förstörd om jag fick ett uppehåll på en vecka eller så eller missade fylla på protein var tredje timme... (Those were the days)
I stora drag är det så här jag upplevt det hela:
Första veckan: tappade det berömda trycket.
Första månaderna: Muskulärt kände jag mig på samma nivå som ovan men när jag körde pass var jag märkbart (10-20%) svagare pga ovana?
Efter ett år eller så började det synas på mig att jag inte var lika vältränad som tidigare.
Efter två till tre år började fettmängden öka och ffa muskelmassan på rygg,bröst och armar minskade, benen samt en del av V-formen hölls hyffsat intakta. jag hade dagar när jag i spegeln såg vaskulär och muskulös ut.
Efter 5år har fettmängden gått upp ytterligare och V-formen är sämre. Har dock ungefär samma vikt som när jag slutade träna(strax under de 100kilona). Får fortfarande förvånande kommentarer från folk som tror att jag fortfarande tränar! Faktum är att fler påpekar att de tror att jag tränar idag än när jag faktiskt tränade som mest.
Det allra roligaste är när jag då och då får ett tryck och kör några pass. är såklart rejält svag på första passet (-30-40% jämfört med min topp) men får kontakt med musklerna och pump redan på första passet och en grym känsla i kroppen dagarna efter (plus träningsvärk såklart). Sedan ökar jag vikterna supersnabbt och jag känner från dag till dag hur musklerna kommer tillbaka. Detta talar om för mig att den dagen som för övrigt är i nära antågande som jag börjar träna seriöst igen så kommer det troligtivs gå hyffsat snabbt att komma upp till 90% av där jag var tidigare, de sista 10% struntar jag i då jag inte längre lever för träningen.
För min del tog det första gången många år innan träningen började synas och jag fick de resultat jag ville. Det verkar då även som att det tar många år innan jag helt tappar det jag en gång hade med samt att jag hyffsat enkelt kan få tillbaka det. Har man en gedigen träningsbakgrund har jag svårt att se att ett kortare uppehåll på några månader förstör alltför mycket. Snarare tvärtom, under det första halvåret blev jag kvitt många/alla av de krämpor och besvär jag hade mere eller mindre konstant under min träningsepok.
under det första halvåret blev jag kvitt många/alla av de krämpor och besvär jag hade mere eller mindre konstant under min träningsepok.
Får man fråga vilka krämpor och besvär?
I stora drag är det så här jag upplevt det hela:
Första veckan: tappade det berömda trycket.
Första månaderna: Muskulärt kände jag mig på samma nivå som ovan men när jag körde pass var jag märkbart (10-20%) svagare pga ovana?
Det allra roligaste är när jag då och då får ett tryck och kör några pass. är såklart rejält svag på första passet (-30-40% jämfört med min topp) men får kontakt med musklerna och pump redan på första passet och en grym känsla i kroppen dagarna efter (plus träningsvärk såklart). Sedan ökar jag vikterna supersnabbt och jag känner från dag till dag hur musklerna kommer tillbaka. Detta talar om för mig att den dagen som för övrigt är i nära antågande som jag börjar träna seriöst igen så kommer det troligtivs gå hyffsat snabbt att komma upp till 90% av där jag var tidigare, de sista 10% struntar jag i då jag inte längre lever för träningen.
Kunde knappt sagt det bättre själv.
Efter någon vecka så ser man skillnaden visuellt, sen står man still ett bra tag innan det börjar synas igen. Och komma tillbaka brukar gå snabbt, 1 vecka + 1 vecka för varje månad jag varit borta verkar stämma rätt så bra för mig.
krubkungen
2014-01-23, 10:20
Intressant Minimjölk! Kan man fråga vad som fick dig att totalt sluta med styrketräning?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Minimjölk
2014-01-23, 12:19
Det var inget uttalat beslut från min sidan men i takt med att barnen tog mer tid, jobbet blev mer krävande och jag hittade andra hobbies vid sidan av tränade jag mer sällan vilket gjorde att jag inte längre utvecklades som jag ville. Det var inte längre lika kul som det tidigare varit och jag prioriterade ned det. När jag då dessutom mådde lika bra eller bättre utan träning så var det svårt att motivera sig att gå upp kl 04.00 för att hinna med ett halvförkylt pass.
Jag hade tidigare problem med en trasig armbåge, ett knä som ömmade ibland och ffa hade jag rätt ofta problem med sträckningar i nacken. Lägg därpå konstant träningsvärk som hämmade mig i övriga livet, muskelinflammationer och på natten avdomnade armar.
Allt detta upphörde ett tag efter att jag slutade träna.
Är absolut inte anti-träning utan kommer sätta igång igen inom kort men på en mer sansad motionärnivå som med enkelhet går att kombinera med resten av min vardag.
Jag kan med facit i hand titta tillbaka och se hur mycket av mina övriga utveckling som kan ha hållits tillbaka pga mitt träningsfokus. jag tror inte det är en slump att många andra sidor hos mig började utvecklas först när jag släppte träningsnojan. Kan så klart bero på andra faktorer med men tänker man konstant på träning, mat mm är det lätt att man inte orkar med så mycket mer.
PureWhey
2014-01-23, 12:56
Minimjölk
Vad är det du nu i efterhand kan tycka att du missat under tiden du tränade mycket?
Minimjölk
2014-01-24, 12:57
Rent konkret:
Mer tid för träning= mindre/ingen tid för andra hobbies
Träningen tog så mycket tid så om jag istället jobbat på min karriär hade jag säkert kunna vara 5år längre fram i min utveckling där.
Har sedan jag slutat träna återupptagit hitta nya hobbies likt investerande, hifi,musik, börjat musicera och sjunga själv, film , allmänt pulande...
Valde bort vissa resor pga det störde mina träningsrutiner.
tackat nej till en del godsaker och mat.
Fick ett för inrutat liv med mindre flexiblitet.
Tvingade mig då och då träna mot min vilja när jag hellre gjort annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.