Visa fullständig version : Dips, är det verkligen så skadligt som alla hävdar?
Facetard
2014-01-17, 17:25
Jag har sedan jag börjat gymma avstått ifrån att köra dips på grund av skaderisken som alltid skrivs om, att det inte ger något och är värdelös övning egentligen.
Testade att köra dips idag eftersom det finns med på mitt schema jag har valt.
Hade kört sned bänkpress, axelpress med stång, latsneddrag och chins(2 sets av varje) samt framåtlyft med hantlar(man lyfter armarna rakt fram med hantlar).
Hade även stått med ett kvastskaft och kört DETTA (http://www.youtube.com/watch?v=fMvCDTkI6Fc#t=55)samt det han gör i början HÄR (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eb6ZWDtz4Sw) + shrugs, kände ingen smärta, obehag eller dylikt överhuvudtaget, tyckte dips var skitroligt att köra och utmanande.
Men det skrämmer mig att folk alltid snackar om den stora skaderisken, existerar den stora skaderisken ens? Det finns skaderisk i allting, men är bara detta överhypat?
Kommer skadan från ingenstans utan förvarning? Ser ju inte varför en skada skulle komma om det känns bra utan smärta och obehag....
Gick lik djupt som på bilden och sträckte ut armarna helt i toppläget.
http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2010/07/dips.jpg
Rikard Jansson
2014-01-17, 17:27
Du sätter axlarna i en lite väl onaturlig position i bottenläget, men om du kan hantera det och köra väldigt långsamt och strikt i botten är det nog ingen fara, men det beror förstås på individuell rörlighet och skadebenägenhet också.
Facetard
2014-01-17, 17:34
Du sätter axlarna i en lite väl onaturlig position i bottenläget, men om du kan hantera det och köra väldigt långsamt och strikt i botten är det nog ingen fara, men det beror förstås på individuell rörlighet och skadebenägenhet också.
Hur menar du med om jag kan hantera det? :smash: Jag går ner till "bottenläget", håller mig stabil i kropp och armar och trycker mig upp princip.
Farten ska jag tänka på nästa gång då, körde ganska snabbt men ändå kontrollerat.
Det största problemet som jag ser det är att om du hamnar i bottenläget och inte orkar trycka upp dig så kanske inte axeln tycker det är så roligt. Men är du tillräckligt stark för att klara av strikta dips så är nog skaderisken överdriven om du har lite sunt förnuft.
Kan ju undvika att lasta på massa vikt och försöka maxa eller nåt i den stilen om du vill minska risken för skador.
Jag upplevde att dips var givande när jag körde dem, men formen var inte helt hundra om de låg efter exempelvis bänk och andra tunga basövningar i passet, så jag slutade köra dem. Personligen kände jag av lite trötthet och knäppningar i axlarna som jag inte gillade.
Facetard
2014-01-17, 17:47
Det största problemet som jag ser det är att om du hamnar i bottenläget och inte orkar trycka upp dig så kanske inte axeln tycker det är så roligt. Men är du tillräckligt stark för att klara av strikta dips så är nog skaderisken överdriven om du har lite sunt förnuft.
Kan ju undvika att lasta på massa vikt och försöka maxa eller nåt i den stilen om du vill minska risken för skador.
Det kan jag verkligen tänka mig, körde aldrig till fail idag utan gav upp innan fail i toppläget.
Körde tre sets, 12/7/6 klarade jag av.
Jag anser att jag är tillräckligt stark för att kunna köra strikta dips som jag anser mina var idag, var noga med uppvärmningen, att allt skulle kännas bra och utföra det korrekt.
Jag upplevde att dips var givande när jag körde dem, men formen var inte helt hundra om de låg efter exempelvis bänk och andra tunga basövningar i passet, så jag slutade köra dem. Personligen kände jag av lite trötthet och knäppningar i axlarna som jag inte gillade.
Jag kan inte riktigt utvärdera hur bra jag tycker att dips ger mig, men jag har som mål att komma så nära athletic fitness som möjligt, och då körs både dips och chins där.
Får testa att köra dips bland det första jag gör nästa vecka och se hur det känns, dock bra med uppvärmning innan.
PureWhey
2014-01-17, 17:49
Finns folk som säger att det mesta är farligt att köra, böj, bänk osvosv. Kör med god teknik så kommer det nog gå bra :)
Skickat ifrån böjracket
pezrulezhaakon
2014-01-17, 17:55
Jag har sedan jag börjat gymma avstått ifrån att köra dips på grund av skaderisken som alltid skrivs om, att det inte ger något och är värdelös övning egentligen.
Testade att köra dips idag eftersom det finns med på mitt schema jag har valt.
Hade kört sned bänkpress, axelpress med stång, latsneddrag och chins(2 sets av varje) samt framåtlyft med hantlar(man lyfter armarna rakt fram med hantlar).
Hade även stått med ett kvastskaft och kört DETTA (http://www.youtube.com/watch?v=fMvCDTkI6Fc#t=55)samt det han gör i början HÄR (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eb6ZWDtz4Sw) + shrugs, kände ingen smärta, obehag eller dylikt överhuvudtaget, tyckte dips var skitroligt att köra och utmanande.
Men det skrämmer mig att folk alltid snackar om den stora skaderisken, existerar den stora skaderisken ens? Det finns skaderisk i allting, men är bara detta överhypat?
Kommer skadan från ingenstans utan förvarning? Ser ju inte varför en skada skulle komma om det känns bra utan smärta och obehag....
Gick lik djupt som på bilden och sträckte ut armarna helt i toppläget.
http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2010/07/dips.jpg
Frågan är ju syftet till varför du kör dips. Om det bara är att träna musklerna eller om du ska tävla i momentet.
Facetard
2014-01-17, 17:57
Frågan är ju syftet till varför du kör dips. Om det bara är att träna musklerna eller om du ska tävla i momentet.
Både och, jag vill tävla i athletic fitness.
Arne Persson
2014-01-17, 18:02
Då är det djupt som gäller. När jag införde dom nuvarande AF-reglerna under -90 talets senare hälft. Så spydde "expertisen", i god ordning, galla över mig om alla skador i axlarna mm som formligen skulle överskölja sporten. Lustigt att alla dessa skador uteblivit?
Älskar dips som övning, var verkligen min favorit. Körde alltid strikta och kontrollerade. Men inbillade mig att samtliga inflammationer jag fått i axlarna är pga dips så jag slutade och har varit skadefri sen dess.. Kan självklart vara en slump med
Facetard
2014-01-17, 18:07
Då är det djupt som gäller. När jag införde dom nuvarande AF-reglerna under -90 talets senare hälft. Så spydde "expertisen", i god ordning, galla över mig om alla skador i axlarna mm som formligen skulle överskölja sporten. Lustigt att alla dessa skador uteblivit?
Alltså djupare än vad bilden illustrerar?
Hur djupt ska man gå i AF?
Älskar dips som övning, var verkligen min favorit. Körde alltid strikta och kontrollerade. Men inbillade mig att samtliga inflammationer jag fått i axlarna är pga dips så jag slutade och har varit skadefri sen dess.. Kan självklart vara en slump med
Märker väl om sådant kommer krympandes, då får jag lägga av med det helt enkelt.
Ska du inte tävla undvik dips, onödig skaderisk, finns andra övningar gott folk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Arne Persson
2014-01-17, 18:20
Alltså djupare än vad bilden illustrerar?
Hur djupt ska man gå i AF?
Märker väl om sådant kommer krympandes, då får jag lägga av med det helt enkelt.
Du hittar under AF-regler på SKKF's hemsida en instruktionsfilm som jag gjort på Chins och dips.
pezrulezhaakon
2014-01-17, 18:20
Både och, jag vill tävla i athletic fitness.
Ok, då måste du ju köra övningen.
Dips har en ofördelaktig belastningkurva, Låg träningseffekt och hög skaderisk.
Så ska du inte tävla i det så är mitt råd att du skippar dom, det finns betydligt effektivare övningar med en betydligt lägre skaderisk.
Axlarna är det sista område du vill skada, en axelskada kan vara en träningskarriär dödare för överkroppen.
Arne Persson
2014-01-17, 18:45
Dips har en ofördelaktig belastningkurva, Låg träningseffekt och hög skaderisk.
Så ska du inte tävla i det så är mitt råd att du skippar dom, det finns betydligt effektivare övningar med en betydligt lägre skaderisk.
Axlarna är det sista område du vill skada, en axelskada kan vara en träningskarriär dödare för överkroppen.
Då kan du nog lägga ner exempelvis bänkpress också med tanke på hur många som skadar sig i denna övning.
Då kan du nog lägga ner exempelvis bänkpress också med tanke på hur många som skadar sig i denna övning.
Det är en rätt stor skillnad mellan övningarna.
Sparven från Minsk
2014-01-17, 20:13
Jag går så djupt jag kan i dipsen, dvs så djupt som mina axlar tillåter. Visst, det stramade ganska duktigt i början, men upplever att mina axlar känns bättre, och vigare nu.
Jag förespråkar fullt djup, med kontroll givetvis, i dips.
Är väl ganska individuellt om dips=låg träningseffekt.Själv så brukar jag svälla upp ganska ordentligt när jag kör mycket dips.
Diomedea exulans
2014-01-17, 20:28
Är det inte bara att testa och köra? Om det är skadligt för en så borde man väl känna att det gör ont någonstans, och i så fall är det väl bara att lägga av?
Eller tänker jag fel nu (vad säger experterna)?
Sparven från Minsk
2014-01-17, 20:47
Är det inte bara att testa och köra? Om det är skadligt för en så borde man väl känna att det gör ont någonstans, och i så fall är det väl bara att lägga av?
Håller med.
Alla säger att det är skadligt att köra latsdrag bakom nacke, fungerar då ypperligt för mig :D
Håller med.
Alla säger att det är skadligt att köra latsdrag bakom nacke, fungerar då ypperligt för mig :D
Att köra marklyft men bananrygg funkar nog ypperligt en viss period med men till slut så brister det.
Sparven från Minsk
2014-01-17, 21:09
Att köra marklyft men bananrygg funkar nog ypperligt en viss period med men till slut så brister det.
Liiite skillnad där dock. Good try.
Arne Persson
2014-01-17, 21:11
Ändå skadar dom sig ymnigt på den mindre skadliga? bänkpressen...
Lustigt att alla dessa skador uteblivit?
Har du gjort en sammanställning på vilka som har skadat och inte skadat sig? Redovisa isåfall, kan vara intressant att se statistik på det.
Arne Persson
2014-01-17, 21:51
Har du gjort en sammanställning på vilka som har skadat och inte skadat sig? Redovisa isåfall, kan vara intressant att se statistik på det.
Jag lär vara den förste som skulle hört talas om alla dessa skador, genom åren, tro mig. Jag har även pratat om detta med en och annan AF-are genom åren. Jag tror det är bättre om "Arne-haters";) gör denna vetenskapliga sammanställning då får dom ju kanske utmärkt med vatten på dina kvarnar... :)
bigtraps
2014-01-17, 21:51
Jämnför hur många som kör bänk mot dips
Källa på att dips är skadligare än bänk då tack.
Jag personligen tycker det är väldigt stor skillnad beroende på vilken vinkel och bredd handtagen i dips har. Så fort handtagen blir innåtvinklade så börjar jag känna obehag i axlarna, men är handtagen raka och inte jätte smalt ihopsatta så funkar det utmärkt även med stora vikter hängandes runt midjan utan några känningar alls.
Jag har dock valt bort dips ett bra tag sedan till fördel av ett extra bänkpass.
Ändå skadar dom sig ymnigt på den mindre skadliga? bänkpressen...
Som redan har sagts, förmodligen ganska många fler som kör bänk än dips, med ett mindre bra utförande dessutom.
Dips är en dålig övning med hög skaderisk jämfört med dom andra alternativ som finns.
Arne Persson
2014-01-17, 22:00
Som redan har sagts, förmodligen ganska många fler som kör bänk än dips, med ett mindre bra utförande dessutom.
Dips är en dålig övning med hög skaderisk jämfört med dom andra alternativ som finns.
Är det egen slutsats eller har någon expert påtalat det?
Jag kör efter samma filosofi. Jag får ont i axlarna och undviker övningen. Hade jag haft ett behov för att köra övningen så kanske jag hade lagt mer tid på att lära mig den. Som det är nu så väljer jag andra övningar.
Är det egen slutsats eller har någon expert påtalat det?
Ganska många utbildade och kunniga människor som säger detta, du är faktiskt den enda anatomikunnige individ som jag har läst eller hört säga annorlunda.
Arne Persson
2014-01-17, 22:25
Ganska många utbildade och kunniga människor som säger detta, du är faktiskt den enda anatomikunnige individ som jag har läst eller hört säga annorlunda.
Då bör du nog öppna upp ögonen, det finns garanterat fler "anatomikunniga" med träningserfarenhet som tycker detsamma. Framför allt skall du själv testa och inte gå på allt du hör eller läser.
Arne Persson
2014-01-17, 22:27
Jag kör efter samma filosofi. Jag får ont i axlarna och undviker övningen. Hade jag haft ett behov för att köra övningen så kanske jag hade lagt mer tid på att lära mig den. Som det är nu så väljer jag andra övningar.
Precis!:) Det kallas för sunt förnuft...! Ett begrepp som ofta är satt ur spel idag...
bigtraps
2014-01-17, 22:27
Vissa passar bättre för vissa övningar. Själv är jag halvinvalid pga press bakom nacke.
Arne Persson
2014-01-17, 22:31
Vissa passar bättre för vissa övningar. Själv är jag halvinvalid pga press bakom nacke.
Hur djupt går du ner då?
bigtraps
2014-01-17, 22:37
Eftersom jag är fostrad i en OL klubb på 80 talet körde vi "full range"
Arne Persson
2014-01-17, 22:42
Eftersom jag är fostrad i en OL klubb på 80 talet körde vi "full range"
Då bör du klarat dig bättre än dom flesta TUTarna...
bigtraps
2014-01-17, 22:45
Dålig rörlighet i axlarna. Min erfarenhet är att dom som är rörliga i axelpartiet klarar sig bättre. Vissa har det andra inte
Arne Persson
2014-01-17, 22:49
Dålig rörlighet i axlarna. Min erfarenhet är att dom som är rörliga i axelpartiet klarar sig bättre. Vissa har det andra inte
Om du tränat OL och full ROM i press bakom nacken så lär knappast dina axlar vara stela.
bigtraps
2014-01-17, 22:53
Har du svårt att hålla stången över huvudet för att den vill ramla framåt är man stel
Arne Persson
2014-01-17, 22:57
Har du svårt att hålla stången över huvudet för att den vill ramla framåt är man stel
Japp, och det lär OL-träning kunna råda bot på...:)
bigtraps
2014-01-17, 22:58
Tyvärr för sent för det
Arne Persson
2014-01-17, 23:01
Tyvärr för sent för det
Det är sällan för sent...:)
bigtraps
2014-01-17, 23:04
Kan inte utföra något arbete över axelhöjd tyvärr
Arne Persson
2014-01-17, 23:07
Kan inte utföra något arbete över axelhöjd tyvärr
M. supraspinatus?
bigtraps
2014-01-17, 23:10
Gjorde en inpingement operation för 2 år den. Tog även bort en bit av nyckelbenet.
Finns det något skonsamt sätt att köra dips? Jag brukar tendera att köra smalare på en sån där dipsställning som är som ett v. Dock oftast när jag hänger på mig tyngre viktat över 40 kg som det blir smalare grepp.
Vad säger reglerna inom AF? Får man hålla valfritt på ställningen som är så där vinklat A?
Vart håller isf eliten på tävlingarna?
Arne Persson
2014-01-17, 23:17
Finns det något skonsamt sätt att köra dips? Jag brukar tendera att köra smalare på en sån där dipsställning som är som ett v. Dock oftast när jag hänger på mig tyngre viktat över 40 kg som det blir smalare grepp.
Vad säger reglerna inom AF? Får man hålla valfritt på ställningen som är så där vinklat A?
Valfritt så länge man kan köra fritt i den. Omkring mitt på handtagen för de flesta.
Varför en sån där A ställning på tävling btw?
Mer fördelaktigt än en ställning med helt raka stänger?
Arne Persson
2014-01-17, 23:31
Varför en sån där A ställning på tävling btw?
Mer fördelaktigt än en ställning med helt raka stänger?
Lättare att hitta en bekväm träningvidd beroende på kroppstorlek med vinklade stänger.
Scratch89
2014-01-18, 00:41
Gjorde en inpingement operation för 2 år den. Tog även bort en bit av nyckelbenet.
Då blir det svårt att köra dips, kan jag tänka mig. :)
Jag själv har en axel som strulat sedan en luxation för ett par år sedan, och jag klarar av att köra dips, men det känns obehagligt vid fullt djupt. Däremot kommer jag en bra bit under parallellt så jag känner att det är ett acceptabelt djup. Känns faktiskt mindre med bara kroppsvikten än med extravikt på...
svenbanan
2014-01-18, 05:00
Själv har jag inga som helst problem med dips, trots att jag är stel som fan i axlarna och har problem i flera "vanliga" övningar. Smalt grepp med händerna nära kroppen, och med utåtroterade armar så mycket det går så känns det inget knas alls. Gärna i ringar.
Skulle också gärna vilja höra varför dips är så farliga. På vilket sätt riskerar man egentligen att skada sig? För några månader sedan var detta uppe, men då lyckades jag bara få fram nåt i stil med att "störst risk i ytterlägena", sen tror jag inte expertpanelen kom längre.
Arne Persson
2014-01-18, 07:43
Själv har jag inga som helst problem med dips, trots att jag är stel som fan i axlarna och har problem i flera "vanliga" övningar. Smalt grepp med händerna nära kroppen, och med utåtroterade armar så mycket det går så känns det inget knas alls. Gärna i ringar.
Skulle också gärna vilja höra varför dips är så farliga. På vilket sätt riskerar man egentligen att skada sig? För några månader sedan var detta uppe, men då lyckades jag bara få fram nåt i stil med att "störst risk i ytterlägena", sen tror jag inte expertpanelen kom längre.
Det blir kanske lika flummiga "slutsatser" som exempelvis med latsdrag bak nacken...? :)
Haha underbart.
svenbanan
2014-01-18, 08:20
Det blir kanske lika flummiga "slutsatser" som exempelvis med latsdrag bak nacken...? :)
Fast press bakom nacken och drag bakom nacken brukar väl sägas att man ska akta sig för ifall man har dålig rörlighet. Särskilt ifall man har dålig förmåga till utåtrotation i axeln. http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor3508557
Det känns som om dipsproblematiken är betydligt flummigare än så...
Arne Persson
2014-01-18, 08:26
Fast press bakom nacken och drag bakom nacken brukar väl sägas att man ska akta sig för ifall man har dålig rörlighet. Särskilt ifall man har dålig förmåga till utåtrotation i axeln. http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor3508557
Förväxla inte press bakom nacken (som kan vara skadlig, bl.a för M. supraspinatus, och dess antagonistövning latsdrag bakom nacken.
bigtraps
2014-01-18, 08:31
Ungefär vad jag ville ha sagt. Alla övningar passar inte alla. En del får skador, andra inte.
Alla har inte förutsättningar att köra knäböj, rak i ryggen som en kubansk tyngdlyftare. För att ta ett exempel
svenbanan
2014-01-18, 08:33
Förväxla inte press bakom nacken (som kan vara skadlig, bl.a för M. supraspinatus, och dess antagonistövning latsdrag bakom nacken.
Förväxla dem är väl rätt svårt...
Men menar du att press bakom nacken kan vara skadligt vid rörlighetsproblem, men inte drag bakom nacken? Förklara gärna hur det kan komma sig i så fall.
Armarna följer väl i princip samma rörelsemönster så om rörligheten sätter käppar i hjulet vid pressen så uppstår väl samma problem i dragövningen...
svenbanan
2014-01-18, 08:37
Ungefär vad jag ville ha sagt. Alla övningar passar inte alla. En del får skador, andra inte.
Alla har inte förutsättningar att köra knäböj, rak i ryggen som en kubansk tyngdlyftare. För att ta ett exempel
Nä visst. Jag tycker bara man får vara lite försiktig så man inte säger "dips är en skadlig övning" om man menar "dips kan vara skadligt ifall man har dålig rörlighet i en viss rörelse". I mina ögon är det en jäkla skillnad.
bigtraps
2014-01-18, 08:40
Håller med. Men dom här diskussionerna brukar hamna i ett läge, för eller emot.
Man måste bilda sig en egen uppfattning
Arne Persson
2014-01-18, 09:14
Förväxla dem är väl rätt svårt...
Men menar du att press bakom nacken kan vara skadligt vid rörlighetsproblem, men inte drag bakom nacken? Förklara gärna hur det kan komma sig i så fall.
Armarna följer väl i princip samma rörelsemönster så om rörligheten sätter käppar i hjulet vid pressen så uppstår väl samma problem i dragövningen...
Jag tror jag har försökt förklara det några gånger på diverse forum genom åren...
Jag tror att tekniken är A och O i övningen och att man har tillräcklig rörlighet och stabilitet i axeln, sen tror jag också om man har tidigare axelskador (totala/delvis avslitningar av rotatorcuff/bicepssenor) så kan man vara lite försiktig med djupa dips direkt efter rehabiliteringen är över. Det är individuellt och man kan känna sig fram. Får man ont eller axeln blir knasig då kanske man ska göra några andra övningar.
Arne Persson
2014-01-18, 09:45
Jag tror att tekniken är A och O i övningen och att man har tillräcklig rörlighet och stabilitet i axeln, sen tror jag också om man har tidigare axelskador (totala/delvis avslitningar av rotatorcuff/bicepssenor) så kan man vara lite försiktig med djupa dips direkt efter rehabiliteringen är över. Det är individuellt och man kan känna sig fram. Får man ont eller axeln blir knasig då kanske man ska göra några andra övningar.
Man kan skada sig på vilken övning som helst om man inte behärskar tekniken.
krubkungen
2014-01-18, 10:19
Sant, men risken är kanske lite mer överhängande i dips jämfört med andra övningar som belastar axelpartiet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ristretto
2014-01-18, 10:24
Det är ju rätt självklart att man ska undvika dessa övningar om man inte har rörlighet för dem, kanske framförallt press. Ungefär som att man inte kör djupa knäböj utan att först fixa rörlighet för det.
Old Nick
2014-01-18, 10:25
Gissar att vad som är skonsammast kan vara olika från person till person. Jag har fått tipset att vara vänd så att ryggen är mot den mindre öppningen i den V-formade ställningen. Då vinklas armbågarna mer inåt. Detta känns bättre för mig, åtminstone då jag har lite besvär med axlarna.
svenbanan
2014-01-18, 10:26
Jag tror jag har försökt förklara det några gånger på diverse forum genom åren...
Om man har såpass dålig rörlighet (i inåtrotatorerna) att man inte kan ha händerna rakt ovanför armbågarna bakom nacken så kommer man rimligen behöva kompensera via andra strukturer vare sig man pressar uppåt eller drar nedåt. Håller du med?
Om du håller med om ovanstående men inte att man riskerar skador även i drag bakom nacken så vill jag gärna höra varför. Eller en länk till den diskussion du menar.
Annars kommer jag nog fortsätta tro på på det som verkar mest logiskt för mig, dvs att man bör undvika bägge dessa precis som exrx skriver.
svenbanan
2014-01-18, 10:29
Det är ju rätt självklart att man ska undvika dessa övningar om man inte har rörlighet för dem, kanske framförallt press. Ungefär som att man inte kör djupa knäböj utan att först fixa rörlighet för det.
Ja det tycker ju jag med. Men inte Arne.
DarcyGrahn
2014-01-18, 10:30
Att dips skulle ha låg träningseffekt kan jag inte hålla med om.
billmaier
2014-01-18, 10:35
Dips är en av de absolut bästa övningarna för styrka och massa i överkroppen. Man kan skada sig i dips precis lika lätt som i vilken som helst annan övning om man inte behärskar tekniken.
Ristretto
2014-01-18, 10:35
Ja det tycker ju jag med. Men inte Arne.
:)
Däremot inte sagt att man inte kan använda övningarna för att jobba upp rörligheten.
Att dips skulle ha låg träningseffekt kan jag inte hålla med om.
För triceps jo, kolla var triceps långa huvud sitter så förstår du varför.
Och hela brösten tränas effektivast via plana pressar eller flyes, samma för främre delts i diverse pressar.
Frank Slater
2014-01-18, 11:48
Och hela brösten tränas effektivast via plana pressar eller flyes, samma för främre delts i diverse pressar.
Dips är väl en form av pressövning?
DarcyGrahn
2014-01-18, 11:52
Dips ger mig och många väldigt mycket. En övning som man kan hantera mycket vikt i med ganska bra ROM. Personligen så verkar det vara dips som har störst överföring till bänkpressen jämfört med alla andra övningar. Så nej jag kan inte alls hålla med om den har en låg träningseffekt.
billmaier
2014-01-18, 11:53
Så du påstår att en kille som gör strikta dips med 100kg extravikt har små triceps och bröst?
Dips ger mig och många väldigt mycket. En övning som man kan hantera mycket vikt i med ganska bra ROM. Personligen så verkar det vara dips som har störst överföring till bänkpressen jämfört med alla andra övningar. Så nej jag kan inte alls hålla med om den har en låg träningseffekt.
+1
Arne Persson
2014-01-18, 12:44
Kallar sig din idol sig för något som börjar på p...?:)
+1
+2
Jag tycker dips är en bra övning för att bygga allmän presstyrka.
Läste nånstans att det fanns en lite "old school"-uppfattning att dips är en bra komplementövning till (militär)press. Nån annan som har någon uppfattning om detta?
Frank Slater
2014-01-18, 12:54
+2
Jag tycker dips är en bra övning för att bygga allmän presstyrka.
Läste nånstans att det fanns en lite "old school"-uppfattning att dips är en bra komplementövning till (militär)press. Nån annan som har någon uppfattning om detta?
Jag tror att en del styrkelyftare kör dips som ett komplement till BÄNKpress.
Kinesiska tyngdlyftnings-laget använder sig av dips så kan ju inte vara helt värdelöst för press-styrka. Tycker själv det knakar mycket i axlarna men det är nog till stor del för att jag är så vek i dipsen.
Rikard Jansson
2014-01-18, 13:07
Jag ska iallafall bygga ett dipsrack. Är man så sjukt klen i en pressövning i förhållande till de andra så måste det ju vara bra att få upp den :D (gjorde 36 dips när jag började träna, kan nog kanske göra 20 idag eller nåt, rätt kasst i förhållande till en bänk på 215-220% av kroppsvikten)
svenbanan
2014-01-18, 13:50
Jag ska iallafall bygga ett dipsrack. Är man så sjukt klen i en pressövning i förhållande till de andra så måste det ju vara bra att få upp den :D (gjorde 36 dips när jag började träna, kan nog kanske göra 20 idag eller nåt, rätt kasst i förhållande till en bänk på 215-220% av kroppsvikten)
Fast det är nog inte bara styrka/uthållighet i de berörda musklerna detta handlar om. Det är ju en rätt vinglig övning, så en hel del balans och koordination är nog inblandat också. Dvs du borde kunna göra ett rätt rejält hopp prestandamässigt på bara "ett fåtal" pass. Tippar jag på.
EDIT: Inte för att detta är dåligt att träna upp på något sätt. :)
Rikard Jansson
2014-01-18, 14:26
Fast det är nog inte bara styrka/uthållighet i de berörda musklerna detta handlar om. Det är ju en rätt vinglig övning, så en hel del balans och koordination är nog inblandat också. Dvs du borde kunna göra ett rätt rejält hopp prestandamässigt på bara "ett fåtal" pass. Tippar jag på.
EDIT: Inte för att detta är dåligt att träna upp på något sätt. :)
Jo jag tänkte också så, men tror att även den där startboosten från att bli mindre vinglig även är hjälpsam!
Tycker ni smalbänk alt. snedbänk(negativ) är bra substitut till dips?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Beror väl lite på ens genetiska förutsättningar för skulle exempelvis jag själv träna dips under en längre tid med mina knakiga axlar skulle det inte ta lång tid innan jag åkt på en rejäl skada. Medans andra inte har några problem alls.
svenbanan
2014-01-18, 17:56
Beror väl lite på ens genetiska förutsättningar för skulle exempelvis jag själv träna dips under en längre tid med mina knakiga axlar skulle det inte ta lång tid innan jag åkt på en rejäl skada. Medans andra inte har några problem alls.
Vad åker du på för skada då?
grytlappen
2014-01-18, 18:01
Börja med att köra grundare dips. Allt eftersom styrkan blir bättre kan du gå lite djupare.
Dips är väl en form av pressövning?
Ja, skulle dock förtydligat det, menar diverse bröstpressar och pressar ovanför huvudet.
Så du påstår att en kille som gör strikta dips med 100kg extravikt har små triceps och bröst?
Nej, vart gjorde jag det?
Vad jag menar är att dips är en mindre effektiv övning för triceps jämfört med tex en tricepsextension bakom huvudet där det långa huvudet får betydligt mer träning.
Kallar sig din idol sig för något som börjar på p...?:)
Jag gissar på att du menar Pez?
Och bara så att vi är på rätt spår här, jag pratar om hypertrofi, inte styrkeinriktad träning och vilka komplementövningar som är si och så bra för att öka sin bänkstyrka.
Det håller jag med om.
Elfsberg
2014-01-18, 21:26
Jag har aldrig lyckats få till bänkpressandet. Kanske för att jag aldrig har passare. Kanske för att jag lite problem med ryggen.
Dips har gett mig riktigt bra utveckling i armar och axlar, till viss del också bröst, och jag har aldrig fått ont av övningen.
Rikard Jansson
2014-01-18, 23:17
Done, fick till och med vinkeln som det brukar vara på dipsrack. :D
(blev allvarligt förvånad att racket öht inte var snett eller krokigt, var ett tag sen jag svetsade)
Arne Persson
2014-01-18, 23:55
(blev allvarligt förvånad att racket öht inte var snett eller krokigt, var ett tag sen jag svetsade)
Ingen fixtur? :)
Rikard Jansson
2014-01-18, 23:58
Ingen fixtur? :)
Nej nej nej, sånt är för folk med tummen mitt i handen, gjorde allt på fri hand, därav förvåningen att det faktiskt fungerade :D
Arne Persson
2014-01-19, 00:11
Nej nej nej, sånt är för folk med tummen mitt i handen, gjorde allt på fri hand, därav förvåningen att det faktiskt fungerade :D
Haha! Skall framföra det gällande fixturer...:d
Skynda långsamt är väl mitt tips angående dips. Kroppen måste få några pass på sig att justera sig till ett bra djup, för att inte tala om påfrestningen vid det djupet. Man har åkt på en och annan sträckning när kroppen varit trött, men huvudet lite för entusiastiskt ;).
svenbanan
2014-01-19, 05:43
Till skillnad från mitt egenhändigt snickrade squatrack och bänkpressrack som är hur vingligt som helst. Iofs i trä men ändå... Ifall jag plötsligt slutar skriva så vet ni att jag ligger i garaget begravd under en hög med plankor och bråte. ;)
StarkaUlf
2014-01-19, 08:54
Jag tycker att dips är en fantastiskt bra övning. Den har verkligen hjälpt mig att utveckla bland annat bänkpressen och pressar över huvudet sedan jag la till övningen för några månader sen.
Kontrollerade rörelser med bra djup. Kommer aldrig ta bort denna övning från mitt schema. Nu är jag ju inte stark på något vis, men ändå :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.