handdator

Visa fullständig version : Istället för gainers

Zozza
2004-03-14, 21:26
Vad är det att få i sig direkt efter träning om man inte vill ta gainers/proteintillskott?

Just nu käkar jag bara en banan direkt efter passet och sen middag 1 - 1.5 timmar senare. :smash:

Jag har hört att skumbananer ska vara bra?
Isf.. Hur mycket ska man käka om man är 1.82 och väger 78-82 kg?

King Grub
2004-03-14, 21:28
Valfria snabba kolhydrater: skum- eller gelégodis, druvsocker, russin, vitt bröd, riskakor, cornflakes, potatismos t ex. Cirka 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt.

Protein till det; bara kolhydrater räcker inte. Tyvärr finns det inget lika snabbt protein som vassle i form av riktig mat. Ren äggvita kommer närmast, men då blir det ett halvkilo eller så du får trycka efter passet. ;) Men träningen är inte bortkastad om du väljer t ex en burk tonfisk i stället; byggarna blev stora innan vassleisolatet också. Cirka 0.5 - 1 gram per kilo kroppsvikt här.

[UnTr] freshmint
2004-03-14, 21:32
varför inte prova med en burk tonfisk och en påse skum godis eller russin?
annars ligger väll dom flesta på 0,8-1,2 kollisar och 0,5-0,8 protein.
kanske en liter mini mjölk till ett par bananer om det krisar sig

bubbleman
2004-03-14, 22:43
Kan ställa en extra fråga när ämnet ändå diskuteras:
Finns det någon nackdel med "lösgodis" + proteindrink jämfört med ganiers efter träning??? Ska man käka lika mycket snabba kolhydrater efter träningen under deffen?

Sverker
2004-03-15, 06:49
De snabba kolhydraterna efter träningspasset ser till att stoppa de katabola signalerna efter träningen och skickar signaler ( insulin ) till att börja lagra glykogen.

Enda nackdelen med skumgodis, vad jag kan se, är att det kladdar igen tänderna. Mer än en gainer som är lika söt men inte häftar fast i olika mellanrum:D

Garnax
2004-03-15, 08:36
Originally posted by Zozza
Vad är det att få i sig direkt efter träning om man inte vill ta gainers/proteintillskott?

Just nu käkar jag bara en banan direkt efter passet och sen middag 1 - 1.5 timmar senare. :smash:

Jag har hört att skumbananer ska vara bra?
Isf.. Hur mycket ska man käka om man är 1.82 och väger 78-82 kg?

Får jag bara fråga varför du inte vill ta proteintillskott...???

En ren ekonomisk kostnad kan det inte vara då du får betala mer
per kg om du ska äta något annat över huvudtaget.

//Garnax

Zozza
2004-03-15, 12:48
Originally posted by Garnax

Får jag bara fråga varför du inte vill ta proteintillskott...???

//Garnax

För att det är inte så gott :notme:

Zozza
2004-03-15, 12:49
Originally posted by King Grub
Valfria snabba kolhydrater: skum- eller gelégodis, druvsocker, russin, vitt bröd, riskakor, cornflakes, potatismos t ex. Cirka 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt.

Protein till det; bara kolhydrater räcker inte. Tyvärr finns det inget lika snabbt protein som vassle i form av riktig mat. Ren äggvita kommer närmast, men då blir det ett halvkilo eller så du får trycka efter passet. ;) Men träningen är inte bortkastad om du väljer t ex en burk tonfisk i stället; byggarna blev stora innan vassleisolatet också. Cirka 0.5 - 1 gram per kilo kroppsvikt här.

Okej, så vore det "ok" med 80 gram skumbananer och en burk tonfisk efter passet?

King Grub
2004-03-15, 13:10

Okej, så vore det "ok" med 80 gram skumbananer och en burk tonfisk efter passet?

Jajamen.

Zozza
2004-03-15, 15:34
Originally posted by King Grub

Jajamen.

Shyssta puckar, skumbananer är ju skitgott :eating:, blir att åka ner till närmaste Snabbgross i veckan och köpa en låda.

På tal om att köpa saker, för att veta hur många skumbananer som blir 80 gram så måste jag skaffa mig en sån där "matvåg" tror jag dom heter, vart kan man köpa en sån billigt?

fintelligens
2004-03-15, 16:34
tar 2 ägg o socker o blanda så blir det så gott. men det kanske inte räcker?

LunaSpice
2004-03-15, 16:38

Shyssta puckar, skumbananer är ju skitgott :eating:, blir att åka ner till närmaste Snabbgross i veckan och köpa en låda.

På tal om att köpa saker, för att veta hur många skumbananer som blir 80 gram så måste jag skaffa mig en sån där "matvåg" tror jag dom heter, vart kan man köpa en sån billigt?

Ca. 10-11 st.

Garnax
2004-03-15, 17:42

Ja smaken är som baken, men en god jordgubbsmilkshake
smakar himmel.

//Garnax

kampsporttjej
2004-03-15, 18:39
men 100 gram skumbananer, motsvarar väl inte 100 gram
snabba kolhydrater?
läste någonstans att 100 gram ahlgréns bilar innehöll 80 gram kolhydrat, get my point?
gäller siffran även för skumbananerna, och hur mkt protein innehåller de generellt, någon som vet?

för övrigt är skumkatareller (helst rosa) en riktig dunderhit för oss
som snabbt kommer upp i 1 gram kolhydrat/kroppsvikt.
de väger nada så man får fler godisar...
:kickass:

Zozza
2004-03-15, 18:45
Originally posted by LunaSpice

Ca. 10-11 st.

Jaha, ok, tackar, men kan nog fortfarande vara bra att ha en matvåg tror jag, sökte o såg att clas ohlson hade digitala för cirka 400-500:- har jag för mig det var, måste man köpa digitala, är dom öh.. icke-digitala för dåliga? eller funkar dom också?

Och vart kan man köpa dom billigt isf. Clas Ohlson också kanske, eller Teknikmagasinet kanske har?

LunaSpice
2004-03-15, 18:57
Claes Ohlson har bra vågar. :thumbup:

tummen
2004-03-16, 01:17
Kolla in elgiganten och onoff....

Mindek
2004-03-16, 07:16
Rusta har nån för 150 spänn tror jag...

Shadow Warrior
2004-03-16, 09:48

Klart att det smakar fan om du köper något annat än choklad smak och sedan blandar det med vatten! :smash: