Visa fullständig version : Gymnasieval?
wilhelmblomgren
2014-01-20, 01:14
Tjena forumet! nu var det dags med gymnasieval till nästa år och de gymnasium jag har valt ligger runt 230-260 i lägsta merit. Och jag ligger på gränsen, alltås en liten bit över lägsta. Hur stora är chanserna att jag kommer in?
jag är riktigt nervös... Och håller på att plugga natt och dag för att höja mina betyg för att vara säker. Det hade jag gjort i vilket fall...
Jag söker för övrigt till Natur, på lite blandade skolor i Lund
Nu vet jag inte hur det är med just gymnasievalet, men intagningspoäng brukar inte skilja jättemycket från år till år. Om du ligger lite över gränsen och bättrar på det ytterligare går det nog bra.
Nu vet jag inte hur läget i Lund ser ut. Men här i Stockholm har så pass många friskolor öppnats att många kommunala gymnasieskolor har stängt.
Det pågår någon slags "krig" mellan skolorna om elever. Därför har vissa skolor sänkt intagningspoängen, eller tagit in elever med lägre poäng än intagningspoängen.
Därför tycker jag att du väljer den skolan du vill komma in på som första val, oavsett om du inte har tillräckligt med poäng. Chansen finns att du kommer in.
Själv kom jag in på mitt första val, dock hade jag högre poäng än intagningspoängen, och många av mina vänner kom in på samma skola som mig, fast de hade mycket lägre poäng än intagningspoängen.
Scratch89
2014-01-29, 18:34
Men... intagningspoängen är väl bara den poäng som den sökande med lägst poäng kom in på? Skolor och utbildningar kan väl inte sätta en gräns hux flux, utan det beror på tillgång och efterfrågan?
men... Intagningspoängen är väl bara den poäng som den sökande med lägst poäng kom in på? Skolor och utbildningar kan väl inte sätta en gräns hux flux, utan det beror på tillgång och efterfrågan?
+1
Tjena forumet! nu var det dags med gymnasieval till nästa år och de gymnasium jag har valt ligger runt 230-260 i lägsta merit. Och jag ligger på gränsen, alltås en liten bit över lägsta. Hur stora är chanserna att jag kommer in?
jag är riktigt nervös... Och håller på att plugga natt och dag för att höja mina betyg för att vara säker. Det hade jag gjort i vilket fall...
Jag söker för övrigt till Natur, på lite blandade skolor i Lund
Vilket gymnasium du går till borde inte ha stor betydelse, det har det iaf. inte här i Finland (men vi har ju bättre skolsystem än er och troligtvis bättre lärare/vettigare kursmål/bättre kurs-system överlag).
Lärarna brukar vara lika bra överallt, det är vad DU gör i skolan och vilka betyg du får som har betydelse. Sen kan det ju vara roligt att gå till samma skola som polarna också.
Sen så är gymnasievalet inte så otroligt viktigt om du inte ska gå en yrkesutbildning eller t.ex. ett skidgymnasie. Ofta går det att läsa nästan vad som helst på de flesta programmen, och kommer du in på fel linje på gymnasiet så finns tekniskt basår på universitetet, även komvux och högskoleprov.
zeusden1
2014-01-29, 21:11
Din framtid är inte beroende på vad du läser, så välj något du tycker är roligt. Se dock för i h-e till att få högskolebehörighet.
R Scarpa27
2014-01-29, 21:24
usch vad gammal jag känner mig att läsa det här, gymnasiet fasen kändes som igår... men var många år sedan...
ska ge dig ett tips wilhelm ta vara på skoltiden den är fan awsum...
efter skolan blir de mer allvar & tiden går fortare än normalt... åt helvete vad åren rullar snabbt sen,
Vilket gymnasium du går till borde inte ha stor betydelse, det har det iaf. inte här i Finland (men vi har ju bättre skolsystem än er och troligtvis bättre lärare/vettigare kursmål/bättre kurs-system överlag).
Lärarna brukar vara lika bra överallt, det är vad DU gör i skolan och vilka betyg du får som har betydelse. Sen kan det ju vara roligt att gå till samma skola som polarna också.
Okej?
OnT:
Gymnasievalet har ingen större betydelse för framtida studier som många på internet gärna proklamerar men om du vill tillgodose dig solida kunskaper är det givetvis en fördel att gå i en klass med höga intagningspoäng. När jag sökte gymnasieval var lägsta intagningspoäng runt 240-250 men jag vet några stycken i min klass som kom in med poäng under det, då som reserver. Så skulle du inte komma in där du vill direkt är det bara att vänta och försöka komma in som reserv.
Om du undrar något är det bara att skicka pm då jag har tämligen god kunskap om gymnasierna i Skåne.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.