Visa fullständig version : Intressant om Atkins
Visste du att:
- Atkinsmetoden är den mest miljöförstörande dieten?
- Atkins Nutritionals (företaget bakom metoden) hade en vinst på över 700 miljoner kronor 2002.
- Atkins vägde 117 kg när han dog?
Det skrivs mest om dåliga kvällspressartiklar men här är en helt ok DN-artikel om kost & hälsa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=243405&previousRenderType=2
Kul att de binder ihop kost och miljö.
Det är ju i princip vansinnigt att odla spannmål för att därefter ge det till djur som blir kött åt oss mäniskor:nono:
Bättre att odla spannmål och äta upp det själv. Verkningsgraden på energi och protein ( kväve ) blir mycket bättre så. Den odlingsbara marken räcker till fler.
Hur många tänker på att en kost rik på protein också leder till att vi kissar ut mycket urinämne i toaletten. Var hamnar urinämnet någonstans ?
Utanför reningsverket givetvis:nono: ..... urean blir mums-mums för grönalgerna och våra kuster växer igen:(
Atkins vs McDonaldsdiet för miljön?
Jag håller på atkins i det fallet, även om man inte räknar med att det går att köra atkins så att den inte påverkar miljön mer än någon annan seriös tränings- eller viktminskningsdiet.
Att de tjänar pengar är väl inget konstigt, jämför med alla konstiga påsdieter som säljs och se vad de tjänar.
Atkins skulle ha tänkt över sina första dietförslag några gånger innan han släpte ut dem på marknaden däremot.
Påstående om 117 kg har väl sitt ursprung ur den där organisationen som påstås bestå av oroliga läkare men som är helsponsrad av PETA. Iofs var ju Atkins ganska gammal samt hade väl någon kronisk sjukdom så det kan ju vara sant.
Sen har Sverker gett mig dåligt samvete för att jag inte handlar mer miljöinriktat. :)
Det jag reagerade över var de angivna energikostnaderna för olika köttsorter. Torsk krävde energi motsvarande 3,5 liter bensin per kilo medan kyckling var bland det mest effektiva med ca 1 liter per kilo kött. Borde inte priset följa med energiåtgången? Kyckling är ju ungefär lika dyrt som torsk, om inte dyrare.
När man räknar samman hur mycket energi som går åt för respektive livsmedel så torde väl de parametrar som påverkar, också i stor utsträckning påverka priset? Transport, arbete, kylvara etc etc.
Jag skrev ett brev till Per Snaprud som skrivit artikeln, och frågade var han tagit siffrorna om energiåtgång så att jag kan kika lite på hur beräkningen sker.
Dock har han inte svarat än, kan ju bero på det är Söndag.....
Originally posted by z_bumbi
Att de tjänar pengar är väl inget konstigt, jämför med alla konstiga påsdieter som säljs och se vad de tjänar.
Menar du att jag skulle anlagt en moraliskt aspekt när jag skrev det? Jag kan då inte hitta någon.
Originally posted by Kimo
Menar du att jag skulle anlagt en moraliskt aspekt när jag skrev det? Jag kan då inte hitta någon.
Nej men artikel gjorde det...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.