handdator

Visa fullständig version : Stronglifts 5x5 och muskevolym?

PERSSONN
2014-01-16, 15:56
Undrar bara om man får större muskler av låg reps?

Voxe
2014-01-16, 16:02
Jag fick större muskler av stronglift 5x5.

speedy83
2014-01-16, 16:07
Frågan är avhandlad ungefär 2.000.000 ggr här på forumet, kontentan brukar vara ja givetvis.

Commando1980
2014-01-16, 18:14
Om du progressivt överbelastar musklerna och i övrigt tränar på ett vettigt sätt så kommer dina muskler att växa. Det finns dock ingen mening med att begränsa sig till ett väldigt snävt repsintervall.

Istället för att noja över varje detalj så är det lättare att du nyttjar ett färdigt grundprogram och tränar efter det. Stronglifts och liknande program är jag dock ingen större anhängare av.

BbqFitness
2014-01-16, 19:06
Stronglifts är ett väldigt bra program för de som är i början av sin lyftarkarriär då det har 100% av sitt fokus på det som kommer ge dem 90% av deras muskler och styrka, tunga basövningar.

Bygga muskler är inget dimhöljt mysterium endast för de redan invigda. Vikten av "rätt" antal reps och sets är väldigt överdrivet. 5x5 är från början ett bodybuildingprogram. Förr körde kroppsbyggare 5x5 helkropp 3 ggr i veckan. Sen på vägen sket dej sej i böjen, så att säga...

Och nu sitter vi här i en stor labyrint av olika vägar mot muskler och styrka med en myriad av "experter" som vill leda dej rätt mot en billig penning. Mehdi från Stronglifts inkluderad.

De enda råden du behöver egentligen:
1. Fokusera på tunga basövningar.
2. Träna ofta. Två gånger i veckan är bra, tre är förmodligen bättre.
3. Lägg på vikt när du kan. Lägg på reps när du inte kan öka vikten. Fokusera på framsteg.
4. Ät mycket.
5. Sov mycket.

PERSSONN
2014-01-16, 19:09
Taack för hjälpen !

Commando1980
2014-01-16, 19:13
Stronglifts är ett väldigt bra program för de som är i början av sin lyftarkarriär då det har 100% av sitt fokus på det som kommer ge dem 90% av deras muskler och styrka, tunga basövningar.

Bygga muskler är inget dimhöljt mysterium endast för de redan invigda. Vikten av "rätt" antal reps och sets är väldigt överdrivet. 5x5 är från början ett bodybuildingprogram. Förr körde kroppsbyggare 5x5 helkropp 3 ggr i veckan. Sen på vägen sket dej sej i böjen, så att säga...

Och nu sitter vi här i en stor labyrint av olika vägar mot muskler och styrka med en myriad av "experter" som vill leda dej rätt mot en billig penning. Mehdi från Stronglifts inkluderad.

De enda råden du behöver egentligen:
1. Fokusera på tunga basövningar.
2. Träna ofta. Två gånger i veckan är bra, tre är förmodligen bättre.
3. Lägg på vikt när du kan. Lägg på reps när du inte kan öka vikten. Fokusera på framsteg.
4. Ät mycket.
5. Sov mycket.

Tyvärr blir ofta den typen av upplägg ett luftslott då dålig teknik i kombination med avsaknad av försäkringsvolym via enklare övningar gör att musklerna inte tränas effektivt.

BbqFitness
2014-01-16, 19:57
Aha, det är alltså det krånglet i vajermaskinerna är, "försäkringsvolym via enklare övningar" :)

Jag försökte uttrycka mej kort och distinkt för att göra min poäng kraftfull. Jag utgår från att de som tar åt sej mina råd kan tänka själva och inte kastar sej under första bästa skivstång och börjar bryta.

Stronglifts kommer med utmärkta råd och instruktioner. Jag ser ingen anledning till att lära ut "enkla övningar för försäkringsvolym" istället för de övningar som kommer ge mest utdelning. Vilken klant som helst kan ju lära sej basövningarna. Gör du fel gör det ont eller blir otäckt. Precis som i övriga livet. Det ÄR ju inget mysterium. Sluta göra träning svårare än det är.

Xtreme
2014-01-16, 20:29
Om du progressivt överbelastar musklerna och i övrigt tränar på ett vettigt sätt så kommer dina muskler att växa. Det finns dock ingen mening med att begränsa sig till ett väldigt snävt repsintervall.

Istället för att noja över varje detalj så är det lättare att du nyttjar ett färdigt grundprogram och tränar efter det. Stronglifts och liknande program är jag dock ingen större anhängare av.

Tyvärr blir ofta den typen av upplägg ett luftslott då dålig teknik i kombination med avsaknad av försäkringsvolym via enklare övningar gör att musklerna inte tränas effektivt.

Ett kortare rep-intervall gör att man kan öka progressionen snabbare. Eftersom 2,5 Kg är det lättaste man kan höja blir det svårt att öka lika snabbt än om man ex gör 10-12 rep. I stronglifts börjar man med bara stången (om man följer programmet) och då finns det gott om tid att träna in en god teknik eftersom bara stången knappast är speciellt tungt för många i 5 rep.

Kort sagt JA på TS fråga!

Commando1980
2014-01-16, 20:41
Ett kortare rep-intervall gör att man kan öka progressionen snabbare. Eftersom 2,5 Kg är det lättaste man kan höja blir det svårt att öka lika snabbt än om man ex gör 10-12 rep. I stronglifts börjar man med bara stången (om man följer programmet) och då finns det gott om tid att träna in en god teknik eftersom bara stången knappast är speciellt tungt för många i 5 rep.

Kort sagt JA på TS fråga!

Nej, det gör det inte automatiskt. Men poängen var att man behöver inte låsa sig till 5or eller 10-12reps etc du kan lätt köra både och i ett upplägg.

I övrigt orkar jag inte tjafsa om stronglifts längre då jag diskuterat denna fråga många ggr. Det jag observerat IRL är att en massa tid ägnas åt de tre stora utan att folk får ut så mycket av det.

Commando1980
2014-01-16, 20:51
Aha, det är alltså det krånglet i vajermaskinerna är, "försäkringsvolym via enklare övningar" :)

Jag försökte uttrycka mej kort och distinkt för att göra min poäng kraftfull. Jag utgår från att de som tar åt sej mina råd kan tänka själva och inte kastar sej under första bästa skivstång och börjar bryta.

Stronglifts kommer med utmärkta råd och instruktioner. Jag ser ingen anledning till att lära ut "enkla övningar för försäkringsvolym" istället för de övningar som kommer ge mest utdelning. Vilken klant som helst kan ju lära sej basövningarna. Gör du fel gör det ont eller blir otäckt. Precis som i övriga livet. Det ÄR ju inget mysterium. Sluta göra träning svårare än det är.

Nej, vilken klant som helst kan inte lära sig (själv) övningarna.Har man någon som instruerar så underlättar det dock jättemycket men av olika anledningar så har alla inte det stödet. Det är bara att besöka valfritt gym. Sen handlar det också om vilka målsättningar man har, är det att transportera vikt från A till B eller faktiskt träna musklerna effektivt.

Snubben
2014-01-16, 20:51
Helt dum sidofråga, varför lyfter man att SL 5x5 är ett kanonprogram för nybörjare (vilket det är) men varför just nybörjare, programmet i sig kan man väl köra om och om igen?

moodi
2014-01-16, 20:52
Mina ben växte som ogräs när jag körde sl5x5 i 4 månader i början av min "gymkarriär".

Commando1980
2014-01-16, 21:08
Mina ben växte som ogräs när jag körde sl5x5 i 4 månader i början av min "gymkarriär".

Nybörjare kan få resultat av alla möjliga upplägg men det krävs att musklerna faktiskt tränas. Du lyckades uppenbarligen böja på ett sånt sätt att du faktiskt tränade låren (och/eller inkluderade annan benträning som tränade benen). Långtifrån alla gör det dock, speciellt inte utan någon som kan instruera.

BbqFitness
2014-01-16, 21:08
Helt dum sidofråga, varför lyfter man att SL 5x5 är ett kanonprogram för nybörjare (vilket det är) men varför just nybörjare, programmet i sig kan man väl köra om och om igen?

Ja de flesta kan nog få ut mer av ett 5x5 helkroppsprogram. De som kramat ur det mesta av sina nybörjarkilon kommer få ut mindre och mindre av ett SL upplägg. Men med handen på hjärtat, kolla runt i ett genomsnittligt gym, hur många har det?

Snubben
2014-01-16, 21:11
Ja de flesta kan nog få ut mer av ett 5x5 helkroppsprogram. De som kramat ur det mesta av sina nybörjarkilon kommer få ut mindre och mindre av ett SL upplägg. Men med handen på hjärtat, kolla runt i ett genomsnittligt gym, hur många har det?

Jo men visst kommer man nå en platå och behöva variation, men rent spontant SL upplägg och variation av repomfång set (Antal och hur), möjligtvis frekvens borde ta en riktigt riktigt långt. Övningarna man kör är väldigt bra, ser inte riktigt något "superbehov" av något annat utöver det?

BbqFitness
2014-01-16, 21:12
Nybörjare kan få resultat av alla möjliga upplägg men det krävs att musklerna faktiskt tränas. Du lyckades uppenbarligen böja på ett sånt sätt att du faktiskt tränade låren (och/eller inkluderade annan benträning som tränade benen). Långtifrån alla gör det dock, speciellt inte utan någon som kan instruera.

Ursäkta en enkel människas okunnighet, men hur menar du att någon kan misslyckas med att stimulera sina ben och rygg till muskeltillväxt med en någorlunda korrekt utförd knäböj?

BbqFitness
2014-01-16, 21:17
Jo men visst kommer man nå en platå och behöva variation, men rent spontant SL upplägg och variation av repomfång set (Antal och hur), möjligtvis frekvens borde ta en riktigt riktigt långt. Övningarna man kör är väldigt bra, ser inte riktigt något "superbehov" av något annat utöver det?

Nej, precis :) Inte jag heller. Men fitnessindustrin är en miljardindustri. Dessa miljarder rullar inte in om man inte ständigt kommer på nya sätt att träna, nya sätt att äta, nya pulver att dricka och nya piller att knapra.

Ett fitnessmagasin skulle på 100 sidor kunna gå igenom upplägg för träning, kost, kosttillskott, vila och eventuella olagliga substanser för att vinna styrkelyft och bodybuildingtävlingar. Men hur ska de sälja #2 av tidningen?

EDIT: Och försök driva runt ett kommersiellt gym med 20 st powerracks, skivstänger och eventuellt lite hantlar, Hammermaskiner, rygg och magbänkar.

Commando1980
2014-01-16, 21:22
Ursäkta en enkel människas okunnighet, men hur menar du att någon kan misslyckas med att stimulera sina ben och rygg till muskeltillväxt med en någorlunda korrekt utförd knäböj?

Det är just det som är (en del av) poängen, böjen utföres inte 'korrekt'. Då menar jag korrekt med syfte att få musklerna att växa. Goodmorning-böj är t ex ett vanligt fenomen, röven växer men lårtillväxten är mycket mer variabel.

Knäböj kan vara en kanonövning men precis som avhandlades nyligen i tråd om överskattade övningar så är det ingen självklarhet att träning ska kretsa kring de tre stora såvida man inte ämnar att tävla i styrkelyft.

Xtreme
2014-01-16, 21:51

Därför att det oftast är nybörjare som vill ha tips på sina program.
SL består av få övningar och är lätt att komma ihåg för nybörjare.
Inga konstigheter, bara bra basövningar.
Behöver inte bry sig om när man ska köra superset, hur många rep hit och dit eller när man ska höja sina vikter. Valet av 5x5 är mycket just för att det är lätt att komma ihåg, han kunde lika bra valt 6x4 eller 4x6.
Kort sagt det är enkelt uppbyggt och effektivt, därför passar det just nybörjare (även om det också kan passa längre fram)

Old Nick
2014-01-16, 22:23
Valet av 5x5 är mycket just för att det är lätt att komma ihåg, han kunde lika bra valt 6x4 eller 4x6.

Han har överhuvudtaget inte kommit på någonting själv utan bara plankat ett gammalt program av Reg Park som han hittade någonstans för en herrans massa år sedan.

PERSSONN
2014-01-17, 08:12
Kan man öka i styrka samtidigt som volym,alltså köra låg och hög reps samma dag?

Röda Björnen
2014-01-17, 08:15
Undrar bara om man får större muskler av låg reps?

Ja.

TIMPA
2014-01-17, 08:58
Kan man öka i styrka samtidigt som volym,alltså köra låg och hög reps samma dag?

Många tränar i pyramider, och då får man en släng av båda världar.

Ett exempel i bänk kan vara, uppvärmning borträknad.

50 x 10-12
60 x 8-10
70 x 4-6
80 x 2

En vanlig pyramid uppbyggnad. Sedan har du säkerligen läst någon gång om RPT, reverserad pyramid träning. Där du värmer upp, sedan är dina arbets-set t.ex.

80 x 3
70 x 8
60 x 12

Sen klart.

Och för att svara på frågan: Ja.

cero
2014-01-17, 09:13

Styrka och volym ökar i proportion till varandra, oavsett hur man tränar. Gör inte så många reps att det blir konditionsträning bara.

Vad jag vet finns det inte ens några tunga belägg för att fler repetitioner ger mer volym.

z_bumbi
2014-01-17, 09:17

Det är varken ett bra nybörjarprogram eller ett program för de som tränat lite längre utan det är de som tränat ett tag och vant kroppen vid träning men som inte följt något specifikt program för att öka i styrka som det passar bäst. Exempel är om någon kört något så när vettig i 3-4 månader, någon som gått och lallat på gymmet i två år utan att fattat att man måste ta i när man tränar, de som inte alls kört den typen av övningar och vill lägga en del tid att lära sig det osv.
Ökningstakten är för snabb för totala nybörjare, de är helt enkelt inte förberedda kroppsligt för att lyfta på maxnivå så snabbt, och
ökningstakten och bristen på variation gör det ganska dåligt för de som tränat lite längre.

tankoovich
2014-01-17, 10:43
Jag kan bara prata från min egen erfarenhet men jag har under mina två första månader upplevt stor ökning på muskelvolym.
och förövrigt älskar jag upplägget, enkelt att genomföra, det är tungt men framförallt jävligt roligt!

david80
2015-09-19, 17:55
Han har överhuvudtaget inte kommit på någonting själv utan bara plankat ett gammalt program av Reg Park som han hittade någonstans för en herrans massa år sedan.

Och Reg Park var kroppsbyggare,? så visst borde msn bygga muskler med det programmet.

Reg Park’s Beginner’s Routine

Workout A:
Back Squats 5×5
Chin-Ups or Pull-Ups 5×5
Dips or Bench Press 5×5
Barbell Curls 2×10
Wrist Work 2×10
Calves 2×15-20

Workout B:
Front Squats 5×5
Rows 5×5
Standing Press 5×5
Deadlifts 3×5 (2 warm-up sets and 1 “stabilizer set”)
Wrist Work 2×10
Calves 2×15-20

Old Nick
2015-09-19, 20:37
Och Reg Park var kroppsbyggare,? så visst borde msn bygga muskler med det programmet.

Absolut. Det enda jag ville ha sagt var att "skaparen" av Stronglifts 5x5 inte skapat någonting själv och således inte har valt 5x5 istället för 4x6 eller någonting annat. Han hittade bara ett gammalt program någonstans, testade det och tyckte att det funkade bra (trots att han inte visste inte om att Reg Park faktiskt menade att man skulle värma upp med lägre vikter de två första seten och sedan köra tre raka arbetsset) och knåpade sedan ihop en hemsida där han rekommenderade det till alla andra.