Visa fullständig version : Legala sexköp i kombination med lagar mot diskriminering
filmjölk
2014-01-11, 10:04
I Sverige får man ju som bekant inte diskriminera pga. religion, etnicitet, kön eller sexuell läggning.
Tänk detta i kombination med legala sexköp där försäljning av sex är som vilken handelsvara/tjänst som helst. En prostituerad kan således inte neka kunder.
Om vi här försöker i största mån avhålla oss ifrån diskussionen om sexköp borde vara lagligt eller inte utan bara föreställer oss att det är det. Borde sexsäljare då få undantas ifrån diskrimineringslagar?
tex:
Anna säljer sex, men är sverigedemokrat och vill bara ha vita etniskt svenska kristna män utbildade i järnrörsförsvar som kunder. Borde hon få neka Mohammad att köpa då?
Pelle är Gigolo och säljer sex till överåriga rika damer, han är heterosexuell. En homosexuell man vill köpa hans tjänster, kan han då neka?
Svante säljer sex. Han tar alla kunder, men tanken på sex med multihandikappade äcklar honom. Borde han få vägra sälja till multihandikappade?
Jadu.. vad tycker du själv? :)
bigtraps
2014-01-11, 10:40
Om vi hade statliga bordeller i Sverige. Skulle man då som arbetslös kunna neka att söka jobb där? Eller skulle man bli avstängd från Akassan?
Vet att jag avvek lite från ämnet
filmjölk
2014-01-11, 10:41
Jadu.. vad tycker du själv? :)
Jag anser att en som säljer sex skall få diskriminera precis som säljaren vill, då jag anser att om sexköp blev legalt skulle det behöva en särställning jämfört med andra serviceyrken.
filmjölk
2014-01-11, 10:41
Om vi hade statliga bordeller i Sverige. Skulle man då som arbetslös kunna neka att söka jobb där? Eller skulle man bli avstängd från Akassan?
Också en intressant fråga!
bigtraps
2014-01-11, 10:44
Mest intresserad av vad alla bidragshatare på forumet tycker
Anna säljer sex, men är sverigedemokrat och vill bara ha vita etniskt svenska kristna män utbildade i järnrörsförsvar som kunder. Borde hon få neka Mohammad att köpa då?
:laugh:
Prostitution är inte vilket yrke som helst. Man bör själv få välja att avstå från att göra affärer på vilka grunder som helst, oavsett vad det handlar om.
DekeThornton
2014-01-11, 11:10
Tänk detta i kombination med legala sexköp där försäljning av sex är som vilken handelsvara/tjänst som helst. En prostituerad kan således inte neka kunder.
Det råder avtalsfrihet i Sverige. Du kan aldrig tvinga ett företag, med undantag av vissa försäkringar, att ingå ett avtal med en person, fysisk eller juridisk. Diskriminering kan ge den diskriminerade rätt till skadestånd i efterhand. I så fall måste den diskriminerade bevisa att denne nekats att ingå avtal på grund av diskriminering och inte på grund av andra skäl.
eternallord
2014-01-11, 11:15
Har du inte gjort den här tråden ett par gånger tidigare filmjölk? :)
filmjölk
2014-01-11, 11:24
Det råder avtalsfrihet i Sverige. Du kan aldrig tvinga ett företag, med undantag av vissa försäkringar, att ingå ett avtal med en person, fysisk eller juridisk. Diskriminering kan ge den diskriminerade rätt till skadestånd i efterhand. I så fall måste den diskriminerade bevisa att denne nekats att ingå avtal på grund av diskriminering och inte på grund av andra skäl.
Krögare har ju åkt dit på att de inte släppt in invandrare, nöjesfält på att de inte är handikappsanpassade, bensinmackar på att de inte hyrt ut hyrbilar till romer. etc etc etc.
Har du inte gjort den här tråden ett par gånger tidigare filmjölk? :)
Det har jag säkerligen gjort. :)
DekeThornton
2014-01-11, 11:42
Krögare har ju åkt dit på att de inte släppt in invandrare, nöjesfält på att de inte är handikappsanpassade, bensinmackar på att de inte hyrt ut hyrbilar till romer. etc etc etc.
Och tvingats att betala diskrimineringsersättning i efterhand. Det är inte samma sak som att de tvingas att ingå ett avtal. Som exempel kan vi ta ett bostadsbolag som hyr ut lägenheter. Om de vägrar att hyra ut till exempelvis muslimer så kan de bli skyldiga att betala ersättning till de som diskriminerats men de diskriminerade kan aldrig tvinga sig till ett hyreskontrakt istället.
Att det är den diskriminerade som har bevisbördan för att det var diskriminering som låg bakom det nekade avtalet gör dessutom att det är svårt att få ersättning i efterhand, i synnerhet när det gäller tjänster som utförs mellan individer. Det är mycket lätt att i ett sådant fall lägga fram alternativa orsaker till att ett avtal nekats.
Oavsett vad man tycker om legalisering av prostitution skulle en legalisering inte innebära att kunder kunde tvinga till sig sex med hänvisning till diskrimineringslagen.
Om en bordell måste neka tex en mörkhyad för att ingen anställd ville ha dom som kund, hur skulle det gå då? Skulle företaget få böta?
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
spoonchest
2014-01-11, 14:04
Jag tror det. Jag har för mig att AF inte kan tvinga in fas3:are i försvaret, och det tål ju att jämföras.
spoonchest
2014-01-11, 14:05
Det har jag säkerligen gjort. :)
De får väl sköta det lika snyggt som det är uppenbart.
"Sorry grabbar, det är en privat tillställning ikväll. Har ni medlemskort?"
"Ledsen, vi är fullbokade."
Jag ser inga problem med det, det är deras verksamhet och då får de göra precis som de vill. Om folk inte tyckte det vore okej så skulle väl folk sluta handla där och tillslut skulle företaget gå i grunden naturligt.
Äh, det handlar ju inte om diskriminering. Det är som Exdiaq säger. De har väl ändå rätt att välja sina affärer.
Prostitution är inte vilket yrke som helst. Man bör själv få välja att avstå från att göra affärer på vilka grunder som helst, oavsett vad det handlar om.
filmjölk
2014-01-11, 14:27
Äh, det handlar ju inte om diskriminering. Det är som Exdiaq säger. De har väl ändå rätt att välja sina affärer.
Driver du en restaurang har du inte rätt att välja bort tex. svarta kunder. Behandlas sexhandel som vilken annan verksamhet som helst så är det svårt att motivera diskriminering.
Jag anser ju att man som resturang borde få välja sitt klientel vilket per automatik betyder att ifall man skulle legalisera det så borde personen själv få välja vilka kunder denna vill befatta sig med
Är väl bara att säga att det är fullbokat och på så sätt neka kunder man inte vill ha?
WHITEFOLKS
2014-01-11, 14:46
Eller lägga ut det på uppdragsbasis där man får anta de uppdrag man vill.
Det är väl inte så svårt. T.ex. Anna blir ju direkt avtänd av Mohammed och kommer inte att kunna utföra tjänsten utan att dra på sig den typ av arbetsskador som hade uppkommit när hon försökte få i sig ett styvt kön utan att själv varken vara avslappnad eller våt.
Driver du en restaurang har du inte rätt att välja bort tex. svarta kunder. Behandlas sexhandel som vilken annan verksamhet som helst så är det svårt att motivera diskriminering.
Men du har rätt att avvisa kunder pga diverse skäl.
:( att bli dissad av horor :(
om man vänder på det och fråga sig vilket kille vill ha sex av en tjej som är äcklad av honom...världens sämsta sex...
tycker absolut att sex säljaren ska få bestämma det här.
Svante säljer sex. Han tar alla kunder, men tanken på sex med multihandikappade äcklar honom. Borde han få vägra sälja till multihandikappade?
om man tar ett "närbesläktat" yrke som massör med samma exempel. hur är då reglerna idag?
(med närbesläktat yrke syftar jag på att det förekommer mycket kroppskontakt även om det är händer mot kropp och inte kön mot kön. ja ni förstår säkert min tanke)
BobaFett
2014-01-11, 16:34
Känns som att alternativet: "man borde inte få sälja sex" ska finnas med.
Ja, eller alternativet: "Jag tycker Bobafett ska bestämma vad man får och inte får göra"
____
Ja, jag tycker det vore fullt rimligt att neka kunder man inte önskar.
Precis som man får neka kunder idag, nej juste det gäller bara Sverigedemokrater.
Gömmer man sig bakom mörk hy eller islam så får man inte bli nekad.
filmjölk
2014-01-11, 21:06
Känns som om hela mitt syfte med tråden och eventuell tankekonflikt den skapar hos liberaler går förlorad då.
eternallord
2014-01-11, 21:12
Känns som om hela mitt syfte med tråden och eventuell tankekonflikt den skapar hos liberaler går förlorad då.
Liberaler (undantaget diverse bland-grenar) förespråkar att alla transaktioner ska ske baserat på frivillighet hos båda parter, så det finns ingen "tankekonflikt" hos oss åtminstone.
Liberaler (undantaget diverse bland-grenar) förespråkar att alla transaktioner ska ske baserat på frivillighet hos båda parter, så det finns ingen "tankekonflikt" hos oss åtminstone.
Förstår inte varför ni matar trollet.
filmjölk
2014-01-11, 21:36
Så ni står verkligen upp för rätten att få neka kunder på basis av hudfärg, religion och sexuell läggning?
eternallord
2014-01-11, 21:37
Så ni står verkligen upp för rätten att få neka kunder på basis av hudfärg, religion och sexuell läggning?
Legalt, ja.
supercharge
2014-01-11, 22:07
Intressant frågeställning. Det är väl i praktiken ett undantag i de fall som sexköp är lagligt. På tyska bordeller verkar kvinnorna välja själva som jag förstått saken.
Personligen tycker jag förbud mot sexköp är ganska konstigt. Det är lite svenskt det hela- den naiva tron på förbudet, som om prostitutionen skulle försvinna för det.
Filmjölk, du har överträffat dig själv.
Armed Dingo
2014-01-12, 04:27
Gött om det vore lagligt. Upp med en bild på Saleyourbody.com och sätt ett pris, sen är det bara att ligga och håva in pengar. Mycket trevligare än att stå i en kassa 8 timmar om dagen.
Faktum är att jag tror inte att prostitution är förbjudet för att det "är så hemskt för kvinnorna", det är förbjudet för att bankerna och regeringen hade tappat all kontroll när folk med pissjobb, vilket är 50% av oss alla, skiter i att jobba och börjar ligga runt för pengar istället, pengar som betalas cash och inte behöver skattas på.
Tricklew
2014-01-12, 06:51
Gött om det vore lagligt. Upp med en bild på Saleyourbody.com och sätt ett pris, sen är det bara att ligga och håva in pengar. Mycket trevligare än att stå i en kassa 8 timmar om dagen.
Faktum är att jag tror inte att prostitution är förbjudet för att det "är så hemskt för kvinnorna", det är förbjudet för att bankerna och regeringen hade tappat all kontroll när folk med pissjobb, vilket är 50% av oss alla, skiter i att jobba och börjar ligga runt för pengar istället, pengar som betalas cash och inte behöver skattas på.
Självklart hade det behövt skattas om det blev lagligt.
Självklart hade det behövt skattas om det blev lagligt.
Men eftersom det är lagligt att sälja borde man egentligen inte skatta då?
Att den prostituerade ska kunna neka kunder pga av att det inte skulle bli ett lyckat sex är tämligen befängt. Det är långt ifrån alla om någon av sexköpare som hororna tänder på. Det blir så pass avdramatiserat då det idkas för profit och inte på bådas känslomässiga nivå. Känslor torde uteslutande vara bortblåsta vid prostitution.
Men eftersom det är lagligt att sälja borde man egentligen inte skatta då?
http://www.realtid.se/ArticlePages/200703/22/20070322130532_Realtid680/20070322130532_Realtid680.dbp.asp
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Varför skall man inte få sälja sex? (förutsatt att man gör det för fri vilja för att tjäna lite pengar t.ex. för studier)
Herr Oberst
2014-01-12, 11:24
Att den prostituerade ska kunna neka kunder pga av att det inte skulle bli ett lyckat sex är tämligen befängt. Det är långt ifrån alla om någon av sexköpare som hororna tänder på. Det blir så pass avdramatiserat då det idkas för profit och inte på bådas känslomässiga nivå. Känslor torde uteslutande vara bortblåsta vid prostitution.
Nyckeln är ju inte att sexet ska vara skönt för den som säljer, utan att säljaren ska kunna känna att det är en trygg och bra uppgörelse med en partner som han/hon vill sälja till. Således måste han/hon kunna neka precis vem som helst utan att för den sakens skull behöva ge några argument för varför han/hon inte vill
Det handlar inte om någon diskriminering överhuvudtaget
decussatio
2014-01-12, 11:50
Jag tycker att sexarbetare ska få neka på vilka grunder som helst, eftersom det är ett jobb där magkänslan är oerhört viktig. Rose Alliance uppmanar till att neka alla kunder som sexarbetaren får en dålig känsla av, det är ofta en indikation på att något inte står rätt till. Med tanke på att det är ett extremt högrisksarbete så är personkemi och magkänsla viktigt och sexarbetare ska få neka på grund av detta, oavsett orsaken till den dåliga magkänslan.
Svenska sexarbetare nekar ofta icke-vita även om de attraheras av dem. Det är ett välkänt problem att kunder från vissa länder, särskilt mellanöstern, är högriskskunder. Jag anser att varje människa har rätt att sälja sex men ingen människa har rätt att köpa sex av en viss person, så jag ser inget problem i att sexarbetare sållar på vilka grunder som helst.
Sexarbete och sexköp ska vara lagligt för att det är det pragmatiska, det som leder till bäst arbetsmiljö för sexarbetare och minst risker för alla involverade. Inte för att det ska behandlas som vilket jobb som helst.
Jag tycker att sexarbetare ska få neka på vilka grunder som helst, eftersom det är ett jobb där magkänslan är oerhört viktig. Rose Alliance uppmanar till att neka alla kunder som sexarbetaren får en dålig känsla av, det är ofta en indikation på att något inte står rätt till. Med tanke på att det är ett extremt högrisksarbete så är personkemi och magkänsla viktigt och sexarbetare ska få neka på grund av detta, oavsett orsaken till den dåliga magkänslan.
Svenska sexarbetare nekar ofta icke-vita även om de attraheras av dem. Det är ett välkänt problem att kunder från vissa länder, särskilt mellanöstern, är högriskskunder. Jag anser att varje människa har rätt att sälja sex men ingen människa har rätt att köpa sex av en viss person, så jag ser inget problem i att sexarbetare sållar på vilka grunder som helst.
Sexarbete och sexköp ska vara lagligt för att det är det pragmatiska, det som leder till bäst arbetsmiljö för sexarbetare och minst risker för alla involverade. Inte för att det ska behandlas som vilket jobb som helst.
Du är tjej va? :bow:
WHITEFOLKS
2014-01-12, 12:35
Vad har personens kön med saken att göra? Det är logiska argument.
Jag vet mycket väl att det är logiska argument. Men jag har aldrig "träffat" en tjej med de åsikterna.
Du är tjej va? :bow:
Dötsrasist, oavsett kön.
filmjölk
2014-01-12, 14:16
Filmjölk, du har överträffat dig själv.
Tack Duran! *hug*
supercharge
2014-01-12, 14:22
Det är faktiskt rätt intressant sett tillf frågeställningen. För om man nu ska tillämpa diskrimineringslagstiftning rakt av på prostituerade så borde en kvinnlig prostituerad inte heller få neka kvinnliga kunder till tjänsten (sex) - vilket visar hur tokigt det blir.
Om en person har bestämmanderätt över sin egen kropp och prostituerade inte ska avhumaniseras så kan man inte ha någon diskrimieringslagstiftning alls rörande sexköp.
WHITEFOLKS
2014-01-12, 14:25
Det är faktiskt rätt intressant sett tillf frågeställningen. För om man nu ska tillämpa diskrimineringslagstiftning rakt av på prostituerade så borde en kvinnlig prostituerad inte heller få neka kvinnliga kunder till tjänsten (sex) - vilket visar hur tokigt det blir.
Om en person har bestämmanderätt över sin egen kropp och prostituerade inte ska avhumaniseras så kan man inte ha någon diskrimieringslagstiftning alls rörande sexköp.
Jag menade vad skribentens kön har för betydelse.
filmjölk
2014-01-12, 14:27
Fast då ger man ju på samma gång sexhandel en särställning gentemot annan typ av handel, vilket går stick i stäv med åsikten att sex borde få säljas som vilken annan tjänt som helst.
filmjölk
2014-01-12, 14:48
Jag menade vad skribentens kön har för betydelse.
Det har kanske inte betydelse men är intressant då gissningsvis långt fler män än kvinnor är för legalisering av sexköp.
WHITEFOLKS
2014-01-12, 14:50
Fast då ger man ju på samma gång sexhandel en särställning gentemot annan typ av handel, vilket går stick i stäv med åsikten att sex borde få säljas som vilken annan tjänt som helst.
Som sagt inte svårare än att köparen lägger ut en tjänsteförfrågan den vill få utförd sen så får säljarna erbjuda pris och utförande så får köparen välja bland de.
filmjölk
2014-01-12, 15:09
Som sagt inte svårare än att köparen lägger ut en tjänsteförfrågan den vill få utförd sen så får säljarna erbjuda pris och utförande så får köparen välja bland de.
Det är ju en idé! Men vid impulsköp då?
WHITEFOLKS
2014-01-12, 15:15
Det är ju en idé! Men vid impulsköp då?
Det blir upp för den som erbjuder tjänsten om den är villig att sälja så. Självklart ska gällande lagar gälla även sexhandel. Problematiken är ju inte sexhandeln isf utan brister i konsekvens angående ideologi. Det är inte ett problem pga liberalism iaf.
filmjölk
2014-01-12, 15:30
Det blir upp för den som erbjuder tjänsten om den är villig att sälja så. Självklart ska gällande lagar gälla även sexhandel. Problematiken är ju inte sexhandeln isf utan brister i konsekvens angående ideologi. Det är inte ett problem pga liberalism iaf.
Det kan vara ett problem om det skulle legaliseras och behandlas på samma sätt som att tex. äta på restaurang som en del legaliseringsivrare (liberaler mfl) förespråkar.
Jag får inte neka en kund för att han är svart från att äta i min restaurang, om sexförsäljning av min kropp följer samma system får jag inte neka kunden på grund av att han är en han och är svart. Om det inte följer samma system som tex. en restaurang med sexköp urholkas åsikten att sexhandel är som vilken tjänst som borde kunna köpas och säljas som vilken annan tjänst som helst. Det är mitt "avancerade" resonemang.
WHITEFOLKS
2014-01-12, 15:32
Då säljer du inte som dropin om du inte kan hantera det. Problem solved.
filmjölk
2014-01-12, 15:37
Då säljer du inte som dropin om du inte kan hantera det. Problem solved.
Men om jag vill sälja som dropin då? Då får jag stå mitt kast och ta kunder jag inte vill ha?
Herr Oberst
2014-01-12, 16:05
Men om jag vill sälja som dropin då? Då får jag stå mitt kast och ta kunder jag inte vill ha?
Nä, du ska såklart kunna neka en kund ändå enligt eget godtycke
Ska man som undersköterska kunna neka att ta hand om vissa personer eller neka att utföra vissa specifika handlingar som ingår i ens nuvarande yrke?
Det är väl inte så svårt. T.ex. Anna blir ju direkt avtänd av Mohammed och kommer inte att kunna utföra tjänsten utan att dra på sig den typ av arbetsskador som hade uppkommit när hon försökte få i sig ett styvt kön utan att själv varken vara avslappnad eller våt.
Nu kom jag bara till din kommentar, så den kanske redan är besvarad, men:
http://debatt.svt.se/2014/01/07/till-mina-sexkopare/
Det är såklart bara en individs berättelse, men det finns många problem med prostitution - det är väldigt sällan som det skapas lust hos den prostituerade, utan denne gör det ju nästan uteslutande av andra skäl (snabba pengar).
Herr Oberst
2014-01-12, 17:30
Ska man som undersköterska kunna neka att ta hand om vissa personer eller neka att utföra vissa specifika handlingar som ingår i ens nuvarande yrke?
Dålig jämförelse.
Men den dagen vi har sexarbetare som finansieras via offentliga medel så kan man kanske börja diskutera saken. Eller rättare sagt, då är det ganska glasklart att ingen ska nekas service.
Herr Oberst
2014-01-12, 17:33
Nu kom jag bara till din kommentar, så den kanske redan är besvarad, men:
http://debatt.svt.se/2014/01/07/till-mina-sexkopare/
Det är såklart bara en individs berättelse, men det finns många problem med prostitution - det är väldigt sällan som det skapas lust hos den prostituerade, utan denne gör det ju nästan uteslutande av andra skäl (snabba pengar).
Så har jag också känt inför en del jobb jag haft. Man går dit, fejkar, ser glad ut och kommer sen hem tröttkörd och missnöjd med sig själv
filmjölk
2014-01-12, 17:37
Dålig jämförelse.
Men den dagen vi har sexarbetare som finansieras via offentliga medel så kan man kanske börja diskutera saken. Eller rättare sagt, då är det ganska glasklart att ingen ska nekas service.
Det har faktiskt diskuterats rätt mycket i pressen och tom. i tv-rutan för kanske 10år sedan fast då begränsat till personer med cerebral pares och liknande. Det väcker intressanta frågor om att få utlopp för sin sexualitet är en mänsklig rättighet eller inte.
Det har faktiskt diskuterats rätt mycket i pressen och tom. i tv-rutan för kanske 10år sedan fast då begränsat till personer med cerebral pares och liknande. Det väcker intressanta frågor om att få utlopp för sin sexualitet är en mänsklig rättighet eller inte.
Det är väl klart att det inte är. Inte på bekostnad av att en annan människa tvingas mot sin vilja.
Herr Oberst
2014-01-12, 18:01
Det är väl klart att det inte är. Inte på bekostnad av att en annan människa tvingas mot sin vilja.
Nej självklart inte.
Men här kan man kolla på Danmark som har sexarbetare som riktar sig mot just den marknaden, handikappade och liknande som inte klarar att på egen hand tillgodose sina behov. Är dock rätt säker på att dessa arbetare fortfarande kör verksamheten som sin egen
eternallord
2014-01-12, 18:05
Nej självklart inte.
Men här kan man kolla på Danmark som har sexarbetare som riktar sig mot just den marknaden, handikappade och liknande som inte klarar att på egen hand tillgodose sina behov. Är dock rätt säker på att dessa arbetare fortfarande kör verksamheten som sin egen
Går inte staten in till och med och står för vissa besök? Med någon motivering likt den filmjölk gav ovan.
Nej självklart inte.
Om någon tillhandahåller tjänsten, av egen vilja, så är det naturligtvis inga problem för min del. Men det är ingen mänsklig rättighet.
Herr Oberst
2014-01-12, 19:05
Går inte staten in till och med och står för vissa besök? Med någon motivering likt den filmjölk gav ovan.
Jo kan stämma, vissa kunder kan nog få bidrag utdelade. Men säljaren är jag osäker kring om hon/han har några avtal med liknande landsting eller kommun att göra. Men är dåligt uppdaterad så låter det vara osagt.
Personligen är jag för ett sådant system, minus den eventuella subventioneringen.
Herr Oberst
2014-01-12, 19:06
Om någon tillhandahåller tjänsten, av egen vilja, så är det naturligtvis inga problem för min del. Men det är ingen mänsklig rättighet.
Nä där håller jag helt med.
Sen är jag väl inte så mycket för mänskliga rättigheter överhuvudtaget. Man bör kunna vara snäll, vettig och rättvis ändå
DekeThornton
2014-01-12, 19:50
Nä där håller jag helt med.
Sen är jag väl inte så mycket för mänskliga rättigheter överhuvudtaget. Man bör kunna vara snäll, vettig och rättvis ändå
Nu är det ju en jävla skillnad på olika mänskliga rättigheter. Negativa rättigheter är ju alldeles utmärkta för oss liberaler. Det är de positiva "rättigheterna" som ställer till det.
För övrigt var jämförelsen med en sjuksköterska tidigare här i tråden alldeles urbota usel. För det första gäller naturligtvis inte samma regler för en offentligt finansierad tjänst som för frivilliga avtal mellan privata aktörer. För det andra ingår sjuksköterskan inga avtal med patienterna. Hon har ett avtal med sin arbetsgivare, sjukhuset, oavsett om det är offentligt eller privat. Även om det är ett privat sjukhus är det hennes arbetsgivare och inte hon som avgör vilka patienter som ska få vård. Hon ska göra vad som följer av hennes anställningsavtal, annars får hon leta efter ett nytt jobb.
decussatio
2014-01-12, 20:44
Är det ett problem? Tänker på att det många gånger, i den här typen av debatter, kommer upp frågeställningar som om man ska kunna förlora A-kassa för att man tackar nej till ett jobb på en bordell. Legalt sexarbete (t.ex. stripp, telesex) är redan exkluderat på det sättet.
Det är bara liberaler som på allvar tycker att man ska behandla sex som vilken vara som helst - de allra flesta människor förstår att sex är separat från alla andra arbeten (och jag skulle kunna föra en lång argumentation om varför men jag har haft den här debatten så många gånger och orkar verkligen inte). Men det är väl irrelevant huruvida det är samma sak att sälja sex som att sälja kött i charkdisken, eller som att vara undersköterska, eller whatever? Det enda som borde vara relevant för lagstiftning är vad som är pragmatiskt.
Det pragmatiska är legalisering av sexköp och tydligare lagar kring att tjäna pengar på andras sexarbete. Nuvarande lagstiftning håller bara borta de mest laglydiga sexköparna och (SURPRISE!) dessa är generellt betydligt bättre att ha som kunder än sådana som inte bryr sig om lagar och regler. En person som säljer sexuella tjänster kan bli vräkt från sin lägenhet, få sina barn tvångsomhändertagna, bli åtalad och dömd om hen samarbetar med en annan sexarbetare (t.ex. av trygghetsskäl). En sexarbete som blir våldtagen av en kund blir skrattad åt om hen vänder sig till polisen.
Med en total legalisering kan sexarbetare kräva ID-koll och öka tryggheten väldigt mycket, de kan även betala skatt, få SGI och därmed, i längden, faktiskt ha en reell chans att sluta med sexarbetet om de vill (för det finns gott om människor som är fast och inte kan ta sig ur). Det enda vettiga är legalisering och kontroll av verksamheten och det enda rationella är att även fortsättningsvis låta sexarbete vara särställt från övriga arbeten.
filmjölk
2014-01-12, 20:47
Ok, jämförelsen med sjuksköterska (inte min) kanske var fel, men vad anser ni om jämförelsen med att få äta på restaurang? Med då tydligaste exemplet "Whites only" som i amerikanska Södern 1951. Det är ju i mångas ögon helt horribelt och en fruktansvärd kränkning...varför är det då ok med "whites only" vid sexförsäljning när sex kan vara en handelsvara precis som andra?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.