handdator

Visa fullständig version : Borde staten finansiera/sponsra styrketräningsidrottare?

Klok
2014-01-09, 23:21
Hej!

I en del andra länder så sponsrar/finansierar ju staten t ex tyngdlyftare och strongmen. Jag undrar om ni anser att även den svenska staten bör göra detta? Varför / varför inte?

m v h

LillisJ
2014-01-09, 23:22
Varför?

Klok
2014-01-09, 23:25
Varför? Vadå varför?

mikaelj
2014-01-09, 23:32
Det gör de delvis redan via RF.

Ptja. Det är klart att det vore kul. Men det borde klara sig själv utan sånt stöd.

Exdiaq
2014-01-09, 23:34
Nej.

bigtraps
2014-01-09, 23:35
Tyngdlyftare som blivit uttagna till OS brukar få bidrag

bigtraps
2014-01-09, 23:36
I vilka länder finns det stadssponsade Strongman?

Linjedomarn
2014-01-09, 23:37
De borde finansiera duktiga idrottsmän och kvinnor i alla idrotter som representerar Sverige internationellt, även "styrketräningsidrotter".

tp_88
2014-01-09, 23:37
Nej.

bigtraps
2014-01-09, 23:40
Misstänker att mycket hänger på om det är en olympisk idrott

ceejay
2014-01-09, 23:47
Tyngdlyftare som blivit uttagna till OS brukar få bidrag

Utan stöd kommer det aldrig komma några svenskar till os mer.

Linjedomarn
2014-01-09, 23:48
Misstänker att mycket hänger på om det är en olympisk idrott

Har du nog alldeles rätt i.

XXXL
2014-01-09, 23:49
Idrott i allmänhet borde få mer pengar, eller mer specifikt ungdomsidrott.

hurril
2014-01-09, 23:51
Jag är kluven på principplanet men det är nog rätt bra att staten stöttar idrottsverksamhet.

Diomedea exulans
2014-01-10, 00:06
Eftersom jag är en sån där ovanlig icke-liberal som är emot doping, så klickade jag i "ja, styrkelyftare" endast, eftersom de verkar ha bäst antidopingarbete.

cero
2014-01-10, 00:10
Vad för typ av finansiering?

Lite detaljer vore ju fint innan man röstar.

XXXL
2014-01-10, 00:15

Syftar du på mer specifikt vilken typ av ekonomisk finansiering?

Klok
2014-01-10, 00:16
I vilka länder finns det stadssponsade Strongman?
Litauen har nog det.

cero
2014-01-10, 00:19
Syftar du på mer specifikt vilken typ av ekonomisk finansiering?

Ja. "Ska staten sponsra tynglyftare?" säger inte så mycket för mig i alla fall. Beroende på hur finansieringen ser ut kan det ju vara antingen ja eller nej. Kanske jämföra med andra länder som gör detta?

XXXL
2014-01-10, 00:22
Jag antar att det blir i form av bidrag, något sorts idrottsbidrag som det som redan finns fast större, bättre?

Diomedea exulans
2014-01-10, 00:28

Tänkte inte ens på det. Antog att det fanns någon standardsumma som brukar betalas ut.

Arf Pingvin
2014-01-10, 01:10
Staten borde nog inte finansiera några idrottare.

Nordenator
2014-01-10, 01:23
Staten borde nog inte finansiera några idrottare.

Lite åt detta hållet. Jag tycker att staten kan finansiera idrott, men inte idrottare. Att bygga en lokal där man kan träna whatever kan väl ses som allmännytta, men att gynna en enskild person känns sisådär. Kan de inte försörja sig på det de avser att göra professionellt och det inte bidrar till någon nytta för samhället känns det som ett jävla svart hål för skattepengar. Så Nej. Fuck dat.

cero
2014-01-10, 01:29
tänkte inte ens på det. Antog att det fanns någon standardsumma som brukar betalas ut.

:d

Oxe
2014-01-10, 01:45
skulle det vara nåt så är det väl OL, och då folk som faktiskt har en möjlighet att kunna prestera på OS

MtotheM
2014-01-10, 02:09
Lite åt detta hållet. Jag tycker att staten kan finansiera idrott, men inte idrottare. Att bygga en lokal där man kan träna whatever kan väl ses som allmännytta, men att gynna en enskild person känns sisådär. Kan de inte försörja sig på det de avser att göra professionellt och det inte bidrar till någon nytta för samhället känns det som ett jävla svart hål för skattepengar. Så Nej. Fuck dat.

Å andra sidan motiveras frolk ofta av just "stjärnorna" och då motionerar som leder till att mindre skattepengar går åt till vård. Men jag håller med om att det är lite konstigt att prioritera individer istället för saker som lokaler, utrustning etc.

Klok
2014-01-10, 03:35
Ja...precis.. för fotbollsspelare, kampsportare, friidrottare osv sprider ju inte glädje eller nöje!!

ODER?

Tricklew
2014-01-10, 05:21
Schackspelare och pro gamers skänker mig glädje och nöje, jag föreslår att alla med FM titel får en månadslön på 25k.

Klok
2014-01-10, 05:34
Schackspelare och pro gamers skänker mig glädje och nöje, jag föreslår att alla med FM titel får en månadslön på 25k.

Varför håller du på och jävlas med mig? Tror du att du är rolig eller?

Tricklew
2014-01-10, 05:36
Varför håller du på och jävlas med mig? Tror du att du är rolig eller?

Det är inte att djävlas, pro gaming växer så det knakar, schack är en stor internationell sport fylld med prestige.

Med det sagt så sa jag det hela för att visa det absurda i att staten sponsrar atleter.

130kg finsk sisu
2014-01-10, 05:56
Röstade på OL&SL för att de är RF anslutna och således redan blir sponsrade. Om BB är RF anslutet så får modsen lägga dit en röst till från mej.

bigtraps
2014-01-10, 06:17
Risken att det blir så är väl inte överhängande;)

sweetkarolina
2014-01-10, 08:26
Svenska tyngdlyftare på elitnivå åtnjuter nog sannolikt någon form av statlig sponsring från SOK, men jag är inte insatt.

Svenska styrkelyftare på elitnivå har de senaste 3-4 åren kunnat ombegripas av sk elitstöd (ursprung RF) vilket gett ca 14000:- årligen. Till 2014 är elitstödet dock indraget.

Mental
2014-01-10, 09:02

Problemet med att ordna lokaler och redskap mm är ju att det konkurerar med privata alternativ. Dvs om staten sponsrar gym blir det svårt att driva privata alternativ.

z_bumbi
2014-01-10, 09:16
Jag drar gärna in allt elitstöd så länge man garanterar tre tillfällen för fysisk aktivitet längre än 45 min per vecka för alla grundskoleelever.

Nordenator
2014-01-10, 09:46
Problemet med att ordna lokaler och redskap mm är ju att det konkurerar med privata alternativ. Dvs om staten sponsrar gym blir det svårt att driva privata alternativ.

Sant, men sett till där jag är uppväxt finns ett badhus med sporthall. I det finns i sin tu ett gym som hyr lokal - men inget företag skulle bygga en sporthall och badhus för ungdomar då det där inte finns något vidare vinstintresse. Jag kan hålla med om att ett gym kanske konkurrerar med näringslivet, men jag var inte så precis i mitt inlägg ^^

bigtraps
2014-01-10, 10:27
När brottningen höll på att förlora OS statusen var man nog oroliga för att ekonomiska stödet skulle försvinna

Herr Oberst
2014-01-10, 10:54

Det funkar väl utmärkt för vissa privata gymaktörer idag trots att en massa gymföreningar får sina bidrag.
Systemet som vi har idag fungerar nog rätt bra. Sen skulle man säkert kunna pumpa lite mer pengar på sina håll. Gärna längdskidåkningen om jag får komma med förslag

Pitepalt
2014-01-10, 15:25
Jag drar gärna in allt elitstöd så länge man garanterar tre tillfällen för fysisk aktivitet längre än 45 min per vecka för alla grundskoleelever.

+1

Det är fasen sorgligt att vi är på väg att devolutionera(?) fysiskt sett. (min egen uppfattning)

filmjölk
2014-01-10, 16:35
Ja. Fast inte OL. De andra idrotterna är intressanta och det hade vart jäkligt intressant att se resultaten på folk som bara kan ägna sig åt träning utan den Golgatavandring obligatoriskt arbete är.

(ja, jag jämför 40-60timmars arbetsveckor med Jesu lidande utan att skämmas)

Macroman
2014-01-10, 16:49

This

Tricklew
2014-01-10, 17:23

Låter som en mardröm, jag ställer mig bakom detta så fort skolorna kan komma på något annat än handboll och fotboll. Tycker uteslutande att de som hade kul under skolgympan var de som redan gick i fotboll/handboll medan resten led.

filmjölk
2014-01-10, 17:39
Låter som en mardröm, jag ställer mig bakom detta så fort skolorna kan komma på något annat än handboll och fotboll. Tycker uteslutande att de som hade kul under skolgympan var de som redan gick i fotboll/handboll medan resten led.

+1! Enda gången det var roligt var de få gånger vi hade spökboll och man fick kasta nån "fotbollsbög" i ansiktet med en skumgummiboll. Att man fick tio ggr värre tillbaks var liksom skitsamma i det läget.

z_bumbi
2014-01-10, 19:08

Att vissa lärare fastnar på vissa saker är ett problem men då får man se till att de gör sitt jobb eller helt enkelt rotera lärarna/instruktörerna mellan de olika dagarna.

L-Sami
2014-01-10, 20:09
Staten borde sponsra så att varje barn och ungdom har råd utöva den idrotten den vill. Ridning, golf och ishockey bl a lite dyrare sporter ska de fattiga också ha möjlighet att träna. Så svaret på den ursprungliga frågan är nej, inte specifikt någon idrottare, men mer pengar till breddidrotten och styrkelyft är en typisk sådan sport.

filmjölk
2014-01-10, 20:25
Staten borde sponsra så att varje barn och ungdom har råd utöva den idrotten den vill. Ridning, golf och ishockey bl a lite dyrare sporter ska de fattiga också ha möjlighet att träna. Så svaret på den ursprungliga frågan är nej, inte specifikt någon idrottare, men mer pengar till breddidrotten och styrkelyft är en typisk sådan sport.

Eller så kanske det är nyttigt att redan ifrån tidig ålder få lära sig att man inte får göra det man vill och räkna med att någon annan betalar för nöjet? Jag har fasen ingen lust att pröjsa skattemedel för bourgarsporter.

bigtraps
2014-01-10, 21:21
Borde väl gå att få fram hur staten "sponsar" olika sporter

Herr Oberst
2014-01-10, 23:11

Håller delvis med, men fortfarande är den en förbättring i ena riktningen och en försämring i andra. När det gäller fysisk aktivitet, vars fördelar vi lärt oss mer och mer om för varje dag som gått, så förstår jag inte varför vi åtminstone inte kan ha samma eller helst bättre möjligheter än för säg 20 år sedan. Det skärs redan ner på skola, sjukvård, försvar, barn och äldreomsorg m.m. Måste vi skära i folkhälsa och idrott (eller något av de två) också?

Herr Oberst
2014-01-10, 23:13
Borde väl gå att få fram hur staten "sponsar" olika sporter

Klart det går
2012 1,8 miljarder
http://www.gih.se/Documents/CIF/Uppdraget/2012/Statens-stod-till-idrotten-2012.pdf

LeBron
2014-01-11, 04:13

+1. Fick aldrig utöva någon av de sporterna jag ville när jag var liten och let's face it, det är försent att börja när man redan är vuxen.

L-Sami
2014-01-11, 09:50
Eller så kanske det är nyttigt att redan ifrån tidig ålder få lära sig att man inte får göra det man vill och räkna med att någon annan betalar för nöjet? Jag har fasen ingen lust att pröjsa skattemedel för bourgarsporter.

Det är så många har fått växa upp och får växa upp, det handlar inte om pengar, det är för att föra samman människor. Idrott för samman olika människor och det är faktiskt effektivt för att minska på fördomarna och hatet mellan människorna. En bra lösning till invandringsproblematiken, de som tycker att familjen Mohammed har svårt anpassa sig till det svenska samhället. Bjud dem till en hockeyträning eller ridklubben. Jag skulle t ex höja skatten på tobak och alkohol till skyarna för kunna finansiera sådant här. Typ "idrott för alla" projekt.

BelowAverage
2014-01-11, 09:53
Det är så många har fått växa upp och får växa upp, det handlar inte om pengar, det är för att föra samman människor. Idrott för samman olika människor och det är faktiskt effektivt för att minska på fördomarna och hatet mellan människorna. En bra lösning till invandringsproblematiken, de som tycker att familjen Mohammed har svårt anpassa sig till det svenska samhället. Bjud dem till en hockeyträning eller ridklubben. Jag skulle t ex höja skatten på tobak och alkohol till skyarna för kunna finansiera sådant här. Typ "idrott för alla" projekt.

Bli politiskt engagerad tack:)

filmjölk
2014-01-11, 10:22

Jag har inte lust att betala mer än jag gör för snus eller skatta mer pengar av min lön, jag kommer inte ha råd att låta min egen son spela vare sig hockey eller golf så nej, jag vill inte betala för att någon annan skall få göra det gratis.

Ett typ "Snälla, stjäl inte mer av mina pengar" projekt.