handdator

Visa fullständig version : Frågor om deff

Criffmeistro
2014-01-21, 13:12
Halloj,

Har lite frågor angående en deff jag tänkte ha nu framöver. Jag är 17 år, 183cm lång och väger nu runt 95-96kg och vet inte riktigt vilken fettprocent jag ligger på. Har nu gått upp väldigt mycket under min bulk där jag legat på ungefär 500kcal överskott i några månader. Nu hade jag tänkt ligga på 500kcal underskott i runt fyra-fem månader.

Frågorna är då om tror ni att jag kommer förlora mycket muskelmassa om jag har en sådan lång(?) deff? Vilken fettprocent tror ni jag ligger på nu?(lägger upp en bild) Hur många kilo tror ni jag kommer behöva gå ner för att komma till runt 8%?

Criffmeistro
2014-01-21, 13:14
Sådär

Criffmeistro
2014-01-21, 13:42
Kan även tillägga att jag tänkte ändra mitt tidigare träningsschema där jag tidigare körde styrketräning sex dagar i veckan till att istället köra fyra dagar styrketräning och en dag konditionsträning. Minskade till fem dagar i veckan för att inte behöva äta lika mycket. Ganska trött på det just nu.

austria
2014-01-21, 13:43
Vågar inte svara på din fettprocent eller hur mycket du måste gå ner för att nå 8%.
Däremot tycker jag inte du skall sätta upp en fast tid för din deff.
Kolla istället i spegeln när du börjar känna dig nöjd.

Criffmeistro
2014-01-21, 13:49
Yes, tänkte det och det var därför jag inte skrev någon speciell målvikt. Menade bara det att sommaren börjar om fem månader och så ni skulle veta att jag tänkte deffa en ganska lång period :)

austria
2014-01-21, 13:55
Yes, tänkte det och det var därför jag inte skrev någon speciell målvikt. Menade bara det att sommaren börjar om fem månader och så ni skulle veta att jag tänkte deffa en ganska lång period :)

He he, den berömda sommarformen :)

5 månader är en lång tid, så JAG hade gjort en långsam deff. Alternativt kört på som du tänkt med 500 kcal minus och sedan legat på energibalans om jag nådde målet innan sommaren.

Eftersom du har fem månader på dig finns det ju marginal att rätta till/justera intaget under "resan"

Criffmeistro
2014-01-21, 13:56
He he, den berömda sommarformen :)

5 månader är en lång tid, så JAG hade gjort en långsam deff. Alternativt kört på som du tänkt med 500 kcal minus och sedan legat på energibalans om jag nådde målet innan sommaren.

Eftersom du har fem månader på dig finns det ju marginal att rätta till/justera intaget under "resan"

Självklart, tack för svar :thumbup:

Criffmeistro
2014-01-21, 16:00
Någon annan som kan ha något svar på mina frågor? :)

Criffmeistro
2014-01-22, 14:55
Är det inte en enda som kan gissa? :(

J3T69
2014-01-22, 15:16
Halloj,

Har lite frågor angående en deff jag tänkte ha nu framöver. Jag är 17 år, 183cm lång och väger nu runt 95-96kg och vet inte riktigt vilken fettprocent jag ligger på. Har nu gått upp väldigt mycket under min bulk där jag legat på ungefär 500kcal överskott i några månader. Nu hade jag tänkt ligga på 500kcal underskott i runt fyra-fem månader.

Frågorna är då om tror ni att jag kommer förlora mycket muskelmassa om jag har en sådan lång(?) deff? Vilken fettprocent tror ni jag ligger på nu?(lägger upp en bild) Hur många kilo tror ni jag kommer behöva gå ner för att komma till runt 8%?

Hej,
vilken fett% du ligger på varken kan eller vill jag svara på.
Jag skulle däremot tippa på en längre deff borde rimligtvis bibehålla muskelmassan bättre än en snabbare deff.
Du kommer med -500kcal kanske tappa 0.5kg/vecka och detta tror jag blir lättare också för psyket än att tokdieta med ex -700kcal el -1000.
Lycka till nu se bara till att träna hårt och sov mycket så skall du se att detta blir bra:)

Criffmeistro
2014-01-22, 15:24
Tack så mycket :)

Vitlök
2014-01-22, 15:46
Hej,
vilken fett% du ligger på varken kan eller vill jag svara på.
Jag skulle däremot tippa på en längre deff borde rimligtvis bibehålla muskelmassan bättre än en snabbare deff.
Du kommer med -500kcal kanske tappa 0.5kg/vecka och detta tror jag blir lättare också för psyket än att tokdieta med ex -700kcal el -1000.
Lycka till nu se bara till att träna hårt och sov mycket så skall du se att detta blir bra:)

-700 skulle jag knappast kalla att "tokdieta". Att man skukle bevara mer muskelmassa på -500 jämfört med -700 ser jag som rimligt. Att det skulle vara nån jätteskillnad har jag svårt att se.
Personligen tycker jag det är lättare att köra med att lite större underskott (~750kcal) och på så sätt dra ner tiden jag behöver dieta. Brukar nästan alltid köra ihop sig vid vecka 10-12 när jag börjar tröttna, nästan oavsett vilket underskott jag försökt att hålla.
-500 är ingen dum ide, men tycker inte man ska vara rädd att prova ligga ligga lite lägre.

Criffmeistro
2014-01-22, 15:53
Tack för svar, jag håller mig kanske på lite högre underskott än 500 iallafall i början.

PatrikGustafsson
2014-01-23, 16:18
Hur tränar du? Kör du mycket högreppare eller lågreppare? Jag har blivit rekommenderad att köra lågreppare, dvs "blistarkreps", speciellt under deff! Dock så tränar jag för att bli stark hela tiden så det blir inte så jättestor skillnad på mitt träningsschema, under deff handlar det inte om att alltid prestera, utan att befinna sig där och köra igenom passet man lagt upp, även om det ibland krävs lägre vikter.

Criffmeistro
2014-01-23, 17:59
Jag kör vanligtvis mest högreppare men har nu under deffen börjat köra lågreppare, både för att bevara muskelmassa och för att jag behöver variera.

J3T69
2014-01-24, 11:09
-700 skulle jag knappast kalla att "tokdieta". Att man skukle bevara mer muskelmassa på -500 jämfört med -700 ser jag som rimligt. Att det skulle vara nån jätteskillnad har jag svårt att se.
Personligen tycker jag det är lättare att köra med att lite större underskott (~750kcal) och på så sätt dra ner tiden jag behöver dieta. Brukar nästan alltid köra ihop sig vid vecka 10-12 när jag börjar tröttna, nästan oavsett vilket underskott jag försökt att hålla.
-500 är ingen dum ide, men tycker inte man ska vara rädd att prova ligga ligga lite lägre.

Sant!Tog det som ett ex bara:)