Visa fullständig version : Behöver man träna ben när man tränar löpning?
Kort sagt: Min tanke är att styrketräna tre dagar i veckan: ett pass med fokus på bröst, ett pass med fokus på rygg, ett pass med mest bröst och lite rygg.
Utöver det kommer jag konditionsträna två gånger i veckan med ett distanspass (över en mil) och ett hårt intervallpass.
Behöver jag trycka in benträning i något av mina styrketräningspass, eller är det fullt tillräckligt med löpningen för att benmusklerna ska fortsätta vara lagom muskulösa i förhållande till överkroppen? Tänker mest utseendemässigt.
Hur kommer min prestation i t.ex. knäböj påverkas om jag tar all min benträning genom löpning? Kommer benen fortfarande vara starka i knäböj, eller kommer de vara lika dåliga på det som om jag inte bentränat alls?
Ja, du måste träna ben och slutar du att träna ben så kommer du att förlora det du har byggt upp.
Musklerna anpassar sig till det dom blir utsatta för.
Att springa har f.ö negativa effekter när det kommer till muskeltillväxt.
Linjedomarn
2014-01-21, 21:58
På sikt kommer din överkropp bli större än dina ben och det kommer med allra största sannolikhet se skevt ut, om du bedriver någon vettig träning på överkroppen det vill säga.
Du kommer inte bli starkare i knäböj utav löpningen om du inte är helt otränad och varit helt inaktiv ett bra tag. Du kommer förmodligen bara bli sämre på det då du inte övar in rörelsen.
Jag skulle rekommendera att i alla fall lägga in ett benpass i veckan, behöver inte vara något super pass utan räcker med lite böj.
alexander96
2014-01-21, 22:03
Detta kanske kan vara intressant. :)
http://www.sportidrott.se/articles/view/trana-explosiv-styrka-for-lopningens-skull
Att springa har f.ö negativa effekter när det kommer till muskeltillväxt.
Det är ju det som är charmen med hela trudelutten? Annars är det ju ingen utmaning att bli vältränad. *facepalm* Begreppet "vältränad" bör dessutom inte innefatta de som endast tränar styrke eller endast tränat kondition, utan de som är bäst allround-tränade.
På sikt kommer din överkropp bli större än dina ben och det kommer med allra största sannolikhet se skevt ut, om du bedriver någon vettig träning på överkroppen det vill säga.
Du kommer inte bli starkare i knäböj utav löpningen om du inte är helt otränad och varit helt inaktiv ett bra tag. Du kommer förmodligen bara bli sämre på det då du inte övar in rörelsen.
Jag skulle rekommendera att i alla fall lägga in ett benpass i veckan, behöver inte vara något super pass utan räcker med lite böj.
Hur ser det ut om jag på mitt fredagspass tränar MM2k-bänkpress, lättare rygg, och knäböj? Kan även lägga till marklyft på mitt måndagspass.
Latissimus Dorsi
2014-01-21, 22:12
Träna ben, ordentligt. Du kommer ångra dig annars förr eller senare.
olle lindblad
2014-01-21, 22:16
Om du vill hålla samma styrkenivå i knäböj kommer du behöva köra knäböj i fortsättningen också. Annars är det väl bara att prova ett tag att sluta böja? Blir benen i ditt tycke för tunna är det bara att börja igen.
Träna ben, ordentligt. Du kommer ångra dig annars förr eller senare.
Om du vill hålla samma styrkenivå i knäböj kommer du behöva köra knäböj i fortsättningen också. Annars är det väl bara att prova ett tag att sluta böja? Blir benen i ditt tycke för tunna är det bara att börja igen.
Funderar på hur jag ska lägga upp passen, målet är att lyfta 100 kg i strikt bänkpress samma vecka som jag klarar milen på sub-45.
Schemat ser i nuläget ut såhär:
Måndag: Styrka - fokus bänk
MM2k bänkpress
5x5 Cable cross
5x5 Militärpress
Eventuellt dips
Mage
Tisdag: Löpning - fokus distans
1 timme och 10 minuters löpning i "snacktempo". Sträckan förändras i takt med att konditionen förbättras.
Onsdag: Styrka - fokus rygg
5x5 Stångrodd
3x5 Hantelrodd
3x5 "Dra vikten mot sig", ingen aning om vad övningen kallas.
Maxar chins, kanske klarar 2-3 efter de övriga övningarna.
Avslutar med bicepsträning
Torsdag: Löpning - fokus fart
Intervaller. Antingen 5*1000m med vila emellan (till en början), eller springa 70 sekunder och vila 20 i 10 set.
Fredag: styrka - fokus bänk
MM2k bänkpress
Valfri bröstövning
Triceps
Eventuellt extra stångrodd
Mage /ländrygg
Lördag: Vila
Söndag: Vila/löpteknik
--
Vart bör jag lägga in benträningen för bästa effekt och prestation i alla pass?
PureWhey
2014-01-21, 22:31
Det är ju det som är charmen med hela trudelutten? Annars är det ju ingen utmaning att bli vältränad. *facepalm* Begreppet "vältränad" bör dessutom inte innefatta de som endast tränar styrke eller endast tränat kondition, utan de som är bäst allround-tränade.
Hur ser det ut om jag på mitt fredagspass tränar MM2k-bänkpress, lättare rygg, och knäböj? Kan även lägga till marklyft på mitt måndagspass.
Så man kan inte vara vältränad om man bara är tränad inom en gren/inriktning? haha *bs*
Så man kan inte vara vältränad om man bara är tränad inom en gren/inriktning? haha *bs*
Man kan vara extremt tränad inom en gren/inriktning, men själva "väl" i vältränad bör ju trots allt definieras som att man är välpresterande i alla aspekter av sin träning och inte bara i någon enstaka.
Inser att jag kommer få mycket mothugg här, men jag tänker inte ta någon diskussion mer än att jag säger att "vältränad" för mig innebär att kroppen ska klara prövningar av alla de slag - inte bara lyfta skrot och inte bara vara bra på att springa långt.
Commando1980
2014-01-21, 23:10
Kort sagt: Min tanke är att styrketräna tre dagar i veckan: ett pass med fokus på bröst, ett pass med fokus på rygg, ett pass med mest bröst och lite rygg.
Utöver det kommer jag konditionsträna två gånger i veckan med ett distanspass (över en mil) och ett hårt intervallpass.
Behöver jag trycka in benträning i något av mina styrketräningspass, eller är det fullt tillräckligt med löpningen för att benmusklerna ska fortsätta vara lagom muskulösa i förhållande till överkroppen? Tänker mest utseendemässigt.
Hur kommer min prestation i t.ex. knäböj påverkas om jag tar all min benträning genom löpning? Kommer benen fortfarande vara starka i knäböj, eller kommer de vara lika dåliga på det som om jag inte bentränat alls?
1. Träna ben om du vill. Träna inte ben om du inte vill. Inget måste att träna benen.
2. Vad du 'behöver' göra ur ett utseendemässigt perspektiv (ben vs överkropp) beror ju bland annat på om du har naturligt stora ben och hur stor överkropp du har. Sen är det ju subjektivt vad du tycker är muskulöst/stort/ser bra ut etc.
3. Löpningen kommer knappast att bygga upp dina ben eller göra dig stark(are) i knäböj.
shoulder87
2014-01-21, 23:47
Man kan vara extremt tränad inom en gren/inriktning, men själva "väl" i vältränad bör ju trots allt definieras som att man är välpresterande i alla aspekter av sin träning och inte bara i någon enstaka.
Inser att jag kommer få mycket mothugg här, men jag tänker inte ta någon diskussion mer än att jag säger att "vältränad" för mig innebär att kroppen ska klara prövningar av alla de slag - inte bara lyfta skrot och inte bara vara bra på att springa långt.
Antar att du håller med de pengakåta grabbarna inom crossfit - "Fittest man on earth"?
Diomedea exulans
2014-01-22, 00:22
Eftersom du verkar vilja slippa benträning så gissar jag att du inte tycker att benträning är rolig. Jag vill bara inflika att man kan få hyfsat stora ben på andra sätt än tung gymträning. Tränar du någon jobbig dans eller kampsport så kan du få ben som kanske är små enligt Kolozzeum-standard, men åtminstone leder till beundrande blickar på beachen.
svenbanan
2014-01-22, 00:31
Antar att du håller med de pengakåta grabbarna inom crossfit - "Fittest man on earth"?
Vem tycker du är mest vältränad?
Han som springer milen på 40min och bänkar 120kg, eller han som springer milen på 60min och bänkar 120kg?
Jag utgår från att du inte har en susning om vad crossfit handlar om.
PureWhey
2014-01-22, 00:41
Vem tycker du är mest vältränad?
Han som springer milen på 40min och bänkar 120kg, eller han som springer milen på 60min och bänkar 120kg?
Jag utgår från att du inte har en susning om vad crossfit handlar om.
Värdelöst exempel, ta person A som bänkar 210 och springer milen på 70 kontra person B som bänkar 100 och springer på 40 istället.
Edit; crossfit handlar självklart om kipping :)
Skickat ifrån böjracket
svenbanan
2014-01-22, 01:33
Värdelöst exempel, ta person A som bänkar 210 och springer milen på 70 kontra person B som bänkar 100 och springer på 40 istället.
Edit; crossfit handlar självklart om kipping :)
Skickat ifrån böjracket
Ja, men i ditt exempel är det mycket svårare att avgöra vem som är mest vältränad. I mitt exempel är det omöjligt att inte förstå vem som är mest vältränad.
Han jag citerade hade ju uppenbarligen inte fattat att flera aspekter kan vägas mot varandra, och att man kan ta nåt slags medelvärde. Därför gav jag det värdelösa exemplet som inte går att missförstå.
Appropå kipping så såg jag en gång en video där någon försökte komma på hur man kunde göra kippade armhävningar. Mycket underhållande. :)
shoulder87
2014-01-22, 08:45
Min kommentar sa väl i princip ingenting mer än att jag inte är överens med de ledande rösterna inom crossfit.
Håller sedan med föregående talare om att ditt exempel är gränsfall efterblivet, kan du svara på vem som är mest vältränad av Froning och Usain Bolt istället?
Malmberg
2014-01-22, 10:06
Hur får du ihop det. Om ens träning består i att prestera bra i tex ryck och stöt så blir det "i alla aspekter av sin träning", då träningen går ut på att just bli bättre i dessa två moment. Men i nästa stycke säger du att man även ska vara bra på att springa. Du har två definitioner av vältränad i samma inlägg, som dessutom går rakt emot varandra.
dluddeckens
2014-01-22, 10:18
Ett alternativ jag använt mig av när jag haft väldigt dåligt med tid för träning.
Då har jag kapat bort bendagen, och istället kört 3-5 set relativt tunga böj som "uppvärmning" inför passet. Gör du det 2 ggr i veckan så skall det mycket till för att du skall tappa muskelmassan på benen.
svenbanan
2014-01-22, 11:48
Min kommentar sa väl i princip ingenting mer än att jag inte är överens med de ledande rösterna inom crossfit.
Håller sedan med föregående talare om att ditt exempel är gränsfall efterblivet, kan du svara på vem som är mest vältränad av Froning och Usain Bolt istället?
Eftersom du inte verkar ha förstått poängen så vet vi ju vilken sida om gränsen till att kallas efterbliven du står på.
Och nej, jag kan inte svara på vem som är mest vältränad av Froning eller Bolt. Vad är din poäng?
bear.flowertwig
2014-01-22, 13:09
Till TS, det går ju att periodisera. Det har jag gjort de senast två åren då det blir mer löpning under sommar och mer styrka under vinter. Med toppning inför vissa lopp då jag stryker benpass helt under ett par veckor/månad för att det pajjar löpträningen för mycket (framför allt all form av kvalitetsträning). Funkar fint och det håller dessutom igång motivationen väldigt bra.
Man and Machine
2014-01-22, 15:35
Om du inte har väldigt muskulös överkropp eller planerat att få det kan du lugnt skippa att träna benen. Alternativet är att köra t.ex marklyft på ryggdagen eller något set ben. Krävs inte mycket benträning för att kroppen ska förbli någorlunda symmetrisk, speciellt inte när du tränar löpning.
Om du inte har väldigt muskulös överkropp eller planerat att få det kan du lugnt skippa att träna benen. Alternativet är att köra t.ex marklyft på ryggdagen eller något set ben. Krävs inte mycket benträning för att kroppen ska förbli någorlunda symmetrisk, speciellt inte när du tränar löpning.
Vilken övning kan du rekommendera om jag bara ska köra en benövning i veckan, knäböj eller marklyft?
Jag har av naturen ganska stora ben (de flesta jeansen är perfekta hela vägen längs benen men för små vid arslet) så jag tror inte jag behöver så mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.