handdator

Visa fullständig version : vetemjöl, typ av kolhydrater?

MatteÖhult
2014-01-19, 13:38
Idagsläget så pluggar jag och försöker hålla kosten så billig som möjligt för att slippa att ta lån. Har nyligen upptäckt att pannkakor är fruktansvärt billigt att göra så jag har börjat käka det dagligen.

Det går väldigt bra ihop med mina makros också. Men hur är kolhydraterna i vetemjölet? snabba eller långsamma och spelar detta någon stor roll ur energimässigt /styrketräningsmässigt perspektiv?

Sverker
2014-01-19, 14:04
Kolhydraterna i vetemjöl är snabba. Men i pannkakorna kommer fettet och proteinet att sänka GI. Du får större problem med sylten som ligger på pannkakorna.

Sammantaget är pannkakor bra mat efterträningen med utmärkt protein och snabba kolhydrater. Att bara äta pannkakor är mindre lyckat. För lite fibrer, för lite antioxidanter, för lite Omega-3, för mycket mjölk mm.

Pepz
2014-01-19, 14:11
gör bananpannkakor och proteinpannkakor så varierar du med och utan vetemjöl.

Soppa är ruggigt billigt att göra. och soppa+ pankis är torsdag hela veckan

MatteÖhult
2014-01-19, 14:15
Kolhydraterna i vetemjöl är snabba. Men i pannkakorna kommer fettet och proteinet att sänka GI. Du får större problem med sylten som ligger på pannkakorna.

Sammantaget är pannkakor bra mat efterträningen med utmärkt protein och snabba kolhydrater. Att bara äta pannkakor är mindre lyckat. För lite fibrer, för lite antioxidanter, för lite Omega-3, för mycket mjölk mm.

kör inte gamla hederliga receptet, jag kör mjöl, vatten, salt och ägg. till detta så tar jag en proteindrink på 30g protein från pulver och runt 3 dl mjölk.

På pannkakorna så har jag sylt

MatteÖhult
2014-01-19, 14:15
gör bananpannkakor och proteinpannkakor så varierar du med och utan vetemjöl.

Soppa är ruggigt billigt att göra. och soppa+ pankis är torsdag hela veckan

soppa är så värdelöst, man måste ju sleva 1000 gånger för att få i sig något :(

Pepz
2014-01-19, 14:16
ta ett grövre mjöl också.
lantbrödsmjöl tycker jag är gott

MatteÖhult
2014-01-19, 14:28
ta ett grövre mjöl också.
lantbrödsmjöl tycker jag är gott

okey, så med ett grövre mjöl, lite proteinpulver så skulle du påstå att måltiden blir "komplett"? lr acceptabel iaf?

Pepz
2014-01-19, 14:32
okey, så med ett grövre mjöl, lite proteinpulver så skulle du påstå att måltiden blir "komplett"? lr acceptabel iaf?

proteinpulvret är inte nödvändigt. jag skulle ha mjölken i pannkakorna istället..

Ingen måltid är så komplett så du ska basera din kost på den.

lägg i så fall till 500g blandade grova grönsaker per dag.
variera grönsakerna

MatteÖhult
2014-01-19, 14:35
proteinpulvret är inte nödvändigt. jag skulle ha mjölken i pannkakorna istället..

Ingen måltid är så komplett så du ska basera din kost på den.

lägg i så fall till 500g blandade grova grönsaker per dag.
variera grönsakerna

ja alltså detta är ju bara lunchen som sagt, jag äter ett mål till per dag och då ingår det lite mer variation.

Jag vill bara ha en enkel lunch som går snabbt att göra och har bra makros :)

Tack tack grabbar

Sheogorath
2014-01-19, 17:24
Vanliga traditionella pannkakor går utmärkt att ha i sin kost förstås. Vetemjölet är uppbyggt av stärkelse, d.v.s. samma som i ris, pasta, potatis, bulgur etc. Att det är "snabbt" kan under vissa omständigheter vara ett problem om man är diabetiker. Det mättar också ganska dåligt i förhållande till energiinnehållet, så har man besvär med hunger kanske det inte är det bästa.

Vidare: Precis som Pepz skriver är inte näringstätheten i ett (1) livsmedel som är intressant hur det ser ut under dagen som helhet. Man kan äta i stort sett vad som helst så länge det ser vettigt ut över tid.

R Scarpa27
2014-01-19, 19:17
pannkakan blev utnämnd som en av de nyttigaste maten till barn år 2013 i någon studie.
energi från vetemjöl, protein från ägg & mjölk även a & d vitamin från mjölk osv osv...

Tobbey
2014-01-19, 19:55
Vetemjöl är bra grejer! Men klart man inte kan leva på det enbart. Att ständigt variera sitt val av föda är nog bäst i längden, något jag själv är rätt dålig på då min kost är uppbyggd till stor del av vetemjöl i form av bröd :D Skärpning.