Logga in

Visa fullständig version : Tips på deffmat.

Mollestam
2014-01-20, 12:31
Hejsan!

Har nu efter ca tre år på gymmet tänkt göra slag i saken och påbörja min första deff. Problemet är bara att jag har ingen aning om hur jag skall gå tillväga (ja, jag känner till kcal in - kcal ut, det är ingen fara).
När jag säger att jag inte vet hur det ska gå till så syftar jag på maten, vad ska man egentligen äta?
Har tänkt att köra mycket kyckling och fisk tillsammans med diverse tillbehör som middag, men övriga mål? Om man inte har råd att äta kyckling till lunch och middag sju dagar i veckan?
Vad äter man till frukost? Kvällsmål? Gillar tyvärr inte kokta ägg, annars hade ju det känts givet. Tonfisk eller makrill i tomatsås kanske? Kvarg?
Ös på med tips, gärna fullständiga recept om ni sitter inne med det!

Mvh.

balfong
2014-01-20, 12:45
Kvarg är billigt och bra, tonfisk likaså.
En påse frysta kycklingfiléer är ju inte heller direkt dyrt.
Broccoli om du gillar det.
Kött i olika former är det inte heller något fel på, bara att använda fantasin.

Sent from my LT26i using Tapatalk

Devil82
2014-01-20, 12:56
tycker det e lätt och billigt med kassler i ugn, in med den i 200 grader, har du en kötttermometer är det ännu bättre, den är redan saltad osv, kostar runt 43kr per kilo på willys =)

Pretorian
2014-01-20, 13:12
De billigaste proteinråvarorna som passar mig är kyckling, fläskfilé och nötfärs. Har du inte råd med det så vet jag inte. Proteinpulver är ganska billigt men inte så gott jämfört med lagad mat.

Mollestam
2014-01-20, 13:54
Låt mig klargöra: 1. Jag äter bara svensk kycklingfilé, så kilopriset är runt 80 kr (lever på CSN och studielån, därav min ovilja) 2. Jag har en ganska omfattande alkoholnota då jag festar runt tre gånger i veckan. Detta leder till att jag inte går jättemycket plus varje vecka. Ett kilo kyckling om dagen är för mig ohållbart (500 g lunch - 500 g middag)
Har tänkt sluta med kosttillskott, känns tveksamt om det skulle ge något speciellt ändå.

Men bra tips so far, ös på!

Shqypnia
2014-01-20, 14:24
Haha börja ät kyckling utöver endast svensk. Och sluta festa så mycket. Allting i livet handlar om val och prioriteringar. Alltid.

Mina råd är: kycklingfilé kycklingburgare keso kalkon kvarg yoghurt nötfärs. Sedan finns inget sådant som "deffmat". Få i dig lagom med protein och ät vad du känner för- så länge din kcal budget tillåter det.

Mollestam
2014-01-20, 14:35
Haha börja ät kyckling utöver endast svensk. Och sluta festa så mycket. Allting i livet handlar om val och prioriteringar. Alltid.

Mina råd är: kycklingfilé kycklingburgare keso kalkon kvarg yoghurt nötfärs. Sedan finns inget sådant som "deffmat". Få i dig lagom med protein och ät vad du känner för- så länge din kcal budget tillåter det.

Haha, jag är faktiskt inte riktigt så borta att jag tror att det finns någon specifik "deffmat", men det jag menade, och som jag trodde att folk förstod, var att jag letar efter något någorlunda billigt, med bra stats (högt P-innehåll, inte så högt K-innehåll). Du kan kanske hålla med om att det är lite svårare att genomföra en bra deff på en kost bestående av pasta och grönsaker än på kyckling, fisk och ägg, eller?

Tack för tipsen dock!

J3T69
2014-01-20, 15:00
Icas kvarg på 0,5%fett är rätt billig.
60g protein/500g.
Om detta räcker:)?

Alex1891
2014-01-20, 15:04
Haha, jag är faktiskt inte riktigt så borta att jag tror att det finns någon specifik "deffmat", men det jag menade, och som jag trodde att folk förstod, var att jag letar efter något någorlunda billigt, med bra stats (högt P-innehåll, inte så högt K-innehåll). Du kan kanske hålla med om att det är lite svårare att genomföra en bra deff på en kost bestående av pasta och grönsaker än på kyckling, fisk och ägg, eller?

Tack för tipsen dock!

Desto svårare att genomföra en bra deff med 3 dagars krök i veckan = ca 3500 kalorier per festtillfälle, nästan enbart ifrån kolhydrater (Om du dricker som en karl vill säga)

Som någon skrev tidigare, allt handlar om prioteringar. Ta bort en utav festdagarna så har du helt plötsligt råd med svensk kyckling :)

Ozziking
2014-01-20, 15:40
som någon skrev tidigare, allt handlar om prioteringar. Ta bort en utav festdagarna så har du helt plötsligt råd med svensk kyckling :)

+ 10

Pretorian
2014-01-20, 15:43
Tror du har fel prioriteringar om du väljer 3 dagars alkoholdrickande framför mer och bra mat.

Dessutom verkar du inte lyssna på tips. Proteinpulver är bland det billigaste (jag överdriver lite) du kan få i dig om vi pratar PPK.

Lycka till med deffen.

Ozziking
2014-01-20, 15:45
Och att festa så mycket under deff är nog inte att rekommendera..

Mollestam
2014-01-20, 16:25
Jag lyssnar absolut på tips, man måste väl få kunna få argumentera för sin sak?
Angående festandet så läser jag ekonomi vid LU, och festandet hör rätt mycket till om jag ska vara ärlig. Sen så dricker jag i stort sett bara starksprit, så vet faktiskt inte hur kcal ser ut där.
Ska försöka dra ner på festandet, absolut, har ändå ett par mastiga tentor framför mig.
Angående kvarg så är jag tyvärr laktosintolerant, och det enda jag hittat då är för ca 50 kr/kg...

Angående kcal på alkohol, antar att du räknat på öl? Hur många motsvarar 3500 kcal?

Alex1891
2014-01-20, 16:31
Angående festandet så läser jag ekonomi vid LU, och festandet hör rätt mycket till om jag ska vara ärlig. Sen så dricker jag i stort sett bara starksprit, så vet faktiskt inte hur kcal ser ut där.
Ska försöka dra ner på festandet, absolut, har ändå ett par mastiga tentor framför mig.
Angående kvarg så är jag tyvärr laktosintolerant, och det enda jag hittat då är för ca 50 kr/kg...

Angående kcal på alkohol, antar att du räknat på öl? Hur många motsvarar 3500 kcal?

Nja, mer en blandad kuka-ur kväll, med grogg, bira och shots.

Men 3500kcal motsvarar typ 14st stora stark.

Snackar vi ren sprit så motsvarar 4cl ca 140kcal lite beroende på vad det är för något

Ozziking
2014-01-20, 16:37

jag är också laktos men käkar kvarg :o

Mollestam
2014-01-20, 17:01
Ah, okej, men då vet jag lite mer i alla fall.
Prio ett verkar ju vara att festa lite mindre kanske... Ska väl gå att lösa med lite viljestyrka. Tack för tipsen alla!