handdator

Visa fullständig version : Smidig mat att ta med sig i naturen etc.

FabianH
2014-01-14, 21:10
Dela med er av era bästa tips på enkel, smidig, bra och proteinrik mat man kan ta mig sig ut i naturen, skidbacken eller där man inte har tillgång till kök!

Jag lägger min röst på den gamla hederliga ostkakan! Mycket protein och väldigt gott *drool*

4623
2014-01-14, 21:23
Kebabrulle!

Gurkyngel
2014-01-14, 21:49
Enda maten som ska finnas i en skidbacke är väl varm choklad och ostmackor?

FabianH
2014-01-14, 22:08
Enda maten som ska finnas i en skidbacke är väl varm choklad och ostmackor?

De är i det klenaste slaget skulle jag vilja säga. Man måste ha något som ändå är lite rejält så man står sig en hel dag :)

StarkaUlf
2014-01-14, 22:14
Stekt pannkaka (ugnspannkaka för er som bor i den konstiga delen av landet) med fläsk, smör och sylt! \o/ Det gottaste, kallt som varmt, när man är ute i naturen under vintern.

Diomedea exulans
2014-01-14, 22:16
Jag lägger min röst på den gamla hederliga ostkakan! Mycket protein och väldigt gott *drool*

Rekommenderar du Frödinges?

FabianH
2014-01-14, 22:22
Stekt pannkaka (ugnspannkaka för er som bor i den konstiga delen av landet) med fläsk, smör och sylt! \o/ Det gottaste, kallt som varmt, när man är ute i naturen under vintern.

Det låter inte helt fel, stort + är att man kan äta den både kall och varm, likt ostkakan.

Rekommenderar du Frödinges?

Har bara testat Frödinges och Granats (lite billigare) och där är Frödinge helt outstanding, kall som varm.

jflycore
2014-01-14, 22:35
Nötter! :)

LillisJ
2014-01-14, 22:48
Kycklingsallad med pesto

Bra skeeet.

FabianH
2014-01-14, 22:51
Det låter inte helt fel, stort + är att man kan äta den både kall och varm, likt ostkakan.

Har bara testat Frödinges och Granats (lite billigare) och där är Frödinge helt outstanding, kall som varm.

Menar såklart Garants och inget annat :)

King Grub
2014-01-14, 22:54
Pannkakor så klart.

Gurkyngel
2014-01-15, 05:15
De är i det klenaste slaget skulle jag vilja säga. Man måste ha något som ändå är lite rejält så man står sig en hel dag :)

Men gör en ordentlig macka då? Stort bröd och mycket pålägg. Komplettera med en apelsin - också typisk skidbackemat :)
Och när du säger inte tillgång till kök innebär det också inte tillgång till öppen eld? Grilla korv är ju eljest klockrent!

Gulasch på termos? om jag ska vara nytänkande ;)

FabianH
2014-01-15, 08:30
Men gör en ordentlig macka då? Stort bröd och mycket pålägg. Komplettera med en apelsin - också typisk skidbackemat :)
Och när du säger inte tillgång till kök innebär det också inte tillgång till öppen eld? Grilla korv är ju eljest klockrent!

Gulasch på termos? om jag ska vara nytänkande ;)

Ja en riktigt välfylld smörgås är aldrig fel, det är relativt smidigt att göra och det går fort!

Jag tänker att det kan vara en tråd där man i allmänhet skriver tips och råd om vad man kan ha med sig, och eftersom man har olika förutsättningar när det gäller öppen eld, micro(?!) så mottages alla tips varmt :)

Gurkyngel
2014-01-15, 08:55
Okej men säg då att man har tillgång till öppen eld och dessutom har ett sånt därnt våffeljärn/mackjärn i gjutjärn. VARMA MACKOR!!! Gud så gott!

Eller ja, våfflor? Gör smet och ta med i petflaska :)

Reaper123
2014-01-15, 09:24
Tunnbrödsrulle + mjukost (med valfri smak) på tub & varm choklad i thermos och jag är hemma! *drool*

Mickee
2014-01-15, 09:37
Spagetti och köttfärssås! (i en termos för att hålla värmen)

z_bumbi
2014-01-15, 10:09
En mattermos i lämplig storlek och man kan ha med sig det mesta i matväg, varm korv hör lite till men matiga soppor, pasta och köttfärssås etc funkar lika bra.
En termos med kaffe, te (med massor av socker) etc är också bra.
En flaska vatten som man stoppar i en extra raggsocka eller lindar in i tröjan man i alla fall tar på sig när man rastar fryser inte lika lätt som utan isolering, saft eller sportdryck i vattnet funkar också för att det inte ska frysa. Jag är t o m så pass gammal att jag använt sirapsflaskorna med varm saft nedstoppade i två raggsockor (reservparet) istället för termos och det funkar i några timmar.
Några mackor och snickers för mellanmålen.

Ska man göra något annat än att vara i en skidbacke och det inte är mitt inne i ett samhälle så skulle jag ha med mig ett kök, både för att det är trevligt och att man på sätt klarar sämre väder bättre.