handdator

Visa fullständig version : fråga angående viktnedgång

osukaru1
2014-01-15, 15:16
Hej,

Jag ska försöka gå ned i vikt nu. Jag väger inte överdrivet mycket men jag har mycket underhudsfett, speciellt på magen. Jag är 25 år gammal, kille, 174 cm, 73 kg. Enligt Myfitnesspal appen så är mitt dagliga behov 2220 kcal per dag och kalorifördelning av dessa ser ut såhär:

kolhydrater 50%
fett 30 %
protein 20%

Det är många som förespråkar lågkolhydrat kost vid viktnedgång, andra säger att man ska äta fullkornsprodukter som mättar - särskilt för de som utövar löpningsträning. Bör det var mindre fördelning av kolhydrater eller inte?

Jag vill utöva löpning och cardioträning, samt gå ned i vikt. Bör jag följa det som står på myfitnessplan? Några andra råd?

Jag undrar eftersom jag tycker det är svårt att äta så mycket. Ibland blir det ca. 1500 kcal på en dag, är det för lite eller kan jag gå ned i vikt? Måste jag äta mer och ofta för att gå ned i vikt? Jag tycker det känns stressigt att äta så mycket. Hur bör jag tänka och göra för att gå ned i vikt?

Jag tar också gärna emot tips och upplägg på mat under en dag, matschema för viktnedgång/deff etc.:)

HMS Laestander
2014-01-15, 19:46
Klart att det går att gå ner i vikt även om du äter mindre än vad du ska. Är dock förmodligen för det bästa att du inte går alldeles för långt ner under ditt behov eftersom du då riskerar rubba din metabolism vilket gör det svårare i det långa loppet.

Under min deff så käkade jag

Frukost:
70g havregryn m. en sked lingonsylt alternativt ett par ägg och en macka

Lunch:
Något snabbt som går lätt att laga, köttfärs och lite pasta, tonfisksallad el. dylikt

Före gymmet:
Någon sorts kolhydratskälla

BCAA under gymmet

Efter gymmet:
2 skopor Whey-80 i 500ml mjölk

Middag:
Köttfärs/Lövbiff/Kött/Fisk m. Ris/Couscous/Pasta

Kvällsmål:
500g kvarg

Låg mellan 2200 och 2300 kalorier per dag och 200g+ protein

Tänk bara på att du ska hitta en metod som fungerar för just dig, för det är i slutändan det som allt handlar om. Du ska kunna leva med ditt val utan att känna dig pressad osv. Så lättare att du själv hittar rutiner du trivs i än att någon annan säger att såhär å såhär är det.

Lycka till :)

osukaru1
2014-01-16, 17:00
Klart att det går att gå ner i vikt även om du äter mindre än vad du ska. Är dock förmodligen för det bästa att du inte går alldeles för långt ner under ditt behov eftersom du då riskerar rubba din metabolism vilket gör det svårare i det långa loppet.

Under min deff så käkade jag

Frukost:
70g havregryn m. en sked lingonsylt alternativt ett par ägg och en macka

Lunch:
Något snabbt som går lätt att laga, köttfärs och lite pasta, tonfisksallad el. dylikt

Före gymmet:
Någon sorts kolhydratskälla

BCAA under gymmet

Efter gymmet:
2 skopor Whey-80 i 500ml mjölk

Middag:
Köttfärs/Lövbiff/Kött/Fisk m. Ris/Couscous/Pasta

Kvällsmål:
500g kvarg

Låg mellan 2200 och 2300 kalorier per dag och 200g+ protein

Tänk bara på att du ska hitta en metod som fungerar för just dig, för det är i slutändan det som allt handlar om. Du ska kunna leva med ditt val utan att känna dig pressad osv. Så lättare att du själv hittar rutiner du trivs i än att någon annan säger att såhär å såhär är det.

Lycka till :)

Tusen tack för tipset! Det känns lite lättare när man har något schema att gå efter, jag ska nog följa ditt lite grann och modifiera det lite efter egna rutiner :) Det var ju också bra med proteinfördelning också under ditt schema, så verkar ju bra!