handdator

Visa fullständig version : Bröst & axlar på samma pass 2 ggr i veckan, snabbare restultat?

Defeat
2014-01-21, 14:02
Hej! Jag har alltid kört ett ganska klassiskt träningsschema:

- Bröst, triceps
- Rygg, biceps
- ben, mage
- axlar

De musklerna som växt mest är axlarna, ryggmusklerna och triceps. Bröstet ser jag knappt någon skillnad på.

Jag läste att det ulimata är att träna varje muskelgrupp två ggr/veckan, då får man snabbast resultat. Tänkte därför testa att lägga bröst och axlar på samma pass och köra detta 2 ggr/veckan, och skippa triceps. Alltså något i stil med:

- Bröst, axlar
- Rygg, biceps
- Ben, mage
- Bröst, axlar

Min fråga är helt enkelt, kommer jag se snabbare resultat på bröstet?
Undrar även om bröst övningar som bänkpress räcker för att träna triceps tillräckligt mycket för att de inte ska bli mindre?

Järngrisen
2014-01-21, 14:11
Marginellt. Jag hävdar att det spelar kvitta om man tränar varje kroppsdel en eller två ggr per vecka.
Det är inte det som är avgörande, utan hur du tränar, äter och lever.

Garanti på att någon viktigpetter kommer skrika " men all forskning säger.."

Defeat
2014-01-21, 14:37
Marginellt. Jag hävdar att det spelar kvitta om man tränar varje kroppsdel en eller två ggr per vecka.

Okej, men kan ju vara värt att testa. Tror du det blir stor obalans om man tränar bröst/axlar 2gånger i veckan och rygg 1 gång i veckan?

Spelar det för övrigt någon roll hur många övningar man kör per muskelgrupp förresten?

För t.ex bröst kör jag bänkpress/hantelpress, någon övning för övre bröstmuskeln och flyes. Sedan kör jag tricpes (som jag tänkt byta ut mot axlar) och avslutar passet genom att köra slut bröstet fullständigt med tjejarmhävningar.

Spelar egentligen upplägget på träningen någon roll? Så länge jag får träningsvärk i musklerna så är det väl bekräftelse på att jag tränar rätt och får större muskler?

GulligaGurkan
2014-01-21, 14:55
Okej, men kan ju vara värt att testa. Tror du det blir stor obalans om man tränar bröst/axlar 2gånger i veckan och rygg 1 gång i veckan?

Spelar det för övrigt någon roll hur många övningar man kör per muskelgrupp förresten?

För t.ex bröst kör jag bänkpress/hantelpress, någon övning för övre bröstmuskeln och flyes. Sedan kör jag tricpes (som jag tänkt byta ut mot axlar) och avslutar passet genom att köra slut bröstet fullständigt med tjejarmhävningar.

Spelar egentligen upplägget på träningen någon roll? Så länge jag får träningsvärk i musklerna så är det väl bekräftelse på att jag tränar rätt och får större muskler?

Träningsvärk är inget kvitto på träning, tyvärr. Det är dock skönt och nu har jag börjat få det igen så jag tackar och tar emot. Jag tycker att du borde köra lika hårt med ryggträningen som med bröstträningen, för att undvika framåtroterade axlar och andra komplikationer. Jag har lyckats få det trots balans i träningen, men hade jag fått backa hade jag kört mer rygg än bröst!

ARMSTARK
2014-01-21, 15:13
Inga problem med för mycket träning för bröst om du kör dem 2 ggr i veckan. I Boris Sheikos bänkprogram kör man bröst varannan dag, med grymma framsteg.

Det du ska tänka på är, som andra redan sagt, träna ryggen lika mycket om du vill ha en snygg kropp. Allt för många glömmer ryggträningen och får en bedrövlig framåtböjd hiphopar-hållning.

PureWhey
2014-01-21, 15:21

"det spelar kvitta"
"Det är inte det som är avgörande, utan hur du tränar, äter och lever"

Hmm...
Ont; ta det som en tresplit istället då.

Skickat ifrån böjracket

Järngrisen
2014-01-21, 15:27
Och där var han..
Ja, med tränar syftar jag på hur många set, övningar osv..
7-8 set två ggr i veckan eller 15 set engång i veckan är egalt.
Eller rättare, gör som känns bäst, det kommer kvitta i långa loppet.

100
2014-01-21, 15:49
Varför skippa tricepsträningen? Triceps är en del av pressövningarna för bröst.
Kör en tresplitt, ist:
Bröst, axlar, triceps
Rygg. biceps
Ben, mage, vader
Vila/börja om.

Jellyness
2014-01-21, 17:09
Och där var han..
Ja, med tränar syftar jag på hur många set, övningar osv..
7-8 set två ggr i veckan eller 15 set engång i veckan är egalt.
Eller rättare, gör som känns bäst, det kommer kvitta i långa loppet.

Så du menar att det är marginell skillnad i resultatet av att träna exempelvis bröst ca 50 ggr per år jämfört med ca 100 ggr? 1 gång i veckan vs 2 gånger.

Järngrisen
2014-01-21, 17:32
Så du menar agtt det är marginell skillnad i resultatet av att träna exempelvis bröst ca 50 ggr per år jämfört med ca 100 ggr? 1 gång i veckan vs 2 gånger.
Givet samma totala träningsmängd ja. Finns skillnaden är den marginell och inte avgörande.
Ska jag ta det igen?)

NickeSthlm
2014-01-21, 17:51

Intressant resonemang.. jag tror du har fel.

Om ngn "viktigpetter" nu kan peka på olika artiklar och forskning, vad bygger du då ditt påstående på?

Järngrisen
2014-01-21, 18:12
20 års erfarenhet

NickeSthlm
2014-01-21, 18:29
20 års erfarenhet

Well played :)
Men gäller verkligen samma sak oavsett var i sin träning man är?

Järngrisen
2014-01-21, 19:14
Well played :)
Men gäller verkligen samma sak oavsett var i sin träning man är?

Både ja och nej vill jag säga. Jag tror det kan vara bra med högre frekvens för en absolut nybörjare. Mest för att nöta lite teknik och lära sig ta i.

Jellyness
2014-01-21, 19:23
20 års erfarenhet

Ja, med tanke på att man vid så lång tid ligger väldigt nära ens genetiska potential så spelar det väl mindre roll.

Men självklart spelar det roll om vi pratar 0-5+ år... Om man har ett halvår på sig att lägga på sig så mycket muskelmassa eller styrka som möjligt, vem väljer endast träna 25 pass/1 gång i veckan.

Finns det något känt välbeprövat upplägg där man bara har 1 gång per vecka att förbättra sin styrka eller stimulera tillväxt?

Järngrisen
2014-01-21, 20:09
Ja, med tanke på att man vid så lång tid ligger väldigt nära ens genetiska potential så spelar det väl mindre roll.

Men självklart spelar det roll om vi pratar 0-5+ år... Om man har ett halvår på sig att lägga på sig så mycket muskelmassa eller styrka som möjligt, vem väljer endast träna 25 pass/1 gång i veckan.

Finns det något känt välbeprövat upplägg där man bara har 1 gång per vecka att förbättra sin styrka eller stimulera tillväxt?

Max ot exempelvis

Jellyness
2014-01-21, 20:34
Max ot exempelvis

Som enligt mig och många andra, inte är speciellt bra jämfört med andra, oavsett om målet är styrka eller volym.

Självklart fungerar det, men riktigt dåligt jämfört med mitt nuvarande upplägg.

Defeat
2014-01-22, 18:32
Tror jag kör en 3-split, alltså köra varje pass två gånger i veckan. Funkar det, eller behöver musklerna mer vila? Räcker det med endast en vilodag/vecka?

För övrigt har man alltid hört att man ska låta en muskel vila en dag efter träning. Kan man alltså köra bröstpass på måndag och sedan bröstpass igen på onsdag? Jag brukar ha träningsverk i minst 3 dagar efter ett pass, känns väldigt fel att träna en muskel igen redan efter en dag, då träningsverken är som värst? *rolleyes*

Zhouy
2014-01-22, 18:44
Tror jag kör en 3-split, alltså köra varje pass två gånger i veckan. Funkar det, eller behöver musklerna mer vila? Räcker det med endast en vilodag/vecka?

För övrigt har man alltid hört att man ska låta en muskel vila en dag efter träning. Kan man alltså köra bröstpass på måndag och sedan bröstpass igen på onsdag? Jag brukar ha träningsverk i minst 3 dagar efter ett pass, känns väldigt fel att träna en muskel igen redan efter en dag, då träningsverken är som värst? *rolleyes*

Jag har precis börjat med 3-1-3 schema, har bara hunnit med det i en vecka men änsålänge känns det bra men viktigt att variera intensiteten, t.ex. vartannat pass tungt, vartannat pass lätt.

Defeat
2014-01-22, 18:51
Jag har precis börjat med 3-1-3 schema, har bara hunnit med det i en vecka men änsålänge känns det bra men viktigt att variera intensiteten, t.ex. vartannat pass tungt, vartannat pass lätt.

Hur menar du med vartannat tungt, vartannat lätt? Träna bröst tungt på måndag och sedan rygg lätt på tisdag?:S

Att träna lätt bygger väl inga muskler?;)

Scratch89
2014-01-23, 00:53
Jag tror att en högre frekvens och lägre volym är att föredra framför det omvända när man talar om nybörjare (<2 år).

masse7
2014-01-23, 06:14
Min egen erfarenhet är att jag får betydligt bättre resultat av två pass i veckan per muskelgrupp än ett.
Testa en period, funkar det inte för dig kan du ju alltid byta tillbaka.

svedemo
2014-01-23, 10:55

Lustigt. Så du är helt säker på att du har helt fel. Tja, det har du nog rätt i för om allt runt omkring är lika så verkar det finnas en hel del som säger att träna muskler fler gånger i veckan är bättre än att bara göra det en gång.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576

Edit: För övrigt patetiskt att i förväg försöka förminska alla som ämnar diskutera dina åsikter. Riktigt lågt.

Järngrisen
2014-01-23, 14:24
Lågt? Möjligt, men ärligt så skiter jag i din åsikt.
Försök nu ha en bättre dag än hitills

Järngrisen
2014-01-23, 14:28
För att fortsätta, vad vet vi om dessa studier?
Ålder, kön och träningsbakgrund?
Får nämligen en känsla av att det är nybörjare med.mycket mindre än året i träningserfarenhet'

svedemo
2014-01-23, 14:49
Träna varje muskel en gång i veckan.
Du har rätt för att du tränat i 20 år.
De som bryr sig om vetenskap är viktigpettrar.

Någon annan visdom du har på lager?

Järngrisen
2014-01-23, 16:31
Har inte sagt att det ska tränas en gång i veckan.
Säger att en eller två kvittar, allt annat lika.

Kaelel
2014-01-23, 17:05
Hej! Jag har alltid kört ett ganska klassiskt träningsschema:

- Bröst, triceps
- Rygg, biceps
- ben, mage
- axlar

De musklerna som växt mest är axlarna, ryggmusklerna och triceps. Bröstet ser jag knappt någon skillnad på.

Jag läste att det ulimata är att träna varje muskelgrupp två ggr/veckan, då får man snabbast resultat. Tänkte därför testa att lägga bröst och axlar på samma pass och köra detta 2 ggr/veckan, och skippa triceps. Alltså något i stil med:

- Bröst, axlar
- Rygg, biceps
- Ben, mage
- Bröst, axlar

Min fråga är helt enkelt, kommer jag se snabbare resultat på bröstet?
Undrar även om bröst övningar som bänkpress räcker för att träna triceps tillräckligt mycket för att de inte ska bli mindre?

Förmodligen för att du har tränat bröst, axlar och rygg 2 gånger i veckan om du har utfört någon typ av marklyft på benpasset.
Främre axlar får en hög grad av träning i bröstpressar och triceps till en viss grad i axelpressar.
Och traps samt rhombs får skapligt med träning i diverse mark varianter.
Mitt råd är dock att du ökar frekvensen för alla muskler, en p/p/l är ett ypperligt alternativ där du tränar 5 gånger i veckan (2X1X2X1X osv), känner du din kropp väl när det kommer till volym, intensitet och återhämtning så kan du även köra 6 (3X3X osv).
Kör dock mark på benpasset i dessa upplägg eller skippa och kör bara raka eller rumänska för att inte överbelasta korsryggen för mycket om du kör böj på benpasset.
Sen är mark primärt en benövning.
Och kom ihåg att när du tränar axlar och triceps tillsammans med bröst så behöver dom inte alls lika mycket specifik träning om du startar med bröst då dom redan tränas i diverse bröstpressar.
Beroende på övningsval och volym för brösten så kan man tom skippa axelpressar, vet många som gör detta i p/p/l rutiner med bra resultat på främre axlar.
Proxy's p/p/l kan du hämta lite inspiration ifrån med, den finner du här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272&highlight=low+volume).
Han har dock placerat mark på ryggpasset, fråga mig inte varför.

Defeat
2014-01-23, 17:55
Förmodligen för att du har tränat bröst, axlar och rygg 2 gånger i veckan om du har utfört någon typ av marklyft på benpasset.
Främre axlar får en hög grad av träning i bröstpressar och triceps till en viss grad i axelpressar.
Och traps samt rhombs får skapligt med träning i diverse mark varianter.
Mitt råd är dock att du ökar frekvensen för alla muskler, en p/p/l är ett ypperligt alternativ där du tränar 5 gånger i veckan (2X1X2X1X osv), känner du din kropp väl när det kommer till volym, intensitet och återhämtning så kan du även köra 6 (3X3X osv).
Kör dock mark på benpasset i dessa upplägg eller skippa och kör bara raka eller rumänska för att inte överbelasta korsryggen för mycket om du kör böj på benpasset.
Sen är mark primärt en benövning.
Och kom ihåg att när du tränar axlar och triceps tillsammans med bröst så behöver dom inte alls lika mycket specifik träning om du startar med bröst då dom redan tränas i diverse bröstpressar.
Beroende på övningsval och volym för brösten så kan man tom skippa axelpressar, vet många som gör detta i p/p/l rutiner med bra resultat på främre axlar.
Proxy's p/p/l kan du hämta lite inspiration ifrån med, den finner du här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272&highlight=low+volume).
Han har dock placerat mark på ryggpasset, fråga mig inte varför.

Woew, mycket kryptiskt där!
"p/p/l"
"2X1X2X1X"
"6 (3X3X)"

Vad menas med allt det?:S
Och vad menas med volym? Vikten eller?

Angående squats och marklyft så kör jag inget av dessa just nu då jag har ont som fan i korsryggen. Fick ont eftersom jag lyfte fel under marklyft (har inte kört marklyft innan), trots att jag bara körde på 60kg.

Kaelel
2014-01-23, 19:20
Woew, mycket kryptiskt där!
"p/p/l"
"2X1X2X1X"
"6 (3X3X)"

Vad menas med allt det?:S
Och vad menas med volym? Vikten eller?

Angående squats och marklyft så kör jag inget av dessa just nu då jag har ont som fan i korsryggen. Fick ont eftersom jag lyfte fel under marklyft (har inte kört marklyft innan), trots att jag bara körde på 60kg.

Volym kan definieras på ett flertal sätt, jag menar mängden arbetssets.
P/P/L står för "push/pull/legs", alltså en split där dom muskler som arbetar tillsammans tränas tillsammans, ett väldigt bra och beprövat sätt att träna på.
Och "2X1X" betyder 2 dagars träning, tex ben dag 1, press dag 2, och "X" är vilodag sen drag på dag 4 följt av ytterligare en vilodag innan cykeln börjar om.
Och "3X3" är detsamma, alltså 3 dagars träning följt av 1 dags vila och sen börjar cykeln om.
Det sista alternativet rekommenderar jag dig inte då jag får intrycket av att du är en nybörjare.
En över/under split med majoriteten fokus på flerledsövningar vore förmodligen ett bättre alternativ om du inte har lyft så länge.