Visa fullständig version : Är detta fair? - Tre erbjudande
Thornblom
2014-01-09, 14:50
Jag har varit kund hos tre i 8 år. Nu när jag studerar tänkte jag höra med dom om de kunde fixa något studenterbjudande åt mig (de har inget i vanliga fall) - så jag slipper byta operatör. Har trotts allt varit nöjd med deras kundtjänst osv.
Det erbjudande jag fick var att få 30% rabatt på valfritt abonnemang, det va ju bra tänkte jag.
De har ett abonnemang som heter 399 fastpris där det ingår 5GB data, 10.000 minuter och sms. Samt en valfri telefon om man binder upp sig på 24 månader.
Detta skulle då bli 279 kr i månaden med min rabatt - kanon tänkte jag. Men då fick jag tydligen inte välja en telefon, utan dessa 30 % var ifall jag inte tog telefon med.
I detta fall tycker inte jag det blir något rabatt över huvud taget. Jag menar, dessa 30% är väl i stort sätt vad de sparar in på att inte ge mig en Nexus 5?
Är det här fair eller bör jag försöka strida?
EDIT: Observera att jag inte behöver en telefon. Men den går alltid att sälja.
eternallord
2014-01-09, 15:00
Byt operatör. Telenor var precis lika pissiga och ohjälpsamma (eller ännu mer, de erbjöd inte mig någonting) trots att jag varit där i 6-7 år med räkningar uppåt 1000kr. Nu är jag hos Comviq istället, bättre priser, bättre nät och ingen jäkla uppsägningstid.
30% på ett abonnemang låter ju riktigt schysst om de inte erbjuder studentrabatt. Att de inte vill ge rabatt på avbetalningen på mobiltelefoner är väl inte så konstigt då de sannolikt inte har några marginaler att tala om där.
eternallord
2014-01-09, 15:12
30% på ett abonnemang låter ju riktigt schysst om de inte erbjuder studentrabatt. Att de inte vill ge rabatt på avbetalningen på mobiltelefoner är väl inte så konstigt då de sannolikt inte har några marginaler att tala om där.
Fast det där fastpris-abonnemanget är ju verkligen inte billigt, inte ens med rabatten. Hos Comviq som student får man för 195 kr i månaden fria samtal, fria SMS och 3GB surf(därefter hastighetssänkning).
Kolla vad du kan få för erbjudanden av andra operatörer så kan du ta ett snack med tre igenom å se vad de är villiga att erbjuda för att ha kvar dig som kund.
The_RobRoy
2014-01-09, 15:14
Jag flyttade till HK och tre erbjuder en tjänst för 29 kr i månaden där man kan ta emot samtal för 1kr/min i HK, däremot inte ringa för det kostar 15.95kr/min.
Toppen tänkte jag, jag svarar ju bara på samtal. Ett år går och räkningarna rullar in runt 150kr per månad. Sen börjar räkningarna växa och en månad kommer den in runt 400kr, då granskar jag räkningen lite noggrannare. Det visar sig att varje gång någon ringer mig och det går till telefonsvarare, så har de skrivit in en funktion att min telefon automatiskt debiteras för 1 minuts uppringning, alltså utan min telefon faktiskt ringer upp. Granskar alla gamla räkningar och inser att jag totalt betalat 1000-2000kr på sådana här uppringningar (telefonförsäljare, morsan som försöker fåtag på mig och annat skit).
Tror ni jag får några pengar tillbaka? Inte en spänn, har nog aldrig varit så förbannat på ett företag tidigare..
Får ju såklart skylla mig själv också att jag inte granskade varje rad på telefonräkningen.. ..men jag tittade någon månad i början och då fanns det inga sådana avgifter (av en slump)
Likeapeanut
2014-01-09, 15:16
Tycker erbjudandet lät riktigt jävla dåligt..
Mitt kostar ca 350/mån via halebop..fick mobil + mer än jag behöver av nätet + sms
Jag flyttade till HK och tre erbjuder en tjänst för 29 kr i månaden där man kan ta emot samtal för 1kr/min i HK, däremot inte ringa för det kostar 15.95kr/min.
Toppen tänkte jag, jag svarar ju bara på samtal. Ett år går och räkningarna rullar in runt 150kr per månad. Sen börjar räkningarna växa och en månad kommer den in runt 400kr, då granskar jag räkningen lite noggrannare. Det visar sig att varje gång någon ringer mig och det går till telefonsvarare, så har de skrivit in en funktion att min telefon automatiskt debiteras för 1 minuts uppringning, alltså utan min telefon faktiskt ringer upp. Granskar alla gamla räkningar och inser att jag totalt betalat 1000-2000kr på sådana här uppringningar (telefonförsäljare, morsan som försöker fåtag på mig och annat skit).
Tror ni jag får några pengar tillbaka? Inte en spänn, har nog aldrig varit så förbannat på ett företag tidigare..
Får ju såklart skylla mig själv också att jag inte granskade varje rad på telefonräkningen.. ..men jag tittade någon månad i början och då fanns det inga sådana avgifter (av en slump)
Hur såg avtalet ut? Jag har alltid mobilsvar avstängt i utlandet just pga att om någon pratar eller lyssnar på mitt mobilsvar räknas det som att jag svarat enligt mitt avtal.
Tycker erbjudandet lät riktigt jävla dåligt..
Mitt kostar ca 350/mån via halebop..fick mobil + mer än jag behöver av nätet + sms
Och det går att teckna nu? Jag har ett skitbra abb jag med, men det är säljstoppat sedan över ett år tillbaka. Man måste ju jämföra med vad man kan få idag på marknaden, och inte vad man kunde teckna för ett år sedan. Generellt är det mycket svårare att få bra internetpot idag.
Thornblom
2014-01-09, 15:33
Tack för svar.
Är verkligen 279kr / månaden så jäkla dåligt för 5GB 4G Data, obegränsat (når aldrig upp till 10.000) med samtal och sms?
Det ända som jag kan hitta som är billigare är Comviq, 195kr, men då 3GB Data istället.
En annan aspekt att ta in är att (vad jag förstod) kan jag ha detta abonnemang med 30% hur länge jag vill. Conviq abonnemanget gäller endast under studentperioden.
Och hur långt räcker 3GB om 2-3 år? Gör av med 2GB ca 10 dagar för tidigt som det är nu.
Tack för svar.
Är verkligen 279kr / månaden så jäkla dåligt för 5GB 4G Data, obegränsat (når aldrig upp till 10.000) med samtal och sms?
Det ända som jag kan hitta som är billigare är Comviq, 195kr, men då 3GB Data istället.
En annan aspekt att ta in är att (vad jag förstod) kan jag ha detta abonnemang med 30% hur länge jag vill. Conviq abonnemanget gäller endast under studentperioden.
Och hur långt räcker 3GB om 2-3 år? Gör av med 2GB ca 10 dagar för tidigt som det är nu.
Jag tycker inte det är ett dåligt avtal. Men är det en kopplingsavgift på samtalen?
Thornblom
2014-01-09, 15:38
Jag tycker inte det är ett dåligt avtal. Men är det en kopplingsavgift på samtalen?
"Efter inkl min (10 000 min): 0,99 kr i uppkopplingsavgift och 0,49 kr/min."
Vad jag förstår: Nej.
eternallord
2014-01-09, 15:38
Är det rimligt att det inte har kommit några mer lukrativa kontrakt eller att du kanske vill byta till något som inkluderar en ny telefon när du studerat färdigt?
Dubbelkolla så att Tre har hastighetssänkning och inte stänger av din surf bara. Tråkigt om du gör av med all surf och sen måste pröjsa för att ha surf till att kolla busstiderna sista veckan på månaden, Tele2 har det upplagt så med sitt fastpris vill jag minnas.
Är det rimligt att det inte har kommit några mer lukrativa kontrakt eller att du kanske vill byta till något som inkluderar en ny telefon när du studerat färdigt?
Dubbelkolla så att Tre har hastighetssänkning och inte stänger av din surf bara. Tråkigt om du gör av med all surf och sen måste pröjsa för att ha surf till att kolla busstiderna sista veckan på månaden, Tele2 har det upplagt så med sitt fastpris vill jag minnas.
Tre stänger surfen, på alla abb utom pot, pot mini och total 20gb, så på denna är det tvärstopp vid 5gb
"Always read the fine print". Du kan antagligen inte få pengar tillbaka då detta högst antagligen stod i kontraktet.
Thornblom
2014-01-09, 15:51
Jag kommer förmodligen vilja byta telefon redan 2015. Dock föredrar jag att casha telefoner, blir nästan uteslutande billigare i längden.
Som tidigare skribent - Den stängs efter 5GB.
Kanske är Comviqs studenterbjudande Fast 195kr med 3GB data som är bäst ändå. Känns så bökigt att byta bara...
eternallord
2014-01-09, 15:57
Varför tycker du det blir billigare att casha? Den här diskussionen har varit uppe förr och jag ser sällan några argument som skulle tyda på att så faktiskt är fallet. Som i ditt fall, om du lägger till 120kr i månaden så får du en Nexus 5 för 120*24=2880kr (dessutom utdelat på två år, vilket om man nu ska ta ekonomisk teori i beaktning är fördelaktigt), till skillnad från typ 3600+ vilket är det billigaste jag kan hitta på prisjakt.
Jag vet, jag försökte undvika det i flera veckor :) Fördelen när man väl bytt till Comviq (gäller Tele2 också tror jag) är att det är enkelt att byta till annan operatör sen om man skulle vilja, eftersom dom inte har någon uppsägningstid. Men det är alltid en plågsam och dryg process att byta operatör.
Drabbades av en liknande grej, bortsett från att jag fick enda räkning på ca 700kr för att någon försökt ringa mig i Brasilien när min telefon gått sönder. Hade också på mobilsvaret, och av någon anledning hade någon tyckt att det var lämpligt att ringa och lämna meddelanden på mitt mobilsvar som var sammanlagt 30 minuter långa.
Det fick jag inte heller ordnat av tre, men när jag sedan kom i kontakt med deras "sälj-avdelning", dvs när man vill säga upp abonnemanget, då kunde de både ordna fastpris för 199kr/månaden och stryka räkningen mot att jag stannade som kund. Det nappade jag på, men sedan visade det sig att det var en deal på 6 månader, vilket de inte bemödat sig att tala om för mig, vilket gjorde att jag därefter sa upp det permanent, men räkningen har jag aldrig sett.
Mitt tips om man vill ha bra pris hos tre är alltså att ringa och säga upp abonnemanget, för då får man bra pris ;)
The_RobRoy
2014-01-09, 16:00
Hur såg avtalet ut? Jag har alltid mobilsvar avstängt i utlandet just pga att om någon pratar eller lyssnar på mitt mobilsvar räknas det som att jag svarat enligt mitt avtal.
Eftersom jag tidigare hade mobilen i Sverige så var de så klart påslaget och inget jag någonsin reflekterade över, jag hade dock inte ens något inspelat meddelande. Jag fick alltså aldrig några meddelanden att lyssna på.. ..utan bara det gick till röstbrevlådan och den som ringde la på, fick jag pröjsa 16 SEK per gång.
Thornblom
2014-01-09, 16:10
Varför tycker du det blir billigare att casha? Den här diskussionen har varit uppe förr och jag ser sällan några argument som skulle tyda på att så faktiskt är fallet. Som i ditt fall, om du lägger till 120kr i månaden så får du en Nexus 5 för 120*24=2880kr (dessutom utdelat på två år, vilket om man nu ska ta ekonomisk teori i beaktning är fördelaktigt), till skillnad från typ 3600+ vilket är det billigaste jag kan hitta på prisjakt.
Jag vet, jag försökte undvika det i flera veckor :) Fördelen när man väl bytt till Comviq (gäller Tele2 också tror jag) är att det är enkelt att byta till annan operatör sen om man skulle vilja, eftersom dom inte har någon uppsägningstid. Men det är alltid en plågsam och dryg process att byta operatör.
Okej, det kanske är så pass. Jag köpte dock en telefon för ett halvår sedan, så har inget behov av ny för tillfället.
Då kanske jag svarar på erbjudanted att Comviq fortfarande är billigare, så får vi se vad de säger.
Byt operatör. Telenor var precis lika pissiga och ohjälpsamma (eller ännu mer, de erbjöd inte mig någonting) trots att jag varit där i 6-7 år med räkningar uppåt 1000kr. Nu är jag hos Comviq istället, bättre priser, bättre nät och ingen jäkla uppsägningstid.
Det handlar inte om att vara pissig.
Det finns INGET utrymme för förhandlingar. Kundtjänstmedarbetare har en viss pott de får röra sig med, och denna pott är väldigt begränsad. Sitter man och lägger in rabatter hos folk så kan man få sparken jävligt fort.
Jag har själv jobbat där. Endast en rabatt på 50kr i månaden extra överstiger den potten med över det dubbla (utslaget mot 24månader).
Det som erbjuds är det som finns att hitta på hemsidan samt om det kommer specialerbjudanden, vilket per automatik inte innebär att de är riktade specifikt mot dig. Erbjudanden kommer och går, men det går inte att ringa in och förhandla sig till något som inte finns.
Värt att notera, oftast när man får ett sånt erbjudande när man ringer in och förhandlar är det för att det redan finns och den du talar med försöker få dig positivt inställd eller eventuellt grossa på dig genom att få dig att tro att du lyckats förhandla dig till något.
Hallon har ett bra abonnemang.
eternallord
2014-01-09, 16:28
Det handlar inte om att vara pissig.
Det finns INGET utrymme för förhandlingar. Kundtjänstmedarbetare har en viss pott de får röra sig med, och denna pott är väldigt begränsad.
Vad i hela friden får dig att tro att jag syftar på kundtjänsmedarbetaren? Jag syftar på företaget i sig.
Eftersom jag tidigare hade mobilen i Sverige så var de så klart påslaget och inget jag någonsin reflekterade över, jag hade dock inte ens något inspelat meddelande. Jag fick alltså aldrig några meddelanden att lyssna på.. ..utan bara det gick till röstbrevlådan och den som ringde la på, fick jag pröjsa 16 SEK per gång.
Jupp, att mobilsvaret startat är samma sak som att du har lyft på luren, det är ju din telefonsvarare. Så jag antar att minimidebiteringen är på 1 min och priset per min tid när man svarat är 16kr?
Hade någon lyssnat/pratat mer än en minut hade det blivit dyrare. Jag har gjort samma miss själv.
The_RobRoy
2014-01-09, 16:33
Jupp, att mobilsvaret startat är samma sak som att du har lyft på luren, det är ju din telefonsvarare. Så jag antar att minimidebiteringen är på 1 min och priset per min tid när man svarat är 16kr?
Exakt men det luriga var att svara kostade 1 kr / min, men att ringa upp kostade mig 16 kr / min och när någon ringde min telefonsvarare fick jag alltså betala 16 kr, så telefonsvararen är inställd så att om någon ringer dig och aktiverar telefonsvararen, så ringer du upp med din telefon, inte svarar..
Hallon har ett bra abonnemang.
Utan 4g stöd :(
Vad i hela friden får dig att tro att jag syftar på kundtjänsmedarbetaren? Jag syftar på företaget i sig.Vem är det då du förväntar dig ska komma med någon fantastisk deal till dig, om inte kundtjänstmedarbetaren? En chef hos operatören?
Vore ju helt orimligt och omöjligt att de skulle springa och fråga sin chef om de inte kan ge ett bättre erbjudande bara för att kunden har haft höga fakturor, är totalkunder och allt vad det kan vara. Har man höga fakturor månad efter månad så handlar det enbart om hur kunden använder sig av telefon och abonnemang. Bara att bita ihop och betala.
eternallord
2014-01-09, 16:57
Vem är det då du förväntar dig ska komma med någon fantastisk deal till dig, om inte kundtjänstmedarbetaren? En chef hos operatören?
Vore ju helt orimligt och omöjligt att de skulle springa och fråga sin chef om de inte kan ge ett bättre erbjudande bara för att kunden har haft höga fakturor, är totalkunder och allt vad det kan vara.
Vadå, är det orimligt att anse att det är dålig service att man inte har någon som helst policy gällande bra, återkommande kunder? Jag menar inte att de ska springa och lösa grejer från fall till fall, utan att man genomgående ska ta hand om sina kundrelationer. Alla som studerat marknadsföring och ekonomi vet att det är oändligt mycket dyrare att värva nya kunder kontra att bara utveckla relationerna hos de kunderna man har. Att inte ens kunna matcha sina konkurrenters priser i de här fallen är minst sagt svagt.
Vadå, är det orimligt att anse att det är dålig service att man inte har någon som helst policy gällande bra, återkommande kunder? Jag menar inte att de ska springa och lösa grejer från fall till fall, utan att man genomgående ska ta hand om sina kundrelationer. Alla som studerat marknadsföring och ekonomi vet att det är oändligt mycket dyrare att värva nya kunder kontra att bara utveckla relationerna hos de kunderna man har. Att inte ens kunna matcha sina konkurrenters priser i de här fallen är minst sagt svagt.Alla har nog redan pressat sina priser så bra med tanke på hur många operatörer det finns och utifrån deras förutsättningar. De lär ju inte sätta något högre priser än de behöver bara för att kunna sänka det så fort en kund anser att de är storkunder.
Jag jobbar själv på en operatörs kundtjänst och får PANIK varje gång någon tar upp "jag har varit kund hos er flera år och har jättehöga räkningar, nu vill jag att du ger mig ett riktigt bra erbjudande för att jag ska stanna."
Jag kan inte göra något. Inte min chef heller. Inte heller hens chef. Och inte hens chef heller. Priserna sätter alldeles för högt upp i hierarkin för att det ens ska vara värt att ta upp. Och som sagt - de som sätter priserna sätter dom där av en anledning, inte medvetet högt för att ge spelrum till alla kunder som anser att de är storkunder och har varit kund i miljarder år.
Men det är givet att återkommande kunder ska ha någon slags fördel, vet att t.ex. Telia hade en surfplatta som var nedsatt med närmare 40% för befintliga kunder. Alla lär väl ha liknande grejer. Men finns ett sånt erbjudande för tillfället kan jag nog sätta mitt liv på att det också finns att läsa på på hemsida och i annonser, inte som att de i kundtjänsten sitter med något i rockärmen för de som ringer in.
edit: det jag reagerade på var alltså att du tyckte deras bemötande var pissigt för att du inte fick något, inte att du anser att långtidskunder ska ha det bättre. Det är ju givet. Men finns det inte annonser om det i nyheter/på hemsidan, så finns det inte heller något att hämta i en kundtjänst/butik.
eternallord
2014-01-09, 17:53
Jag kan inte göra något. Inte min chef heller. Inte heller hens chef. Och inte hens chef heller. Priserna sätter alldeles för högt upp i hierarkin för att det ens ska vara värt att ta upp. Och som sagt - de som sätter priserna sätter dom där av en anledning, inte medvetet högt för att ge spelrum till alla kunder som anser att de är storkunder och har varit kund i miljarder år.
edit: det jag reagerade på var alltså att du tyckte deras bemötande var pissigt för att du inte fick något, inte att du anser att långtidskunder ska ha det bättre. Det är ju givet. Men finns det inte annonser om det i nyheter/på hemsidan, så finns det inte heller något att hämta i en kundtjänst/butik.Vilket är ett problem, och det erkände dom själva. Inte för mig, men min chef bytte också för att de var dyrare än konkurrenterna, och han hade i 5 år+ räkningar på 1500 spänn. Lågt räknat drog dom alltså in över 15 000 om året på honom, och erbjöd honom _inget_ när han ville byta operatör. En månad senare blev han uppringd av någon undersökningsnisse hos Telenor vars uppgift var att ta reda på varför folk lämnar företaget :smash: Snubben instämde i att detta var helt orimligt och att han skulle ta upp det med sina överordnader.
Det är ju ett pissigt bemötande oavsett om jag talar med kundmedarbetaren eller VDn, jag försöker inte gnälla på "the messenger" (vilket i detta fallet är kundmedarbetaren), min poäng är att företaget ger dålig service till sina kunder trots att de är väldigt bra business för företaget. För övrigt har du ju fel, TS ringde Tre och blev erbjuden 30% rabatt på sitt abonnemang, alltså fanns det hos Tre något att hämta i kundtjänsten?
Vad i hela friden får dig att tro att jag syftar på kundtjänsmedarbetaren? Jag syftar på företaget i sig.
Det brukar vara det folk syftar till. :)
Men i så fall missförstod jag dig.
Känner mig också lite lurad från 3. Jag förlängde mitt abb (gamla 10 gb 3surfmax, 299 kr per månad) i julas och passade på då att hämta ut en ny lur, med förhöjd månadsavgift på 50 spänn. Det var jag helt med på. När jag sen skulle fylla på med mer nätverksdata så visar det sig att istället för som innan, där det kostade 29 kr för 0.5 gb, 49 för 1 gb och 89kr för 10 gb, kostar det numera 29kr för 200 mb, 49kr för 0.5 mg, 89 för 1 gig och 199 kr för 10 gb! Man antar ju att när man förlänger ett abbonemang så bör samma villkor gälla som tidigare, eller iallafall bli informerad. Tycker att det är jävligt märkligt att de får ändra lite när som helst, eller borde jagha förutsett nått sånt?
R Scarpa27
2014-01-09, 19:01
kontantkort...
Telenor Fri passar dig som ringer och sms:ar lite mer men vill hålla koll på kostnaderna. Ladda med 150 kr och få 3000 fria samtalsminuter, 3000 sms och 0,5 GB mobilsurf. Dina fria samtalsminuter, sms och surf är giltiga under 30 dagar. Därefter behöver du ladda ditt kontantkort igen för att behålla dina låga priser. Skulle du förbruka din surf innan 30 dagar har gått kommer du debiteras ett baspris på 9 kr/100 MB. Ditt saldo behåller du alltid - även efter 30 dagar.
Halebop Rubbet Student
600 samtal, hur långa som helst, ingen öppningsavgift
6000 sms/mms till hela jorden
3 GB surf med 4G-stöd
219 kr/mån
Thornblom
2014-01-09, 20:24
kontantkort...
Telenor Fri passar dig som ringer och sms:ar lite mer men vill hålla koll på kostnaderna. Ladda med 150 kr och få 3000 fria samtalsminuter, 3000 sms och 0,5 GB mobilsurf. Dina fria samtalsminuter, sms och surf är giltiga under 30 dagar. Därefter behöver du ladda ditt kontantkort igen för att behålla dina låga priser. Skulle du förbruka din surf innan 30 dagar har gått kommer du debiteras ett baspris på 9 kr/100 MB. Ditt saldo behåller du alltid - även efter 30 dagar.
Fast, detta blir snabbt dyrt om jag gör av med 3-5GB data i månaden..
Halebop Rubbet Student
600 samtal, hur långa som helst, ingen öppningsavgift
6000 sms/mms till hela jorden
3 GB surf med 4G-stöd
219 kr/mån
Låter bra! Är Halebops 4G nät bättre än Comviqs?
Låter bra! Är Halebops 4G nät bättre än Comviqs?Halebop går på Telias nät så i regel ja, men det beror också på vart du bor.
R Scarpa27
2014-01-09, 20:59
Fast, detta blir snabbt dyrt om jag gör av med 3-5GB data i månaden..
Låter bra! Är Halebops 4G nät bättre än Comviqs?
går lägga till nån 50 lapp när man laddar på för flera gigabyte surf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.