handdator

Visa fullständig version : Starta eget företag och utnyttja desperata arbetslösa

robsson
2014-01-14, 19:30
Funderar på att starta eget företag och min affärsidé är att cyniskt utnyttja desperata arbetslösa. Exakt hur det ska gå till har jag inte kommit fram till ännu. Tanken är att ta till vara på den höga arbetslösheten och tjäna pengar på den. Jag ser framför mig hur jag startar någon typ av företag, sätter ut platsannonser och blir översvämmad med ansökningar, därefter anställer jag desperata arbetslösa personer och utnyttjar de på något sätt. Det är min grundläggande affärsidé. Tar gärna emot lite tips på vilken typ av verksamhet, mm som skulle kunna lämpa sig för detta. Spåna gärna fritt.

Olegh
2014-01-14, 19:33
Vad arbetar du med idag?

*popcorn*

Rikard Jansson
2014-01-14, 19:37
Med tanke på att det finns minimum-lön-krav även för timanställda (?) så funkar det väl inte riktigt så bra. Men visst går det att få folk att göra i stort sett vad som helst för minimum-lön idag så det går väl så sett. Det du behöver är något som vem som helst kan lära sig som helt enkelt bara är mördande tråkigt och/eller jobbigt. Något inom massproduktionsindustri är nog bäst.

eternallord
2014-01-14, 19:45
Dom finns redan, telefonförsäljare kallas det.

thatice
2014-01-14, 19:46
Mitt tips är att hitta högfungerande utvecklingsstörda där kan du nog i det närmaste få betalt för att ha dem som anställda trots att det fixar att jobba på som vanligt.

David Brent
2014-01-14, 19:55
Det finns väl massor av etableringsbidrag du kan nyttja? Så byter du bara när de går ut för personen

bigtraps
2014-01-14, 20:00
Lycka till

drakfelt
2014-01-14, 20:03
Med tanke på att det finns minimum-lön-krav även för timanställda (?) så funkar det väl inte riktigt så bra. Men visst går det att få folk att göra i stort sett vad som helst för minimum-lön idag så det går väl så sett. Det du behöver är något som vem som helst kan lära sig som helt enkelt bara är mördande tråkigt och/eller jobbigt. Något inom massproduktionsindustri är nog bäst.

Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige.

amini
2014-01-14, 20:07
pizzeria

Jockefoten
2014-01-14, 20:09
Du borde driva bemanningsföretag.

Akada
2014-01-14, 20:12
Du kan ju bli jobbcoach, eller vad det kallas.

Red Apple
2014-01-14, 20:17
Gå och dränk dig.

R Scarpa27
2014-01-14, 20:21
att utnyttja är fel.....
tänk om all arbetstid och lön kunde delas upp mera vad jobb och mer fritid det hade skapat här i världen.

difeddy
2014-01-14, 20:21
vad arbetar du med idag?

*popcorn*

:d

Fatalist
2014-01-14, 20:23
Det finns redan en bransch: det kallas för "jobbcoaching" och är det sämsta skiten som någonsin har skattefinansierats :)

Det skapar visserligen jobb.. För de som väljer att arbeta som jobbcoacher. Ungefär lika kvalificerat som att vara homeopat :)

4623
2014-01-14, 20:27
Är väl inte riktigt samma sak. Men kommer osökt att tänka på Kvalitet Scandinavia.

http://hd.se/landskrona/2013/08/09/alla-delar-i-granskningen-av/

Akerhage
2014-01-14, 20:30
Hoppas det går åt helvete och du går bankrutt och tillslut hamnar på gatan själv så kanske du förstår hur illa din idé låter.

Duran
2014-01-14, 21:03
Det finns redan en bransch: det kallas för "jobbcoaching" och är det sämsta skiten som någonsin har skattefinansierats :)

Det skapar visserligen jobb.. För de som väljer att arbeta som jobbcoacher. Ungefär lika kvalificerat som att vara homeopat :)

Min jobbcoach är skitbra, hon har gjort mycket mer för mig än psykiatrin. Utan henne hade jag nog inte fixat att börja jobba igen. Hennes kollega som jag träffat några ggr verkade också skitbra.

David_wigren
2014-01-14, 21:08
Du kommer aldrig lyckas! Du har för klen benstomme!

Fatalist
2014-01-14, 21:39
Min jobbcoach är skitbra, hon har gjort mycket mer för mig än psykiatrin. Utan henne hade jag nog inte fixat att börja jobba igen. Hennes kollega som jag träffat några ggr verkade också skitbra.

Okej, då tar jag tillbaka mitt uttalande. Jag riktade mig mot typen som arbetar mot provision på bemanningsföretag, som i sin tur får betalt från arbetsförmedlingen, för att "coacha" arbetslösa. Jag har själv blivit skickad till en sådan, en gång, för att få stå kvar som "arbetssökande" hos arbetsförmedlingen.

Det gjorde mig upprörd. Att generera en inkomst för ett privat företag genom att bli skickad till dem från en statlig instans, i egenskap av arbetssökande privatperson.

Duran
2014-01-14, 22:05
Okej, då tar jag tillbaka mitt uttalande. Jag riktade mig mot typen som arbetar mot provision på bemanningsföretag, som i sin tur får betalt från arbetsförmedlingen, för att "coacha" arbetslösa. Jag har själv blivit skickad till en sådan, en gång, för att få stå kvar som "arbetssökande" hos arbetsförmedlingen.

Det gjorde mig upprörd. Att generera en inkomst för ett privat företag genom att bli skickad till dem från en statlig instans, i egenskap av arbetssökande privatperson.

Förstår inte riktigt om det är samma typ av företag vi varit hos eller inte, jag är också vidarebefordrad från Arbetsförmedlingen men jag fick välja bland en bunt coachföretag. Oavsett så finns det säkert både bra och kassa coacher och får man inte själv ut nåt av att gå dit så kan jag fatta att man lackar.

Snubben
2014-01-14, 22:07
Du är för sent ute, flertal kommuner suger redan upp de som går arbetsträning/praktik, fas 3 etc. genom arbetsförmedlingen (de som är extremt desperata). Använder dem i ett par månader, kan inte erbjuda jobb, plockar in någon ny.

XXXL
2014-01-14, 22:48
Jag har också funderat på om det inte borde gå att tjäna pengar på att anställa folk, med tanke på alla bidrag som finns idag.

Anställa en handikappad, homosexuell invandrare borde ju vara som att bli ensam med 13 rätt på stryktipset.

stahlberg
2014-01-16, 10:11
Jag vet inte riktigt på vilket sätt du tänkt utnyttja de arbetslösa du tänker anställa. Sannolikt menar du att du tänker betala dem en mycket låg lön, eventuellt lyfta någon form av bidrag om sådana utbetalas?

Detta kan säkert fungera. Men jag tycker du på sätt och vis börjar i fel ände. Först borde du väl ha en egen affärsidé att utgå ifrån, vad ska du använda alla dessa arbetslösa till. Du måste ju ha en produkt (vara eller tjänst) som du kan sälja.

kaer
2014-01-16, 10:21
Vilken branch jobbar du inom nu? Gissningsvis är det lättast att hitta uppslag inom något du har koll på nu.

Något frän trådstart, men vem vet, om du grottar ner dig i det här kan det ju faktiskt sluta med att att du har en bra affärsidé till slut och sitter där med anställda som är supernöjda med sina arbeten och du har skapat en ny tjänst som ingen visste behövdes.

Duran
2014-01-16, 11:48
Ärligt talat, om den enda affärsidén du har är att du ska utnyttja människor och du måste fråga Kolo för att komma vidare därifrån så tror jag inte att du är kapabel till att starta eller driva ett företag.

dluddeckens
2014-01-16, 11:53
Så vet jag att ett väldigt framgångsrikt företag gjorde i Stockholm för 3-5 år sedan.

Snöskottning av tak var det som gällde då, ingenting sköttes som det borde. Kassa löner, dåliga säkerhet, inga pensioner, undermåliga arbetskläder osv.

Men det var en väldigt lukrativ bransch (kräver ordentligt med snö dock).

cero
2014-01-16, 11:54
Ärligt talat, om den enda affärsidén du har är att du ska utnyttja människor och du måste fråga Kolo för att komma vidare därifrån så tror jag inte att du är kapabel till att starta eller driva ett företag.

Var inte löjlig nu. Kolo vet allt.

Duran
2014-01-16, 11:58
Var inte löjlig nu. Kolo vet allt.

:d Ska Kolo sköta bokföringen också? cofffee