handdator

Visa fullständig version : Distanskurser om träningslära?

Dezen
2014-01-15, 22:05
Undrar om det är någon som har koll på vad det finns för distanskurser som behandlar området träningslära?
Är nämligen mitt uppe i en utbildning som jag känner att jag inte kommer vilja jobba med efter examen. Eftersom jag (som många andra) har fått ett rejält intresse för träningen så funderar jag på att läsa en distanskurs för att se om det är något för mig. :)

Har googlat som en galning, men hittar i princip bara en om kost för prestation, som jag dessvärre inte har betygen för. Vet inte riktigt vad det är jag ska söka på heller, så därför ber jag er om hjälp.

Mvh

Malmberg
2014-01-16, 03:07
Finns en del distanskurser via högskola/universitet. Lite beroende på vad du mennar med "träningslära".

Jag läste i höstas kursen "Idrottstränare 1" via Malmö högskola, där det ingick en hel del träningslära. http://edu.mah.se/sv/Course/IF171F

Jag kommer detta året att läsa fortsättningen på denna, alltså Idrottstränare 2 (http://edu.mah.se/sv/Course/IF172F) då jag tyckte 1:an var bra, seriös och lärorik. Finns totalt 5 steg som tillsammans ger 240hp.

Annars finns det bland annat:
Idrottens träningslära, optimal styrkeutveckling 7.5hp
http://lnu.se/utbildning/kurser/1iv001

Idrottens träningslära - optimal konditionsutveckling 7.5hp
http://lnu.se/utbildning/kurser/1IV004#semester_20141

Kolla här för fler.
https://www.antagning.se/se/search?period=VT_2014&freeText=Idrott&distance=on

Dezen
2014-01-16, 09:54
Tack för ditt svar. Har helt missat att kolla på antagning, så där va en hel del jag inte sett tidigare.

När jag säger träningslära så tänker jag att det innefattar bland annat kost, anatomi och annat om just kroppen och hur den fungerar vid träning. Kanske har fått fel uppfattning?

Birkharju
2014-01-16, 10:54
Träningslära är som det låter, läran om träning. Även om kost är relaterbart så är det något helt annat, likaså anatomi. Om du är intresserad av samtliga ämnen finns bl.a. Tränarprogrammet 180 HP som sträcker sig över 3 år där man får en gedigen grund om man vill arbeta inom idrott.

Här är innehållet i den första kurs i träningslära jag läste:

Kursen syftar till att utveckla de studerandes kunskap angående träningsprocessen ur ett
fysiologiskt perspektiv. Inom kursen studeras olika typer av träning exempelvis aerob-,
anaerob-, styrke- och rörlighetsträning.

Dezen
2014-01-16, 11:26
Tackar för förtydligandet. :)

Jo, jag är ju lite nyfiken på att läsa ett helt program inom området. Men vill som sagt helst läsa en distanskurs först så jag kan känna om jag tror det passar mig eller inte, innan jag söker in.

Förstår så klart att det inte går att få med alla aspekter i bara en kurs, men det är bättre än inget.

Malmberg
2014-01-16, 17:10
Jo, jag är ju lite nyfiken på att läsa ett helt program inom området. Men vill som sagt helst läsa en distanskurs först så jag kan känna om jag tror det passar mig eller inte, innan jag söker in.

Jag skulle rekommendera den kursen jag gick i höstas. Den är väldigt bra, mycket bättre än förväntat. Anledningen till att den inte är så "känd" är att den är ganska ny (därför svårt att hitta info om den). Det var tredje kursen steg 1 som kördes i höstas, det blir andra gången steg 2 körs och steg 3, steg 4 och steg 5 har aldrig körts ännu då folk måste ta sig genom 1 & 2 innan de får folk som kan gå steg 3/4/5. En helt ny utbildning som kommer bli gällande i framtiden för folk som vill jobba som tränare i sport (tex friidrott, innebandy, simning el vad som). Dessutom är kunskapsnivån satt efter liknande utbildningar i ledande länder (på detta utbildningsområde) i Europa, vilket gör att den är gångbar ute i Europa om man vill jobba utomlands senare.

På steg 1 läste vi:
"Kursen innehåller grundläggande kunskaper inom fälten didaktik, utvecklingspsykologi, human biologi, första hjälpen, den specifika idrottens regler och vetenskaplig metod med inriktning på idrott."
Eller med andra ord: tränarskap, träningslära, säkerhet och vetenskaplig metod.

I steg 2 läser vi:
"Kursen syftar till att studenterna, utifrån metodlogisk kunskap, utvecklar sin förmåga att kunna synliggöra det klimat som existerar i den egna verksamheten och relatera detta till fysiska och psyko-sociala faktorer. Vidare syftar kursen till att studenterna, med utgångspunkt från kunskap om anatomi, rörelselära och biomekanik, ska kunna identifiera, värdera och utveckla färdigheter i de aktivas rörelsemönster."

Går du steg 1 och sedan inser att det inte är något för dig så har du inte påbörjat ett helt program som du sedan hoppar av. Är det något för dig så läser du de andra stegen och det blir då ett komplett "program" på 240hp (master) man kan ju stanna på vilket steg man vi egentligen. Efter steg 4 har du 180hp (kandidat), efter steg 3 (120hp) har jag för mig att man tar titeln "licensed sport coach"

Dezen
2014-01-16, 17:21
Jag skulle rekommendera den kursen jag gick i höstas. Den är väldigt bra, mycket bättre än förväntat. Anledningen till att den inte är så "känd" är att den är ganska ny (därför svårt att hitta info om den). Det var tredje kursen steg 1 som kördes i höstas, det blir andra gången steg 2 körs och steg 3, steg 4 och steg 5 har aldrig körts ännu då folk måste ta sig genom 1 & 2 innan de får folk som kan gå steg 3/4/5. En helt ny utbildning som kommer bli gällande i framtiden för folk som vill jobba som tränare i sport (tex friidrott, innebandy, simning el vad som). Dessutom är kunskapsnivån satt efter liknande utbildningar i ledande länder (på detta utbildningsområde) i Europa, vilket gör att den är gångbar ute i Europa om man vill jobba utomlands senare.

På steg 1 läste vi:
"Kursen innehåller grundläggande kunskaper inom fälten didaktik, utvecklingspsykologi, human biologi, första hjälpen, den specifika idrottens regler och vetenskaplig metod med inriktning på idrott."
Eller med andra ord: tränarskap, träningslära, säkerhet och vetenskaplig metod.

I steg 2 läser vi:
"Kursen syftar till att studenterna, utifrån metodlogisk kunskap, utvecklar sin förmåga att kunna synliggöra det klimat som existerar i den egna verksamheten och relatera detta till fysiska och psyko-sociala faktorer. Vidare syftar kursen till att studenterna, med utgångspunkt från kunskap om anatomi, rörelselära och biomekanik, ska kunna identifiera, värdera och utveckla färdigheter i de aktivas rörelsemönster."

Går du steg 1 och sedan inser att det inte är något för dig så har du inte påbörjat ett helt program som du sedan hoppar av. Är det något för dig så läser du de andra stegen och det blir då ett komplett "program" på 240hp (master) man kan ju stanna på vilket steg man vi egentligen. Efter steg 4 har du 180hp (kandidat), efter steg 3 (120hp) har jag för mig att man tar titeln "licensed sport coach"

Det låter ganska intressant, men om man kollar på intagningskraven så har de speciella krav att man ska vara aktiv som tränare redan?
Särskild behörighet: Verksam som tränare i någon av idrotterna friidrott, innebandy, simning eller tennis i en omfattning av minst 8 timmar per vecka under utbildningstiden."

Har du läst den på plats eller på distans, btw? Ser att dom har fyra obligatoriska träffar.

Malmberg
2014-01-16, 17:41
Det låter ganska intressant, men om man kollar på intagningskraven så har de speciella krav att man ska vara aktiv som tränare redan?

Ja ett krav är att man är aktiv som tränare 8h/veckan under utbildningen (jag är tränare i friidrott). Denna tiden är inräknad i utbildningen.

Bli inte avskräckt av detta krav bara för att du inte är tränare i någon av de idrotterna. Det var inte jag heller när jag hittade kursen och insåg att jag ville läsa den. Det jag gjorde var att kontakta ett gäng klubbar inom friidrott (då jag bestämde mig för den idrotten) och förklarade hur det låg till, att jag skulle läsa denna utbildningen och att kravet är att vara aktiv tränare. Frågade helt enkelt om jag kunde vara det hos dom i omfattningen 8h/veckan under perioden. Fick napp hos en klubb (en av landets ledande klubbar btw) och efter ett möte med dom var jag välkommen, och då har jag aldrig sysslat med friidrott tidigare varken som aktiv eller som tränare. Men dom fick förtroende för mig och det har gått väldigt bra måste jag säga.

Har du läst den på plats eller på distans, btw? Ser att dom har fyra obligatoriska träffar.

Den går bara på distans. När jag gick var det bara första träffen som var obligatorisk och de andra tre kunde man skippa om om ville. Rekommenderar dock att man går på alla (det gjorde jag). Dom består av föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar. Man får väldigt stort kunskapsutbyte genom att diskutera med andra tränare som håller på med andra idrotter.

Under steg 2 är samtliga träffar obligatoriska då verkar vara mycket redovisningar på dessa som man måste bli godkänd på.

Dezen
2014-01-16, 18:24
Ja ett krav är att man är aktiv som tränare 8h/veckan under utbildningen (jag är tränare i friidrott). Denna tiden är inräknad i utbildningen.

Bli inte avskräckt av detta krav bara för att du inte är tränare i någon av de idrotterna. Det var inte jag heller när jag hittade kursen och insåg att jag ville läsa den. Det jag gjorde var att kontakta ett gäng klubbar inom friidrott (då jag bestämde mig för den idrotten) och förklarade hur det låg till, att jag skulle läsa denna utbildningen och att kravet är att vara aktiv tränare. Frågade helt enkelt om jag kunde vara det hos dom i omfattningen 8h/veckan under perioden. Fick napp hos en klubb (en av landets ledande klubbar btw) och efter ett möte med dom var jag välkommen, och då har jag aldrig sysslat med friidrott tidigare varken som aktiv eller som tränare. Men dom fick förtroende för mig och det har gått väldigt bra måste jag säga.

Den går bara på distans. När jag gick var det bara första träffen som var obligatorisk och de andra tre kunde man skippa om om ville. Rekommenderar dock att man går på alla (det gjorde jag). Dom består av föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar. Man får väldigt stort kunskapsutbyte genom att diskutera med andra tränare som håller på med andra idrotter.

Under steg 2 är samtliga träffar obligatoriska då verkar vara mycket redovisningar på dessa som man måste bli godkänd på.

Det låter definitivt intressant, får fördjupa mig lite mer om det. Uppskattar verkligen dina svar. :) Väldigt bra att få höra dina åsikter om programmet.

Största problemet är väl obligatoriska träffar, då det blir en bit att åka och kanske blir svårt att få in i schemat, med tanke på att jag redan studerar heltid. Men men, vill man så kan man. :D

Malmberg
2014-01-17, 04:49
Det låter definitivt intressant, får fördjupa mig lite mer om det. Uppskattar verkligen dina svar. :) Väldigt bra att få höra dina åsikter om programmet.

Nästa steg 1 börjar väl i september så det finns ju tid till grubblande :)

Tänk dock på att fixa den parktiska biten med plats att vara tränare på i god tid. Du måste skicka inte ett intyg där det står att du kommer vara aktiv tränare 8h/vecka under perioden, samt var och i vilken idrott det är. Det ska sedan undertecknas av klubbchef/sportchef el liknande och sedan skickas in, efter detta måste det registreas hos dom och allt sånt innan du kan bli antagen till kursen (det tar alltså lite tid att få klart det).

Största problemet är väl obligatoriska träffar, då det blir en bit att åka och kanske blir svårt att få in i schemat, med tanke på att jag redan studerar heltid. Men men, vill man så kan man. :D

Ja det kan ställa till det lite. Vi hade hälften av träffarna i steg 1 i Malmö och hälften i Växjö. I senare steg är det bara i Malmö.

I min klass har vi folk från hela Sverige. Jag tillhör en av dom sydligaste (ett par mil söder om Malmö), de nordligaste är från Umeå och övriga allt där emellan. Så det funkar bra även om man inte bor i närheten av Malmö/växjö. Som du sa: det går om man vill.

Bara släg iväg ett pm om du får fler funderingar framöver :)

Dezen
2014-01-17, 19:19
Ska absolut tänka vidare på det. Vet inte riktigt vad det finns för klubbar här i området, men det får jag ta reda på.
Det kanske dimper ner ett PM till dig i framtiden, vi får se hur det blir. :)

Om det finns fler som har läst liknande kurser så hade det varit kul om du/ni vill berätta lite om vad ni har läst och vad ni har tyckt om det.