Visa fullständig version : fråga om deff
Tja,
Jag började min deff för bara 2 veckor sen så jag är fullt medveten om att jag inte kan förvänta mig några stora resultat. Det är inte heller min tanke då jag ska deffa hela vägen fram till juni. MEN efter 2 veckor har jag inte gått ner ett enda kg... jag har kört PF och räknat kalorierna. Jag har legat på 1700-2000kcal per dag och mellan 160-220g protein. Enligt nån sajt där man kan räkna ut sin kaloriförbrukning behöver jag ca 2800kcal för att ligga +/- 0. Så jag borde ju ha gått ner minst 1 kg på 2 veckor. under dessa 2 veckor har jag tränat 4-5gg/vecka (1-2 muskelgrupper per gång) + sprungit lätta intervaller 15 minuter efter gympassen (3-4ggr per vecka.
Funderar nu att byta till att dricka nutrillet 3-4ggr per dag och bara äta middag för att ligga på max 1200kcal per dag.
Bör jag bara fortsätta med PF som jag gjort hitills 1-2 veckor till och se om det börjar "lossna" eller kan det va en bra idé att kickstarta viktminskningen med en lite agressivare metod?
P.S.
Jag är somsagt medveten att resultaten inte kommer så snabbt som på 2 veckor, men nån form av resultat bör man väll ändå se. Vikten bör inte stå stilla i och med att jag äter mindre än förr (förr levde jag på snabbmat, snacks och godis - nu käkar jag hemlagat med fokus på protein)
D.S.
Pretorian
2014-01-20, 13:11
Lägger sig på ett kaloriunderskott så brukar det oftast gå undan just i början så troligtvis ligger du inte på underskott. Ät mindre och tänk inte ens tanken att börja med nutrilett. Den där webbsidan vet inget om dig eller din träning.
Lägger sig på ett kaloriunderskott så brukar det oftast gå undan just i början så troligtvis ligger du inte på underskott. Ät mindre och tänk inte ens tanken att börja med nutrilett. Den där webbsidan vet inget om dig eller din träning.
Jag tänker också, men gick nyss genom en vanlig dag igen och räknade igen för att se om det blev fel nånstans. fick fram följande.
13.00 1,5dl gröt, 30g sylt, 1 proteindrink - ca 440-460kalorier
16.00 äggröra på 3 ägg och ca 30g fetaost - ca 360 kalorier
20.00 ca 300-400g kyckling, 30g ris, lite grönsaker, ca 700-800kcal
ca 1700kcal. fyllde ut med lite proteinfluff för att hamna på ca 1800-1900kcal.
så även om jag har räknat fel hamnar jag ju inte på lika många kalorier som innan deffen.
Shqypnia
2014-01-20, 14:29
Väger du dig under samma förutsättningar? Låt säga att du väger dig varje fredag EFTER toa besök. Annars så kan väska och tarm innehåll spela stor roll.
Tycker dock inte du ska noja. Kör månaden ut- resultatet MÅSTE komma när du ligger på ett underskott.
Väger du dig under samma förutsättningar? Låt säga att du väger dig varje fredag EFTER toa besök. Annars så kan väska och tarm innehåll spela stor roll.
Tycker dock inte du ska noja. Kör månaden ut- resultatet MÅSTE komma när du ligger på ett underskott.
jadå, väger mig varje måndagmorgon efter toabesök. Jag kommer köra januari ut, men om inget händer så får jag köra lite mer drastiskt i februari, dvs. måltidsersättningar+en vanlig måltid.
jadå, väger mig varje måndagmorgon efter toabesök. Jag kommer köra januari ut, men om inget händer så får jag köra lite mer drastiskt i februari, dvs. måltidsersättningar+en vanlig måltid.
Jag skulle nog väga mig varje dag och sedan dra ett snitt på veckan.
Att väga sig en dag i veckan är alldeles för osäkert.
Pretorian
2014-01-20, 15:45
Jag tänker också, men gick nyss genom en vanlig dag igen och räknade igen för att se om det blev fel nånstans. fick fram följande.
13.00 1,5dl gröt, 30g sylt, 1 proteindrink - ca 440-460kalorier
16.00 äggröra på 3 ägg och ca 30g fetaost - ca 360 kalorier
20.00 ca 300-400g kyckling, 30g ris, lite grönsaker, ca 700-800kcal
ca 1700kcal. fyllde ut med lite proteinfluff för att hamna på ca 1800-1900kcal.
så även om jag har räknat fel hamnar jag ju inte på lika många kalorier som innan deffen.
Dem flesta människor går ner i vikt på kaloriunderskott.
pratade med min läkare idag. han tror att det antagligen beror på medicinen jag käkar då viktuppgång är en väldigt vanlig bieffekt. Jag borde kanske va glad att jag åtminstånde står +/- 0. MEN det känns självklart tungt att inse att jag inte kommer se de resultat jag vill.
Har någon annan här erfarenheter av att käka medicin som man går upp i vikt av och samtidigt försöka deffa? Lyckas man till slut eller står det stilla?
Viss medicin binder kanske vatten och annan medicin skapar hungerkänslor. Ligger du på kcal-underskott så kommer din vikt att minska oavsett medicin eller inte så småningom.
Väg dig varje morgon det första du gör. Räkna ut ett snitt för veckan för att få en mer exakt siffra hur vikten rör sig.
Challeofc
2014-01-20, 20:46
Jag har deffat 2 månader innan jul och sen hade jag uppehåll över jul och nyår, och nu har jag börjat på de igen och det har gått ca 2-3 veckor, och jag har gått ner 2,5kg. Dock är det alltid lättast att gå ner i början då du alltid blir av med vätska och därför tappar du mest!
Så som jag har gjort så har det varit att jag har sprungit 2 gånger i veckan och kört mellan svår stryketräning (lite hantlar och bänkpress) per vecka. sen har det varit nog på träningen.
Så som jag har ätit så har jag hållit mig runt ca 1500 kcal per dag (dock är jag väldigt liten av mig ca 165 lång) men jag har aldrig varit tjock så jag har inga lätta kg att tappa.
Käkat 134g protein dom dagarna jag styrketränat och när jag sprungit har jag haft lite mindre protein.
Ta 2g protein per kg kroppsvikt och 0.5g fett per kg kroppsvikt, sen fyll på med kolhydrater för resten.
Ett riktigt lätt sätt att räkna kcal är att använda appen "Lifesum" där du kan scanna sträck koden på allt du äter. När du ska få i dig bra protein så är Kycklingfilé,lax,lövbiff bland det bästa du kan äta. Skadar inte ifall du har en matvåg och väger maten ifall du behöver de.
Hoppas detta hjälpte lite! /Mvh Challe! :)
Känns spontant som en väldigt ogenomtänkt plan..
Sheogorath
2014-01-20, 20:55
pratade med min läkare idag. han tror att det antagligen beror på medicinen jag käkar då viktuppgång är en väldigt vanlig bieffekt. Jag borde kanske va glad att jag åtminstånde står +/- 0. MEN det känns självklart tungt att inse att jag inte kommer se de resultat jag vill.
Har någon annan här erfarenheter av att käka medicin som man går upp i vikt av och samtidigt försöka deffa? Lyckas man till slut eller står det stilla?
Jag har deffat på en av de mest notoriska medicinerna för viktuppgång - mirtazapin. Det gick alldeles utmärkt. Även om du mot förmodan skulle stå på en medicin som faktiskt sänker din basalmetabolism så handlar det ju bara om att "energi ut"-delen av energibalansekvationen minskat - då får du helt enkelt äta mindre eller röra på dig ännu mer. Och har du nyss börjat ta en medicin som gör att du håller mer vatten kommer dina vätskenivåer att ha stabiliserats efter ett tag - ingen medicin som har acceptabla biverkningar gör att du sväller ohämmat.
Om du nu ligger på kaloriunderskott kan det vara så enkelt att du får en osäker utvärdering eftersom du bara väger dig en gång i veckan. Lite skillnad i vätska och tarminnehåll och vips ser det ut som att du stått stilla eller gått upp i vikt. Ta medianen av sju vägningar (väg dig varje dag) för att få din VECKOVIKT. Jämför sedan med medianen för nästa vecka. Där har du ett bra värde.
Jag har deffat på en av de mest notoriska medicinerna för viktuppgång - mirtazapin. Det gick alldeles utmärkt. Även om du mot förmodan skulle stå på en medicin som faktiskt sänker din basalmetabolism så handlar det ju bara om att "energi ut"-delen av energibalansekvationen minskat - då får du helt enkelt äta mindre eller röra på dig ännu mer. Och har du nyss börjat ta en medicin som gör att du håller mer vatten kommer dina vätskenivåer att ha stabiliserats efter ett tag - ingen medicin som har acceptabla biverkningar gör att du sväller ohämmat.
Om du nu ligger på kaloriunderskott kan det vara så enkelt att du får en osäker utvärdering eftersom du bara väger dig en gång i veckan. Lite skillnad i vätska och tarminnehåll och vips ser det ut som att du stått stilla eller gått upp i vikt. Ta medianen av sju vägningar (väg dig varje dag) för att få din VECKOVIKT. Jämför sedan med medianen för nästa vecka. Där har du ett bra värde.
det är exakt den medicinen jag käkar nu.
ok. jag får göra så helt enkelt, dvs. mäta varje dag så jämföra medianen. Händer det inget så får jag äta mindre/träna mer.
Tack för alla tips.
Jag har deffat på en av de mest notoriska medicinerna för viktuppgång - mirtazapin. *Kaboom* Sheo did it again!
Vilka mekanismer gör att man har svårt att tappa vikt på just den medicinen?
På fass står bara:
Följande biverkningar har också rapporterats:
Mycket vanliga:
ökad aptit och ökad vikt
dåsighet eller sömnighet
huvudvärk
muntorrhet
Ökad aptit förstår jag men inte ökad vikt!?
*Kaboom* Sheo did it again!
På fass står bara:
Mycket vanliga:
ökad aptit och ökad vikt
dåsighet eller sömnighet
huvudvärk
muntorrhet
dåsighet eller sömnighet + ökad aptit = ökad vikt
Edit: Sen vet jag inte om det finns SSRI preparat som faktiskt sänker metabolismen. Ofta rör det väl sig om en sänkning av den totala energinivån under dagen som i sin tur leder till mindre TDEE.
Sheogorath
2014-01-22, 07:13
*Kaboom* Sheo did it again!
På fass står bara:
Mycket vanliga:
ökad aptit och ökad vikt
dåsighet eller sömnighet
huvudvärk
muntorrhet
De som skriver biverkningslistorna verkar inte ha så stort intresse för att skilja orsak från verkan. De vill mest beskriva vad folk kan tänkas uppleva. Och där ingår både ökad aptit och ökad kroppsvikt. Med all sannolikhet är det den ökade aptiten som leder till den ökade kroppsvikten. Men det var också därför jag skrev "om du mot förmodan skulle stå på en medicin som faktiskt sänker din basalmetabolism". ÄVEN om man hade att göra med en sådan medicin hade det gått att deffa på den. Man hade bara fått vara ännu mer noggrann med sina micros för att täcka in sina behov på ett lägre energiintag. Och man hade kanske mått sämre p.g.a. mindre ork etc. Och det hade kanske varit ett ännu mer olämpligt företag om det rör sig om en antideppmedicin, av t.ex. den anledningen, men det är en annan diskussion. Men poängen är att det hade gått.
En i min mening tänkbar mekanism för just en antideppmedicin att faktiskt sänka "enerigi-ut" är att sänka stresspådraget. Lägre puls, mindre psykomotorisk oro (benrörelser, tandgnisslande mm.) etc kan säkert spara en hel del kalorier över tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.