Visa fullständig version : Har vi några rättshaverister på Kolozzeum?
filmjölk
2014-01-20, 23:43
Mitt absoluta favoritord är rättshaverist. Rättshaverister fascinerar mig något enormt.
Vad är då en rättshaverist? Jo, en rättshaverist är en person som ofta är fixerad vid att hitta små fel i tillvaron, uppfatta dem som ett angrepp på sin egen person, sin egen säkerhet och hälsa, eller hela samhällets säkerhet och hälsa. De kan driva processer (ibland flera olika simultant) och älta dem i olika instanser om och om igen, år ut och år in, tills de får rätt.
Hela livet kan kretsa kring att samla på sig små oförätter, älta dem och driva frågan till de får rätt.
Ett exempel på det här är folk som letar efter fel i tex. Julkalendern på tvn, hittar något de kan reta sig på och sedan anmäler SVT.
Såhär skriver Wikipedia om rättshaverister:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
Diskutera fenomenet, kom med anekdoter, och rösta i pollen!
Du hittar nog en del här; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208555
filmjölk
2014-01-21, 00:04
Rättshaverister är rätt vanliga i hyreshusområden. De har stenkoll på alla som bor där, vad alla gör, och har varenda oförätt från ludd i tvättmaskinen till högljudd fest som slutade 22:10 istället för 22:00 eller på folk som slängde glas i återvinningen 21:45 fast man inte får det efter 21:00 noterat med datum och klockslag ända sedan 1983 i sina kollegieblock...beware om en sådan får ett ont öga till dig!
filmjölk
2014-01-21, 00:05
Du hittar nog en del här; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208555
Danke Schön! Jag ÄLSKAR sånt!
Rättshaverister är rätt vanliga i hyreshusområden. De har stenkoll på alla som bor där, vad alla gör, och har varenda oförätt från ludd i tvättmaskinen till högljudd fest som slutade 22:10 istället för 22:00 eller på folk som slängde glas i återvinningen 21:45 fast man inte får det efter 21:00 noterat med datum och klockslag ända sedan 1983 i sina kollegieblock...beware om en sådan får ett ont öga till dig!
Har du läst boken En man som heter Ove? Den handlar om precis en sådan person :)
Under värnplikten när vi stod högvakt så hissades den svenska flaggan upp en sekund för sent, då ringde nån bitter gammal kärring in och skällde på oss.
You and me both brother!
Ring P1 har väl mycket sånt här godis också?
filmjölk
2014-01-21, 00:11
Har du läst boken En man som heter Ove? Den handlar om precis en sådan person :)
*cupid*skall läsas!
filmjölk
2014-01-21, 00:11
Under värnplikten när vi stod högvakt så hissades den svenska flaggan upp en sekund för sent, då ringde nån bitter gammal kärring in och skällde på oss.
haha underbart!
skall läsas!Gör det! En fantastisk bok. Det är nog första gången oavsett medie jag skrattat så mycket men ändå blivit så berörd.
Har en släkting som är en riktigt irriterande sådan. När en kille skulle parkera utanför hans lägenhet så råkade killen komma upp på trottoaren med ena däcket, som han sedan backade ner igen.
Släktingen öppnade fönstret, väntade på att killen skulle gå ur bilen och skrek sedan att man inte fick köra på trottoaren.
Jag har starka, oftast genomtänkta åsikter och är därför envis men jag kan ändra uppfattning och jag är ofta inte så jätteförtjust i regler (om de inte fyller ett bra syfte, vilket många inte gör), så nä. En av de få bloggar jag följt var skriven av en rättshaverist med aspergers. Det var kul i typ en vecka, sen tyckte jag bara synd om honom. Han verkar spendera det mesta av sin tid och grymt mycket energi på att driva processer, älta och vara arg över oförrätter, istället för att bygga upp ett liv att njuta av.
spoonchest
2014-01-21, 08:11
Det heter för fan MIIIIDsommarafton!
zag9DqM76OU
spoonchest
2014-01-21, 08:17
GGvwcHBxSak
Förlåt, men radioinringare verkar vara en guldgruva.
Nitrometan
2014-01-21, 08:58
Ah. Rechtshaber.
Folk som alltid ska ha rätt till varje pris. De har i sin värld rätt. Såna har man träffat på några stycken.
Herr Oberst
2014-01-21, 10:50
Gryningspyromanen får väl ses som tidernas värsta exempel när det gäller rättshaverism
Han är förhoppningsvis ingen kolo-hängare förvisso
Gryningspyromanen får väl ses som tidernas värsta exempel när det gäller rättshaverism
På vilket sätt tänker du där?
Nitrometan
2014-01-21, 11:13
Han kanske inte vill att han ska elda upp kolo?
Annars har han skyllt alla sina dåd på polis och myndigheter. På nåt sätt blir världen bättre av att han eldar upp hus när han upplever att kommun/social/polis/åklagare/alla har varit dumma mot honom.
Herr Oberst
2014-01-21, 11:23
Hans enda mål i livet är ju att hämnas och jävlas tillbaka mot samhället
filmjölk
2014-01-21, 23:14
Det finns ett samband mellan rättshaveristiskt konfliktmönster och att "spåra ur" en vacker dag. Brevik skall tydligen vara åt det hållet enligt en expert på området som jag hört på föreläsning, men tyvärr glömt namnet på.
(Därmed INTE sagt att alla rätthaverister är potentiella massmördare)
Oljeblixten
2014-01-22, 11:19
Jag bodde granne vägg i vägg med en sådan kärring, jag brukar tycka rättshaverister är kul men inte just då! :)
Hon ringde hyresvärden för jag var skum då jag satte upp insynsskydd, stampade i golvet så det lät ner i tvättstugan osv. Jävla galning!
ARMSTARK
2014-01-22, 11:29
Ah. Rechtshaber.
Folk som alltid ska ha rätt till varje pris. De har i sin värld rätt. Såna har man träffat på några stycken.
Tycker att vi har rätt många såna här på Kolozzeum! Vissa väldigt pålästa men likförbannat...
bighulken
2014-01-22, 11:59
Tycker att vi har rätt många såna här på Kolozzeum! Vissa väldigt pålästa men likförbannat...
+1.....jo har märkt detta också.....;-).de måste ha gott om tid till att träta...he he he .
filmjölk
2014-01-22, 13:34
+1.
Men så gott som alla någorlunda psykiskt friska individer faller ibland in i rättshaveristiska konfliktmönster.
Man delar in dessa konfliktmönster i (skall se om jag kommer ihåg :D) Paranoiska, sadistiska, narcissistiska, instrumentuella och rättshaveristiska. En frisk individ använder sig av alla av dessa i olika grad vid konflikter, en psykiskt sjuk har ofta färre eller växlar mindre.
Dessutom är det lätt att spegla den andre, så möter man tex. en rättshaverist i en diskussion om något så är det väldigt lätt att göra på samma sätt själv. Så på Kolozzeum triggar vi varandra till rättshaverism rätt ofta, det är inte alls säkert att dessa Kolozzeumindivider är lika rättshaveristiska i andra sammanhang.
Rättshaverister?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-begarde-ut-tusentals-handlingar-varje-vecka/
Haha!
De här har jag träffat!
Jag och mitt ex var på god fot med dem (diplomati ftw). Mannen spionerade konstant via titthålet i dörren och rapporterade till frugan om vem som gick upp eller ner (man hörde hur han ropade).
En tjej på bottenvåningen var dock en "target" för dem och de la bland annat fimpar i tvättstugan efter att hon använt den för att kunna anklaga henne. De var nämligen inte direkt professionella i att plantera bevis. Hyresvärden var tack o lov införstådd med att man skulle ta deras klagomål med en nypa salt.
Rättshaverister är ofta besatta av att medierna är kontrollerade, och att staten bedriver en konspiration mot de som sett ljuset.
Den sorten har vi väl några av på Kolo???
Telenor försöker blåsa mig på 150 kronor. Självklart lämnar jag in en stämningsansökan till kostnad av 450:- och kräver dem på 600:-.
Det är principen.
OCyvYfjpQy8
Telenor försöker blåsa mig på 150 kronor. Självklart lämnar jag in en stämningsansökan till kostnad av 450:- och kräver dem på 600:-.
Det är principen.
Precis så. Det är jättedumt att börja med tingsrätten. Då kan man inte yrka 340kr för eget arbete och gör alltså ingen profit.
spoonchest
2014-01-25, 17:47
Rättshaverist-level: Over 9000
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kommun-blockar-notorisk-mejlbombare_8925620.svd
Rättshaverist-level: Over 9000
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kommun-blockar-notorisk-mejlbombare_8925620.svd
Hon har satt ribban högt för efterkommande rättshaverister.
Jag undrar dock hur långt de försökt ta ut avgifter och hänvisat henne till receptionen för att hämta ut handlingarna.
Det är principen.
OCyvYfjpQy8
Får man fråga vad saken gäller? Själv var jag rätt liberal med de flesta skitsummor(några hundralappar) på min tid där, men vissa är ju regelryttare in i det sista.
Rättshaverister är ofta besatta av att medierna är kontrollerade, och att staten bedriver en konspiration mot de som sett ljuset.
Den sorten har vi väl några av på Kolo???
Du menar sverigedemokrater?
Får man fråga vad saken gäller? Själv var jag rätt liberal med de flesta skitsummor(några hundralappar) på min tid där, men vissa är ju regelryttare in i det sista.
Jag har haft sådant här bundet 24 månader abonnemang. Med slutdatum 11e januari 2014, sen på det då 3 månaders uppsägningstid. Så jag passade på att ringa dem i juli 2013 och meddela att jag ville ha det avslutat. Ringde även tillbaka i oktober 2013 för att påminna. Fick besked att det var registrerad båda gånger. I januari så dimper räkning för januari 8 -> februari 8 ner i brevinkastet. Ringer och de är lite "ja alltså du har ju sagt upp, men fakturorna ser ut så här, det är för perioden i december." Blev sen kopplad till en annan kille som menade på att någon uppsägning var aldrig gjord... deras register hade att jag två gånger 2013 (juli + oktober) hade ringt och meddelat att jag funderade på att säga upp abonnemanget. Det är ju såklart inte något en normalt funtad person gör så whatever. Jag slipper ju 3 månaders uppsägning men de måste fakturera mig för halva perioden istället för bara 8e jan fram till 11e. Dvs. de vill ha 199.50 av mig. 50 kronor låter mer rimligt i min värld så det blir ju stämningsansökan, inget snack om saken.
Jag har haft sådant här bundet 24 månader abonnemang. Med slutdatum 11e januari 2014, sen på det då 3 månaders uppsägningstid. Så jag passade på att ringa dem i juli 2013 och meddela att jag ville ha det avslutat. Ringde även tillbaka i oktober 2013 för att påminna. Fick besked att det var registrerad båda gånger. I januari så dimper räkning för januari 8 -> februari 8 ner i brevinkastet. Ringer och de är lite "ja alltså du har ju sagt upp, men fakturorna ser ut så här, det är för perioden i december." Blev sen kopplad till en annan kille som menade på att någon uppsägning var aldrig gjord... deras register hade att jag två gånger 2013 (juli + oktober) hade ringt och meddelat att jag funderade på att säga upp abonnemanget. Det är ju såklart inte något en normalt funtad person gör så whatever. Jag slipper ju 3 månaders uppsägning men de måste fakturera mig för halva perioden istället för bara 8e jan fram till 11e. Dvs. de vill ha 199.50 av mig. 50 kronor låter mer rimligt i min värld så det blir ju stämningsansökan, inget snack om saken.Du kan ju alltid be om en utskrift på allt som någonsin är noterat på ditt abonnemang och personnummer och se själv vad som står där bara for teh luls, det har kunder rätt till.
TapaTalk.
Du menar sverigedemokrater?
Så 10-15 % av Sveriges befolkning är rättshaverister ? :D
Att media vinklar och "mörkar" torde väl snarare kunna anses vara "bevisat" vid detta laget ?
http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/10551618/Nick-Robinson-BBC-made-a-terrible-mistake-over-immigration-debate.html?fb
När får vi se Svensk media göra avbön på liknande sätt ?
Doctor Snuggles
2014-01-26, 22:00
Det är ngt fel på dig.
Det här (http://www.dn.se/ekonomi/fel-pa-amazon-hundratals-varor-gick-att-kopa-for-oren/) tycker jag är ett intressant exempel på rättshaveristiska tendenser. Vi ser alltså hur opportunism och enfald drabbar näringsidkare på ett tämligen skoningslöst sätt. Det de kan hållas ansvariga för är att ha använt mjukvara som rent intrinsiskt är felbar, eftersom den är skapad av människor. Konsekvenserna blir i bästa fall (för näringsidkarna) ett omfattande merarbete med att makulera beställningarna.
Jag vill också lägga till det i högen av bevismaterial för varför det vore en dålig idé att låta den mänskliga enfalden rumstera mera fritt, eftersom konsekvenserna i ett sådant scenario hade blivit långt värre för näringsidkarna.
TheOne1994
2014-12-14, 20:01
kallas idioter av mig !
Jodå. Det finns en del bortplockade trådar. Sen kan man ju fundera på de där som blir avstängda från forumet och därför ska anmäla oss till Europarådet och FN och Haagdomstolen
filmjölk
2014-12-14, 22:47
Jodå. Det finns en del bortplockade trådar. Sen kan man ju fundera på de där som blir avstängda från forumet och därför ska anmäla oss till Europarådet och FN och Haagdomstolen
:D :D, vill du utveckla? Man skall egentligen inte skratta åt sådana då om de ser med onda ögat åt ens håll kan göra livet väldigt surt för en, men det här var alldeles för smaskigt!
WHITEFOLKS
2014-12-14, 23:08
Jaha så det är därför du instigerar hela tiden med ditt trollande. Det är lite synd då du ofta på så sätt forcerar fram dålig stämning och hetsande bara för ditt eget nöje.
Jag är för lat för att bry mig
WHITEFOLKS
2014-12-14, 23:10
Jag är för lat för att bry mig
men du är så extremt fin och söt ändå *kissass* :hbang:
filmjölk
2014-12-14, 23:10
Jaha så det är därför du instigerar hela tiden med ditt trollande. Det är lite synd då du ofta på så sätt forcerar fram dålig stämning och hetsande bara för ditt eget nöje.
Nu tror jag unge herrn är en aning paranoid.
WHITEFOLKS
2014-12-14, 23:11
Nu tror jag unge herrn är en aning paranoid.
Jag är paranoid angående att du trollar? oj. glömde bort mitt löfte.
Ja antagligen. Det är ett jätteintressant ämne du tar upp.. jag vill också veta mer!
men du är så extremt fin och söt ändå *kissass* :hbang:
Nu är du bara taskig! Jag vet vad du försöker göra, läs pm
filmjölk
2014-12-14, 23:19
Jag är paranoid angående att du trollar? oj. glömde bort mitt löfte.
Ja antagligen. Det är ett jätteintressant ämne du tar upp.. jag vill också veta mer!
Vill du diskutera eller angripa mig som person, vad jag skapar för stämning eller om jag är manipulativ kan du väl göra någon annanstans än i just den här tråden? Du kanske kan skapa en sådan istället för att kapa den här?
WHITEFOLKS
2014-12-14, 23:23
Vill du diskutera eller angripa mig som person, vad jag skapar för stämning eller om jag är manipulativ kan du väl göra någon annanstans än i just den här tråden? Du kanske kan skapa en sådan istället för att kapa den här?
Jag tycker också det är intressant med rättshaverister och jag tycker att det är intressant att du tog upp det. Jag hoppas det blir många inlägg med exempel. Nej du är inte manipulativ, du tar upp intressanta ämnen och får folk att tänka på de!
Alla rättshaverister har väl läst Aynd rand.
Jag tycker också det är intressant med rättshaverister och jag tycker att det är intressant att du tog upp det. Jag hoppas det blir många inlägg med exempel. Nej du är inte manipulativ, du tar upp intressanta ämnen och får folk att tänka på de!
Varför skapar du inte en tråd och tar upp allt det som egentligen stör dig istället för att fjanta dig och trolla ett gäng trådar i allmänt samtidigt? Speciellt eftersom du gjort en grej av att du är så ärlig.
WHITEFOLKS
2014-12-15, 09:09
Varför skapar du inte en tråd och tar upp allt det som egentligen stör dig istället för att fjanta dig och trolla ett gäng trådar i allmänt samtidigt? Speciellt eftersom du gjort en grej av att du är så ärlig.
Hej användare SGW!
Jag tycker det är viktigt att vara ärlig och tycker att det är mest respektfullt mot andra och lönar sig i längden. Det här är nog inte tråden att diskutera det i sålänge du inte du tycker att det är en orättvisa i/mot samhället att jag är snäll, trevlig och positiv.
Ha en bra dag!
Hej användare SGW!
Jag tycker det är viktigt att vara ärlig och tycker att det är mest respektfullt mot andra och lönar sig i längden. Det här är nog inte tråden att diskutera det i sålänge du inte du tycker att det är en orättvisa i/mot samhället att jag är snäll, trevlig och positiv.
Ha en bra dag!
Fast att inte mena vad man skriver är inte ärligt och att inte skriva vad man menar är inte ärligt.
I tråden där nån tjej bråkade som fan över ett par skor från H&M (som hon dessutom fick bra ersättning av bolaget) fanns det fler som stämde in och berättade hur de brukar kräva massor av ersättning för skitsaker. Så nog fan finns det.
WHITEFOLKS
2014-12-15, 13:12
Fast att inte mena vad man skriver är inte ärligt och att inte skriva vad man menar är inte ärligt.
Hej användare SGW!
Nej det är inte ärligt. Jag är ledsen om jag har gett sken av att det skulle vara ärligt att skriva något annat än vad man menar. Det var verkligen inte mening.
Ha en fortsatt bra dag!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.